Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja men de visar ju skillnaden...
40 native
Dlss+FG 65
Dlss+fg+reflex =24ms eller något...

Det enda som det kan påverka är rörelser i vyn. Att titta runt. Om det native är 40ms renderingstid så kommer t.ex en animation aldrig kunna börja förrän nästa riktiga ruta skall renderas, som bäst. Dvs var 40:e ms. Kanske blir något mindre ishockey när man drar runt musen, men man kommer alltid få en fördröjning på animationer som ska visas. Som t.ex när man skjuter. Eller någon NPC som skjuter.

Vi behöver inte ens prata om multiplayerspel där man spelar mot varandra,men det är väl inte marknaden för detta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

24 låter väldigt lite... Men man kan ju köra native+reflex och få det bästa resultatet också. Noll mening att köra native utan reflex.

Sant men de hade väldig låg fps i det spelet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Även vid 60fps så skulle jag säga att frame gen är negativt i nuläget och då får man visuellt ~120fps. I detta fall skulle MFG ge 240fps, en hyfsat ovanlig uppdateringsfrekvens för skärmar. Om någon typ av frame gen ska användas borde den synkas till skärmens uppdateringsfrekvens, det var den initiala tanken (eventuellt implementationen) med första FSR frame gen. Dock så hade den ojämn prestanda så var väl inget vidare heller.

Om Nvidia kommer med DLSS5 nästa gen med upp till 7 genererade frames per riktig frame så kommer detta bara bli tydligare. Spel med till synes 160 fps men som är helt ospelbara då den faktiska fpsen är 20 + lite extra fördröjning pga frame gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det enda som det kan påverka är rörelser i vyn. Att titta runt. Om det native är 40ms renderingstid så kommer t.ex en animation aldrig kunna börja förrän nästa riktiga ruta skall renderas, som bäst. Dvs var 40:e ms. Kanske blir något mindre ishockey när man drar runt musen, men man kommer alltid få en fördröjning på animationer som ska visas. Som t.ex när man skjuter. Eller någon NPC som skjuter.

Vi behöver inte ens prata om multiplayerspel där man spelar mot varandra,men det är väl inte marknaden för detta.

Jag har enbart redovisat vad den första personen postade om reflex 2+ time warp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyk:

Precis. Du blir bunden till Ai tramset i varenda spel. Du kommer ändå märka av ghosting det sa sa linus att han märkte ganska direkt. FG är artificiella frames och inte ren rasterasation vilket dom som kommer köpa 5070 inte fattar.

Rastrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För att 200 fps med 4x FG ger mycket högre latens än 200 fps utan FG, samt att det kan ge artefakter i rörelse.

Exempelsiffror från 2x FG (DLSS 3) i 4K + Psycho RT i Cyberpunk:
Native: 42 fps, 63.5 ms latency
DLSS Quality: 72 fps, 47 ms latency
DLSS Q + FG: 112 fps, 62.6 ms latency

Så i detta exemplet får du 112 fps med samma latency som 42 fps, så musen kommer kännas precis lika laggig som om du hade 42 fps, skillnaden är att det inte längre hackar.
Om du kör bara DLSS till uppskalning får du lägre fps än med FG på, men trots det mindre muslagg.

Jag är inte mot FG i sig och ogillar "fake frames"-snacket, men det finns ändå få lägen där jag skulle vilja använda det. Främst då i spel där input lag inte är så viktigt, så alla förstapersonsspel försvinner direkt.

Men om någon har en ny dator med snabb CPU, mycket minne och ett RTX 5090 och en 4K skärm så måste det väl gå att sänka någon/några inställningar för att få över 60 FPS native?

PC spel brukar ju inte bara ha precis allting Ultra maxat eller svartvitt i 640x480.
Brukar finnas mellanting också.
Vissa inställningar kan ibland vara att skillnaden mellan högsta och näst högsta nivån är knappt märkbar, förutom i prestandaskillnad.

Alltså jag menar om man faktiskt tänkt att spela spelen och inte bara benchmarka dem.

Säg om man kan sänka några inställningar och få typ 70-100 FPS native och sen slår på DLSS och FG på det så kanske man får typ 200-300 FPS.

Säg om man kan få typ 80 native FPS och slår på DLSS + FG så måste de ju resultera i lägre total latens än om man har 40 native FPS innan man slår på DLSS + FG.

Om ingen sitter med en pistol mot huvudet och säger att sänker du en endaste inställning är det det sista du gör.

Verkar ju finnas många även bland de som inte är lika kritiska mot framegen som ändå tycker att man helst ska ha över 60 FPS native innan man slår på FG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ti är inte refresh 😂😂

Om vi tar GTX 900 serien som exempel.

GeForce GTX 980 September 18, 2014
GeForce GTX 980 Ti June 1, 2015

Hur får du det till att Juni 2015 och September 2014 är samtidigt ?

Jag skulle påstå att sommaren 2015 kom efter 2014.

För sen kom GTX 1000 serien 2016.

Sommaren 2015 är ungefär halvvägs mellan när GTX 900 serien först lanserades och sen när GTX 1000 serien lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi tar GTX 900 serien som exempel.

GeForce GTX 980 September 18, 2014
GeForce GTX 980 Ti June 1, 2015

Hur får du det till att Juni 2015 och September 2014 är samtidigt ?

Jag skulle påstå att sommaren 2015 kom efter 2014.

För sen kom GTX 1000 serien 2016.

Sommaren 2015 är ungefär halvvägs mellan när GTX 900 serien först lanserades och sen när GTX 1000 serien lanserades.

Fortfarande inte refresh 🤣🤣🤣

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Herregud...folk är verkligen lätta mål för Nvidias bullshit.

Bra klös i RTX 5090 - Petters blogg - Gamereactor https://search.app/bH6cnmA8rRfTmibE6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fortfarande inte refresh 🤣🤣🤣

En refresh är en uppdaterad version av något.... Som kommer för att förnya, i detta fall, en generation grafikkort för att ge mer pr och försäljning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Men om någon har en ny dator med snabb CPU, mycket minne och ett RTX 5090 och en 4K skärm så måste det väl gå att sänka någon/några inställningar för att få över 60 FPS native?

PC spel brukar ju inte bara ha precis allting Ultra maxat eller svartvitt i 640x480.
Brukar finnas mellanting också.
Vissa inställningar kan ibland vara att skillnaden mellan högsta och näst högsta nivån är knappt märkbar, förutom i prestandaskillnad.

Alltså jag menar om man faktiskt tänkt att spela spelen och inte bara benchmarka dem.

Säg om man kan sänka några inställningar och få typ 70-100 FPS native och sen slår på DLSS och FG på det så kanske man får typ 200-300 FPS.

Säg om man kan få typ 80 native FPS och slår på DLSS + FG så måste de ju resultera i lägre total latens än om man har 40 native FPS innan man slår på DLSS + FG.

Om ingen sitter med en pistol mot huvudet och säger att sänker du en endaste inställning är det det sista du gör.

Verkar ju finnas många även bland de som inte är lika kritiska mot framegen som ändå tycker att man helst ska ha över 60 FPS native innan man slår på FG.

Visst kan man sänka lite, men vill man köra verkligt krävande saker med hög RT (som Cyberpunk med path tracing, vilket är långt tyngre än exemplet ovan) så är det ju kört. 4090 orkar inte med 80 fps native i 4K -- inte ens nära (omkring 20 fps), så 5090 lär knappast orka det heller.
Tillsammans med uppskalning funkar det ju lite bättre, men även där är 80 fps i 4K hopplöst med 4090; i den länkade videon ger 4K + DLSS Quality fortfarande bara c:a 40 fps. Med DLSS Performance c:a 60 fps, så även där kommer det bli märkbar input lag med frame gen påslaget.

Så frame gen får lite två användningsområden som jag ser det: att gå från låg till okej FPS med rejält hög input lag, eller att gå från redan bra till rejält hög FPS med okej input lag.
Inget av dem lockar mig något nämnvärt.
Jag har bara testat själv i ett spel, och då via FSR3 eftersom jag har RTX 3080, men jag stängde av det ganska direkt. Började på typ 60-70 fps före framegen, men det kändes alldeles för laggigt med. Fick sänka inställningarna istället (inte också).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fortfarande inte refresh 🤣🤣🤣

Så om Nvidia hade tagit RTX 4070 Ti Super, höjt klockfrekvensen med 5 Mhz och döpt det till RTX 4070 TiTi

Då hade det inte varit en refresh eftersom det inte heter Super ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visst kan man sänka lite, men vill man köra verkligt krävande saker med hög RT (som Cyberpunk med path tracing, vilket är långt tyngre än exemplet ovan) så är det ju kört. 4090 orkar inte med 80 fps native i 4K -- inte ens nära (omkring 20 fps), så 5090 lär knappast orka det heller.
Tillsammans med uppskalning funkar det ju lite bättre, men även där är 80 fps i 4K hopplöst med 4090; i den länkade videon ger 4K + DLSS Quality fortfarande bara c:a 40 fps. Med DLSS Performance c:a 60 fps, så även där kommer det bli märkbar input lag med frame gen påslaget.

Så frame gen får lite två användningsområden som jag ser det: att gå från låg till okej FPS med rejält hög input lag, eller att gå från redan bra till rejält hög FPS med okej input lag.
Inget av dem lockar mig något nämnvärt.
Jag har bara testat själv i ett spel, och då via FSR3 eftersom jag har RTX 3080, men jag stängde av det ganska direkt. Började på typ 60-70 fps före framegen, men det kändes alldeles för laggigt med. Fick sänka inställningarna istället (inte också).

Själv är jag väl inte så intresserad av ospelbara spel.
Alltså okej en snygg demo i slideshow hastighet kanske kan funka som techdemo.

Men annars så vill jag ha tillräcklig prestanda att man inte konstant stör sig på det.
Är det någon 0,1% low som hackar till någon gång är det kanske inte hela värden.
Men inte att det känns mer eller mindre ospelbart hela tiden.

Måste man välja så skulle jag hellre ta ett Super Nintendo spel med jämnt flyt än något 8K ultra path ray tracing i en halv FPS.

Spelkänsla och spelglädje handlar om mer än att göra spel som är så tekniskt krävande att man behöver en dator som är 15 år nyare än spelet.

Permalänk
Viking
Skrivet av GuessWho:

Så om Nvidia hade tagit RTX 4070 Ti Super, höjt klockfrekvensen med 5 Mhz och döpt det till RTX 4070 TiTi

Då hade det inte varit en refresh eftersom det inte heter Super ?

Nu är det inte det de har gjort?
Att släppa ett helt nytt grafikkort är ingen refresh om den inte ersätter ett redan existerande kort från samma generation. Det är åtminstone så ordet används, finns ingen anledning att krångla till det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu är det inte det de har gjort?
Att släppa ett helt nytt grafikkort är ingen refresh om den inte ersätter ett redan existerande kort från samma generation. Det är åtminstone så ordet används, finns ingen anledning att krångla till det.

Personen jag citerade verkade fokusera på att just ordet Super är Franska för Refresh. ( )
Vad Nvidia släpper eller inte släpper spelar ingen roll, bara namnet spelar roll.
Ungefär så verkade tidigare skribent tycka.

Om man tar fallet 4070 och 4070 Super så blev 4070 ersatt så tillvida att 4070 Super fick det pris som 4070 hade tidigare. Den "pricepoint".
Men det blev inte ersatt i benämningen att 4070 fortsatte att säljas.

Om man inte vill krångla till det
En Refresh är en uppdatering som släpps senare än det som släpptes tidigare.
Vanligtvis begränsat till samma generation och segment eller ungefärligt segment.

Permalänk
Medlem

Två saker slår mig när jag läser alla kommentarer...

1.
Väldigt många nördar som rabblar en massa teknik, men hur många av er kommer att utnyttja all den nya kapaciteten?
Ni kommer sitta med samma skärm och kommer inte se någon skillnad på de spel ni redan kör. De spel som kommer att utnyttja den nya tekniken fullt ut är ännu inte släppta (en del av dom kommer inte släppas förrän sent i år eller i nästa år, ev. inte förrän Nvidia släppt de lite "trimmade" korten: TI, Super osv., vilket en del av er även kommer att vilja köpa) så varför "hypa" korten så mycket för lite statistik som Nvidia släppt? Invänta tester samt buggfixade nya drivrutiner istället och fundera på om ni verkligen kommer att ha nytta av ett nytt kort (förutom "skryteffekten"!), att skriva att korten "BARA kostar en månadslön" är enbart löjligt...

2.
Jag hoppas att Intels kort är väldigt bra och att deras intåg på marknaden kommer att pressa priserna en hel del, det behövs verkligen konkurrens!
En del av er skriver så att det verkar som att ni skiter i vad korten kostar (samt "skriver ner" de som tycker de är för dyrt att köpa nya kort), men sanningen är att priserna är för dyra!
Samma kort som kostar 10 000:- i Sverige kan man köpa för 8 000:- i andra länder. Kan Nvidia tjäna på att sälja dom för 8K så betalar vi för mycket här i Sverige (och även i andra sk. västländer).
Att, som vissa gjort, motivera med att man fick mycket mindre teknik för pengarna för ex. 10 år sedan och att jämföra kronans värde gentemot dollar då och idag är inte relevant! Tekniken utvecklas och valutorna flukturerar, visst, men Nvidias vinstmarginaler är också avsevärt högre idag än för 10 år sedan, att jämföra vinstmarginalerna i procent är mer av intresse.
Den högre skillnad som finns idag är något som inte kan motiveras annat än som girighet!

De spel man spelar kan man fortsätta spela med tillräckligt höga FPS på sitt 30XX (eller ev. äldre) kort ett bra tag till och det finns INGEN anledning till att byta förrän man antingen kan se väldigt stora skillnader i spelen (inte bara "wow, skuggorna ser nästan verkliga ut...") eller att man börjar få problem med att rendera nya spel med en tillräcklig FPS för att kunna få ett flyt i sitt spelande!

De som har nytta av att byta är de som uppgraderar skärmar vilket då kan medföra att renderingen inte längre hinner med, de som arbetar med grafik professionellt eller de som sitter på en för gammal PC för att kunna spela nya spel (vilka även då naturligtvis behöver uppgradera mer än bara sin GPU).
Troligtvis INGEN har nytta av att uppgradera sitt 40XX kort till motsvarande 50XX kort, förutom just "skryteffekten"...

En vän till mig spelar på sin nya dator, en I9 med ett 4090 kort och skryter om att han har 20-30 mer FPS än vad han hade på sin gamla maskin, som hade nästan samma spec. Jag frågade "Kan DU se någon skillnad?", han svarade "Nej, men jag kan se (i statistiken) att det är fler FPS...".
Är det då motiverbart att lägga lika mycket pengar för en ny dator som för en begagnad bil, när man inte ens ser skillnaden utan datorn måste BERÄTTA den för dig? Tyvärr kommer han förmodligen att uppgradera sin dator igen och skaffa en ny GPU för att statistiken skall visa några fler FPS än vad han kan läsa ut idag. Inte blir han en bättre spelare för lite fler FPS när han redan har så många i sina spel, han blir bara lite fattigare i kronor och bl.a. Nvidia blir lite rikare...

Det är bra och kul att tekniken utvecklas, men man måste inte alltid köpa det senaste oavsett vilken teknik eller plattform det än gäller!

Visa signatur

Dator: Ingen skrytfaktor, men hyfsat ny och tillräcklig prestanda för mina behov!

Permalänk
Viking
Skrivet av GuessWho:

Personen jag citerade verkade fokusera på att just ordet Super är Franska för Refresh. ( )
Vad Nvidia släpper eller inte släpper spelar ingen roll, bara namnet spelar roll.
Ungefär så verkade tidigare skribent tycka.

Om man tar fallet 4070 och 4070 Super så blev 4070 ersatt så tillvida att 4070 Super fick det pris som 4070 hade tidigare. Den "pricepoint".
Men det blev inte ersatt i benämningen att 4070 fortsatte att säljas.

Om man inte vill krångla till det
En Refresh är en uppdatering som släpps senare än det som släpptes tidigare.
Vanligtvis begränsat till samma generation och segment eller ungefärligt segment.

Ja, precis. Och därför är inte exemplen som gavs tidigare (980 Ti & 1080 Ti) refreshes eftersom de inte ersatte icke-Ti och hade ett helt annat pris.
Vad jag vet har det aldrig släppts ett Ti som skulle klassas som en refresh, då de har en annan pris- och prestandanivå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu är det inte det de har gjort?
Att släppa ett helt nytt grafikkort är ingen refresh om den inte ersätter ett redan existerande kort från samma generation. Det är åtminstone så ordet används, finns ingen anledning att krångla till det.

Alla super kort har ju inte ersatt den befintliga heller....4070 säljs fortfarande som ett exempel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, precis. Och därför är inte exemplen som gavs tidigare (980 Ti & 1080 Ti) refreshes eftersom de inte ersatte icke-Ti och hade ett helt annat pris.
Vad jag vet har det aldrig släppts ett Ti som skulle klassas som en refresh, då de har en annan pris- och prestandanivå.

En refresh behöver inte ersätta, en förnyad release är att släppa ett kort halvvägs genom livscykeln för att förnya intresset för den generationen.
3080ti är ett bra exempel som hade varken mer prestanda eller mycket annorlunda pris mot vad man faktiskt betalade för 3080 när 3080ti släpptes

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

ASUS kort kommer med phase change thermal pads

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeius:

Två saker slår mig när jag läser alla kommentarer...

1.
Väldigt många nördar som rabblar en massa teknik, men hur många av er kommer att utnyttja all den nya kapaciteten?
Ni kommer sitta med samma skärm och kommer inte se någon skillnad på de spel ni redan kör. De spel som kommer att utnyttja den nya tekniken fullt ut är ännu inte släppta (en del av dom kommer inte släppas förrän sent i år eller i nästa år, ev. inte förrän Nvidia släppt de lite "trimmade" korten: TI, Super osv., vilket en del av er även kommer att vilja köpa) så varför "hypa" korten så mycket för lite statistik som Nvidia släppt? Invänta tester samt buggfixade nya drivrutiner istället och fundera på om ni verkligen kommer att ha nytta av ett nytt kort (förutom "skryteffekten"!), att skriva att korten "BARA kostar en månadslön" är enbart löjligt...

2.
Jag hoppas att Intels kort är väldigt bra och att deras intåg på marknaden kommer att pressa priserna en hel del, det behövs verkligen konkurrens!
En del av er skriver så att det verkar som att ni skiter i vad korten kostar (samt "skriver ner" de som tycker de är för dyrt att köpa nya kort), men sanningen är att priserna är för dyra!
Samma kort som kostar 10 000:- i Sverige kan man köpa för 8 000:- i andra länder. Kan Nvidia tjäna på att sälja dom för 8K så betalar vi för mycket här i Sverige (och även i andra sk. västländer).
Att, som vissa gjort, motivera med att man fick mycket mindre teknik för pengarna för ex. 10 år sedan och att jämföra kronans värde gentemot dollar då och idag är inte relevant! Tekniken utvecklas och valutorna flukturerar, visst, men Nvidias vinstmarginaler är också avsevärt högre idag än för 10 år sedan, att jämföra vinstmarginalerna i procent är mer av intresse.
Den högre skillnad som finns idag är något som inte kan motiveras annat än som girighet!

De spel man spelar kan man fortsätta spela med tillräckligt höga FPS på sitt 30XX (eller ev. äldre) kort ett bra tag till och det finns INGEN anledning till att byta förrän man antingen kan se väldigt stora skillnader i spelen (inte bara "wow, skuggorna ser nästan verkliga ut...") eller att man börjar få problem med att rendera nya spel med en tillräcklig FPS för att kunna få ett flyt i sitt spelande!

De som har nytta av att byta är de som uppgraderar skärmar vilket då kan medföra att renderingen inte längre hinner med, de som arbetar med grafik professionellt eller de som sitter på en för gammal PC för att kunna spela nya spel (vilka även då naturligtvis behöver uppgradera mer än bara sin GPU).
Troligtvis INGEN har nytta av att uppgradera sitt 40XX kort till motsvarande 50XX kort, förutom just "skryteffekten"...

En vän till mig spelar på sin nya dator, en I9 med ett 4090 kort och skryter om att han har 20-30 mer FPS än vad han hade på sin gamla maskin, som hade nästan samma spec. Jag frågade "Kan DU se någon skillnad?", han svarade "Nej, men jag kan se (i statistiken) att det är fler FPS...".
Är det då motiverbart att lägga lika mycket pengar för en ny dator som för en begagnad bil, när man inte ens ser skillnaden utan datorn måste BERÄTTA den för dig? Tyvärr kommer han förmodligen att uppgradera sin dator igen och skaffa en ny GPU för att statistiken skall visa några fler FPS än vad han kan läsa ut idag. Inte blir han en bättre spelare för lite fler FPS när han redan har så många i sina spel, han blir bara lite fattigare i kronor och bl.a. Nvidia blir lite rikare...

Det är bra och kul att tekniken utvecklas, men man måste inte alltid köpa det senaste oavsett vilken teknik eller plattform det än gäller!

Jag kör fortfarande på 2080Ti och funkar bra..Tar hellre dom 28.000kr ett 5090 kostar och köper Nvidias aktie. Kommer garanterat generera mer nöje för mig längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Jag kör fortfarande på 2080Ti och funkar bra..Tar hellre dom 28.000kr ett 5090 kostar och köper Nvidias aktie. Kommer garanterat generera mer nöje för mig längre fram.

lol!

Visa signatur

Dator: Ingen skrytfaktor, men hyfsat ny och tillräcklig prestanda för mina behov!

Permalänk
Medlem

Om vi tänker på ett scenario där vi har 180FPS med DLSS4 4FG påslaget

Renderade bildrutor är 45 per sekund, 22ms

När visas en bild på skärmen? Först renderas två bildrutor, ungefär när den andra är klar så visas första bildrutan. Sedan interpoleras tre bildrutor, min gissning är att det sker med linjär tidsinterpolering och rörelsevektorer på skärmen och lite magi

När sedan den tredje interpolerade bildrutan visas så måste ju nästa renderade bildruta börja bli klar så att processen ska hinna interpolera kommande rutor

Totalt sett så ligger nog latensen faktiskt ganska konstant på en hel extra bildruta, så total latens är nära halva riktiga bildfrekvensen, oavsett hur många bildrutor som interpoleras fram, men rörelsevektorerna kan bara ändras när en ’riktig’ bild visas

Jag tror att det finns en risk att rörelser blir ryckiga. En sak kan bara ändra riktning när en ny bildruta renderas, med nya rörelsevektorer som följd, jag tror inte reflex eller annat kan gå in och pilla medan bilder interpoleras, för då kommer inte resultatet matcha med den kommande renderade bilden

Men att spela ett spel med sådana rörelser och med latensen från effektiva 22FPS, det kan bli lite rörigt när det är mycket action eller reaktionstider som spelar roll

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag tror verkligen DLSS4 med 4FG kommer få ett annat bemötande i många speltyper. Något som flightsim eller civ så funkar det såklart, men tror verkligen inte online-shooters kommer gå bra alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Rastrering.

Rasta hunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi tänker på ett scenario där vi har 180FPS med DLSS4 4FG påslaget

Renderade bildrutor är 45 per sekund, 22ms

När visas en bild på skärmen? Först renderas två bildrutor, ungefär när den andra är klar så visas första bildrutan. Sedan interpoleras tre bildrutor, min gissning är att det sker med linjär tidsinterpolering och rörelsevektorer på skärmen och lite magi

När sedan den tredje interpolerade bildrutan visas så måste ju nästa renderade bildruta börja bli klar så att processen ska hinna interpolera kommande rutor

Totalt sett så ligger nog latensen faktiskt ganska konstant på en hel extra bildruta, så total latens är nära halva riktiga bildfrekvensen, oavsett hur många bildrutor som interpoleras fram, men rörelsevektorerna kan bara ändras när en ’riktig’ bild visas

Jag tror att det finns en risk att rörelser blir ryckiga. En sak kan bara ändra riktning när en ny bildruta renderas, med nya rörelsevektorer som följd, jag tror inte reflex eller annat kan gå in och pilla medan bilder interpoleras, för då kommer inte resultatet matcha med den kommande renderade bilden

Men att spela ett spel med sådana rörelser och med latensen från effektiva 22FPS, det kan bli lite rörigt när det är mycket action eller reaktionstider som spelar roll

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag tror verkligen DLSS4 med 4FG kommer få ett annat bemötande i många speltyper. Något som flightsim eller civ så funkar det såklart, men tror verkligen inte online-shooters kommer gå bra alls

Man kanske får enbart köra fg3 eller fg2 beroende på baseline? Nya frame warp verkar dock super cool

https://m.youtube.com/watch?v=zpDxo2m6Sko

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeius:

Två saker slår mig när jag läser alla kommentarer...

1.
Väldigt många nördar som rabblar en massa teknik, men hur många av er kommer att utnyttja all den nya kapaciteten?
Ni kommer sitta med samma skärm och kommer inte se någon skillnad på de spel ni redan kör. De spel som kommer att utnyttja den nya tekniken fullt ut är ännu inte släppta (en del av dom kommer inte släppas förrän sent i år eller i nästa år, ev. inte förrän Nvidia släppt de lite "trimmade" korten: TI, Super osv., vilket en del av er även kommer att vilja köpa) så varför "hypa" korten så mycket för lite statistik som Nvidia släppt? Invänta tester samt buggfixade nya drivrutiner istället och fundera på om ni verkligen kommer att ha nytta av ett nytt kort (förutom "skryteffekten"!), att skriva att korten "BARA kostar en månadslön" är enbart löjligt...

2.
Jag hoppas att Intels kort är väldigt bra och att deras intåg på marknaden kommer att pressa priserna en hel del, det behövs verkligen konkurrens!
En del av er skriver så att det verkar som att ni skiter i vad korten kostar (samt "skriver ner" de som tycker de är för dyrt att köpa nya kort), men sanningen är att priserna är för dyra!
Samma kort som kostar 10 000:- i Sverige kan man köpa för 8 000:- i andra länder. Kan Nvidia tjäna på att sälja dom för 8K så betalar vi för mycket här i Sverige (och även i andra sk. västländer).
Att, som vissa gjort, motivera med att man fick mycket mindre teknik för pengarna för ex. 10 år sedan och att jämföra kronans värde gentemot dollar då och idag är inte relevant! Tekniken utvecklas och valutorna flukturerar, visst, men Nvidias vinstmarginaler är också avsevärt högre idag än för 10 år sedan, att jämföra vinstmarginalerna i procent är mer av intresse.
Den högre skillnad som finns idag är något som inte kan motiveras annat än som girighet!

De spel man spelar kan man fortsätta spela med tillräckligt höga FPS på sitt 30XX (eller ev. äldre) kort ett bra tag till och det finns INGEN anledning till att byta förrän man antingen kan se väldigt stora skillnader i spelen (inte bara "wow, skuggorna ser nästan verkliga ut...") eller att man börjar få problem med att rendera nya spel med en tillräcklig FPS för att kunna få ett flyt i sitt spelande!

De som har nytta av att byta är de som uppgraderar skärmar vilket då kan medföra att renderingen inte längre hinner med, de som arbetar med grafik professionellt eller de som sitter på en för gammal PC för att kunna spela nya spel (vilka även då naturligtvis behöver uppgradera mer än bara sin GPU).
Troligtvis INGEN har nytta av att uppgradera sitt 40XX kort till motsvarande 50XX kort, förutom just "skryteffekten"...

En vän till mig spelar på sin nya dator, en I9 med ett 4090 kort och skryter om att han har 20-30 mer FPS än vad han hade på sin gamla maskin, som hade nästan samma spec. Jag frågade "Kan DU se någon skillnad?", han svarade "Nej, men jag kan se (i statistiken) att det är fler FPS...".
Är det då motiverbart att lägga lika mycket pengar för en ny dator som för en begagnad bil, när man inte ens ser skillnaden utan datorn måste BERÄTTA den för dig? Tyvärr kommer han förmodligen att uppgradera sin dator igen och skaffa en ny GPU för att statistiken skall visa några fler FPS än vad han kan läsa ut idag. Inte blir han en bättre spelare för lite fler FPS när han redan har så många i sina spel, han blir bara lite fattigare i kronor och bl.a. Nvidia blir lite rikare...

Det är bra och kul att tekniken utvecklas, men man måste inte alltid köpa det senaste oavsett vilken teknik eller plattform det än gäller!

Jo tjena, vilken planet är du ifrån? Det är redan 75 spel som kan köra dlss 4. Som exempel stalker 2, alan awake 2 ......Ja listan är lång bara se dlss spel lista 😉

Om jag har ett fps spel som ger mig 60 fps i 4k och jag uppgraderar som ger mig 244fps+ i 4k med dlss 4 det är stor skillnad på om du har en skärm som stödjer 244hz gentemot 60hz.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Jo tjena, vilken planet är du ifrån? Det är redan 75 spel som kan köra dlss 4. Som exempel stalker 2, alan awake 2 ......Ja listan är lång bara se dlss spel lista 😉

Om jag har ett fps spel som ger mig 60 fps i 4k och jag uppgraderar som ger mig 244fps+ i 4k med dlss 4 det är stor skillnad på om du har en skärm som stödjer 244hz gentemot 60hz.

Fast när du rör musen så reagerar den som 60 fps . Frame gen passar bara i vissa spel .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast när du rör musen så reagerar den som 60 fps . Frame gen passar bara i vissa spel .

https://m.youtube.com/watch?v=zpDxo2m6Sko
Inte längre 😬

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alltså kommer prova skall du se . Med det sagt så väntar jag nog på oberoende tester istället för reklam från tillverkaren .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså kommer prova skall du se . Med det sagt så väntar jag nog på oberoende tester istället för reklam från tillverkaren .

Absolut men det verkar otroligt! Om det fungerar så klart

Edit
Sen är väl detta en variation på vad VR använder? Om jag inte kommer ihåg fel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop