Flytta filer med höger musknapp

Permalänk
Medlem

Flytta filer med höger musknapp

Jag har lekt en del med Linux senaste tiden, mest Mint men även ett antal andra distros och tycker överlag att de fungerar bra och är trevliga att använda. Det finns dock en sak jag saknar från Windows.

I Windows kan jag flytta filer med höger musknapp för att få upp en meny där jag kan välja flytta/kopiera/skapa genväg/etc. Detta verkar inte gå i någon av de distros/desktop environments/file managers jag prövat. Finns det något sätt att aktivera detta beteende, helst i Mint/Cinnamon/Nemo?

(Jag vet att det går att göra med vänster musknapp + alt men det duger inte för mig)

Permalänk
Medlem

I cinnamon får man valen Flytta till, kopiera till om man redigerar inställningarna för filhanteraren. (nemo). Här väljer man något av dom och väljer en standardkatalog eller bläddra, du kan även redigera vilka kataloger som är standard.

F3 ger även ett delat fönster för två kataloger, där du enkelt kan flytta / kopiera till andra vyn.

Eftersom Filhanteraren i Linux Mint Cinnamon även kan visa en annan dator kan man väldigt lätt flytta / kopiera filer mellan två datorer / virtuella system som två separata diskar.

Menyn redigera -> inställningar ger alla inställningar du kan anpassa filhanteraren med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Jag har lekt en del med Linux senaste tiden, mest Mint men även ett antal andra distros och tycker överlag att de fungerar bra och är trevliga att använda. Det finns dock en sak jag saknar från Windows.

I Windows kan jag flytta filer med höger musknapp för att få upp en meny där jag kan välja flytta/kopiera/skapa genväg/etc. Detta verkar inte gå i någon av de distros/desktop environments/file managers jag prövat. Finns det något sätt att aktivera detta beteende, helst i Mint/Cinnamon/Nemo?

(Jag vet att det går att göra med vänster musknapp + alt men det duger inte för mig)

Nu kör jag iofs Ubuntu med Nautilus som filhanterare men där fungerar det som du vill.