MSI:s nya monsterchassi rymmer två datorer

Permalänk
Melding Plague

MSI:s nya monsterchassi rymmer två datorer

Lanseringsdatum och pris för Meg Maestro 900L PZ är ännu inte kända.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul fakta med chassit är att Meg är en referens till Meg Ryan och hennes roll i Änglarnas stad, där Nicholas Cage blir förälskad i henne, och tvingas välja mellan livet som ängel eller människa. Därav att chassit rymmer två datorer

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
99:e percentilen

Det unika med chassit är möjligheten att ha dubbla systemkonfigurationer, vilket innebär att du kan bygga två separata datorer i samma chassi. Chassit har plats för ett ATX-moderkort och ett mini-ITX-moderkort, tillsammans med två nätaggregat och två grafikkort.

Det måste jag säga var otroligt snålt för ett så kallat "chassi" på nästan EN KUBIKMETER! Det borde få plats åtminstone ett dussin system med den volymen.

Nä, detta handlar givetvis bara om att göra ett "chassi" som är så groteskt stort att bara den absurda storleken i sig genererar uppmärksamhet. Två datorer i ett chassi (oavsett storlek) har för övrigt aldrig någonsin varit användbart i verkligheten, utan alltid bara en gimmick som låter cool i rubriker.

(Ja, jag är medveten om att artikeln möjligen är tänkt som en sarkastisk kommentar för att driva med produkten och dess marknadsföring, snarare än en helt seriös nyhet. Ovanstående tål att sägas oavsett.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

En gång i tiden så krävdes det 2st datorer för en tekniker skulle kunna arbeta. Idag behöver samma tekniker knappt ha en dator utan kan sitta vid sin tv, för allt är i molnet..
Jag ser behovet idag men det är extremt nischat Lite som när jag läste på högskolan och en doktorand med flera personer kom och släppande på sin CGI maskin för att visa upp något.
Ett problem med kapitalstark företag som vill ha en dator till något projekt, så vill de ha en dator som de monterar ihop själv eller vill de ha en färdig? Deras tid är otroligt mycket kostsam och de vill ofta bara ha något som fungerar direkt.

Permalänk
Medlem

Kan man köra båda systemen samtidigt..
är en intressant fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det unika med chassit är möjligheten att ha dubbla systemkonfigurationer, vilket innebär att du kan bygga två separata datorer i samma chassi. Chassit har plats för ett ATX-moderkort och ett mini-ITX-moderkort, tillsammans med två nätaggregat och två grafikkort.

Det måste jag säga var otroligt snålt för ett så kallat "chassi" på nästan EN KUBIKMETER! Det borde få plats åtminstone ett dussin system med den volymen.

Nä, detta handlar givetvis bara om att göra ett "chassi" som är så groteskt stort att bara den absurda storleken i sig genererar uppmärksamhet. Två datorer i ett chassi (oavsett storlek) har för övrigt aldrig någonsin varit användbart i verkligheten, utan alltid bara en gimmick som låter cool i rubriker.

(Ja, jag är medveten om att artikeln möjligen är tänkt som en sarkastisk kommentar för att driva med produkten och dess marknadsföring, snarare än en helt seriös nyhet. Ovanstående tål att sägas oavsett.)

Atx med 5090 för spel, mini-itx för streaming med 5090. Ett måste för alla där ute som streamar sina spel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Är detta månne ett för tidigt April-skämt?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Visste inte att SLI hade kommit tillbaka...

Permalänk
Medlem

Den där ser ut att värma gott i vinterkylan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PeterP57:

är en intressant fråga

Ja, det är klart.

Men chassit ser fasligt plastigt ut...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Visste inte att SLI hade kommit tillbaka...

Tänkte detsamma, men borde dem isf inte haft en SLI brygga mellan dem eller så?

Känns som att vem som än varit ansvarig för bilden inte riktigt vet hur en dator fungerar?

Vart exakt går vattenkylningen för processorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlef:

Tänkte detsamma, men borde dem isf inte haft en SLI brygga mellan dem eller så?

Känns som att vem som än varit ansvarig för bilden inte riktigt vet hur en dator fungerar?

Vart exakt går vattenkylningen för processorerna?

Det sitter 3st grafikkort i datorn iaf, kanske en folding dator ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, det är klart.

Men chassit ser fasligt plastigt ut...

Jo, men de ingående komponenterna är väl det som räknas. Själva ide'n med innovationen, är ännu outforskad, för oss.
Att bilden, du sett inte motsvarar verkligheten, kan skyllas på kamera-operatören.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeterP57:

Jo, men de ingående komponenterna är väl det som räknas. Själva ide'n med innovationen, är ännu outforskad, för oss.
Att bilden, du sett inte motsvarar verkligheten, kan skyllas på kamera-operatören.

Det här är inte första chassit man kan stoppa in två moderkort i. Här är en random artikel som listar 4 modeller som redan existerar idag dom kan rymma två moderkort. Skulle inte förvåna mig om det fanns fler.

Har svårt att se vad innovationen består i egentligen.

Om det är en innovation att ha ett datorchassi som rymmer två datorer så kan jag ta och svetsa ihop fyra minitowers (två på höjden, två i bredd, med en modell där man kan ha chassina på höger sida med moderkortet monterat inverterat, så har jag plötsligt ett chassi som rymmer fyra datorer, dubbelt så bra liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här är inte första chassit man kan stoppa in två moderkort i. Här är en random artikel som listar 4 modeller som redan existerar idag dom kan rymma två moderkort. Skulle inte förvåna mig om det fanns fler.

Har svårt att se vad innovationen består i egentligen.

Om det är en innovation att ha ett datorchassi som rymmer två datorer så kan jag ta och svetsa ihop fyra minitowers (två på höjden, två i bredd, med en modell där man kan ha chassina på höger sida med moderkortet monterat inverterat, så har jag plötsligt ett chassi som rymmer fyra datorer, dubbelt så bra liksom.

Riktigt.
Serverlådor har haft den möjligheten i många år nu.
Det innovativa nu är med RGB. Hemma hos oss.
Du, svetsa inte utan glasögonen bara.

Permalänk
Medlem

Oj då

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeterP57:

Riktigt.
Serverlådor har haft den möjligheten i många år nu.
Det innovativa nu är med RGB. Hemma hos oss.
Du, svetsa inte utan glasögonen bara.

Det är inga serverlådor i artikeln jag länkade. Men visst, det finns ju till exempel Supermicros Twin-servrar, eller bladchassin. Men det var inte riktigt det jag tänkte på

Permalänk

vem är målgruppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

vem är målgruppen?

De som inte kan bestämma sig för om de ska köpa AMD och Intel?

Permalänk
Medlem

Ok.
Msi håller på att stöpa om dator-modet.

Stilrent, rakt, inga krussiduller. Inget RGB (!)
Grått, i olika nyanser. Inte StarTrek men high-tech. Mera robot-likt.

Kan man kalla Msi det nya gucci, är frågan nu.
Deras tekniker är inte outbildade.

Maskinen vi pratar om, är ett sidospår vad jag sett, från Msi.

Permalänk
Medlem

Vem är fotografen, (hoppas man)? Det svarta materialet ser ju ut som billig bakelitplast. Nä ser inte så lockande ut faktiskt. Jag gillar annars stora chassin.

Ser mer ut som penisförlängare med 16 fläktar än något användbart. Rejält med utrymme (lagring) för en NAS eller möjligen två ATX maskiner i ett chassi skulle vara mer lockande. ATX + mini-ITX känns inte så användbart funktionsmässigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Någon som har måtten på lådan?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kul fakta med chassit är att Meg är en referens till Meg Ryan och hennes roll i Änglarnas stad, där Nicholas Cage blir förälskad i henne, och tvingas välja mellan livet som ängel eller människa. Därav att chassit rymmer två datorer

Cool story bro
(för den som missade ironin i bullens inlägg så har MSI haft MEG som kategori i massor av år till massor av produkter som inte har något med att rymma två av något att göra)

Skrivet av PeterP57:

är en intressant fråga

Självklart. Var det en ironisk fråga?

Skrivet av Stefanken:

vem är målgruppen?

Bra fråga! Inte jag
Alldeles för stor och blingig och slösaktig med utrymme och har ingen nytta av två burkar i en.
(och som nämnts så är två datorer i ett chassi inte direkt nytt... Phantek, Lian Li mfl har haft förut! (kanske Silverstone också? de har gjort det mesta ))

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I wants' it ... I NEEEDs' it!

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Någon som har måtten på lådan?

Måtten är stort, kommer i videon tillsammans med dess bror som trolig inte kommer produceras
https://youtu.be/dUCRLbfj4JE?t=463

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

De som inte kan bestämma sig för om de ska köpa AMD och Intel?

Windows å Linux(eller Mac)?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

vem är målgruppen?

Streamers som spelar på ena datorn och sköter strömmen på andra datorn och som vill ha allt samlat i en burk?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag tänkte direkt på "The MEG" - filmen med Jason Statham som fångar en enorm förhistorisk "haj". Det visar sig dock att det är Baby MEG de fångat, så de får raskt skaffa en större båt! Det passar ju bra som referens då det sitter ett ITX och ett ATX kort i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

vem är målgruppen?

Mig, defintivt.

Länge känt att det är dags för en helt renodlad speldator och separat system för allt annat, har haft så tidigare men blir alltid tillbaka till en rejäl allt-i-ett pga platsbrist, detta vore trevligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

En lämplg Linux-distro för gaming, på den andra (disken ) maskinen vore inte helt fel. AMD enbart, gissar jag.
För webben är det kanon med Linux.