Är det vanligt att operatörer tar betalt två månader i förväg?

Permalänk

Är det vanligt att operatörer tar betalt två månader i förväg?

Beställde bredband hos en operatör på mitt stadsnät. De vill att man betalar två månader framåt på första fakturan dvs för januari och februari.

Varför gör de så? Kommer nästa fakturan i februari bli så att jag betalar för mars?

Är det praxis hos alla sådana operatörer?

Permalänk
Medlem

Bredband2 fakturerar i förskott, dvs fakturan jag skall betala nu i slutet av januari avser mitt bredand i februari.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Bredband2 fakturerar i förskott, dvs fakturan jag skall betala nu i slutet av januari avser mitt bredand i februari.

Okej! Men nu betalade jag för både jan och feb. Kommer de skicka nästa i feb för mars? Tycker det är väldigt oärligt och missvisande.

Permalänk
Medlem

Det är säkert olika beroende på operatör, jag betalar för innevarande månad. (1 jan - 31 jan) i slutet januari, har Telia.

Kan tycka att det är helt irrelevant om man betalar i förskott eller inte, sålänge man bara betalar för de månader man har tjänsten.

Skrivet av Dinkefing:

Okej! Men nu betalade jag för både jan och feb. Kommer de skicka nästa i feb för mars? Tycker det är väldigt oärligt och missvisande.

På vilket sätt skulle det vara oärligt? Finns massvis med tjänster man betalar i förskott för.

Permalänk
Medlem

Hur ser fakturan ut? Vilket datum började avtalet att gälla? Man brukar ju få betala för den innevarande och nästkommande månaden på första fakturan. Och sedan för varje kommande månad (förskott).

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Hur ser fakturan ut? Vilket datum började avtalet att gälla? Man brukar ju få betala för den innevarande och nästkommande månaden på första fakturan. Och sedan för varje kommande månad (förskott).

Fakturan vill att jag ska betala från 1:a januari till 28:e februari dvs två månader. Så jag antar att nästa faktura kommer i mars? Eller skickar de redan en ny nästa månad alltså februari och vill att jag ska betala för mars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fakturan vill att jag ska betala från 1:a januari till 28:e februari dvs två månader. Så jag antar att nästa faktura kommer i mars? Eller skickar de redan en ny nästa månad alltså februari och vill att jag ska betala för mars?

Ok, när började avtalet att gälla då? Datum.
Jag tror du har större chans att få rätt svar genom att kontakta operatörens support.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Ok, när började avtalet att gälla då? Datum.
Jag tror du har större chans att få rätt svar genom att kontakta operatörens support.

1:a januari.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Du har då tecknat ett avtal med startdatum 250101, och operatören tar betalt i förskott. Du fick inte januari månads faktura i december utan den kom nu i januari tillsammans med fakturan för februari månad. Nästa månad (alltså februari) kommer fakturan för mars, och så kommer det sedan rulla på. Fakturan du får kommer alltid vara för nästkommande månad, med undantag för den allra första i och med att det var lite eftersläpning där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

1:a januari.

Då är det nog precis som jag skrev, dvs att du får betala för innevarande månad och nästkommande. Således bör nästa faktura komma i februari och förfalla i slutet av februari, med en abonnemangsperiod som avser mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja, om du startade ditt abb denna månad så betalar du nu för innevarande och nästa månad, i slutet på denna månad.
Och för mars betalar du nästa månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Beställde bredband hos en operatör på mitt stadsnät. De vill att man betalar två månader framåt på första fakturan dvs för januari och februari.

Varför gör de så? Kommer nästa fakturan i februari bli så att jag betalar för mars?

Är det praxis hos alla sådana operatörer?

Skrivet av joakim99:

Ja, precis. Jag gissar att det är just detta upplägg de handlar om.

Situationen blir ju då att antingen fakturera (upp till) två månader första fakturan, eller då alternativet att vägra att leverera tjänsten förrän det datum som passar in i faktureringen (ingen tjänst förrän i februari då).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Då är det nog precis som jag skrev, dvs att du får betala för innevarande månad och nästkommande. Således bör nästa faktura komma i februari och förfalla i slutet av februari, med en abonnemangsperiod som avser mars.

Så om jag betalar fakturan som kommer komma november detta år och som avser för december, säger upp abonnemanget den första december då mitt abonnemang startaden den första januari och det är en månads uppsägningstid innan fakturan som kommer i december skrivs så tolkar jag att jag inte betalar fakturan i december som avser januari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så om jag betalar fakturan som kommer komma november detta år och som avser för december, säger upp abonnemanget den första december då mitt abonnemang startaden den första januari och det är en månads uppsägningstid innan fakturan som kommer i december skrivs så tolkar jag att jag inte betalar fakturan i december som avser januari?

Ja. Du behöver givetvis inte betala för en tjänst som du inte längre har.

Permalänk
Medlem

Har Tele2 för tillfället, betalar 1 månad i förskott

Permalänk
Medlem

Skulle väl inte säga att det är ovanligt i alla fall att betala i förskott för internetkranen.

En gång tidigare betalade jag kvartalsvis i förskott, vilket förstås ledde till lite diskussion med isp:n när jag sade upp bostaden och även internetleveransen, och den uppsägningstiden var kortare än vad aktuell faktura omfattade.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."