Raspberry Pi 5 nu med 16 GB arbetsminne

Permalänk
Medlem

Den som är rasperry pis styrka är ju att många använder den och forumen är stora. Det ger ju massor med väldigt bra support och mängder med tillbehör. jag tycker det är som men avvägning. Den är väldigt liten.

Köper man nån annan "kopia" så är ju kanske forumen kanske inte lika stora och inte alls lika rappa och man kanske hittar betydligt mindre mängd tillbehör.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Behöver man inte GPIO eller dess expansionsmoduler, och strömåtgång inte heller är en fråga så är det såklart möjligt att en Pi inte är det bästa valet.

Med de tyngre Pi (från 3 egentligen) så får man även närmast räkna med att strömadaptern tillkommer. Visst, det är möjligt att en snabbladdare från telefonen kommer funka. Men inte ens det är garanterat. Jag har prövat två..

Men i de andra fallen så skulle å andra sidan allt annat bli både dyrare och betydligt mycket mer komplicerat att inte helt enkelt använda Pi. Bara en sån enkel sak som att koppla in en sensor eller bara någraa knappar. Har mini-PCn ens en serieport? Nähä, men kanske någon USB-konverter. Eller slakta ett tangentbord som nödlösning. Kostnader för inte särkilt eleganta lösningar. Sen får man lista ut hur den ska kommuniceras, om det nu går, än. Eller Så mer eller mindre uppenbara kostnader kan tillkomma på respektive beroende på vad användning det är tänkt.

Men visst, lite lustigt att minnet närmast liknar Apple nu. Dubbelt minne Till 1/3 av vad modellen med hälften kostar.

Å andra sidan verkar antagligen också de lägre nivåerna konstiga då dubbelt från lägsta knappt motsvarar prisskillnad mellan butiker. Men det blir såklart skillnad för de som köper hundratals av dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Behöver man inte GPIO eller dess expansionsmoduler, och strömåtgång inte heller är en fråga så är det såklart möjligt att en Pi inte är det bästa valet.

Med de tyngre Pi (från 3 egentligen) så får man även närmast räkna med att strömadaptern tillkommer. Visst, det är möjligt att en snabbladdare från telefonen kommer funka. Men inte ens det är garanterat. Jag har prövat två..

Du glömmer en försvarlig summa på Micro SD-kort, eftersom en RPi tuggar i sig såna som knäckebröd.

Skrivet av AndreaX:

Men i de andra fallen så skulle å andra sidan allt annat bli både dyrare och betydligt mycket mer komplicerat att inte helt enkelt använda Pi. Bara en sån enkel sak som att koppla in en sensor eller bara någraa knappar. Har mini-PCn ens en serieport?

För de grundläggande I/O-behoven så kan man å andra sidan köpa en Arduino för småpengar och koppla till datorn. Med RPi 5 verkar det gå att hänga på en M.2-SSD som lagringsenhet, något som funnits billigt med både SATA- och NVMe/PCIe-interface i åratal, och då är man fortfarande fast på 500 MB/s oavsett vilken enhet man väljer.

Jag skulle ursprungligen försöka använda en RPi för att konvertera en analog kompositvideosignal och strömma den via wifi så att det gick använda en surfplatta som "fjärrskärm" på 10-15 meters avstånd för att kunna installera/renovera/justera CCTV-kameror i ett uråldrigt system. Hade en dongel med hårdvara som komprimerade analog signal till en MPEG2-ström, och i princip färdiga instruktioner för hur man skulle göra för att sätta upp resten med en mjukvara i Raspbian. Minns inte vilken DE jag använde, men någon som skulle funka på aktuell RPi och dra så lite resurser som möjligt. Behövde bara kunna köra programmet för att ta emot MPEG2-strömmen från USB och skicka till wifi, med enklast möjliga GUI. Det visade sig att det som vanligt i Linux inte är någonting som är lätt, och när jag pannbenat mig igenom det eländes konsolträsket så visade det sig att hårdvaran i en RPi 3B var alldeles för dålig för att orka vidarebefordra datan till wifi i någon meningsfull hastighet.

Tog istället en gammal Windows-laptop och hängde i dongeln, startade medföljande x86-mjukvara och tittade på skärmen via fjärrskrivbord istället. Tror det kan ha tagit bortåt fem minuter att koppla in och lista ut allt med Windows.

Skrivet av AndreaX:

Nähä, men kanske någon USB-konverter. Eller slakta ett tangentbord som nödlösning. Kostnader för inte särkilt eleganta lösningar. Sen får man lista ut hur den ska kommuniceras, om det nu går, än. Eller Så mer eller mindre uppenbara kostnader kan tillkomma på respektive beroende på vad användning det är tänkt.

Visst, en M.2-HAT och en SSD kostar också pengar för att få något så grundläggande som en pålitlig lagringsenhet.

Skrivet av AndreaX:

Men visst, lite lustigt att minnet närmast liknar Apple nu. Dubbelt minne Till 1/3 av vad modellen med hälften kostar.

Med Apple får man åtminstone en fungerande mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Vad är en N95? Vilken mini-PC (ej RPI) skulle ni rekommendera för Home Assistant idag?

N95/N97/N100/N200/N300/N305 är de etablerade Intel Alder Lake-N processorerna, som har lite lustiga produktnummer då N95/N97 är snabbare än N100. Detta kvartal så uppdaterar Intel dessa och kallar dem Twin Lake, men det är fortfarande exakt samma hårdvara.
Håll utkik efter N150/N250/N350/N355.

Permalänk
Skrivet av holo:

Det känns som de har missat lite vad som gjorde 'orginalet' så populärt. Ett par 3-400 kr kunde man slänga ut för skojs skull och mecka alltmöjligt med, men när de kostar långt över tusenlappen så känns det bara, Nej.

Ja det var billigt men en Raspberry Pi 1 är nästan oduglig på dagens internet. Sak samma gäller Iphone 1. De har samma CPU...

Permalänk

Geekbench:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/9863361?baseline...

Ingen jätteskillnad...men SD-kort vs SSD är ju något annat!

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Det börjar bli en rätt konstig produkt om jag ska vara ärlig. Innan ett hemlabb behöver 16GB RAM är ju en mångdubbelt så snabb minidator för bara 1-2000kr till rimligare. Eller två stycken 8GB så man på köpet får dubblad cpu och allt annat..

Jag tycker folk missar hur långsam en RPI är mot en vanlig processor. Sen har den sin plats där formatet och elförbrukningen är extremt viktig, men skillnaden mot en minidator är inte stor alls i praktiken.

Minidator 😯

Förlåt, kan inte låta bli.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minidator

Dold text
Permalänk
Datavetare
Skrivet av lhugo:

Jag har använt Raspberry Pi sedan start. De är inte lika unika som de en gång var. De har inte samma prestanda som x86-sysrem och långt ifrån samma bandbredd hos I/O. Samtidigt är ekosystemet synnerligen välstött och dokumenterat. Produktserierna tillverkas över lång tid och mycket tredjepartstillbehör finns.

De ARM-baserade kopiorna i samma formfaktor är ofta billigare. De håller tyvärr inte måttet. Har tex en Rock Pi 5B som trots lovande prestanda är en katastrof mjukvarumässigt då nyare linuxkärnor inte har något bra stöd. De andra "frukt"-Pi-enheterna har aldrig funkat lika smidigt som orginalet. Alltid strul att få igång linux på dem och oklart hur länge plattformen kommer uppdateras mjukvarumässigt. Dessutom är ofta distributionerna modifierade av en kinesisk tillverkare och kan innehålla allsköns tillagd otrevlig kod.

I min värld är det fortfarande antingen Raspberry Pi eller x86 som gåller om det inte skulle räcka med ESP-baserat.

Om man har lite erfarenhet av Linux och/eller fältbussar är det helt klart störst chans att man får till sitt projekt om man väljer RPi och hittar ett projekt som redan löst problemet.

Nu har jag aldrig använt Rock Pi 5, men vet att den har samma RK3588 krets som Orange Pi 5 serien. OPi5 Plus använder jag dels som hemma-server (två fördelar mot RPi5 är något bättre prestanda + ~2/3 av effekten så det behövs ingen fläkt även vid hög last) och använder den också i jobbprojekt där alla I/O-block används ihop med egendesignade "hat:ar" i sådan som behöver väldigt hög driftsäkerhet 24/7.

Använder då detta projekt
https://github.com/Joshua-Riek/ubuntu-rockchip/tree/main

där man får en Ubuntu 22.04 / 24.04 installation där allt, även uppdateringar till kärnan, kommer via "apt-get".

Enda jag inte testat är GPU-delen, använder uteslutande Ubuntu-server i "head-less" config. Men de säger detta om GPU-stöd

"3D hardware acceleration support via panfork
Fully working GNOME desktop using wayland
Chromium browser with smooth 4k youtube video playback
MPV video player capable of smooth 4k video playback"

Rock Pi 5 och Orange Pi 5 må kosta som RPi5 när de är utrustade med 16 GB RAM. Men till skillnad från RPi5 så har i alla fall OPi5 integrerat M.2 stöd (4x PCIe 3.0), integrerat eMMC stöd och beroende på modell kan man få en eller två st 2,5 Gbit/s Ethernet.

Mot det kan inte de Intel N100 konkurrera prismässigt + RK3588 har bättre multicore prestanda, dock något lägre singlecore (är typ 80-90 % av ST av en N100, så alla dessa är i praktiken rätt trista desktop-upplevelser där bra ST är kritiskt...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

N95/N97/N100/N200/N300/N305 är de etablerade Intel Alder Lake-N processorerna, som har lite lustiga produktnummer då N95/N97 är snabbare än N100. Detta kvartal så uppdaterar Intel dessa och kallar dem Twin Lake, men det är fortfarande exakt samma hårdvara.
Håll utkik efter N150/N250/N350/N355.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man har lite erfarenhet av Linux och/eller fältbussar är det helt klart störst chans att man får till sitt projekt om man väljer RPi och hittar ett projekt som redan löst problemet.

Nu har jag aldrig använt Rock Pi 5, men vet att den har samma RK3588 krets som Orange Pi 5 serien. OPi5 Plus använder jag dels som hemma-server (två fördelar mot RPi5 är något bättre prestanda + ~2/3 av effekten så det behövs ingen fläkt även vid hög last) och använder den också i jobbprojekt där alla I/O-block används ihop med egendesignade "hat:ar" i sådan som behöver väldigt hög driftsäkerhet 24/7.

Använder då detta projekt
https://github.com/Joshua-Riek/ubuntu-rockchip/tree/main

där man får en Ubuntu 22.04 / 24.04 installation där allt, även uppdateringar till kärnan, kommer via "apt-get".

Enda jag inte testat är GPU-delen, använder uteslutande Ubuntu-server i "head-less" config. Men de säger detta om GPU-stöd

"3D hardware acceleration support via panfork
Fully working GNOME desktop using wayland
Chromium browser with smooth 4k youtube video playback
MPV video player capable of smooth 4k video playback"

Rock Pi 5 och Orange Pi 5 må kosta som RPi5 när de är utrustade med 16 GB RAM. Men till skillnad från RPi5 så har i alla fall OPi5 integrerat M.2 stöd (4x PCIe 3.0), integrerat eMMC stöd och beroende på modell kan man få en eller två st 2,5 Gbit/s Ethernet.

Mot det kan inte de Intel N100 konkurrera prismässigt + RK3588 har bättre multicore prestanda, dock något lägre singlecore (är typ 80-90 % av ST av en N100, så alla dessa är i praktiken rätt trista desktop-upplevelser där bra ST är kritiskt...).

Jo jag använder även Joshua Rieks distribution men då blir man låst till Ubuntu och beroende av att communityn underhåller denna. Tyvärr verkar projektet tagit hårt på skaparen https://github.com/Joshua-Riek/ubuntu-rockchip/discussions/11....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det börjar bli en rätt konstig produkt om jag ska vara ärlig. Innan ett hemlabb behöver 16GB RAM är ju en mångdubbelt så snabb minidator för bara 1-2000kr till rimligare. Eller två stycken 8GB så man på köpet får dubblad cpu och allt annat..

Jag tycker folk missar hur långsam en RPI är mot en vanlig processor. Sen har den sin plats där formatet och elförbrukningen är extremt viktig, men skillnaden mot en minidator är inte stor alls i praktiken.

Ja, man kan lika gärna köpa en gammal Intel itx-burk med j1900, eller så, för lägre pris, större möjlighet med lagring instickskort etc, och ungefär samma förbrukning, men högre (?) prestanda.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Ja, man kan lika gärna köpa en gammal Intel itx-burk med j1900, eller så, för lägre pris, större möjlighet med lagring instickskort etc, och ungefär samma förbrukning, men högre (?) prestanda.

Om man tar den gamla skrutten och sätter den i produktionsmiljö, t.ex. som dator för en skogsmaskin eller vad som helst. Så kommer chefen säga till en när den går sönder: -Du behöver inte vara orolig, du gjorde det bästa du kunde, alla kan göra misstag. Men du kommer självklart få ett litet löneavdrag som är på samma summa som det kostar när maskinen står still.

Hemmanvändare så är jag fundersam på hur vanlig den kommer bli. Jag själv köpte en macmini till samma syssla, visst den kostar x gånger så mycket, men är dessutom för mycket x gånger så mycket bra.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Högre prestanda med J1900?
Ser inte så ut:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/9872660?baseline...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har en RPi5 8GB och tycker den känns som "en riktig" dator när det gäller Ubuntu desktop och websurf. Dock så är grafik delen svag och inte jättestark CPU samtidigt väldigt effektsnål.

Om man vänder på det så tror jag det handlar mer om att man klarar sig på mycket mindre än folk tror till vardags. Kör man en fräsch installation på en tio år gammal dator så känns den helt okej att jobba på.

Men den är inte snabb, så så fort du vill göra något annat än att surfa så storknar den.
Ett 150w system med Ryzen 9700x får 37000p i passmark för cirka 10000:-
Ett 35w system med Intel N100 får 5475p för cirka 2500:-
Ett 10w system med 8gb RPI 5 får 2000p för cirka 2000:- (eller mer för en 16gb)
Ett 5w system med 8gb RPI 4 får 850p för cirka 1500:-

Botten är helt enkelt alldeles för konkurrensutsatt för att en RPI ska vara värt det längre. Jag har ägt alla fram till pi 4 men när jag köpte den så märkte jag att den inte längre var ett så självklar val för en enklare server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du glömmer en försvarlig summa på Micro SD-kort, eftersom en RPi tuggar i sig såna som knäckebröd.

Jag har tre RPi i hemmet, till olika saker. Fyra till fem år gamla nu. Varit på konstant. Samtliga fortfarande fullt fungerande med de SD-kort jag stoppade i när jag installerade dem. Så nä, jag tycker inte det är ett problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man tar den gamla skrutten och sätter den i produktionsmiljö, t.ex. som dator för en skogsmaskin eller vad som helst. Så kommer chefen säga till en när den går sönder: -Du behöver inte vara orolig, du gjorde det bästa du kunde, alla kan göra misstag. Men du kommer självklart få ett litet löneavdrag som är på samma summa som det kostar när maskinen står still.

Hemmanvändare så är jag fundersam på hur vanlig den kommer bli. Jag själv köpte en macmini till samma syssla, visst den kostar x gånger så mycket, men är dessutom för mycket x gånger så mycket bra.

Ja, menade såklart inte för professionellt bruk. Rpi är inte heller menad för det, egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Om man vänder på det så tror jag det handlar mer om att man klarar sig på mycket mindre än folk tror till vardags. Kör man en fräsch installation på en tio år gammal dator så känns den helt okej att jobba på.

Men den är inte snabb, så så fort du vill göra något annat än att surfa så storknar den.
Ett 150w system med Ryzen 9700x får 37000p i passmark för cirka 10000:-
Ett 35w system med Intel N100 får 5475p för cirka 2500:-
Ett 10w system med 8gb RPI 5 får 2000p för cirka 2000:- (eller mer för en 16gb)
Ett 5w system med 8gb RPI 4 får 850p för cirka 1500:-

Botten är helt enkelt alldeles för konkurrensutsatt för att en RPI ska vara värt det längre. Jag har ägt alla fram till pi 4 men när jag köpte den så märkte jag att den inte längre var ett så självklar val för en enklare server.

Fast jag gav 1500 för RPi5 med fläktar och allt
Rpi4 kostade 1000kr men steg sen upp i pris pga halvledarbrist.

Förutom att du överdriver RPi priserna så håller jag med om ditt argument: att om man är ute efter beräkningsprestanda så finns det bättre alternativ.

Jag har RPi 1 3 5 och har jobbat med 4:an också. Skillnaden mellan 3an och 5sn är enorm.

Men fortsätter de gå upp i pris så känns det som du säger att det finns andra mer attraktiva alternativ

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lhugo:

Jo jag använder även Joshua Rieks distribution men då blir man låst till Ubuntu och beroende av att communityn underhåller denna. Tyvärr verkar projektet tagit hårt på skaparen https://github.com/Joshua-Riek/ubuntu-rockchip/discussions/11....

Open-source världen är tyvärr rätt ofta "toxic". Precis som många andra som drar ett gigantiskt lass och egentligen gör ett 100 % fantastiskt jobb verkar vissa vara helt oförmögna att se förbi sin egen situation. Redan innan det du länkar till fanns en frustration i att lite väl många buggar hade undertonen: jag har ett extremt specifikt problem som bara måste lösas precis som jag tänkt, det fungerar inte på din skitprogramvara så still till att fixa ASAP...

Positiva här är att Joshua verkar börjar göra lite jobb på projektet igen, har kommit in lite saker efter oktober (som positivt nog gjorts av andra och där Joshua hanterat PRs).

Det skrivet: man är faktiskt inte speciellt bunden till community här. Upptäckte själv detta projekt efter att jag skapat liknande bygg/installations-skript för att köra Ubuntu-server. Fördelen med Joshua-Riek varianten är att min bara hanterade Orange Pi 5 Plus + jag fick ju lägga jobb på att hålla det up-to-date.

Och detta handlar ju "bara" om kärnan, dess konfig och hur man får in installationen på SD-kort, eMMC eller M.2 disk. När man är upp och kör är det user-land mässigt (så 99 % av programvaran) ingen skillnad på olika ARM64, user-land delen är densamma på alla. Undantaget är främst GPU-relaterade saker och är också där vi ser de största bristerna oavsett om man kör RPi5, OPi5 eller egentligen vilken annan *Pi som helst. Det är en av flera orsaker till att jag primärt använder SBC headless.

Positiva här är att det idag finns bra SBC även för de som bryr sig om grafik: Nvidias Jetson! Även om priset då går upp till 2500-4000 kr så får man ändå bland det bästa GPU-stöd som existerar på Linux samt med råge det bästa GPGPU-stöd. Men för vissa kanske lite irriterande egenskapen att Nvidia i första hand pushar Ubuntu (fast fattar inte problemet här, måste ju vara viktigare att sakerna fungerar än att man specifikt får använda sin l33t-lx-no-one-heard-of? Är inte huvudmålet att kunna köra Linux?)

TL;DR vad specifikt var det som inte fungerade för dig? För använder verkligen allt, NIC, M.2, eMMC, SPI, I2C, UART, CAN, GPIO och givet att allt detta både fungerar samt är stabilt blir ju frågan: vad med behövs? (RK3588 har numera bra stöd i kernel.org kärnorna, enda jag själv saknar där är stöd för CAN, resten fungerar redan).

RPi5 har fördelen att det lättare att få hjälp om man är ovan med SBC/Linux. Men än mer positivt att det idag faktiskt finns alternativ som både konkurrerar, men kanske främst komplettera RPi-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Förutom att du överdriver RPi priserna

Jag gick och shoppade paket på prisjakt helt enkelt så det är nog inte långt från vad de kostar idag. Man kan hitta alla billigare än sådär. T.ex. kan du nog få ett system med 9700x för närmre 6-7000 om du kompromissar på absolut allt. Och då blir det nog en mer rättvis jämförelse eftersom RPin jag "köpte" körde sd-kort exempelvis.

De är redan för dyra.

Permalänk
Snusfri

Kollar man på SBC's och är orolig över hur länge tillverkaren kommer att uppdatera OS bla så kan man kika på DietPI som är ett lättviktigt Debian-baserat OS som finns till väldigt många SBC's och även x86 och som uppdateras kontinuerligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL