FB Messenger: Säker lagring - fan va jobbigt

Permalänk
Medlem

FB Messenger: Säker lagring - fan va jobbigt

Tja,

___MIN FLICKVÄN ÄR INNE PÅ ATT BEHÅLLA TVÅ MOBILER FÖR ATT KOLLA GAMMAL CHATTHISTORIK. SNÄLLA HJÄLP.___

Försöker hjälpa min flickvän med hennes mobiluppgradering. Hon hade en iphone 13 pro max (gamla) och har nu köpt en motsvarande 16 modell (nya).

Vad jag kan se så säger Messenger "Senaste säkerhetskopiering 17 Mars 2024" på hennes enheter (gamla och nya).

Försöker man återställa på den nya så säger den "Det gick inte att få åtkomst till din nyckel på icloud drive".

Min bästa tolkning av detta är:

1. Hon har aktiverat det när det släpptes (runt 17 mars 2024 vad jag kan googla mig fram till) och sen förmodligen stängt av det.
2. Vid avstängning av det så tar messenger bort nyckeln som lagras i icloud
3. Hennes gamla mobil och nya tror att det är aktiverat.

Jag har provat logga in på hennes messenger med min ipad och då får man chatthistorik tom 17 mars. Jag har inte loggat in på hennes Icloud där (tror inte det hjälper), men får samma fel som på båda mobiler.

Vad jag tror;

Få hennes gamla mobil att aktivera säker lagring och sen på hennes nya mobil synka den.

Hur lyckas jag med det?

Finns det nån kontaktväg till facebook? Jag hittar några formuilär, varav samtliga handlar om hackade konton, vilket inte är fallet här.

Nån som kan vägleda?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vänta, vad är det som har hänt egentligen? Jag bytte nyligen från en 14 till 16, och då fanns allt bara på nya telefonen efter att jag migrerat. Hur jag än loggar in på messenger så finns min historik.

Är det alltså så att *inga* chattar finns på nya telefonen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vänta, vad är det som har hänt egentligen? Jag bytte nyligen från en 14 till 16, och då fanns allt bara på nya telefonen efter att jag migrerat. Hur jag än loggar in på messenger så finns min historik.

Är det alltså så att *inga* chattar finns på nya telefonen?

Jadu, jag vet inte riktigt.

Min nya misstanke är följande;

Säker lagring har aldrig varit aktiverat. När det inte är aktiverat så finns chattar som är nyare än Våren 2024 (då FB började med krypterade chattar) endast på den enhet där de skrivits (hennes Iphone 13 Pro).

I December 2024 köpte hon en Iphone 16 pro och gjorde Apples synkning med ny enhet för att få över appar och allting. Dock så kom inte chattarna från våren 2024 (17 mars eller nåt sånt) till December med. De går endast att se på hennes Iphone 13 pro.

Jag misstänker att säker lagring aldrig varit påslagit. Nu verkar det inte på något sätt vara möjligt att slå på det på någon enhet.

Vi har provat med följande:

* Iphone 13 pro
* Iphone 16 pro
* Min gamla ipad 2017
* Min stationära dator (webb inloggning facebook och messenger.com)
* Min Samsung Tab S10+

Skrev ett meddelande till Facebook genom att lämna feedback, men jag tror inte de kommer svara på det.

Jag är inne på att härnäst testa att trycka på "ta bort säker lagring". Min uppfattning är att det tar bort de krypterade meddelanden som endast finns på den enheten och sen försöka göra "enable" på säker lagring. Isåfall göra det på min ipad 2017 där det inte finns några lokala meddelanden förutom ett test meddelande.

En annan tanke är att tvinga utloggning från alla enheter i förhoppningen att det är det som gör att det inte går att aktivera säker lagring.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jadu, jag vet inte riktigt.

Min nya misstanke är följande;

Säker lagring har aldrig varit aktiverat. När det inte är aktiverat så finns chattar som är nyare än Våren 2024 (då FB började med krypterade chattar) endast på den enhet där de skrivits (hennes Iphone 13 Pro).

I December 2024 köpte hon en Iphone 16 pro och gjorde Apples synkning med ny enhet för att få över appar och allting. Dock så kom inte chattarna från våren 2024 (17 mars eller nåt sånt) till December med. De går endast att se på hennes Iphone 13 pro.

Jag misstänker att säker lagring aldrig varit påslagit. Nu verkar det inte på något sätt vara möjligt att slå på det på någon enhet.

Vi har provat med följande:

* Iphone 13 pro
* Iphone 16 pro
* Min gamla ipad 2017
* Min stationära dator (webb inloggning facebook och messenger.com)
* Min Samsung Tab S10+

Skrev ett meddelande till Facebook genom att lämna feedback, men jag tror inte de kommer svara på det.

Jag är inne på att härnäst testa att trycka på "ta bort säker lagring". Min uppfattning är att det tar bort de krypterade meddelanden som endast finns på den enheten och sen försöka göra "enable" på säker lagring. Isåfall göra det på min ipad 2017 där det inte finns några lokala meddelanden förutom ett test meddelande.

En annan tanke är att tvinga utloggning från alla enheter i förhoppningen att det är det som gör att det inte går att aktivera säker lagring.

Har exakt samma problem. Fick du det att funka? Och isåfall hur gjorde du?