Rekommendation nätverkshögtalare

Permalänk
Medlem

Rekommendation nätverkshögtalare

Hej alla!

Sitter och funderar på vad vi ska sätta igång för system för nätverksljud här hemma. Har en kåk på två våningar, totalt cirka 250 kvm inredd yta.

Blir mer och mer musikintresserade barn här hemma, och det är sjukt tråkigt att kladda med bluetooth-högtalare i köket och så vidare.

Tanken är att ha 1-2 högtalare i köket, minst en i vardagsrummet (där vi har ett större middagsbord), 2-3 högtalare att sprida ut samt en som lätt kan användas i uterummet på sommaren.

Har tittat på IKEA Symfonisk, men vet inte hur "bra" den är? Är inte superkräsen men vill ha det enkelt och smidigt och prisvärt. Tycker IKEA Symfonisk ser ok ut, så de ska väl se ok ut.

Vad har du för rekommendation som alternativ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk

Symfonisk är en bra högtalare för priset och funktionen. Jag kör med iphones och ipads och med dem fungerar de smidigt som sjutton. Man måste ha Sonos appför att installera den men efter det kör jag bara med airplay från enheten jag har i handen men mnan kan också använda Sonos app för att välja musik. De har airplay 2 så man kan spela från samma källa på flera olika högtalare om man vill medans andra spelar något annat i ett annat rum.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Hedersmedlem

Har flera olika nätverkshögtalare, och det fungerar generellt väldigt bra. Jag kör nästan uteslutande via Spotify med Spotify Connect. Med Spotify Connect så sköts uppspelningen helt av högtalaren, och det behöver inte finnas någon kontakt alls mellan telefon och högtalare mer än om du vill ändra något.

Just nu har jag tre enheter från Denon, en från Philips samt en RaspberryPi med externt ljudkort som alla agerar nätverksspelare. Vissa av enheterna är helt integrerade liknande Symfonisk, medan andra har förstärkare och externa högtalare.

Det enda jag upplever som ett problem är ljudvolymen. Jag rekommenderar dig att skaffa en enhet där man kan ändra volymen på enheten eller via fjärrkontroll. Styr man som i mitt fall via telefonen så är det dels en fördröjning och dels hoppar volymen i lite för stora steg för min smak. Så ofta sätter jag på en lista med Spotify och sedan styr jag volym, skippa låtar osv med fjärrkontrollen till enheten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till IKEA är Audio Pro. Deras högtalare brukar få rätt bra recensioner. Titta tex på A10, A28, C20. Fanns på Elgiganten senast jag var där.

Permalänk
Medlem

Jag kör Yamahas Musiccast hemma sen många år och är väldigt nöjd.
Har högtalare i varje rum samt utomhus (trådade från en Musiccast-"hub") och reciever till TVn.
Det fungerar väldigt bra, det är enkelt och går snabbt att para om i olika grupper för att t.ex. spela något i källaren och något annat i övriga huset medans en tredje använder Tvn. Smidigt att ändra volymen i appen och det är väldigt sällan som någon enhet laggar och då brukar det räcka att ta ur den ur gruppen och lägga in den igen.

Kör mestadels Sporify connect och webradio men frugan kör Bluetooth när hon kör någon Eboks-app som det inte finns stöd till. Då kopplar hon upp sig till en enhet och sen skickar den vidare till övriga som hon då väljer. Vi har några färdiga grupper i appen som t.ex. källare, övervåning och hela huset men det går snabbt att ändra efter behov eller muta en enhet snabbt.

Att köra ljudet från Tvn ut i hela huset blir en liten fördröjning då där är lite latens i den trådlåsa så det får i så fall kompenseras från Recievern/TVn men det har vi inte brytt oss om utan det blir lite osync med bilden när vi kör musikvideo ut i hela huset från TVn.

Det finns några olika högtalare och prisklasser samt hubbar för att addera "dumma" högtalare.
Inte det billigaste men väldigt smidigt och jag tycker det är bra ljud för pengarna.

Nån gång efter strömavbrott har någon enhet tappats och systemet hittar den inte och den har fått parats om, men i stort tuffar det bara på.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är Bluesound.
Du kan köra Spotify Connect men du kan också köra de tjänster via appen BluOS (Qobuz, Tidal m.fl.). Dessutom har du play/pause och volymknappar på högtalarna. Går också att knyta ihop systemet med vanliga passiva högtalare via Bluesounds Powernode-förstärkare. Ljudet är imo betydligt bättre än ex Sonos motsvarigheter (men det är förstås en mer subjektiv synpunkt)

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Tack för svar och inspiration alla! Väldigt uppskattat!

Bluesound känns som att det är mer än vad vi behöver här hemma. UniFi-lösningen har jag tittat på nån gång (har mycket annat UniFi), men vill ha något som är allt-i-ett och lättsamt.

Ska kolla mer på Audio Pro, de verkar ha ett bra utbud och vettiga priser sett till prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robianen:

Ett alternativ till IKEA är Audio Pro. Deras högtalare brukar få rätt bra recensioner. Titta tex på A10, A28, C20. Fanns på Elgiganten senast jag var där.

Tackar så mycket för det här tipset. Plockade hem en A10 mkii i veckan och är än så länge väldigt nöjd. Utvärderar ett par dagar till, men känns som att det blir fler Audio Pro här hemma snart

Lätt att komma igång, mer än dugligt ljud och helt ok prisnivå!