Kan inte öppna port på TP-link AX 1800 Wi-Fi 6 Router

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna port på TP-link AX 1800 Wi-Fi 6 Router

Jag satt och pillade med Qbittorrent för att öppna porten i min router men det går inte. Jag har andvänt "Use UPnp/NAT-PMP port forwarding from my router" och den går igång i routern när jag start Qbittorrent.

När jag kollar på https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ så står det hela tiden att porten 28790 är stängd.

Jag valde då att i routern under port forwarding Ta min datorIP och tog individual port 28790 samt både TCP och UDP protokollen. Den finns där men fortsatt stängd port enligt ovan länk.

Provade då att göra en Port triggering med samma portar och alla protokoll men fortsatt stängd port.

Någon som kan tipsa mig om varför det inte fungerar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Har du publik IP? Vilken ISP?
Jämför den WAN-IP som står i routern med den som står på mittip.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du publik IP? Vilken ISP?
Jämför den WAN-IP som står i routern med den som står på mittip.se

Dynamic IP
internet IP för router 100.67.33.179

Mittip.se 98.128.180.110

Ipconfig ip4 192.168.0.101

Fattar inte var jag hittar WAN-ip.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Dynamic IP
internet IP för router 100.67.33.179

Mittip.se 98.128.180.110

Ipconfig ip4 192.168.0.101

Fattar inte var jag hittar WAN-ip.

100.XXX är ditt WAN och betyder att du sitter bakom CGNAT och det innebär effektivt att du sitter bakom en router ut mot nätet så även om du öppnar dina portar så kommer dom utanför ditt nät inte kunna nå dom.
Du kan kolla med din ISP om dom kan fixa publik IP något som ibland är gratis och ibland kostar det extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

100.XXX är ditt WAN och betyder att du sitter bakom CGNAT och det innebär effektivt att du sitter bakom en router ut mot nätet så även om du öppnar dina portar så kommer dom utanför ditt nät inte kunna nå dom.
Du kan kolla med din ISP om dom kan fixa publik IP något som ibland är gratis och ibland kostar det extra.

Ok, jag har Bahnhof, är det något jag kan göra själv eller måste jag kontakt dom?

EDIT
Jag hittade att man kan beställa en publik IP. Jag skriver in den MAC-adressen som står under routern.

Vad händer sen? Märker jag av att dom skiftar? Kommer internet påverkas etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Ok, jag har Bahnhof, är det något jag kan göra själv eller måste jag kontakt dom?

EDIT
Jag hittade att man kan beställa en publik IP. Jag skriver in den MAC-adressen som står under routern.

Ja, porten kommer vara öppen och det kommer fungera som man förväntar sig när du använder Qbittorrent.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

EDIT

När jag fixade i förra huset stod det på sidan som bekräftade att de var klart efter matat in Mac , man skulle vänta lite , för mig en kvart och sen starta om routern

Tror inte man märker så mycket , det jag märkt med cgnat utom portar då är att vpn lösningar kan fungera sämre bakom cgnat , always on vpn / direct access gillar inte cgnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

EDIT

Om du är tilldelad CGNAT kan du ofta kontakta din ISP (Bahnhof) och be om att få ett publikt IP istället. Vet inte helt säkert om Banhof tillhandahåller det, men kontakta dem och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, porten kommer vara öppen och det kommer fungera som man förväntar sig när du använder Qbittorrent.

låt oss säga att jag byter router, måste jag kontakta dom för att få internet att fungera då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

låt oss säga att jag byter router, måste jag kontakta dom för att få internet att fungera då?

Nej, bara för att få publik ip igen. Det ska räcka att mata in på deras hemsida. Om det inte gör det så får man kontakta dem. Kan kanske vara något stadsnät där deras verktyg inte går

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, bara för att få publik ip igen. Det ska räcka att mata in på deras hemsida. Om det inte gör det så får man kontakta dem. Kan kanske vara något stadsnät där deras verktyg inte går

Tack!

Jag fick ansöka om det på hemsidan, så de skulle göra det så fort dom kunde. Skulle få ett mail när det var gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis uPNP för torrent-trafik över uTP/UDP.

Du behöver inte nödvändigtvis port forwarding för torrent-trafik över uTP/UDP.

qBittorrent har inbyggd hole-punching som löser det. Ja, saker funkar möjligen betydligt bättre i små swarmar (få relaying hosts) om du har port forwarding och publik IP, men strikt nödvändigt är det inte. uPNP är onödigt om du har port forwarding och förhoppningsvis stödjer din router det ändå inte.

Publik IP bör inte vara strikt nödvändigt, men Bittorrents hole-punching blir antagligen något mer stabil om man slipper dubbel NAT.