Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nytt världsrekord i överklockning uppnått

Permalänk
Melding Plague

Nytt världsrekord i överklockning uppnått

Överklockaren slog det tidigare rekordet med bara 4 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk på pocenten, Helge!

Permalänk
Medlem

edit: obs bara gnäller av mig, inget behov av svar lol, kommer inte svara på.

Vad är kraven för överklockning nu för tiden? x86_64 cpu, ska klara nån viss benchmark?

Tycker personligen hela grejen med överklockning tappat betydelse, speciellt när dagens CPU's har så mycket funktioner som flera kärnor, branch predictions och speciella block för AV-enc/decoding och instruktioner som AVX 512 osv.

Dessutom "självklockar" moderna cpu's med olika sorters "boost" osv. för normies eller spelande har liksom klockning blivit lite av en relik.

Frekvensen har blivit bara ett nummer, prestandan skiljer ju sig åt från tillverkare per mhz ändå.
man hade säker kunnat göra en speciell CPU med en x86 kärna som klockar 20 ghz i två minuter om man velat.
9ghz whoopdidoo...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

roligt att se att tekniken och intresset är uppe för folk att överklocka extrem version. Men ah nu är inte jag så tekniskt som dom alla andra. Men jag tänkte att vad är det för vits med överklocka 1 core eller stänga av andra cores i CPU? , det är ju mer intressant att se vad dom har gjort som högst utan stänga av HT , användning av alla Kärnor mm . Och kanske 2 olika där ena testet är valfri kylningsmetod exempelvis som detta med flyttande helium och ett test typ med Vatten/fläkt kylning för en realistisk Max OC.

Men ja över 9 Ghz oavsett är riktigt unikt och grymt av personen!

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Heter jag Elmor?

Permalänk
Medlem

Fungerar på hur bra mätnoggrannhet dessa värden har. En halv promille med helt andra komponenter med andra förutsättningar och sånt… men riktigt coolt att så stora chip kan nå så högt!

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt om GHz-racet kunde ta fart igen på processorer. Skulle gärna se hur OG Crysis presterar på en CPU med 9 GHz, med tanke på att spelet skapades med förväntningen att klockhastigheten skulle sticka iväg, i den då närmsta framtiden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Presenteras det några prestandasiffror efter dessa MHz-rekord? Med tanke på att de stängt av halva processorn så torde det finnas lägre MHz-inställningar som är mer effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Presenteras det några prestandasiffror efter dessa MHz-rekord? Med tanke på att de stängt av halva processorn så torde det finnas lägre MHz-inställningar som är mer effektiva.

Detta är inget prestandarekord utan ett frekvensrekord, det enda som är viktigt här är att man tar en skärmdump med alla obligatoriska analys- och verifieringsprogram synliga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Snart Intel. Snart når de sitt 2005 mål om 10ghz 😛

Eller i alla fall någon överclockare gör under specifika omstämdigheter med deras processor

Permalänk
Medlem
Citat:

intressant nog använde wytiwx Windows 7 som operativsystem

Hade du kört Windows 7 om du hade kunnat köra 9,1 GHz stabilt all core under Windows 7 ?

Permalänk
Medlem

Vad är reglerna för dessa tävlingar? Ska det vara stabilt under 10min eller hur funkar det?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är reglerna för dessa tävlingar? Ska det vara stabilt under 10min eller hur funkar det?

Länken i artikeln tar dig till arrangörens sida. Där finns massa regler att läsa
https://hwbot.org/generalRules

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Verkar ju mer vara show och lekstuga än trovärdigt verifierade resultat. HWBOT har ju inte ens fyllt alla sina hårdvaruboxar med information om Wytiwx och Elmors försök. Jag saknar helt dokumentation på hur mycket ström systemet drog, temperatur, processorbegränsningar (avstänga CPU-kärnor) m.m. för att kunna jämföra resultaten.

Sweclockers artikel nämner ju att Wytiwx SMT och E-cores var avstängda, men jag hittar inget sådant när jag försöker läsa om Elmors försök. Har Wytiwx tagit en genväg för att slå Elmor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Verkar ju mer vara show och lekstuga än trovärdigt verifierade resultat. HWBOT har ju inte ens fyllt alla sina hårdvaruboxar med information om Wytiwx och Elmors försök. Jag saknar helt dokumentation på hur mycket ström systemet drog, temperatur, processorbegränsningar (avstänga CPU-kärnor) m.m. för att kunna jämföra resultaten.

Sweclockers artikel nämner ju att Wytiwx SMT och E-cores var avstängda, men jag hittar inget sådant när jag försöker läsa om Elmors försök. Har Wytiwx tagit en genväg för att slå Elmor ?

Finns nog olika sorters rekord att slå. Men detta är ett rent frekvensrekord. Allt man behöver är en skärmdump med rätt saker på skärmen.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

För att kunna slå dessa rekord räcker det inte med flytande kväve utan man använder flytande helium vilket kräver en hel del utrustning för att kunna hanteras.

Det är alltså inte en eventuellt fuskande kines som sitter hemma på sitt pojkrum och överklockar lite utan ett helt lag med människor som samarbetar för att nå detta resultat. I detta fall byggdes så som jag förstår det specialutrustning med vakuumpump för att möjliggöra att först kyla ner processorn med flytande kväve för att sen växla över till flytande helium för att kyla till än lägre temperatur. På så sätt krävs inte lika stora mängder flytande helium vilket möjliggjorde att man kunde testa flera processorer med mindre tidspress.

Det finns och krävs gott om dokumentation.