Permalänk
Medlem

Köpråd Robotgräsklippare

Hej alla glada! Detta är tyvärr ett tema av teknik jag inte har så bra koll på, är på jakt efter en robotgräsklippare (utan slinga) kring 20.000:- i budget.

De jag tittat på mest är "Dreame A1 Pro" samt Gardena Smart Sileno Free 1200

Någon med bättre koll som vet för- och nackdelar? Båda är relativt nya, hittar inte jättemycket omdömen/tester överlag. Dreames föregångare A1 verkar riktigt vass, samt verkar det som att "Pro"-modellen har åtgärdat det största problemet (grepp), samt att denna är lite billigare.

Gardena å andra sidan är ju tillverkade av Husqvarna, så de kanske har lite mer "namn" för sig själva i sverige. Kan inte riktigt bestämma mig, eller finns det motsvarande av andra märken som kan vara bättre? Samtidigt känns det lite som att båda hade förmodligen dugt fint åt oss. (Tomt på ~1250m2, effektiva klippytan kanske ~900?).
Hade även velat att den klarar av att köra i diket, lutar väldigt lite där.

Tankar?

Edit; fick Denna rekommenderat, men lite över budget. Dock bra kampanj

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || RTX 3070 || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Husqvarna (med slinga), den är helt ok. Men förra året var det en bekant som köpte en Luba vilken han är mycket nöjd med. Nu är Luba 2 kanske i överkant prismässigt för din budget, men kika på Luba Mini - läs reviews osv.

Jag skulle också kolla på slinglöst om jag skulle köpa en ny idag.

Permalänk
Medlem

Det fick bli en Dreame A1 Pro förövrigt. Återkommer med resultat efter vi orkat göra iordning gården..

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || RTX 3070 || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Skrivet av gojtan:

Det fick bli en Dreame A1 Pro förövrigt. Återkommer med resultat efter vi orkat göra iordning gården..

Funderar på denna, hur gick det? Nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Funderar också på den. Hur är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Ja berätta för oss nu, hur gick det? Funderar på att köpa en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Funderar på denna, hur gick det? Nöjd?

Jag har haft föregående modell i ett år nu (d.v.s. Dreame A1, ej pro). Den enda nackdelen med den är just greppet som Gojtan nämner - den sliter upp gräsmattan vid laddningsstationen och börjar snabbt slira och fastna när det sedan blir gropigt. Det löste vi genom att fixa en landningsbana med trädgårdsplattor åt den. Mönstret på hjulen innebär också att kottar och dylikt lätt fastnar i hjulen och låser dem, så att man måste gå ut och befria den.

När jag kollar på A1 pro ser jag att hjuldesignen är ändrad, så jag misstänker att den inte lider av samma problem. Och om det problemet är borta har jag själv inga klagomål alls - jag är mycket nöjd. Den klipper jämnt och bra, och det var väldigt smidigt att installera den - man behöver bara gå en spatsertur med den längs gränsen på gräsmattan så att den kan registrera var klippområdet skall sluta, sedan klarar den sig själv. Lätt att indela gräsmattan i zoner och schemalägga klippning utifrån detta också. Appen har lidit av buggar då och då, men de fixas med tiden - det märks att mjukvaran är föremål för aktiv utveckling, med både för- och nackdelar som följer av det.

Permalänk
Medlem

Har haft en A1 Pro drygt en månad nu, fick relativt bra pris på komplett med Benify 14,5k (Motsvarande Husqvarna skulle gå på 25k)
Rätt skönt att slippa begränsningskablar som kommer med lång installationstid samt kommande kabelbrott, det är dessutom betydligt enklare att justera zoner och begränsningar utan kablar

Överlag har den fungerat riktigt bra, lätt att komma igång med, hade dock varit trevligt om man kunde addera eller justera kartan utan att behöva gå runt hela varvet igen. Men det kanske kommer senare..
Den enda buggen jag har haft är att den tappat wifi 2 gånger, går inte att få igång igen utan att starta om den manuellt, men det verkar flera märken ha problem med det.

Sen tycker jag att det är en fördel att inte vara beroende av 3g/4g som flera konkurrenter är, man vet ju aldrig när de teknikerna byts ut och slutar fungera.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk

Vad tror ni Yuka mini eller Mova M600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Vad tror ni Yuka mini eller Mova M600?

Här blev det en Luba Mini, Bauhaus har deal på klippare+garage.

Jag har länge velat fram och tillbaka då jag behöver en avancerad (dyrare) klippare för mina 70% sluttningar och nivåskillnader men nu blev det läge att slå till.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen