Stora förluster med PCIe 4.0 på ett RTX 5080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De har "X3D Gaming Mode" (inget som du vill använda i de allra flesta fall eftersom det stänger av SMT, och stänger även av CCD:n utan 3D V-cache om man har en modell med 2 CCD:er) samt Latency Killer (fixade en latency-höjande bugg i en gammal AGESA som nu är fixad officiellt, men det är möjligt att den fortfarande gör något). Båda dessa lades till på mitt X670E-moderkort med en BIOS-uppdatering så det är inte bara för 800-modellerna.

Tror att någon av de andra tillverkarna också presenterade något liknande, men minns inte vilket namn de valde.

Ok, du verkar veta en hel del, Jag lyckas bara veta ett fåtal bios commandos verkligen inte mycket. Om man nu kör med MSI och X3D Gaming mode, stänger den av nått i biosen ? eller vad ? får man tillbaka det om man stänger av det ?

Jag tänker på att jag ska skaffa ryzen 7 9800X3D, och då är "X3D Gaming Mode" inget o ha ?

Jag hade nog ändå siktat in mig på Asrocks moderkort endå, men kul o veta från nån som kan lite saker..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, du verkar veta en hel del, Jag lyckas bara veta ett fåtal bios commandos verkligen inte mycket. Om man nu kör med MSI och X3D Gaming mode, stänger den av nått i biosen ? eller vad ? får man tillbaka det om man stänger av det ?

Jag tänker på att jag ska skaffa ryzen 7 9800X3D, och då är "X3D Gaming Mode" inget o ha ?

Jag hade nog ändå siktat in mig på Asrocks moderkort endå, men kul o veta från nån som kan lite saker..

Ja, som jag förstått funktionen X3D Gaming Mode så stänger den bara av SMT (vad Intel kallar Hyperthreading) på 7800X3D och 9800X3D. På modeller med 2 CCD:er stänger den även av den ena CCD:n, vilket resulterar i att du får hälften så många kärnor tillgängliga. Detta kan fungera bra i vissa spel med sämre i andra. Därför ser jag ingen större vits med funktionen om den inte råkar hjälpa det enda spel man spelar, samtidigt som man inte använder datorn till annat.

Ja, du kan naturligtvis ändra tillbaka när som helst, så du kan testa vilket läge som fungerar bäst.

Funktionen kan hjälpa om spelen man spelar på sin 9800X3D inte gillar SMT, men samtidigt förlorar du prestanda i annan mjukvara och vissa spel där SMT har en positiv påverkan.

Gigabytes motsvarighet heter "X3D Turbo Mode" och ASUS kallar den "Turbo Game Mode". Tydligen justerar Gigabytes implementation tRFC och tREFI timings för minnena också, men denna justering kan du ju alltid göra manuellt oavsett tillverkare.

Mer information och tester:

Kort sagt är det inget jag skulle lägga för mycket vikt vid. Du kan ju också göra motsvarande justeringar själv i normala fall med några enskilda BIOS-inställningar, bara inte en enkel toggle.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, som jag förstått funktionen X3D Gaming Mode så stänger den bara av SMT (vad Intel kallar Hyperthreading) på 7800X3D och 9800X3D. På modeller med 2 CCD:er stänger den även av den ena CCD:n, vilket resulterar i att du får hälften så många kärnor tillgängliga. Detta kan fungera bra i vissa spel med sämre i andra. Därför ser jag ingen större vits med funktionen om den inte råkar hjälpa det enda spel man spelar, samtidigt som man inte använder datorn till annat.

Ja, du kan naturligtvis ändra tillbaka när som helst, så du kan testa vilket läge som fungerar bäst.

Funktionen kan hjälpa om spelen man spelar på sin 9800X3D inte gillar SMT, men samtidigt förlorar du prestanda i annan mjukvara och vissa spel där SMT har en positiv påverkan.

Gigabytes motsvarighet heter "X3D Turbo Mode" och ASUS kallar den "Turbo Game Mode". Tydligen justerar Gigabytes implementation tRFC och tREFI timings för minnena också, men denna justering kan du ju alltid göra manuellt oavsett tillverkare.

Mer information och tester:

https://www.youtube.com/watch?v=frb2UsrHl6s

Kort sagt är det inget jag skulle lägga för mycket vikt vid. Du kan ju också göra motsvarande justeringar själv i normala fall med några enskilda BIOS-inställningar, bara inte en enkel toggle.

Coolt! Då kan man ju starta om datan o ställa om i biosen efter det spel man vill spela.

Vad heter Asrock ? har dom ett ?

Jag ska titta på videon, imorgon...

Tack för infomationen!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slöräven:

Jag tänker som följande:

MSI 32" URX QD-Oled skärm
Fractal Design Define 7 Chassie
Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
Arctic Liquid Freezer III 360
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident
Crucial T705 2Tb
Sedan blir det troligast ett 5080 men inte bestämt mig ännu. (Lite sugen på 5090, men men...)

Vet att man tjärnar inte så mycket prestanda i spel med en sådan disk, men jag köper det jag känner för i det här fallet annars skulle jag bara fundera varför jag inte gjorde som jag tänkte.
Skärmen har jag redan och är riktigt nöjd med den.

Hoppas det lirar som det ska så det inte blir en massa strul innan man får till det.
Man lär sig ju alltid en del när det strular, men kan gärna vara utan det i det här fallet

Sätter ihop en identisk burk till brorsan samtidigt, så man har ju möjlighet att flytta delar emellan för felsökning om man misstänker något strul men någon komponent.

Ok!

Jag har en Gigabyte 32" Oled 240hz skärm med dp 2.1!! O Den rockar!! fast jag bara kör med "polarns" ASUS Rog laptop med ett 2060 i...

Jag tänkte bygga ungefär en liknande burk, ja visst e man sugen på ett 5090!!! Men jag kör nog ett 5080 endå,,, fast den har hälften så bra som ett 5090... men jag får se.. om jag tar ett 5080, då kan jag ösa på med massa lagring, dyrare moderkort, win, controiller....m.m

Jag vet bara inte om jag ska ha en vgpu eller en vanlig... om man vågar köra på PCEi 4.0.... hoppas det kommer ut förlitliga tester på det snabbt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Men jag kör nog ett 5080 endå,,, fast den har hälften så bra som ett 5090...

5090 kommer ju nästan garanterat inte vara ens i närheten av att leverera dubbla prestandan i spel jämfört med 5080 (om inte mängden VRAM tar slut), även om det har dubbla antalet Cuda cores etc. Vill bara säkerställa att du är medveten om det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

5090 kommer ju nästan garanterat inte vara ens i närheten av att leverera dubbla prestandan i spel jämfört med 5080 (om inte mängden VRAM tar slut), även om det har dubbla antalet Cuda cores etc. Vill bara säkerställa att du är medveten om det.

Ok, för kollar man på specsen, då har den det dubbla! Men ja trodde inte heller det skulle leverera dubbla fpsen Men man kan ju tro det... Då får man punga ut med 10000+ pengar.... så jag tror inte jag kommer skaffa ett, men det skulle självklart vara nått att ha... dom med onödigt mycket pengar kan ju köpa ett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, för kollar man på specsen, då har den det dubbla! Men ja trodde inte heller det skulle leverera dubbla fpsen Men man kan ju tro det... Då får man punga ut med 10000+ pengar.... så jag tror inte jag kommer skaffa ett, men det skulle självklart vara nått att ha... dom med onödigt mycket pengar kan ju köpa ett

Ja, men något annat kommer sannolikt att begränsa prestandan i praktiken i spel. Det folk extrapolerat från Nvidias missvisande benchmarks indikerar väl snarare om någonstans run 25-40% extra raster-prestanda tror jag, men vi får se när recensioner kommer. Vissa spel kan ju potentiellt vara CPU-begränsade också.

Det finns säkert vissa typ av beräkningar där prestandan är närmare 100% bättre, men spel är sannolikt inte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är förväntansfull på benchmarksen...

Vet någon som ASRock har kommit ut med nån sån här "game turbo" ? som asus msi och gigabyte redan har... ? Slöräven vad säger du ? Har du nått sånt i BIOSen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vet någon som ASRock har kommit ut med nån sån här "game turbo" ? som asus msi och gigabyte redan har... ? Slöräven vad säger du ? Har du nått sånt i BIOSen ?

Ja, jag sitter också och väntar med spänning på recensionerna.

Har inte sett något sådant från ASRock, nej. Har dock inte grävt djupare i det då funktionen inte tillför så mycket enligt mig, vilket jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Det går ju som sagt att återskapa precis samma sak genom att justera motsvarande inställningar separat istället.

Du kan annars kolla changelog för de senaste BIOS-uppdateringarna för moderkortet du överväger att köpa och se om det står något om någon liknande funktion där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Verkar inte vara någon funktion som är nödvändig. Du kan ju stänga av SMT på alla moderkort manuellt om det nu skulle vara något spel som fungerar bättre så.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag sitter också och väntar med spänning på recensionerna.

Har inte sett något sådant från ASRock, nej. Har dock inte grävt djupare i det då funktionen inte tillför så mycket enligt mig, vilket jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Det går ju som sagt att återskapa precis samma sak genom att justera motsvarande inställningar separat istället.

Du kan annars kolla changelog för de senaste BIOS-uppdateringarna för moderkortet du överväger att köpa och se om det står något om någon liknande funktion där.

Ok! Ska du också köpa ett nytt kort ?

Enligt han så ska ju alla amd moderkort få den här uppdateringen...

https://www.youtube.com/shorts/TyxbnFLm0Rk

Enligt biosen på Asrock x870e Nova och på Riptide så står det så här: 2. Add ‘Gaming Mode’ option.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Verkar inte vara någon funktion som är nödvändig. Du kan ju stänga av SMT på alla moderkort manuellt om det nu skulle vara något spel som fungerar bättre så.

Alla kanske inte är så kunniga, därför tycker jag det är bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok! Ska du också köpa ett nytt kort ?

Enligt han så ska ju alla amd moderkort få den här uppdateringen...

https://www.youtube.com/shorts/TyxbnFLm0Rk

Enligt biosen på Asrock x870e Nova och på Riptide så står det så här: 2. Add ‘Gaming Mode’ option.

Ja, förmodligen blir det ett nytt kort. Lite bortkastat med en 9800X3D annars Jag fick visserligen märkbart bättre prestanda i Starfield-expansionen efter CPU-uppgradering men samma grafikkort, men det är ju också rätt CPU-mässigt tungdrivet har jag fått en känsla av.

Det han säger är väl att alla AMD-moderkort från ASUS kommer få den funktionen, inte att alla tillverkare kommer släppa den. Hade visserligen inget ljud på så läste bara undertexterna.

Lite snabb googling indikerar att ASRock Gaming Mode är något liknande, men jag låter dig gräva djupare i det om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, förmodligen blir det ett nytt kort. Lite bortkastat med en 9800X3D annars Jag fick visserligen märkbart bättre prestanda i Starfield-expansionen efter CPU-uppgradering men samma grafikkort, men det är ju också rätt CPU-mässigt tungdrivet har jag fått en känsla av.

Det han säger är väl att alla AMD-moderkort från ASUS kommer få den funktionen, inte att alla tillverkare kommer släppa den. Hade visserligen inget ljud på så läste bara undertexterna.

Lite snabb googling indikerar att ASRock Gaming Mode är något liknande, men jag låter dig gräva djupare i det om du vill.

Ja, du har nog rätt.. Vad ska du köpa för gpu ?

Ok, jag gräver djupare i det...

Jag grävde inte så mycket, o jag hitta inget... men jag hoppas det är liknande som dom andra moderkorts tillverkarna har..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ja, du har nog rätt.. Vad ska du köpa för gpu ?

Ok, jag gräver djupare i det...

Jag grävde inte så mycket, o jag hitta inget... men jag hoppas det är liknande som dom andra moderkorts tillverkarna har..

Det lutar åt ett RTX 5080 eller 4090, lite beroende på recensioner. Det är i alla fall så tankarna går just nu. Alternativet vore att vänta in 5080 Super eller vad nu den ryktade modellen med 24 GB VRAM kommer heta längre fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det lutar åt ett RTX 5080 eller 4090, lite beroende på recensioner. Det är i alla fall så tankarna går just nu. Alternativet vore att vänta in 5080 Super eller vad nu den ryktade modellen med 24 GB VRAM kommer heta längre fram.

Jag eller hur.. det skulle man ju vilja ha.. men ja kan inte vänta... jag har redan väntat sen i maj, juni till nya grafikkorten skulle komma... o nu är dom här!

Men ska du köpa ett 4090 ? begagnat då eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag eller hur.. det skulle man ju vilja ha.. men ja kan inte vänta... jag har redan väntat sen i maj, juni till nya grafikkorten skulle komma... o nu är dom här!

Men ska du köpa ett 4090 ? begagnat då eller ?

Tänk förr i välden när partnertillverkarna hade mer frihet. Då hade vi garanterat fått se ett 5080 med 24 GB VRAM nästan direkt vid release. Extra VRAM var ju trots allt något inte helt ovanligt förr i tiden.

Ja, det tråkiga med att vänta är att väntan riskerar att bli ganska lång om det kommer i form av ett Super-kort och inte bara en separat modell med namnet "RTX 5080 24 GB" som är samma utöver mer VRAM och lite uppskruvat pris.

Ja, om det blir ett 4090 blir det definitivt begagnat. Annars hade jag lika gärna kunnat köpa ett 5090 FE istället för snarlik summa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tänk förr i välden när partnertillverkarna hade mer frihet. Då hade vi garanterat fått se ett 5080 med 24 GB VRAM nästan direkt vid release. Extra VRAM var ju trots allt något inte helt ovanligt förr i tiden.

Ja, det tråkiga med att vänta är att väntan riskerar att bli ganska lång om det kommer i form av ett Super-kort och inte bara en separat modell med namnet "RTX 5080 24 GB" som är samma utöver mer VRAM och lite uppskruvat pris.

Ja, om det blir ett 4090 blir det definitivt begagnat. Annars hade jag lika gärna kunnat köpa ett 5090 FE istället för snarlik summa.

OK.... jag har väntat klart

Jag kan kolla med en streamer om han ska sälja sitt 4090, han ska nämligen köpa ett 5090

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har det kommit några nya moderkort ? B850 ? När kom dom ? innan x870 eller efter ?

Jag tänkte på ett asrock b850 livemixer wifi... är det nått att ha ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Har det kommit några nya moderkort ? B850 ? När kom dom ? innan x870 eller efter ?

Jag tänkte på ett asrock b850 livemixer wifi... är det nått att ha ?

B850 släpptes i anslutning till CES eller nåt sånt. Väldigt nyligen åtminstone. Misstänker att det inte är någon större skillnad från B650 dock, men har inte undersökt saken närmare.

Vet inget specifikt om det moderkortet tyvärr. Får hänvisa till recensioner.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

det är fortsatt för höga priser på moderkort som stödjer pci-express 5.0 till AMD plattformar, folk som köper RTX50XX serien kommer inte kunna sova om nätterna med vetskapen att dom kör den i 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sejje80:

det är fortsatt för höga priser på moderkort som stödjer pci-express 5.0 till AMD plattformar, folk som köper RTX50XX serien kommer inte kunna sova om nätterna med vetskapen att dom kör den i 4.0

PCI-E 5.0 är ju dyrt att implementera också enligt vad jag hört, så det är inte så konstigt. Tråkigt, men förståeligt. Det är inte bara för att tillverkarna mjölkar sina kunder på varenda krona de kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att b850 asrock riptide är bättre än x870 riptide, det finns iaf flera M.2 slots.... och det är 1000kr billigare...

Är det nån som vet? eller tror nått annat ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag tror att b850 asrock riptide är bättre än x870 riptide, det finns iaf flera M.2 slots.... och det är 1000kr billigare...

Är det nån som vet? eller tror nått annat ?

1 st M.2 sockets, Pcie gen5 x4.
3 st M.2 sockets, Pcie gen4 x4.
Så inte fler än några av de andra jag sett i tråden.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850%20Riptide%20WiFi/index.asp

* If M2_4 is occupied, PCIE2 will be disabled (d.v.s. den nedre PCIE platsen)

x870:

2 st M.2 sockets, Pcie gen4 x4.

* If M2_3 is occupied, PCIE2 will be disabled.

Så i detta fall så har iaf b850 fler M.2

EDIT: Du kan själv kolla upp alla denna fakta på tillverkarens hemsida så slipper du förlita dig på andra för det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

3 st M.2 sockets, Pcie gen4 x4.
Så inte fler än några av de andra jag sett i tråden.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850%20Riptide%20WiFi/index.asp

* If M2_4 is occupied, PCIE2 will be disabled (d.v.s. den nedre PCIE platsen)

x870:

2 st M.2 sockets, Pcie gen4 x4.

* If M2_3 is occupied, PCIE2 will be disabled.

Så i detta fall så har iaf b850 fler M.2

EDIT: Du kan själv kolla upp alla denna fakta på tillverkarens hemsida så slipper du förlita dig på andra för det.

Jag kollar alltid upp det! efter att det har gjort tydligt i den här tråden hur man ska göra det, men ja ville bara kolla så man inte missar överklocknings stöd eller nått...

Vad är det dom två moderkorten skiljer sig åt ? Det ena är ju 900 dyrare och den har 1 mindre m.2 slot.. ?

Jag är inte lika duktiga som vissa är här inne, det är väll därför dom gör forum ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag kollar alltid upp det! efter att det har gjort tydligt i den här tråden hur man ska göra det, men ja ville bara kolla så man inte missar överklocknings stöd eller nått...

Vad är det dom två moderkorten skiljer sig åt ? Det ena är ju 900 dyrare och den har 1 mindre m.2 slot.. ?

Jag är inte lika duktiga som vissa är här inne, det är väll därför dom gör forum ?

Om tabellen på sidan nedan stämmer så har B850 inte PCI-E 5.0 på annat än första M.2-platsen. Den primära PCI-E-sloten är med andra ord PCI-E 4.0 på B850 och PCI-E 5.0 på X870.

https://colfax-intl.com/workstations/amd5-chipset-comparison

AMD har liknande officiell information här (en bit ner):

https://www.amd.com/en/products/processors/chipsets/am5.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om tabellen på sidan nedan stämmer så har B850 inte PCI-E 5.0 på annat än första M.2-platsen. Den primära PCI-E-sloten är med andra ord PCI-E 4.0 på B850 och PCI-E 5.0 på X870.

https://colfax-intl.com/workstations/amd5-chipset-comparison

AMD har liknande officiell information här (en bit ner):

https://www.amd.com/en/products/processors/chipsets/am5.html

Jo, jag har kopierat från användar handboken..

CPU:
1 x PCIe 5.0 x16 Slot (PCIE1), supports x16 mode*
Chipset:
1 x PCIe 4.0 x16 Slot (PCIE2), supports x4 mode*
1 x Vertical M.2 Socket (Key E), supports type 2230 WiFi/
BT PCIe WiFi module

* PCIE1 will run at Gen5x16 with 9000 and 7000 series
processors, Gen4x8 with 8000 (Phoenix 1) series processors and
Gen4x4 with 8000 (Phoenix 2) series processors.
* If M2_4 is occupied, PCIE2 will be disabled.
* Supports NVMe SSD as boot disks
15μ Gold Contact in VGA PCIe Slot (PCIE1)

Jag ska köra en AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz, så det är 9000 serien.

Och inet och https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850%20Riptide%20WiFi/index.asp#... säger som jag tror...

Konstigt att det står annorlunda på dom sider du hänvisa till....

Jag kan se skillnad på vad man får för wifi till dom, på den ena så är det bara 2st pinnar, på den dyrare är det lite mer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jo, jag har kopierat från användar handboken..

CPU:
1 x PCIe 5.0 x16 Slot (PCIE1), supports x16 mode*
Chipset:
1 x PCIe 4.0 x16 Slot (PCIE2), supports x4 mode*
1 x Vertical M.2 Socket (Key E), supports type 2230 WiFi/
BT PCIe WiFi module

* PCIE1 will run at Gen5x16 with 9000 and 7000 series
processors, Gen4x8 with 8000 (Phoenix 1) series processors and
Gen4x4 with 8000 (Phoenix 2) series processors.
* If M2_4 is occupied, PCIE2 will be disabled.
* Supports NVMe SSD as boot disks
15μ Gold Contact in VGA PCIe Slot (PCIE1)

Jag ska köra en AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz, så det är 9000 serien.

Och inet och https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850%20Riptide%20WiFi/index.asp#... säger som jag tror...

Konstigt att det står annorlunda på dom sider du hänvisa till....

Jag kan se skillnad på vad man får för wifi till dom, på den ena så är det bara 2st pinnar, på den dyrare är det lite mer...

Intressant! Om deras signalkvalitet är bra nog för PCI-E 5.0 dit så är det väl visserligen inget som hindrar det.

Kollade runt lite snabbt och även ASUS, Gigabyte och MSI har B850-moderkort med PCI-E 5.0 på den primära PCI-E-sloten.

Förmodligen är det så att AMD inte ställer något krav på mer än PCI-E 4.0 till den sloten för att tillåta tillverkning av billiga B850-moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant! Om deras signalkvalitet är bra nog för PCI-E 5.0 dit så är det väl visserligen inget som hindrar det.

Kollade runt lite snabbt och även ASUS, Gigabyte och MSI har B850-moderkort med PCI-E 5.0 på den primära PCI-E-sloten.

Förmodligen är det så att AMD inte ställer något krav på mer än PCI-E 4.0 till den sloten för att tillåta tillverkning av billiga B850-moderkort.

Det var bra att du kollade runt lite... tycker jag

Ja, det är nog som du säger...

Frågan e vilket moderkort jag ska ta, riptide x870, b850 eller x870e nova.... man får ju mer pengar över, samtidigt så får man ett bättre moderkort om man tar Nova... hmmm....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Frågan e vilket moderkort jag ska ta, riptide x870, b850 eller x870e nova.... man får ju mer pengar över, samtidigt så får man ett bättre moderkort om man tar Nova... hmmm....

"Bättre" moderkort ger inte mer prestanda, så billigaste moderkortet som ger de uttagen man behöver med "rätt" hastigheter är ju oftast bäst, sedan lägger man den sparade budgeten på något vettigt: mer RAM, bättre CPU/Grafik, bättre kylning, mer lagring eller på ett bättre nätaggregat (mitt val).