Permalänk
Medlem

Många åsikter, här är min

Det kan ändå inte vara mycket längre än 3 år? Du får vara beredd på stora svängningar på ett så kort tidsintervall. Det gäller alla riskfyllda fonder.
Om du månadssparar kommer den så småningom bli en liten del av portföljen, om du låter den vara.
Om du tror att du kan få bättre avkastning någon annanstans så kan det vara läge att sälja av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det låter som rätt högt risktagande. Nu sitter ju pengarna där de gör och man får ta det i beaktning framledes.

Finns ju några vägar att gå:
Spara mindre där och mer på annan fond.
Sälja fonden och köpa annan fond.
Fortsätta som tidigare.

Jag är ovillig att ge några rekommendationer så du får själv funderar ut hur du ska göra.
Själv har jag kanske 5-10% i småbolagsfond med fokus på Sverige i månadssparande och redan det är väl lite högt risktagande. Även om min horisont är typ 30-40 år.

Ja det är mängden sparande som är lite oroväckande. Hade jag bara haft 5-10 procent hade jag inte brytt mig. Jag ska fundera lite.

Skrivet av pine-orange:

Många åsikter, här är min

Det kan ändå inte vara mycket längre än 3 år? Du får vara beredd på stora svängningar på ett så kort tidsintervall. Det gäller alla riskfyllda fonder.
Om du månadssparar kommer den så småningom bli en liten del av portföljen, om du låter den vara.
Om du tror att du kan få bättre avkastning någon annanstans så kan det vara läge att sälja av.

Ja de största köpen gjordes runt 2022. Is i magen är väl svaret som alltid. 😅

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Ja de största köpen gjordes runt 2022. Is i magen är väl svaret som alltid. 😅

Om du tror på fonden ja, om inte så byt. Man tar alltid alla beslut själv baserat på vad man själv tror!
Personligen hade jag bytt till en billig global indexfond istället, eftersom jag tror Sverige och Europa kommer fortsätta sin krabbgång under överskådlig framtid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om du tror på fonden ja, om inte så byt. Man tar alltid alla beslut själv baserat på vad man själv tror!
Personligen hade jag bytt till en billig global indexfond istället, eftersom jag tror Sverige och Europa kommer fortsätta sin krabbgång under överskådlig framtid.

En sak att tänka på med globalfonder är att de oftast domineras av USA och dess tech-sektor. Så om man redan har många fonder med den inriktningen blir det inte så mycket riskspridning.

Med det sagt så håller jag med om att Europa (dvs. egentligen Tyskland) inte ser direkt lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon mer som har AMF Aktiefond Småbolag?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefon...

Jag var noob när jag började investera och har en ansenlig procent av mitt sparande där. Vad hade ni gjort? Sålt eller hållt ut? Den har gått dåligt länge, inte bara en tillfällig dipp.

Jodå, har den jag å. Många fina kvalitetsbolag i topp 25, tids nog kommer även den sticka iväg uppåt igen.

Ingen bra strategi att köpa fonder när dom går bra, och sälja bort dom när dom går mindre bra.

https://www.forbes.com/councils/forbesfinancecouncil/2021/06/02/how-investors-are-costing-themselves-money/

Fortsatt köpt och varit långsiktig är vad jag hade gjort i dina skor.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Någon mer som har AMF Aktiefond Småbolag?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefon...

Jag var noob när jag började investera och har en ansenlig procent av mitt sparande där. Vad hade ni gjort? Sålt eller hållt ut? Den har gått dåligt länge, inte bara en tillfällig dipp.

Jag har likadant - en sudd i denna fond och ligger runt -50%. Dock tror att småbolag får vind i seglen när konjunkturen vänder och räntorna går ner. Tror fonden har bottnat nu.

Jag tror alltså inte det är en fallande kniv och har faktiskt börjat köpa in mig månadsvis i fonden med ca 10% av mitt månadssparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

En sak att tänka på med globalfonder är att de oftast domineras av USA och dess tech-sektor. Så om man redan har många fonder med den inriktningen blir det inte så mycket riskspridning.

Med det sagt så håller jag med om att Europa (dvs. egentligen Tyskland) inte ser direkt lovande ut.

Världsekonomin domineras av USA och världens största och mest lönsamma bolag är amerikanska techbolag. Så fullt naturligt att globalfonder speglar det. Om det skulle ändras så kommer globalfonderna automatiskt skifta viktningen också.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Världsekonomin domineras av USA och världens största och mest lönsamma bolag är amerikanska techbolag. Så fullt naturligt att globalfonder speglar det. Om det skulle ändras så kommer globalfonderna automatiskt skifta viktningen också.

Ett problem med dem på medellång sikt är ju just att de inte är "mest lönsamma". Techbolagen har höga p/e-värden, så de höga bolagsvärderingarna speglar stora förhoppningar. Det gör att de har stor fallhöjd ifall förhoppningarna inte infrias.

Men min poäng var att man kan få lägre riskspridning än man tror med globalfonder. Om detta är ett problem eller inte beror hur man fördelar risken i övrigt. Att ha för mycket i Sverige är ju inte heller någon bra riskspridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Men min poäng var att man kan få lägre riskspridning än man tror med globalfonder. Om detta är ett problem eller inte beror hur man fördelar risken i övrigt. Att ha för mycket i Sverige är ju inte heller någon bra riskspridning.

Vill man risksprida så är det guld, räntor och annat man ska komplettera med. Globalfonderna är bra eftersom de speglar världen och var värde skapas för stunden. Just nu drivs utvecklingen i usa, om kina gasar så kommer globalfonderna att spegla det o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ett problem med dem på medellång sikt är ju just att de inte är "mest lönsamma". Techbolagen har höga p/e-värden, så de höga bolagsvärderingarna speglar stora förhoppningar. Det gör att de har stor fallhöjd ifall förhoppningarna inte infrias.

Klart man kan satsa mer på förlorare och vikta ner de största vinnarna i en fond, och marknadsföra den som låg risk, tror inte det varit ett vinnande koncept dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om du tror på fonden ja, om inte så byt.
...

Precis, även om detta råd kanske låter alldeles för förenklat så är det just så man bör se det.

"Hade jag köpt fonden idag? Tror jag den kommer prestera bra framöver?"

• Om ja - behåll (eller öka)

• Om nej - sälj

Sen vet jag att det psykologiskt inte är så enkelt att vara rationell. Man väger in faktorer som att "den har dippat så mycket nu så den borde återhämta sig med raketfart, förr eller senare" eller "jag köper lite till nu när den ligger lågt". Jag har helt klart själv gjort så många gånger, och kommer säkert göra det igen.

Permalänk
Medlem

Hej på er alla har kollat lite på Viaplays aktie och är lite sugen att köpa nu då den ligger runt 0,598-0,604, kan det
vara värt på en längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Hej på er alla har kollat lite på Viaplays aktie och är lite sugen att köpa nu då den ligger runt 0,598-0,604, kan det

Är väl 50/50 om de ens överlever, så nja...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Fonder som fokuserar på S&P 500 med låga avgifter, runt 5 tusen i månaden pumpar jag in på mitt ISK

Utöver det avsätter jag 1000kr i månaden till pension genom Traditionell pensionsförsäkring hos folksam.

Sen resten på sparkonto tills bufferten blir för stor och då handlar jag fonder för överskottet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Konkurransen är stenhård, folket har mindre pengar än nånsin p.g.a. inflation, elpriser och räntor att lägga på tjänster som deras och de var på vippen att konka förra året. Visst, lyckas de vända skutan så finns det kanske en uppsida, men håller med om 50/50 risk/chans här.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

hmmm ja vi får se hur den utvecklar sig kanske en liten pott får kolla upp mera tackar för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har nu låtit Fribrevsbolaget ta hand om ett fribrev som jag tydligen hade. Hade ett sådant hos handelsbanken, ett sparande som jag nån gång på 90-talet var tvungen att ta för att få nåt lån då. Sist jag kollade, minns inte när, skulle tippa att det var för en fyra fem, kanske sex år sen så hade jag nånstans kring 80 000 där. Nu låg den på 156 000. Ska bli intressant och se om typ ett år om det blivit någon förbättring. För Fribrevsbolaget tar 0,7% av beloppet +199kr per år av det. I förstone så kändes det som ganska häftig andel, men vi får se om deras ambition är värt någonting.

Deras pitch var att de kommer att anstränga sig eftersom ju mer jag tjänar desto mer tjänar de själva. All provision och utdelning ska enligt dem återinvesteras i min portfölj. Så lät det i alla fall på videomötet man hade med dem. Personligen kan jag både ha och mista pengarna, men det ska som sagt bli intressant och se om det blir någon förbättring än hos handelsbankens egna fonder.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu låtit Fribrevsbolaget ta hand om ett fribrev som jag tydligen hade. Hade ett sådant hos handelsbanken, ett sparande som jag nån gång på 90-talet var tvungen att ta för att få nåt lån då. Sist jag kollade, minns inte när, skulle tippa att det var för en fyra fem, kanske sex år sen så hade jag nånstans kring 80 000 där. Nu låg den på 156 000. Ska bli intressant och se om typ ett år om det blivit någon förbättring. För Fribrevsbolaget tar 0,7% av beloppet +199kr per år av det. I förstone så kändes det som ganska häftig andel, men vi får se om deras ambition är värt någonting.

Deras pitch var att de kommer att anstränga sig eftersom ju mer jag tjänar desto mer tjänar de själva. All provision och utdelning ska enligt dem återinvesteras i min portfölj. Så lät det i alla fall på videomötet man hade med dem. Personligen kan jag både ha och mista pengarna, men det ska som sagt bli intressant och se om det blir någon förbättring än hos handelsbankens egna fonder.

Hade inte koll på vad det var, men tycker du ska läsa lite mer. Varför inte ha hand om det själv?

Citat:

En varning: Det finns bolag som erbjuder sig att samla ihop och flytta dina fribrev till dem, tex Svenska Fribrevsbolaget och om du vill använda en sådan tjänst bör du noga kontrollera vilka avgifter de tar, tex premieavgift (dvs procent på insatt kapital), årlig fast och rörlig avgift samt hur stort fondutbudet är och vilka fondavgfter de tar. Att flytta en försäkring är enkelt och inget du behöver hjälp med från något bolag. Det räcker att du kontaktar bolaget du vill flytta till så löser det allt det praktiska.

https://www.pensionsguiden.nu/vad-ar-fribrev-och-hur-fungerar...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett sidospår vars relevans för trådens ämne var närmast obefintligt har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk

jahapp. nvidia -15% idag, vad tror börsproffsen på swec om det här då?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jahapp. nvidia -15% idag, vad tror börsproffsen på swec om det här då?

Beror ju på huruvida Kina startuppen är sann eller bara fake news.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tecken på hur nervösa alla är över att börsen är högt värderad. Allt beror på HUR mycket mer effektiv deepseeks model är, antagligen överdrivet. De bygger f.ö med H100/H200 så i förlängningen bra för både AI och Nvidia.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tecken på hur nervösa alla är över att börsen är högt värderad. Allt beror på HUR mycket mer effektiv deepseeks model är, antagligen överdrivet. De bygger f.ö med H100/H200 så i förlängningen bra för både AI och Nvidia.

Det får mig att tänka på memot från 2 år sedan.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror ju på huruvida Kina startuppen är sann eller bara fake news.

Finns väl hur många som helst som utvecklar ai nu. Varför är den här kinagrejen så stor nyhet? Har inte läst på nånting om det men något bra måste den väl ha lyckats med antar jag

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Finns väl hur många som helst som utvecklar ai nu. Varför är den här kinagrejen så stor nyhet? Har inte läst på nånting om det men något bra måste den väl ha lyckats med antar jag

Lite simplifierat kanske, men även om 5.6 miljoner dollar siffran inte stämmer så kan ju ett kinesiskt bolag inte tävla hårdvarumässigt med de amerikanska jättarna som köpt Nvidia GPU:er för miljarders miljarder, mycket på grund av handelsstoppet mot Kina.
Investerare ifrågasätter då om det verkligen är så viktigt att köpa de stora mängderna GPU:er av Nvidia

Permalänk
Medlem

Det skall bero på använt belopp för att "uppnå " samma standard. Det jag läst så känns detta falskt, inte korrekt. Men vi får se.

Skrivet av playguu:

<Uppladdad bildlänk>

Lite simplifierat kanske, men även om 5.6 miljoner dollar siffran inte stämmer så kan ju ett kinesiskt bolag inte tävla hårdvarumässigt med de amerikanska jättarna som köpt Nvidia GPU:er för miljarders miljarder, mycket på grund av handelsstoppet mot Kina.
Investerare ifrågasätter då om det verkligen är så viktigt att köpa de stora mängderna GPU:er av Nvidia

Japp men frågan är ju om just investeringssiffran verkligen stämmer? Samt så verkar den ju ha
Censur på regim kritiska saker

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

<Uppladdad bildlänk>

Dessutom presterar väl den kinesiska bättre på de flesta tester? Kanske uppfattat det fel men fick intrycket att det var billigare att utveckla, open source samt presterar bättre.

Många kommenterar: Kineser på amerikanska bolag vs kineser på kinesiska bolag.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Dessutom presterar väl den kinesiska bättre på de flesta tester? Kanske uppfattat det fel men fick intrycket att det var billigare att utveckla, open source samt presterar bättre.

Många kommenterar: Kineser på amerikanska bolag vs kineser på kinesiska bolag.

Nja, den största delen är att den är effektivare...
den har tydligen problem med läsförståelse och lösningar.
Tror nog att den kommer minska i hajp.
bara sök på deepseek r1 så ser man dess problem när man gör mer avancerade saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det färdigt för den här gången?
Alla fattat nu att ingen vill ha Deepshit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det färdigt för den här gången?
Alla fattat nu att ingen vill ha Deepshit...

Vi vill absolut ha fler AI modeller, det är jättebra för oss konsumenter. Det eldar på utvecklingen och håller nere priset. Ju öppnare licens desto bättre.