Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

§1.6 gäller, till ämnet.

*Munhuggsinlägg raderande* /Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intressant tråd att följa, hoppas det löser sig för dig.

Har personligen aldrig sålt något på Tradera och har inga planer att göra det i framtiden efter jag läst detta.

Detta påminner för övrigt lite om en video som florerade på sociala medier där en kvinna som köpt en begagnad bil, krockar den och sen försöker lämna tillbaka den säljaren.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

RECAP i kronologisk ordning

Jag sålde ett vattenkyltsystem innan jul, nu efter nästan en månad av frakt och användning menar köparen att grafikkortet inte fungerar och vill ha återbetalning. (Annonsen det gäller: https://www.tradera.com/item/1001185/652900052/vattenkyld-gam...
Jag hjälper köparen att felsöka under helgen och får bilder från enhetshanteraren då köparen har kopplat skärm till moderkortet. Jag försöker guida köparen att stoppa grafikkortet direkt i pcie socket på moderkortet istället för vertikalfästet men det lyckas inte köparen med utan spiller vätska över riserkabeln i försöket. Jag instruerar köparen i att torka upp säkerställa att läckan inte fortgår och ber dem avvvakta till igår kl 20.00 så jag är hemma och kan fortsätta guida köparen genom processen (eventuellt montera luftkylaren för att testa kortet utan riser).
När jag kommer hem och öppnar tradera ser jag det här: https://imgur.com/a/p8hNkKr

"Beslut från Tradera
Tradera har avslutat ärendet till köparens fördel. Återbetalning sker enligt Traderas rekommendation. Beslutet går inte att överklaga. Vid frågor kontakta kundtjänst."

Jag skriver med kundtjänst och försöker reda ut vad som händer nu men får bara höra att Tradera inte skickat ut en faktura i nuläget och att:

"Du kan frånse meddelandet på ditt konto, eftersom ingen återbetalning gjorts från ditt konto, du har alltså fått hela summan utbetald till ditt konto redan"

Jag försöker få dem att förstå att jag har ett intresse av att inte få den fakturan alls. Men de involverar sig inte i ärendet är det svar jag får.

Igår kom förfågan om min del i tvisten, bifogar: https://imgur.com/a/dctcuRI
Jag svarade med bilder jag delat här på forumet och skrev även ett beskrivning av ärendet från min sida med min syn på ärendet. bifogar bilderna samt texten nedan:

https://imgur.com/a/BCu680Z

Under nästan en månad är det inget fel på datorn men dagen innan köpskyddet går ut är det läcka, brandlukt, trasig skruv. En produkt som uppenbarligen har fungerat i köparens ägo, som köparen har godkännt skick på och godkännt att den överenstämmer med annonsen. Jag har annonserat datorn som ett custom-vattenkylt objekt, jag har förklarat alla detaljer kring garantier på individuella komponenter, jag har bifogat kvitton m.m. som jag skrivit i annonsen, jag har rekommenderat att man inte fraktar objektet i annonsen och i kommunikation med köparen. Jag har dessutom hjälpt köparen med en windows licens och fått bilder från köparen sedan köpet gjorts som verifierar att den använts. Jag kommer bestrida ev. faktura och sluta sälja produkter över Tradera om Tradera mot all förmodan väljer att "döma" mot mig i detta ärende och bevilja köparen återbetalning som ska dras från mitt konto. Väljer Tradera att själva stå för återbetalningen är det inte min ensak. Önskas mer information i ärendet är det bara för Tradera att höra av sig. Mvh. Joachim

https://imgur.com/a/tUhQKc5

Fick verification på att den emottagit mitt svar och skrev en förtydligande text ang. vad bilderna jag skickat påvisar.

Det som hamnade utanför print screen I lānken var:
Jag skulle aldrig få för mig att skickat en vattenkylt datorn med vātska i systemet (Detta gjordes p.g.a. köparens okunskap Om hur man gör med ett vattenkylt system). Nu gick det ju bra och datorn har inte lāckt förrens kvāllen den 11/1-25 då köparen Kopplade ur grafikkortet utan kunskap om korrekt handhavande. Jag Hoppas det hār löser sig snabbt och har varit öppen för att hjālpa köparen med support på distans. Jag Hoppas hon löser vilka problem som nu ār med datorn för det ār en vāldigt bra datorn hon köpt.

Jag har inte fått någon faktura ān.

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag misstror dig inte men det finns rätt mycket utrymme för att dikta ihop en historia som är till hens fördel här.

Det jag inte förstår riktigt är varför grafikkortet helt plötsligt slutade fungera och när det hände, trodde det var pga läckage men datorn började inte läcka förens ni felsökte? Har du datumet eller meddelande när hon påtalade att det inte fungerade?

Jag vet inte om jag tycker det är konstigt att hen anmäler det till Tradera sista dagen om du hjälpte hen att felsöka i helgen och sen säger att hen ska vänta tills Torsdagen (du skriver "igår") som verkar vara sista dagen? Hen har alltså inget annat val och väntade in i det sista pga dina instruktioner?

Du skriver att datorn uppenbart har fungerat i hens ägo, finns det några bevis för det så kanske det är bra att lägga fram dom?
Att hon godkänt leveransen och haft den i en månad är kanske inte tillräckligt helt enkelt eftersom det verkar OK att göra så enligt traderas regler och avtal.

Sen skriver du att du aldrig skulle skicka den här datorn med vätska i systemet men skickar ändå datorn till henne pga hens okunskap att fylla på själv, jag kan tycka att du aldrig skulle sålt den här till hen eftersom du känt till okunskapen, alternativt fått på papper att det är hen som får stå för eventuella risker det medför.
Kanske finns i textform?

Det här är alltså ingen kritik utan jag försöker bara hitta eventuella brister baserat på det du skrev i sammanfattningen.

Stavfel & förtydligande.
Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixel8:

[..]jag kan tycka att du aldrig skulle sålt den här till hen eftersom du känt till okunskapen, alternativt fått på papper att det är hon som får stå för eventuella risker det medför[..]

Man kan ju inte godtyckligt avstå att skicka en vara till någon som köpt/vunnit auktion. Då riskerar man ju att bli avstängd på Tradera (förvisso inte nödvändigtvis något negativt numera ).

Permalänk
Viking
Skrivet av anon330692:

Man kan ju inte godtyckligt avstå att skicka en vara till någon som köpt/vunnit auktion. Då riskerar man ju att bli avstängd på Tradera (förvisso inte nödvändigtvis något negativt numera ).

Då kan man väl välja att inte erbjuda frakt?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Jag har aldrig sålt något där men visst, det är ju en auktion så det kan man väl förstå.

Haha ja, hade varit lagom stressad i TS situation..

Personligen så tycker jag inte att det är hans problem vad köparen gör med grejerna så länge det fungerade när han skickade dom.

Det ser ut som köparen googlat hur man öppnar enhetshanteraren på ena skärmdumpen där enhetshanteraren är öppen vilket är rätt oroväckande med tanke på att hen precis köpt elektronik full med vätska, vad kan gå fel liksom.

tillägg.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hjālpte hen att licenserar windows då hen tog emot datorn, Finn's screenshot "ālskling"- snapchatten Kan vi kalla det.
Hen påtalade den 11/1 att hon inte Fick bild. Efter att hen spilt vātska I datorn avbröts felsökningen och jag bad hen återkomma på söndagen vid 20.00 då jag var upptagen (3barn och ledig Helg) och datorn var spilld i. Nār jag kom hem och satte mig vid datorn för att på distans felsöka ( Jag misstānkte pcie-risern och att grafikkortet ev. kunde ha dålig kontakt från frakt) då möts jag av meddelandet att ārendet avslutats till fördel för köparen.
Jag skriver ett SMS till köparen och frågar vad som skett varpå hen informerat om att hen nyttjat köpskydd dâ hen kānde Sig missnöjd och att felsökningen inte gett någon framgång. Jag vet inte ens vad som gjorts förutom att kopplar ur grafikkortet och spilt vātska.
Jag vet inte Om det ār fel på kortet, I anmālan till tradera nāmner hen att grafikkortet luktar brānt men inte att det ār trasigt, hen nāmner en skruv som ār trasigt (ngt. Jag vet inte fanns nār Jag byggde, Jag har vana och mycket skruva över) samt att det lāckt ( något som hānt nār hen kopplar loss grafikkortet.

Jag har skrivit till tradera att Jag inte skulle fraktat ett vattenkylt system, menar då Om Jag köpt ett. Jag har I kommunikation samt I annonsen rekommenderat köparen att fraktat tömt och med grafikkortet separate. Något köparen inte kānde sig bekvām med, hen ville ha den fylld och bra packat.
Jag har packat noggrant men Jag har inte tagit emot och kunnat sākerstālla att allt sātt som det skulle.

Hoppas det besvarade pixel8 :s frågor kring ārendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Hjālpte hen att licenserar windows då hen tog emot datorn, Finn's screenshot "ālskling"- snapchatten Kan vi kalla det.
Hen påtalade den 11/1 att hon inte Fick bild. Efter att hen spilt vātska I datorn avbröts felsökningen och jag bad hen återkomma på söndagen vid 20.00 då jag var upptagen (3barn och ledig Helg) och datorn var spilld i. Nār jag kom hem och satte mig vid datorn för att på distans felsöka ( Jag misstānkte pcie-risern och att grafikkortet ev. kunde ha dålig kontakt från frakt) då möts jag av meddelandet att ārendet avslutats till fördel för köparen.
Jag skriver ett SMS till köparen och frågar vad som skett varpå hen informerat om att hen nyttjat köpskydd dâ hen kānde Sig missnöjd och att felsökningen inte gett någon framgång. Jag vet inte ens vad som gjorts förutom att kopplar ur grafikkortet och spilt vātska.
Jag vet inte Om det ār fel på kortet, I anmālan till tradera nāmner hen att grafikkortet luktar brānt men inte att det ār trasigt, hen nāmner en skruv som ār trasigt (ngt. Jag vet inte fanns nār Jag byggde, Jag har vana och mycket skruva över) samt att det lāckt ( något som hānt nār hen kopplar loss grafikkortet.

Jag har skrivit till tradera att Jag inte skulle fraktat ett vattenkylt system, menar då Om Jag köpt ett. Jag har I kommunikation samt I annonsen rekommenderat köparen att fraktat tömt och med grafikkortet separate. Något köparen inte kānde sig bekvām med, hen ville ha den fylld och bra packat.
Jag har packat noggrant men Jag har inte tagit emot och kunnat sākerstālla att allt sātt som det skulle.

Jag tror mig fatta vad som hänt, iaf baserat på det du skriver här, frågan är om Tradera fattar.

Hen har alltså tagit emot datorn, fått hjälp att aktivera Windows direkt och efter ca 1 månad så får hen ingen bild.
Här borde det ju vara "case closed" men du är sjysst och hjälper hen att felsöka varav det blir ännu värre istället.

Ja om grafikkortet funkar nu eller inte framgår ej? Om det gör det så är ju alla problem hen nämner hens egna fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Om du bara kunde gett denna information till Tradera istället för oss som inte kan påverka ärendet ö.h.t

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill poäntera att jag startade den här trådenför att få råd och tips samt belysa hur ett sånt här ärende kan gå till. Intentionen har aldrig varit att svartmåla köparen, eller dennes bristande kunskaper kring vattenkylning.

Tvärtom önskar jag hjälpa/guida hen att lösa ev. problem som uppstår med datorn, byte av vätska m.m. Något som jag nu inte riktigt kan göra då ärendet startats. Skulle det läggas ner från Traderas sida kommer jag återuppta kontakten med köparen för att se vad vi kan göra, men jag kan inte ha hen skruvandes och kopplandes i ett system jag ev. förväntas betala för.

Jag kommer inte godta ev. faktura i ärendet, det kommer bestridas och hela ärendet kommer gå att följa i tråden.

Ursäkta att vissa av inläggen är krångliga, svåra att läsa och konstigt autokorrigerade. (Skrivet på telefon med andra språkinställningar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina fem cent är att försöka vara faktamässig samt kort och koncist i din kontakt med tradera. Undvik känslor och saker du "borde" gjort. Håller tummarna för att tradera nekar en återbetalning så du slipper mer strul.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag vill poäntera att jag startade den här trådenför att få råd och tips samt belysa hur ett sånt här ärende kan gå till. Intentionen har aldrig varit att svartmåla köparen, eller dennes bristande kunskaper kring vattenkylning.

Tvärtom önskar jag hjälpa/guida hen att lösa ev. problem som uppstår med datorn, byte av vätska m.m. Något som jag nu inte riktigt kan göra då ärendet startats. Skulle det läggas ner från Traderas sida kommer jag återuppta kontakten med köparen för att se vad vi kan göra, men jag kan inte ha hen skruvandes och kopplandes i ett system jag ev. förväntas betala för.

Jag kommer inte godta ev. faktura i ärendet, det kommer bestridas och hela ärendet kommer gå att följa i tråden.

Ursäkta att vissa av inläggen är krångliga, svåra att läsa och konstigt autokorrigerade. (Skrivet på telefon med andra språkinställningar)

Det uppfattas inte som att du försöker svartmåla köparen och dina intentioner verkar vara att sälja en dator och att köparen ska bli nöjd.

Enda rådet är väl att all fakta som finns borde sammanfattas bättre och tydligare till Tradera om det inte är för sent för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är rätt tydligt köparen haft sönder datorn långt innan sista dagen för att aktivera köpskyddet och väntade lagom till sista dagen.. fattar inte hur nån kan försvara sånt här beteende... riktigt sjukt att tradera går med vad köparen påstår...

Permalänk
Medlem

Jag tänker det jag vara klokt att kanske rådgöra med en jurist. För jag gissar att köparen kommer eller har fått sina pengar tillbaka.

Köparen kommer då förmodligen skicka tillbaka datorn till dig. Medan du får en faktura från Tradera på köpbeloppet. Köparen kan även rent krasst kräva dig på frakten till sig och tillbaka till dig.

Nu brainstormar jag. Men hämtar du inte ut datorn och bestrider fakturan. Betyder det rent krasst att. Det är inte min dator, den går i retur där köparen blir fakturerad för att ingen hämta ut den. Samt jag är inte skyldig någon pengar och vi syns i rätten.

Hämtar du ut datorn och bestrider fakturan. Sitter du med datorn och pengarna. En uppenbarligen använd dator i väsentligt förändrat skick.

I detta läge kan du hävda att det är inte din dator men jag har den som pant. Bestrider fakturan.

Alternativt att du på något vis dokumenterar och redovisar till Tradera att köparen har skadat den och du nu istället bestrider samt kräver Tradera på värdeminskningen.

Egentligen tycker jag att Tradera om de ska vara seriös med att sälja dyrare produkter får de agera som till exempel, Bukowskis eller Kaplans auktioner. Där säljaren lämnar/skickar in objektet som undersöks och tar om hand av dem. Förmodligen med en högre avgift. Men då vet du också som säljare att en oseriös köpare kan inget göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

alternativt fått på papper att det är hen som får stå för eventuella risker det medför.
Kanske finns i textform?

Grunden i lagtexten är att köparen står risken. Det är inget man som säljare behöver ha i text. Frågan gäller huruvida Traderas villkor är kopplade till köpet eller ej.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är rätt tydligt köparen haft sönder datorn långt innan sista dagen för att aktivera köpskyddet och väntade lagom till sista dagen.. fattar inte hur nån kan försvara sånt här beteende... riktigt sjukt att tradera går med vad köparen påstår...

För oss som inte hört köparens förklaring är det såklart väldigt tydligt, men det borde inte vara allt för svårt att dra ihop en rövarhistoria som klaffar med Traderas villkor och få pengarna tillbaka, det är väl det skyddet köparen betalat väldigt mycket pengar för eller ska Tradera krypa till korset och erkänna att deras villkor och skydd är värdelöst och ge hen skulden?

Det räcker säkert att spela lite dum och blåögd samtidigt som ord får stå mot ord.

Det ska bli intressant att se hur Tradera gör, allt annat än att ge säljaren rätt vore katastrof men vem vet hur dom resonerar, litar inte en sekund på att det kommer att gå rätt till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo vi vill höra köparens förklaring varför köparen gjorde som den gjorde. har man haft den i ca 30 dagar och själv gör något med objektet så har man förbrukat allt skydd.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Grunden i lagtexten är att köparen står risken. Det är inget man som säljare behöver ha i text. Frågan gäller huruvida Traderas villkor är kopplade till köpet eller ej.

Dåså

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkig situation du tvingas uppleva, hoppas att allt löser sig till din fördel.
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jo vi vill höra köparens förklaring varför köparen gjorde som den gjorde. har man haft den i ca 30 dagar och själv gör något med objektet så har man förbrukat allt skydd.

Lyckas man dröja en månad med att "reklamera" en produkt man själv sabbat och få Tradera att gå på ens linje så kan man nog dra till med lite vad som helst

Nått i stil med:

"Jag hämtade datorn hos postombudet snabbt som attans och så hörde jag av mig till säljaren för att Windows behövde aktiveras sen kom jag på att flyget till Bahamas går om 45 minuter så vi tog en Uber och han knappt packa. Sen när jag kom hem efter 4 veckor och skulle testa datorn så var den helt död, jag har ju inte ens använt den, HaN sÅlDe En DeFeKt DaToR TiLl mIg reeeeee!.
Jag kontaktade säljaren direkt och han bah "mosa in GPU'n i PCIe-sloten och testa om det funkar så vi kan utesluta Risern, och du, det finns absolut ingen risk för läckage så var lite extra våldsam" och nu är det vätska överallt och en skruv självförstörde sig i samma veva, så därför vill jag ångra mitt köp"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä, OP skulle dra detta med en jurist, brukar finnas några i kommunen som tar en titt på det gratis har jag för mig bara för att höra om Tradera har någonting att gå på.

Genom Advokatjouren får du samtala med en advokat i cirka 15 minuter utan kostnad, och du får tips om hur du ska gå vidare med dina juridiska problem. Advokatjouren är en kostnadsfri mottagning där advokater hjälper dig med en första genomgång av ditt problem.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Nä, OP skulle dra detta med en jurist, brukar finnas några i kommunen som tar en titt på det gratis har jag för mig bara för att höra om Tradera har någonting att gå på.

Genom Advokatjouren får du samtala med en advokat i cirka 15 minuter utan kostnad, och du får tips om hur du ska gå vidare med dina juridiska problem. Advokatjouren är en kostnadsfri mottagning där advokater hjälper dig med en första genomgång av ditt problem.

Det bör kanske påpekas att Advokatjouren bygger på att advokater ställer upp "pro bono"/ideellt, till skillnad från t ex kommunernas konsumentvägledare som är anställda av de kommuner där de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag förstår det iaf och lider med dig. Jag har över 500 omdömen på Tradera.

Jag tycker du har gjort allting rätt. Du har packat väl och t.om. dokumenterat det. Ändå så straffas du.

Jag har själv spelat in filmer i vissa fall där jag visar varans skick och funktion innan jag skickar. Ibland även när jag packar ner och lägger på postlådan (om frimärksfrakt)

Den tråkiga sanningen är att man nog får sluta sälja dyra saker på Tradera. Och att köpa och sälja dator delar är lotto. Vissa personer bör verkligen inte hålla på och bygga datorer då de inte förstår att elektroniken är väldigt känslig.

I det här fallet tycker jag Tradera ska gå in själva och ersätta er då det är deras idé med köparskydd och att det kan gälla en månad efter. Det bör funka som en försäkring och inte bara extra inkomstkälla för Tradera.

Beroende hur långt du vill gå så finns det gratis jurist rådgivning.

Kommer själv sluta med Tradera, synd för omdömessystemet är bra. Folk sköter sig till skillnad från blocket och marketplace.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

I det här fallet tycker jag Tradera ska gå in själva och ersätta er då det är deras idé med köparskydd och att det kan gälla en månad efter. Det bör funka som en försäkring och inte bara extra inkomstkälla för Tradera.

Ja det är så jag uppfattat att det var. Eftersom man betalar för det så borde det läggas i en pott för som just i detta fall.

Och om det är positivt omdöme från båda parter så ska det vara stängt för "köparskydd" Man får kontrollera varan att allt är OK inom en viss rimlig timeframe, 1 månad är ju på tok för långt.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Ja det är så jag uppfattat att det var. Eftersom man betalar för det så borde det läggas i en pott för som just i detta fall.

Och om det är positivt omdöme från båda parter så ska det vara stängt för "köparskydd" Man får kontrollera varan att allt är OK inom en viss rimlig timeframe, 1 månad är ju på tok för långt.

kan inte annat än att hålla med.

fine med köpskydd men efter typ 7 dagar eller nått ska det vara upp till köparen att bevisa att inte denne orsakat skadorna.

typ som reglerna för reklamation om du köpt en vara i en butik fast med ett kortare spann.

en vecka efter mottagande är mer en nog att konstatera om det man köpt var vad som anonserades en månad är ju bara löjligt att man ska kunna returera en vara utan någon som helst bevisbörda att man inte saboterat den...

och givetvis att varan ska hinna bli inspekterad och godkänd av säljaren också efter retur om den som i detta fall returerras sista dagen innan tradera tar beslutet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fungerar inte köpskyddet som så att säljaren inte får pengar innan köparen godkänt varan?
Och i så fall borde det vara "case closed" iom att säljaren fått sina pengar, måste köparen ha godkänt varan.
Om Tradera sedan väljer att krångla till det, skall det inte behöva drabba säljaren.

Jag slutade sälja på Tradera för länge sedan.
På andra forum kan man välja att inte sälja om köparen inte verkar vara klar i skallen, eller på annat sätt suspekt.
På Tradera går inte det eftersom det är högst bud som vinner, så har man som säljare ingen chans att värja sig mot vare sig bedragare, eller bara allmänt korkade köpare. Man har helt enkelt inget skydd som säljare, all säkerhet är för köparen.

En mindre nogaräknad person kan utan problem nyttja Tradera för att byta ut sin trasiga produkt med intet ont anande säljare, helt gratis. Tradera hejar alltid på köparen och köpskyddet slår undan benen på säljaren. Nej tack!

Sedan fungerar inte skyddet alltid helt enkelt för köpare heller.
Jag köpte ett grafikkort, som kom utan plastkåpan runt fläktarna. Jag kontaktade Tradera 15 min efter jag hämtat varan för att stoppa utbetalningen tills vi rett ut problemet. (Man har 24 timmar på sig)
Efter 24 timmar fick jag ändå ett SMS att köparen nu fått sina pengar. (Så mycket för det köpskyddet)
Jag messade givetvis Tradera, det slutade med att jag fick tillbaka mina pengar, och fick behålla det defekta kortet. Tradera tog smällen, men det fungerade ju inte särkiljt bra.

Så jag köper sällan och säljer aldrig på Tradera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu har Tradera tagit vad Jag tror ār sista kontakten Inna beslut.
Jag vet inte riktigt hur Jag ska besvara det på bāsta sātt då Jag inte ār öppen för förhandling med köparen. Bifogat:

Hej,

Tack för ditt meddelande!

Köparen har informerat oss att ni lyckades inte att lösa problemet.

Har ni kommit överens om retur eller prisavdrag?

Med vänliga hälsningar,
Traderas säkerhetsavdelning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tānkte bara skriva nej.
Men avvaktar Om nån har nåt bāttre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Nu har Tradera tagit vad Jag tror ār sista kontakten Inna beslut.
Jag vet inte riktigt hur Jag ska besvara det på bāsta sātt då Jag inte ār öppen för förhandling med köparen. Bifogat:

Hej,

Tack för ditt meddelande!

Köparen har informerat oss att ni lyckades inte att lösa problemet.

Har ni kommit överens om retur eller prisavdrag?

Med vänliga hälsningar,
Traderas säkerhetsavdelning

"Nej.
Köparen har själv haft sönder den. Inte mitt problem längre."

(skriv inte så, kom på nåt bättre.) Jag är lika bra som dig på att skriva i frustration. XD

Nä men asså dom verkar ju helt efterblivna på Tradera. Har dom ens läst ditt svar?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros