Permalänk
Medlem

Bazzite

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

I brödtexten första inlägget står det "Övriga operativsystem" men det är *nix-desktops som ska visas enligt rubriken. Om ett övrigt OS inte är *nix-baserat då? Postar ändå!

Igår kom MorphOS 3.19 ut, så jag installerade det på en gång.
Välpolerat är det, om man nu har någon anledning att köra Amiga OS3-applikationer

Permalänk
Medlem

Min setup som jag använder dagligen. Kör det i en VM på min Unraid server med dedikerade kärnor från CPUn och ett Arc A380 som används exklusivt av VM. Mycket lånat och inspirerat av andras schyssta desktops men jag börjar bli nöjd.

Arch
Kde Plasma 6

Permalänk
Medlem

Blev ett utbyte av bakgrundsbild och flytta dockan till nederkanten från förra inlägget. I övrigt fortfarande Ubuntu 22.04 med Gnome 42.9. Funderar på att byta till Pop_OS! inom en snar framtid men det kräver att jag installerar om hela datorn, inklusive blåser Windows och det är något som jag får ta tag i efter min nästa omtenta.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Snusfri

Testar Debian 13 (Trixie) med KDE Plasma 6 på en av mina "labtops/laptops"
Inte lika rappt som Linux Mint eller LMDE dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Uppdaterat laptopen. Är lite klurigt ibland att hitta bra storlek på fonter och teman när man har för "hög" upplösning i xfce på en 14" som jag upplever 1920x1200 blir. Vill inte skala hela bilden men vill fortfarande ha borders som man öht kan se om man vill försöka ändra fönsterstorlek eller flytta omkring.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Länge sedan det kom en ny Alpha för Cosmic nu, man kan väl kanske hoppas att en Beta är i närheten? Fortfarande trevligare än Gnome och KDE, om man kan leva med lite buggar.

EDIT: Som av ren magi släpps alpha 7 i princip när jag skriver det där.
https://blog.system76.com/post/cosmic-alpha-7-never-been-beta

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Igår kom MorphOS 3.19 ut, så jag installerade det på en gång.
Välpolerat är det, om man nu har någon anledning att köra Amiga OS3-applikationer

Grymt, visste inte att dom släppte uppdateringar än! Även om jag aldrig körde MorphOS så är (eller var) man inbiten amiganörd. Vad använder du det till i dagsläget, är det mest för skoj / nostalgi eller använder du den till något mer konkret? Kanske fel tråd men vore kul att veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Grymt, visste inte att dom släppte uppdateringar än! Även om jag aldrig körde MorphOS så är (eller var) man inbiten amiganörd. Vad använder du det till i dagsläget, är det mest för skoj / nostalgi eller använder du den till något mer konkret? Kanske fel tråd men vore kul att veta mer.

Jag har använt installationen för att utforska hur systemet fungerar mest. Installerat SDKn för att få unix-verktyg etc.
Men har inte köpt licensen ännu eftersom det är knuten till HWn så det är max 30min användning och sedan behöver man reboota.
Skulle vilja köpa mig en powerbook g4 med ett bättre ati-grafikkort med mer vram och därefter köpa licensen.

Men MorphOS på på PPC-hw känns roligare att köra än t.ex Pimiga som jag har installerat på min Pi400 för att starta upp en amiga-miljö.

Permalänk
Medlem

Jag ser att många här lägger ner tid på att fixa till sitt skrivbord och det ser ofta riktigt snyggt ut – men jag är nyfiken: hur ofta ser ni själva ert skrivbord under en vanlig dag?

Jag själv ser det nästan bara vid omstart (som jag endast gör när det krävs av någon uppdatering), så jag undrar vad ni gör på datorn som gör skrivbordet så centralt?

Ingen kritik, bara genuin nyfikenhet

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ubuntu MATE med en skrivbordsbakgrund som hängt med sen windows 95. En gång växlade jag friskt men till slut stannade jag helt på "minimalistic & simple tiles".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag själv ser det nästan bara vid omstart (som jag endast gör när det krävs av någon uppdatering), så jag undrar vad ni gör på datorn som gör skrivbordet så centralt?

Förstår inte riktigt frågan... Jag menar, om man inte är "hardcore terminal user", eller enbart kör med snabbkommandon, så är väl skrivbordet den mest centrala platsen i operativsystemet? Med andra ord platsen där man har länkar, menyer och tja..översikt över saker o ting.

Mao. skrivbordet ser jag konstant när jag går till menyn för att starta olika appar (libreoffice, videoredigering, bildhantering, diverse andra media appar etc. etc.) , eller klicka på länkar som redan finns upplagda där.

Permalänk
Medlem

starta appar från menyer? Nä, man använder en launcher typ alfred eller launchy för att starta program, söka efter dokument mm. Menyer är så Windows!
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/08/best-app-launcher-for-ubu...

Permalänk
Medlem

EndeavourOS linux.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Testar Debian 13 (Trixie) med KDE Plasma 6 på en av mina "labtops/laptops"
Inte lika rappt som Linux Mint eller LMDE dock.

<Uppladdad bildlänk>

All hail Queen-Su!
Du råkar inte ha bakgrunden tillgänglig?

Skrivet av Ryogo:

Min setup som jag använder dagligen. Kör det i en VM på min Unraid server med dedikerade kärnor från CPUn och ett Arc A380 som används exklusivt av VM. Mycket lånat och inspirerat av andras schyssta desktops men jag börjar bli nöjd.

Arch
Kde Plasma 6
<Uppladdad bildlänk>

Får man länk till bakgrundsbild`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Förstår inte riktigt frågan... Jag menar, om man inte är "hardcore terminal user", eller enbart kör med snabbkommandon, så är väl skrivbordet den mest centrala platsen i operativsystemet? Med andra ord platsen där man har länkar, menyer och tja..översikt över saker o ting.

Mao. skrivbordet ser jag konstant när jag går till menyn för att starta olika appar (libreoffice, videoredigering, bildhantering, diverse andra media appar etc. etc.) , eller klicka på länkar som redan finns upplagda där.

Så du stänger ner alla öppna fönster för att klicka på någon av genvägarna på skrivbordet?

Själv drar jag igång alla de program jag jobbar med dagligen och sedan är de igång tills jag startar om datorn, så jag ser bara skrivbordet några sekunder efter en omstart Minimerade alla fönster nu för att ta en screenshot av mitt skrivbord.

Och för er som sätter i halsen när ni tror att jag sitter med Windows, så vill jag bara upplysa om att jag identifiera mig som en Arch Linux-användare

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Själv drar jag igång alla de program jag jobbar med dagligen och sedan är de igång tills jag startar om datorn, så jag ser bara skrivbordet några sekunder efter en omstart Minimerade alla fönster nu för att ta en screenshot av mitt skrivbord.

Jag gör likadant som dig, oftast ser därför det ut såhär:

Eventuellt är discord nere till vänster. Men det använder jag väldigt sällan.

När allt är minimerat ser det ut såhär:

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>

Så du stänger ner alla öppna fönster för att klicka på någon av genvägarna på skrivbordet?

Och för er som sätter i halsen när ni tror att jag sitter med Windows, så vill jag bara upplysa om att jag identifiera mig som en Arch Linux-användare

Lol, som sagt, jag förstod inte riktigt vad du menade.

När jag har ett flertal program öppna samtidigt, så ser jag naturligtvis inte hela skrivbordet. Däremot brukar jag i många fall inte heller ha fönster maximerade (om det inte behövs) så delar av skrivbordet syns nästan alltid i bakgrunden. Fast jag har faktiskt vanan att stänga program, om jag inte har några planer på att använda dom inom den närmaste timmen eller så. Kanske lite onödigt, fast det är en vana som sitter kvar sen den gamla tiden då flera öppna program samtidigt segade ner systemet totalt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tcntad:

All hail Queen-Su!
Du råkar inte ha bakgrunden tillgänglig?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag ser att många här lägger ner tid på att fixa till sitt skrivbord och det ser ofta riktigt snyggt ut – men jag är nyfiken: hur ofta ser ni själva ert skrivbord under en vanlig dag?

Ingen kritik, bara genuin nyfikenhet

Klart att man ser sin wallpaper när man hoppar till en tom virtuell display, men väl där vet i tusan vad man ska med ett desktop till ...

Eller i lite lägre upplösning så att det går att se något ...

Ubuntu 24.04, i3wm.
De vanligaste programmen på kortkommandon, resten i dmenu. Orka hålla på med click-ops!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Spelburken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt!

Är det Neofetch för infon eller vad kör du för att få den att se ut sådär?

Visa signatur

Kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag postade något i den här tråden så det är väl dags igen

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av t_i_v:

Snyggt!

Är det Neofetch för infon eller vad kör du för att få den att se ut sådär?

Jag skulle gissa på fastfetch med custom config

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

CachyOS här, rätt nöjd med systemet måste jag säga.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Kul om denna tråd blir aktiv!

Arch med KDE Plasma (ja jag är tråkig). Försökt efterlikna det jag är van vid (macOS). Docken i botten är på auto-hide.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Om ändå FreeBSD hade hade fungerat fullt ut med min hårdvara så kanske jag hade bytt på heltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

<Uppladdad bildlänk>

Om ändå FreeBSD hade hade fungerat fullt ut med min hårdvara så kanske jag hade bytt på heltid

Vilka delar är det du har haft problem med?
Har själv varit sugen på att prova FreeBSD ett tag nu