Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Behöver inte alltid vara särskilt exotisk hårdvara, jag har upplevt en hel del problem med möss och tangentbord från logitech.
Tveksamt stöd och begränsade möjligheter till att ändra saker.

Ser ut att påverka många enheter, men främst logitech https://github.com/libratbag/piper/issues

Min upplevelse är ofta att det som ligger i själva operativsystemet fungerar lika bra eller bättre, mina personliga favoriter är hur fånigt enkelt det är att använda nätverkslagring och skrivare, men så fort det blandas in saker från en tredje part (hårdvara, mjukvara etc) är det väldigt hit or miss.

Med det sagt har jag inte ännu stött på något som inte går att lösa med lite vilja, men man tappar ofta någon funktion jämfört med Windows.

Logitech verkar ha dåligt stöd i linux. Mitt tangentbord verkar fungera bra men musen kopplas från och till, med bluetooth. Jag har försökt det mesta så antar det är relaterat till drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Har två laptops med Windows 10, båda är prestandamässigt helt okej för de ändamål de används men skulle lika gärna kunna köra Linux istället på dom. Testade att köra en livesession med CachyOS efter tips här i tråden, ser bra ut men som alltid när jag testat med olika distros får jag problem med att höger och vänsterknapparna till pekplattorna inte fungerar. Det går fint att klicka på själva plattan men knapparna funkar inte, är det här någon Lenovogrej specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Logitech verkar ha dåligt stöd i linux. Mitt tangentbord verkar fungera bra men musen kopplas från och till, med bluetooth. Jag har försökt det mesta så antar det är relaterat till drivrutiner.

Har ni problem även om ni använder Solaar? Jag använder en del Logitech-prylar men har peppar-peppar aldrig fått problem med dem än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En sak man glömmer är nog att många faktiskt tycker om att sitta och lirka och pilla och hitta lösningar, det är avkopplande och tillfredställande när man lyckas lösa grejorna själv.

Själv är jag exakta motsatsen.

Jag är både och, felsökning inom Windows, hårdvara allmänt , lite light nätverk och så där. Det är ju härlig knep och knåp.

Men för en själv inte alls, ofta uppstår ju problem när man ska göra nått. Har byggt spillrans ny dator nu och bestämde att Ubuntu ska vara OS, kör detta som en utvärdering sedan en månad. har ett jävla problem nu med mitt favoritspel Squad där ljudet lägger av efter två timmar. Felsökt o massor och kört mängder sudo apt get bla bla bla men inte ett skit av det funkar. Har nog lagt tio timmar på detta och duck duck mängder med text för inget.

Sen tänker jag ok prova men externt ljudkort för då är det med andra drivrutiner. Kommer på att skärmen och HDMI nog går på nått via grafikkortet. men nej det blir samma sak och i o med att felet är lurigare, jag får vänta kanske två timmar innan fel uppstår så tar det tid.

Överväger att gå tillbaka till Windows från 10 till 11. Grejen är att jag på riktigt hatar allt Micosoft gör med Windows. Men man får allt erkänna att Windows är bra mycket stabilare och lättare att hantera.

Uppstår ett problem med Windows då har man lösning på problemet via nätet inom fem minuter. Så jag skall säga att kollar man på rent användade då är Windows fan så mycket bättre tyvärr.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meteor:

Har ni problem även om ni använder Solaar? Jag använder en del Logitech-prylar men har peppar-peppar aldrig fått problem med dem än.

Jag testade faktiskt solaar tidigare idag, men tyvärr med samma resultat. Jag har också sett till att jag har den senaste versionen av blueman och stängt av alla tänkbara tillägg. Envis liten egenskap det här

Permalänk
Medlem

Angående Logitech-möss, så har man en med den gamla unify-dongeln, så verkar scrolla "lagga" och missa scroll.. T.ex. när jag börjar scrolla, så händer inget, sedan så scrollar den inte konsekvent heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Angående Logitech-möss, så har man en med den gamla unify-dongeln, så verkar scrolla "lagga" och missa scroll.. T.ex. när jag börjar scrolla, så händer inget, sedan så scrollar den inte konsekvent heller.

Vet nu inte om det funkar för dig, men jag hade liknande problem med min 602 när jag stoppade in dongeln i baksidan av datorn, och då står den ändå inte mer änca 1,5m från musen, men sen när jag stoppade dongeln i en USB-hub som jag har på skrivbordet så försvann problemet. Det var samma i Windows.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vet nu inte om det funkar för dig, men jag hade liknande problem med min 602 när jag stoppade in dongeln i baksidan av datorn, och då står den ändå inte mer änca 1,5m från musen, men sen när jag stoppade dongeln i en USB-hub som jag har på skrivbordet så försvann problemet. Det var samma i Windows.

För mig fungerade musen perfekt i windows, scroll"lag" i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag är både och, felsökning inom Windows, hårdvara allmänt , lite light nätverk och så där. Det är ju härlig knep och knåp.

Men för en själv inte alls, ofta uppstår ju problem när man ska göra nått. Har byggt spillrans ny dator nu och bestämde att Ubuntu ska vara OS, kör detta som en utvärdering sedan en månad. har ett jävla problem nu med mitt favoritspel Squad där ljudet lägger av efter två timmar. Felsökt o massor och kört mängder sudo apt get bla bla bla men inte ett skit av det funkar. Har nog lagt tio timmar på detta och duck duck mängder med text för inget.

Sen tänker jag ok prova men externt ljudkort för då är det med andra drivrutiner. Kommer på att skärmen och HDMI nog går på nått via grafikkortet. men nej det blir samma sak och i o med att felet är lurigare, jag får vänta kanske två timmar innan fel uppstår så tar det tid.

Överväger att gå tillbaka till Windows från 10 till 11. Grejen är att jag på riktigt hatar allt Micosoft gör med Windows. Men man får allt erkänna att Windows är bra mycket stabilare och lättare att hantera.

Uppstår ett problem med Windows då har man lösning på problemet via nätet inom fem minuter. Så jag skall säga att kollar man på rent användade då är Windows fan så mycket bättre tyvärr.

Hah, påminner mig om en gammal kompis som blev helt insanely manisk kring det här med 3D-skärmar, kommer du ihåg dom? Det var en jävla hype för typ 10 år sedan eller nått... Dom var helt värdelösa, glasögonen gjorde så skärmen blev 90% mörkare och 3D effekten var löjlig.

Hur som helst så påbörjade han en hobby att få alla spel han ägde att stödja tekniken... vi snackar tusentals timmar här... Vissa älskar problemet mer än själva lösningen tror jag...

Permalänk
Inaktiv

Till en viss del är det ju roligt att knåpa och pilla runt i systemet för att få allt att fungera, men man ska inte behöva djupdyka ner och lära sig programmering för det - då har vi passerat den gränsen. Att spela på linux är för mig uteslutet, då jag spelar på konsoll, och redan där har jag besparat mig en väldans massa huvudvärk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

låter mer som hårdvarustrul eller störningar i den trådlösa kommunikationen. Det som "strular" med logitech och Linux är deras propietära inställningar för att ändra på knapp-layout och rgb-lysen. Drivrutinen är vanlig usb-hid och jag har kört massor med olika logitech möss och tangentbord utan problem under åren, dock noterade jag exakt samma problem som du med att musen kopplas bort ibland och botade då en live usb med windows 10 som uppvisade exakt samma problem, flyttade donglen från bakom datorn till uppe på fronten och vipp så försvann problemen.

Skrivet av anon297462:

Till en viss del är det ju roligt att knåpa och pilla runt i systemet för att få allt att fungera, men man ska inte behöva djupdyka ner och lära sig programmering för det - då har vi passerat den gränsen. Att spela på linux är för mig uteslutet, då jag spelar på konsoll, och redan där har jag besparat mig en väldans massa huvudvärk

Varför skulle du behöva lära dig programmering för att kunna spela på Linux? Att installera Steam är för de flesta inte mer än att just installera det.

Skrivet av VinterSolen:

För mig fungerade musen perfekt i windows, scroll"lag" i linux.

Har du testat om den i Windows sedan den började uppvisa scroll lag i Linux? Är nämligen kännt fel hos logitechmöss att skrollhjulet strular med åren (för vissa börjar den scrolla uppåt ibland när man skrollar ner, och det oavsett windows eller linux).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

låter mer som hårdvarustrul eller störningar i den trådlösa kommunikationen. Det som "strular" med logitech och Linux är deras propietära inställningar för att ändra på knapp-layout och rgb-lysen. Drivrutinen är vanlig usb-hid och jag har kört massor med olika logitech möss och tangentbord utan problem under åren, dock noterade jag exakt samma problem som du med att musen kopplas bort ibland och botade då en live usb med windows 10 som uppvisade exakt samma problem, flyttade donglen från bakom datorn till uppe på fronten och vipp så försvann problemen.

Varför skulle du behöva lära dig programmering för att kunna spela på Linux? Att installera Steam är för de flesta inte mer än att just installera det.

Har du testat om den i Windows sedan den började uppvisa scroll lag i Linux? Är nämligen kännt fel hos logitechmöss att skrollhjulet strular med åren (för vissa börjar den scrolla uppåt ibland när man skrollar ner, och det oavsett windows eller linux).

Självklart, har även provat en annan logitech-mus som också kör gamla unify, samma problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

FreeBSD har väl fått en ganska okej summa sponsorpengar i syfte att förbättra stöd för laptops är jag rätt säker på att jag läste ett tag sen. Det hade varit riktigt kul att köra en liten FreeBSD-laptop för småpyssel

Tyska staten har gått in med stora summor. Det är konstig att EU som bränner pengar på mycket strunt att det som sponsrad öppen källkod mer. Särskilt nu när det kan bli spänt mellan EU och USA med Trump som president.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Tjohej.
Min trådlösa datamus kopplar från hejvilt, helt obrukbar, men har jag den kopplad i en 1 - 6 hub i samma USB-port så är det konstigt nog aldrig problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av F.Ultra:

Programmering var lite fel uttryckt, men att behöva lära sig syntaxer för att kunna gå in och ändra i konfigurationsfiler och annat är inte något som någon ska behöva göra. På det sättet så har ju microsoft fått till "out of box" på ett riktigt bra sätt. MEn som sagt; Jag spelar inte på datorn längre utan på konsoll. Stationära används för surfning och göra internutbildningsmaterial och den bärbara för att få över powerpointen till projektorn på jobbet, så det är inte för mig ett problem att få igång spel och hitta workarounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Självklart, har även provat en annan logitech-mus som också kör gamla unify, samma problem där.

säker på att det är musen och inte så att du scrollar i t.ex firefox och att firefox råkar vara utan hårdvarustöd så att det är den som scrollar långsamt?

Skrivet av anon297462:

Programmering var lite fel uttryckt, men att behöva lära sig syntaxer för att kunna gå in och ändra i konfigurationsfiler och annat är inte något som någon ska behöva göra. På det sättet så har ju microsoft fått till "out of box" på ett riktigt bra sätt. MEn som sagt; Jag spelar inte på datorn längre utan på konsoll. Stationära används för surfning och göra internutbildningsmaterial och den bärbara för att få över powerpointen till projektorn på jobbet, så det är inte för mig ett problem att få igång spel och hitta workarounds

Du kan editera filer via GUI:t också, bara det att det är 100000ggr smidigare att göra det via terminalen

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Precis omvänt här; E. På stationära och windows på bärbara. Delar du nätverksresurser mellan dessa OS, hur svårt är det att få till?

Jag har använt EndeavourOS i 3+ år nu. Kan du vara mer specifik vad du menar med "delar nätverksresurser"?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det enda jag har saknat är teams, har fått köra det från telefonen i stället för ljud och webbversionen för skärmdelning…

Kör denna själv https://github.com/IsmaelMartinez/teams-for-linux

Den funkar för mig, dock är jag ingen power user av Teams (undviker det så gott jag kan) så har inte testat skärmdelning men ljud vill jag minnas ska fungera.

Skrivet av anon297462:

Precis omvänt här; E. På stationära och windows på bärbara. Delar du nätverksresurser mellan dessa OS, hur svårt är det att få till?

Du menar att kunna skicka filer mellan dom?
Linuxar stödjer Windows fildelnings-protokoll ”SMB” via Samba som är förinstallerat i de flesta distros. Brukar bara vara att öppna en filhanterare, gå till Anslut till nätverksresurs (oftast Ctrl+K) ställa sig i sökvägsfältet (Ctrl+L) och mata in sökväg, typ:
smb://192.168.0.183/deladmapp förutsett att du delat ut ”deladmapp” från den andra maskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

säker på att det är musen och inte så att du scrollar i t.ex firefox och att firefox råkar vara utan hårdvarustöd så att det är den som scrollar långsamt?

Du kan editera filer via GUI:t också, bara det att det är 100000ggr smidigare att göra det via terminalen

Säker på att det inte är musen, utan gamla dongel-modellen. använder inte failfox och det scroll "laggar" utanför webbläsare också.

Det har med scroll-eventen som "missas" (eller skits i)
https://old.reddit.com/r/linux_gaming/comments/187fal7/logite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har installerat och kört Fedora nu på min laptop i c:a 1v.
Vart lite problem med hibernation som inte fungerade riktigt bra (om datorn bara stod idle och den gick ner i viloläge etc) samt att det alltid blev så när man stängde locket...

Har ändrat lite grejer i bios och hoppas det är löst nu, annars inaktiverar jag bara hibernation i Fedora tillsvidare om det fortsätter...

Men!, nu till min huvudfråga;
Tänkte installera Fedora nu på main pc'n med 9900k och rtx3080 på en ny SSD men är lite rädd för att min nuvarande setup med Windows 11 kommer fuckas upp med tanke på SecureBoot.
Men för att installera Fedora krävs väl, liksom andra Linux -distar att man inaktiverar det ?

... och gör man det så tappar man väl ev. krypteringsnycklar till SecureBoot ? eller ? (vet inte riktigt hur det fungerar)

Jag tänker alltså om jag skulle vilja sätta i SSD'n igen med Win11 för att jag ev. vill gå tillbaka (vilket jag inte hoppas, men men...)

Någon som har bättre koll på hur sådant här fungerar och vad jag kan förvänta mig / göra ?
Är som sagt lite rädd för att sabba min fullt fungerade (och väl fungerade skall tilläggas) Win 11 installation...

Kul att se dig försöka igen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

https://github.com/Dymstro/nova-chatmix-linux
Linux tjosan för att få chatmix att funka om man har Arctis Nova Pro, fungerar utmärkt..
Ramlade över den för ett par veckor sedan och var mer eller mindre det sista jag behövde för att kunna byta helt från windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Säker på att det inte är musen, utan gamla dongel-modellen. använder inte failfox och det scroll "laggar" utanför webbläsare också.

Det har med scroll-eventen som "missas" (eller skits i)
https://old.reddit.com/r/linux_gaming/comments/187fal7/logite...

så det löste sig för dig genom att blacklista modulen som det beskrevs i din länk?

Verkar som om problemen började iom kernel 6.1, hade själv bytt från Logitech till Razer innan jag körde den versionen så därför jag nog inte sett det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

så det löste sig för dig genom att blacklista modulen som det beskrevs i din länk?

Verkar som om problemen började iom kernel 6.1, hade själv bytt från Logitech till Razer innan jag körde den versionen så därför jag nog inte sett det själv.

om jag unload:ar modulen, så scrollar saker istället i ljusets hastighet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon297462:

Har flera Logitech-möss som använder Bluetooth hur bra som helst ihop med Ubuntu, det på laptop och en stationär där båda har Intel Wifi/BT krets i sig. Har en annan laptop där BT strular en hel del (trots att Wifi fungerar bra), det "trots" att den kör Windows.

Så skulle gissa att problemen långt troligare ligger i kassa drivers alt. kass HW än att specifikt Logitech-möss skulle ha problem med Linux. Det finns tyvärr en del Wifi/BT-tillverkare med rätt rackligt Linux stöd...

Har inte testat med Logitech unify receiver, så ingen aning om det fungerar bra/dåligt under Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

om jag unload:ar modulen, så scrollar saker istället i ljusets hastighet.

ja verkar som de lade in stöd för high resolution scrollning i 6.1 och att det är den som ställer till det, som tur är så kan man ju blacklista logitech modulen, iaf tills det kommer en fixad version (finns patch ute men inget via någon distro än verkar det som).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ge ett försök att installera Fedora KDE plasma på min laptop med integrerat AMD + 4060 nvidia gpu.
10 minuter in i installerandet och jag har redan problem. Hur får man i ordning på Nvidia drivers? Den använder integrerad GPU. Har installerat Nvidia linux driver i "Store" men grafikkortet vägrar tillämpas på min externa skärm. låg upplösning, låg hz. alla guider man hittar gäller stationära datorer. Ett elände, som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

There, fixed it for you. 🙂
Användningsområdet de flesta pratar om i den här tråden är out of scope för FreeBSD. Men jag rekommenderar definitivt alla som vill att prova det systemet om de har tid över: det är definitivt intressant. Men för skrivbordsändamål är det kanske intressant som i ”Arch och Gentoo är lite för enkla för mig.” 😆

Absolut! Kruxet är hårdvaran skall fungera oxå. Personligen vill jag använda kraften i linux i form av bash och andra möjligheter. Men inte hålla på och jiddra med hårdvaran skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

ja verkar som de lade in stöd för high resolution scrollning i 6.1 och att det är den som ställer till det, som tur är så kan man ju blacklista logitech modulen, iaf tills det kommer en fixad version (finns patch ute men inget via någon distro än verkar det som).

Jag önskar jag hittade min nyare logitech-mus, den ska ha den nya versionen av dongel-funktionen, som sägs ska funka, men den har magiskt försvunnit, kartong och allt, under en flytt från en arbetsort i september. så jag får fortsätta att köra med "laggande" scroll, då det blir värre med att scrolla i ljuset hastighet.

Skrivet av omxz24:

Jag tänkte ge ett försök att installera Fedora KDE plasma på min laptop med integrerat AMD + 4060 nvidia gpu.
10 minuter in i installerandet och jag har redan problem. Hur får man i ordning på Nvidia drivers? Den använder integrerad GPU. Har installerat Nvidia linux driver i "Store" men grafikkortet vägrar tillämpas på min externa skärm. låg upplösning, låg hz. alla guider man hittar gäller stationära datorer. Ett elände, som vanligt

Har du tittat på https://rpmfusion.org/Howto/NVIDIA#Current_GeForce.2FQuadro.2... ?
---

Problemet du har är nvidia på wayland. KDE6 har "droppat" stödet för X11 iom version 6. Dessa enviroment-variabler sägs göra att det fungerar.

Öppna en terminal och skapa

Citat:

mkdir -p ~/.config/environment.d
nano ~/.config/environment.d/90-nvidia.conf

Add the configuration settings: Paste the following lines into the file to set the necessary environment variables for NVIDIA GPU offloading:

Klistra in:

Citat:

__NV_PRIME_RENDER_OFFLOAD=1
__GLX_VENDOR_LIBRARY_NAME=nvidia
__VK_LAYER_NV_optimus=NVIDIA_only

Spara och starta om

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Din laptop låter som ett bra val för den som önskar utmaningar med att köra Linux Jag rekommenderar alla som vill testa, att först installera Linux på en extern M.2 SSD och ta god på er att bekanta er med systemet och lägg tid på att få allt att fungera. Tröttnar du är Windows en reboot bort.

Det finns också Linux certifierade laptops. Önskar du en välfungerande dator med Linux så är det ett väldigt bra köp. Allt bara fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Av egen erfarenhet tycker jag att blåtand alltid är sådär, jag kör själv Logi produkter och kör enbart med dongel, då fungerar de felfritt och du kan redigera knapparna via appar som InputRemapper.