PC-spelande större än alla konsoler tillsammans

Permalänk
Medlem

Pc Supremacy - As It Should 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kommer ni ihåg när folk påstod för typ 10-15 år sedan att PC var på väg att dö? Det gör jag

Är väl lite så varje gång nya konsoler kommer?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det var innan Xbox One dödade konsolmarknaden.

Hade det istället blivit samma succé som med Xbox 360, så hade konsolerna haft en chans.

Edit: Kan tillägga att komponentbristen under Corona inte direkt hellre hjälpte konsolmarknaden, då skalpers även trissade upp de redan höga priserna.

Vad sägs om 8995:- för en PS5 för att spela i 1080p@60Hz?

Jag skulle tro att det har mer att göra med digitaliseringen och framförallt Steam.
Det var en period där det kändes som att man bara piratade alla spel på PC, och speltillverkare fokuserade mer på konsol för att dra in pengar. Sedan vände det i samband med att fler och fler började använda Steam i större utsträckning och faktiskt betalade för spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Det är ju enklare numera att få tag på fler spel billigt på PC än på PS5 eller XBox (som väl är främsta konkurrenterna till PC; Nintendo går lite sin egen väg och mobilspel är, tja, mobilspel - än så länge (men det kommer nog att ändras när man lätt kopplar kraftfull mobil till TV)), och en äldre PC för en spottstyver klarar ändå ganska många spel i 1920x1080@60fps vilket väl är det som krävs egentligen.

Tycker ändå att det var vanligare förr att de unga grabbarna på jobbet pratade om sina nya PC än vad det är idag, det är PS5 som gäller, om något. Men växten sker väl främst i länder som inte har en tämligen mättad marknad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Inte förvånad alls att PC-spelandet är större än konsoler, jag menar de senaste 10 åren har ju sett likadant ut. Spel som League of Legends, Dota 2, CSGO2, Fortnite och Marvel Rivals har en gigantisk aktiv spelarbas. Att dessa spel är gratis att ladda ner och har låga krav på datorspecifikationer gör det dessutom lättare för nya spelare att komma igång.

Permalänk
Medlem

Speldatorn är ju även så mycket mer än just en speldator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Indie-scenen har väl också växt så det knakar på senare år. Kräver inte mycket till dator för att ha tillgång till en väldans massor av bra spel.

Permalänk
Medlem

Sjuka är ändå hur mycket pengar folk spenderar på mobilspel. Helvete!
Det är ju bara skit!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

... fast vem använder det som argument för att pc-gaming är "bäst"?
Jag ser det som ett bra tecken på att marknaden för pc-gaming är hälsosam, men varken rubrik, artikel eller inlägg i tråden verkar antyda att PC är "bäst" pga detta, så jag förstår inte riktigt vad du svarade på till en början.

Nä, det var ju också lite raljant menat: om mobil är bättre än PC för att det drar in mera pengar så måste mikrotransaktioner vara något som gör en plattform bra.
Utan mikrotransaktioner har jag svårt att se att mobilmarknaden skulle dra in så pass mycket pengar.

Den här tråden är väl nog? Jag tycker mest att der är intressant att du svalde betet. Jag ställde en fråga eftersom folk i tråden redan hade börjat prata om ”pc master race”. Du verkar ju inte ha läst inläggen alls i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Sjuka är ändå hur mycket pengar folk spenderar på mobilspel. Helvete!
Det är ju bara skit!

Japp, kollar man vilka spel så undrar man varför....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

PCMR, bow your heads!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Den här tråden är väl nog? Jag tycker mest att der är intressant att du svalde betet. Jag ställde en fråga eftersom folk i tråden redan hade börjat prata om ”pc master race”. Du verkar ju inte ha läst inläggen alls i tråden.

Så du erkänner öppet att du bara trollar alltså? (Se reglerna §1.5)

Jo, jag läste alla inlägg före ditt första, och såg inget som antydde att PC var bäst för att det var stort rent ekonomiskt. Att tycka att PC är bäst av andra skäl är något helt annat och orelaterat till det du skrev.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp, kollar man vilka spel så undrar man varför....

Ja det är ju bara helt hjärndöda mikrotansaktioner.
Typ "få mitt hus o byggas 3 timmar fortare" i mitt rövspel om nån bondgård.
"extra mat till min hund så den blir snäll"
etc.
Helt galet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så du erkänner öppet att du bara trollar alltså? (Se reglerna §1.5)

Jo, jag läste alla inlägg före ditt första, och såg inget som antydde att PC var bäst för att det var stort rent ekonomiskt. Att tycka att PC är bäst av andra skäl är något helt annat och orelaterat till det du skrev.

Med all respekt. Men jag tycker faktiskt att det är du som trollar.

Permalänk
Medlem

Enda konsol som gör riktig konsol är nintendo.
xbox och playstation är bara sunkiga datorer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag är inte helt säker på att det är så dyrt, om man får ut 15-40 timmar ur ett spel, en biobilljer ligger mellan 150-180 kr för ca två timmar.
Det som kanske gör att det upplevs som dyrt, är kanske att många spel säljs som digitala kopior, därmed är andrahands marknaden mer begränsad numer.

Ja för bio är en blomstrande marknad där folk känner att de får värde för pengarna?

Jag tycker det är på tok för dyrt, men… (se nedan)

Skrivet av Megacrash:

Heter spelet GTA 6 så ser jag inget problem med priset, annars så jo 800+ är för dyrt

Inga problem med GTA, för där…. (Se nedan)

Skrivet av Yatagarasu:

800 kronor för ett valfritt AAA-spel är egentligen inte särskilt dyrt.

Om vi till exempel tittar på lanseringspriset för Battlefield 3, låg det på ungefär 500 kronor. Justerat för inflation borde ett spel som Battlefield idag kosta cirka 670 kronor som grundpris. Ju längre tillbaka vi går i tiden för att jämföra spelpriser, desto tydligare blir mönstret. Till exempel skulle Ocarina of Time med dagens penningvärde kosta närmare 810 kronor.

Dessa beräkningar är dock baserade enbart på inflation och tar inte hänsyn till andra faktorer som ökade kostnader för personal, lokaler eller andra aspekter som drivit upp spelutvecklingskostnaderna kraftigt. Ocarina of Time hade exempelvis en budget på omkring 12 miljoner USD, vilket är litet i jämförelse med Breath of the Wild som kostade över 120 miljoner USD att utveckla – en tiodubbling.

Man kan alltså argumentera för att spel faktiskt blivit billigare över tid, åtminstone relativt sett. Grundpriset i euro eller USD har stått still i nästan 20 år. Det är först under den här konsolgenerationen vi börjat se tydliga prisökningar, men även dessa har knappt hållit jämna steg med inflationen.

…för på den tiden fick du spel som faktiskt var värda pengarna, och inte bara skulle släppas för att släppas.

Jag har inga problem med att betala 800+ för ett spel, men då ska det fasen vara värt det.

Jag har tusentals fler timmar i A/B spel som kostade 200kr än AAA som ofta är skit för pengarna du betalar (Se Ubisoft, Battlefield, COD (MW1/2+2017 undantaget mfl).

Raljerar lite, men har blivit bra mycket mer kräsen på äldre dagar just för att skitstudios faktiskt överlever idag på ett sätt de inte gjorde förr

Edit*
Du betalar inte för att släppa skivor idag, så distributionen är snorbillig vilket borde reflekteras i priset
För att inte ens tala om hur mycket ””””enklare”””” (nåja, häng med i poängen iaf) det är att skapa spel idag med fullfjädrade gratismotorer jämfört med förr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja det är ju bara helt hjärndöda mikrotansaktioner.
Typ "få mitt hus o byggas 3 timmar fortare" i mitt rövspel om nån bondgård.
"extra mat till min hund så den blir snäll"
etc.
Helt galet.

Självklart värt 50kr för 3min sparad tid 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det snacket har varit ständigt återkommande sedan typ de första konsolerna. Jag vet inte hur många gånger jag hört PC-spelandets död förutspås.
På vilket sätt dödade Xbox One konsolmarknaden?

Många bojkottade Xbox One efter att Microsoft presenterade den som en mediamaskin med fokus på streamingtjänster, krav på ständig Internet-uppkoppling samt kinect (kamera och mikrofon) som alltid skulle vara igång. Fysiska spel skulle även låsas direkt mot ditt användar-Id för att motverka en begagnatmarknad.

Detta ledde till att _ingen_ förbokade Xbox One i samband med release. PS4 var dock fullbokad överallt. Senare ändrade Microsoft sig på samtliga punkter utom det höga priset samt medskicket av kinect, men då var redan skadan skedd.

Utöver det släpptes väl samtliga Microsoft-spel även till PC?

Att Microsoft även hänvisads till Xbox 360 om man hade dålig Internetuppkoppling gjorde inte direkt Xbox One populärare.

Permalänk
Medlem

Va??????? jag förstår inte rubriken i huvud taget med tanke på allt man alltid hört varje år sedan 1990 typ.

Man har alltid sagt att konsoller säljer SJUKT mycket mer och att spelen säljer sjukt mycket bättre??
Man får alltid vänta 2 år ibland 4 år innan rockstar games och andra dev's släpper sina spel till PC??????

Så allt dethär har bara varit lögner ???

Vart är mitt GTA 6 för PC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Va??????? jag förstår inte rubriken i huvud taget med tanke på allt man alltid hört varje år sedan 1990 typ.

Man har alltid sagt att konsoller säljer SJUKT mycket mer och att spelen säljer sjukt mycket bättre??
Man får alltid vänta 2 år ibland 4 år innan rockstar games och andra dev's släpper sina spel till PC??????

Så allt dethär har bara varit lögner ???

Vart är mitt GTA 6 för PC...

Kina drar upp statistiken till PC'ns fördel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SuperSverker:

Ja för bio är en blomstrande marknad där folk känner att de får värde för pengarna?

…för på den tiden fick du spel som faktiskt var värda pengarna, och inte bara skulle släppas för att släppas.

Jag har inga problem med att betala 800+ för ett spel, men då ska det fasen vara värt det.

Jag har tusentals fler timmar i A/B spel som kostade 200kr än AAA som ofta är skit för pengarna du betalar (Se Ubisoft, Battlefield, COD (MW1/2+2017 undantaget mfl).

Raljerar lite, men har blivit bra mycket mer kräsen på äldre dagar just för att skitstudios faktiskt överlever idag på ett sätt de inte gjorde förr

Edit*
Du betalar inte för att släppa skivor idag, så distributionen är snorbillig vilket borde reflekteras i priset
För att inte ens tala om hur mycket ””””enklare”””” (nåja, häng med i poängen iaf) det är att skapa spel idag med fullfjädrade gratismotorer jämfört med förr

I slutändan är det väl en rätt subjektiv fråga vad som anses vara värt eller inte. Spontant tycker jag att allt från FromSoftware är överhypat skräp, och jag skulle inte ens spela deras spel om jag fick betalt. Samtidigt finns det spelare som ser upp till utvecklaren och deras titlar på ett nästan religiöst sätt. För att inte tala om alla nyanser däremellan.

Om man tittar på det ur ett mer objektivt perspektiv är spelutvecklingens komplexitet på en helt annan nivå idag jämfört med tidigare. Ett praktexempel är Frostbite Engine, där bara 3D-ljudmotorn innehåller mellan 30 000 och 40 000 rader kod, åtminstone sist jag hade inblick. Kodbasen för att få ljudet att studsa och låta realistiskt är alltså lika omfattande som hela spel från N64-eran.

Poängen är att, oavsett om man gillar moderna AAA-spel eller inte, handlar det om enorma projekt som kostar massiva summor pengar – med eller utan fysiska kopior. Om grundpriset på spelen inte höjs, kommer intäkterna att behöva komma från andra håll. Mikrotransaktioner, expansioner och lootlådor är klassiska exempel. Personligen föredrar jag att grundpriset på spelet ökar istället för att spelen fylls (mer än de redan görs) med sådant småskräp.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*

Om Bio är en bra eller dålig affär, har ingen bäring till om spel är dyra. Jag bara poängterar om vad du får för pengarna.
Ett spel för säg 800, kan spelas om och om igen, med t ex ökad svårighetsgrad, och eller om det är så pass underhållande, att man väljer spela det om igen. Så nej, som jag ser det, är inte 800 dyrt.

Ta en klassiker som t ex Skyrim. Ett spel som det lätt går att lägga hundratals timmar på, eller mitt favoritspel för närvarande, Ghost of Tsushima eller A Plague Tale. Som jag utan minsta tvekan anser vara värda sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

I slutändan är det väl en rätt subjektiv fråga vad som anses vara värt eller inte. Spontant tycker jag att allt från FromSoftware är överhypat skräp, och jag skulle inte ens spela deras spel om jag fick betalt. Samtidigt finns det spelare som ser upp till utvecklaren och deras titlar på ett nästan religiöst sätt. För att inte tala om alla nyanser däremellan.

Om man tittar på det ur ett mer objektivt perspektiv är spelutvecklingens komplexitet på en helt annan nivå idag jämfört med tidigare. Ett praktexempel är Frostbite Engine, där bara 3D-ljudmotorn innehåller mellan 30 000 och 40 000 rader kod, åtminstone sist jag hade inblick. Kodbasen för att få ljudet att studsa och låta realistiskt är alltså lika omfattande som hela spel från N64-eran.

Poängen är att, oavsett om man gillar moderna AAA-spel eller inte, handlar det om enorma projekt som kostar massiva summor pengar – med eller utan fysiska kopior. Om grundpriset på spelen inte höjs, kommer intäkterna att behöva komma från andra håll. Mikrotransaktioner, expansioner och lootlådor är klassiska exempel. Personligen föredrar jag att grundpriset på spelet ökar istället för att spelen fylls (mer än de redan görs) med sådant småskräp.

Det där resonemanget tycker jag är lite märkligt. Varför är spel så dyra att göra idag? Astrobot kostade inte ens 1/5 av Spider man 2 att utveckla. Båda är dock riktigt bra spel. Men det är helt absurt att Spider Man är så mycket dyrare att utveckla sett utifrån en spelares perspektiv. All visuell fluff är helt enkelt inte värt det. Industrin måste tillbaka till rötterna och utveckla spel som är ekonomiskt hållbara att utveckla, men som samtidigt är roliga. Fler AA-spel, färre spel som kostar 5 miljarder att utveckla, är en bra början.

Vem fan bryr sig om 3d-ljud i världsklass om det
Inte är kul att spela? Som sagt, all fluff är inte värt det bara för att det är dyrt, och teoretiskt möjligt att implementera i ett spel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EdvinR:

Det där resonemanget tycker jag är lite märkligt. Varför är spel så dyra att göra idag? Astrobot kostade inte ens 1/5 av Spider man 2 att utveckla. Båda är dock riktigt bra spel. Men det är helt absurt att Spider Man är så mycket dyrare att utveckla sett utifrån en spelares perspektiv. All visuell fluff är helt enkelt inte värt det. Industrin måste tillbaka till rötterna och utveckla spel som är ekonomiskt hållbara att utveckla, men som samtidigt är roliga.

Det beror nog på vilken mätsticka man väljer att använda, antar jag. Än så länge har vi inte nått en punkt där spelen blivit för dyra att utveckla i den stora skala vi ser idag. Även om det finns indikationer och utspel från vissa individer inom industrin som pekar mot det.

Grafik, realism och andra aspekter som hör till den kategorin fortsätter att vara enormt starka säljargument för den breda massan. Ta exemplet med Spider-Man, och mer specifikt Spider-Man 2, som kostade omkring 315 miljoner USD att utveckla. Trots den höga kostnaden lyckades de gå med vinst med god marginal – spelet sålde över 11 miljoner exemplar, medan de behövde sälja cirka 5,25 miljoner exemplar för att nå break-even.

Men det är just där problemet ligger, kanske mer än någon annanstans. Eftersom det handlar om så stora investeringar, som i sin tur kräver enormt höga försäljningssiffror, tvingas utvecklarna ofta spela säkert. Man kan inte vara alltför kontroversiell, komplex eller avvika för mycket från en redan etablerad formel. Kort sagt är innovation utanför den grafiska presentationen inte en prioritet, och det är såklart något som kan diskuteras – även om det mest troligen resulterar i subjektiva åsikter kring det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det där resonemanget tycker jag är lite märkligt. Varför är spel så dyra att göra idag? Astrobot kostade inte ens 1/5 av Spider man 2 att utveckla. Båda är dock riktigt bra spel. Men det är helt absurt att Spider Man är så mycket dyrare att utveckla sett utifrån en spelares perspektiv. All visuell fluff är helt enkelt inte värt det. Industrin måste tillbaka till rötterna och utveckla spel som är ekonomiskt hållbara att utveckla, men som samtidigt är roliga. Fler AA-spel, färre spel som kostar 5 miljarder att utveckla, är en bra början.

Inte är kul att spela? Som sagt, all fluff är inte värt det bara för att det är dyrt, och teoretiskt möjligt att implementera i ett spel.

jag bryr mig, för att jag gamaet sedan 1980 och jag ställer allt högre krav och förväntningar på spel, som går i takt med den tekniska plattform jag använder. Om inte, så hade jag lika gärna fortsatt med 14 tums crt och en 486'a, eller en svartvitt 24 tv med två statliga kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

jag bryr mig, för att jag gamaet sedan 1980 och jag ställer allt högre krav och förväntningar på spel, som går i takt med den tekniska plattform jag använder. Om inte, så hade jag lika gärna fortsatt med 14 tums crt och en 486'a, eller en svartvitt 24 tv med två statliga kanaler.

Balatro är bästa spelet 2024 tycker jag. Det kan nog spelas på en 486:a ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det beror nog på vilken mätsticka man väljer att använda, antar jag. Än så länge har vi inte nått en punkt där spelen blivit för dyra att utveckla i den stora skala vi ser idag. Även om det finns indikationer och utspel från vissa individer inom industrin som pekar mot det.

Grafik, realism och andra aspekter som hör till den kategorin fortsätter att vara enormt starka säljargument för den breda massan. Ta exemplet med Spider-Man, och mer specifikt Spider-Man 2, som kostade omkring 315 miljoner USD att utveckla. Trots den höga kostnaden lyckades de gå med vinst med god marginal – spelet sålde över 11 miljoner exemplar, medan de behövde sälja cirka 5,25 miljoner exemplar för att nå break-even.

Men det är just där problemet ligger, kanske mer än någon annanstans. Eftersom det handlar om så stora investeringar, som i sin tur kräver enormt höga försäljningssiffror, tvingas utvecklarna ofta spela säkert. Man kan inte vara alltför kontroversiell, komplex eller avvika för mycket från en redan etablerad formel. Kort sagt är innovation utanför den grafiska presentationen inte en prioritet, och det är såklart något som kan diskuteras – även om det mest troligen resulterar i subjektiva åsikter kring det hela.

Men du utgår ju ifrån att det måste vara på det viset. Det måste inte vara så att utvecklarna tvingas att spela safe när kostnaderna är höga. Man kan tänka sig en alternativ beskrivning där man drar ner på kostnaderna utan att tumma på det som spelarna innerst inne värderar mest.

Spider man 2 är ett bra spel. Men inte beror det främst på all ”fluff”? SP2 blev flera gånger dyrare att utveckla än SP1. Men det är inte flera gånger bättre. Det är inte ens ett bättre spel alls (anser jag). Snyggare kanske. Men det är ovidkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hela detta inlägget är ju enbart subjektiva åsikter om vad som "är värt det". Jag tycker det är värt det att betala extra för riktigt snygg grafik i spel där det passar.

Spel måste inte ha bra grafik för att vara roliga. Spel är inte roliga bara för att de har bra grafik. Men spel som är både roliga och har bra grafik betalar jag gärna extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hela detta inlägget är ju enbart subjektiva åsikter om vad som "är värt det". Jag tycker det är värt det att betala extra för riktigt snygg grafik i spel där det passar.

Spel måste inte ha bra grafik för att vara roliga. Spel är inte roliga bara för att de har bra grafik. Men spel som är både roliga och har bra grafik betalar jag gärna extra för.

Absolut. Även jag tycker om bra grafik. Jag tycker nog att du missförstår mig en del. Utvecklarna måste ställa sig frågan vilka visuella effekter (eller ljud) som det är värt att lägga pengar på. Att något är möjligt att implementera i ett spel betyder inte att det SKA implementeras.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EdvinR:

Men du utgår ju ifrån att det måste vara på det viset. Det måste inte vara så att utvecklarna tvingas att spela safe när kostnaderna är höga. Man kan tänka sig en alternativ beskrivning där man drar ner på kostnaderna utan att tumma på det som spelarna innerst inne värderar mest.

Spider man 2 är ett bra spel. Men inte beror det främst på all ”fluff”? SP2 blev flera gånger dyrare att utveckla än SP1. Men det är inte flera gånger bättre. Det är inte ens ett bättre spel alls (anser jag). Snyggare kanske. Men det är ovidkommande.

Skrivet av DevilsDad:

DevilsDad sammanfattar det hela riktigt bra!

Jag måste också erkänna att jag gärna betalar en premie för snygg grafik, bombastiskt ljud och en hög inlevelse som verkligen utnyttjar den hårdvara jag har tillgänglig. Det känns till exempel rätt poänglöst att spela spel med PS2-grafik på en OLED-skärm. Ibland tycker jag faktiskt att ett visuellt imponerande, men kanske mediokert spel, kan vara mer värt pengarna än ett indie-spel som skulle kunna köras på en gammal Pentium 4, även om det sistnämnda kanske är ett "bättre" spel.

Skrivet av EdvinR:

Absolut. Även jag tycker om bra grafik. Jag tycker nog att du missförstår mig en del. Utvecklarna måste ställa sig frågan vilka visuella effekter (eller ljud) som det är värt att lägga pengar på. Att något är möjligt att implementera i ett spel betyder inte att det SKA implementeras.

Någon måste våga pusha tekniken framåt och anamma spjutspetsteknik för att den så småningom ska sprida sig och bli mer tillgänglig över tid. Ett bra exempel är hur hårt Nvidia satsat på strålspårning, en teknik som sakta men säkert letar sig ner i segmentet och även hos konkurrenterna. Deras push, tillsammans med utvecklare som DICE och CDPR, bidrar till att tekniken blir allt mer normaliserad. Nu ser vi exempelvis att Indiana Jones blir den första titeln som faktiskt kräver det som standard.

Visa signatur