PC-spelande större än alla konsoler tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

DevilsDad sammanfattar det hela riktigt bra!

Jag måste också erkänna att jag gärna betalar en premie för snygg grafik, bombastiskt ljud och en hög inlevelse som verkligen utnyttjar den hårdvara jag har tillgänglig. Det känns till exempel rätt poänglöst att spela spel med PS2-grafik på en OLED-skärm. Ibland tycker jag faktiskt att ett visuellt imponerande, men kanske mediokert spel, kan vara mer värt pengarna än ett indie-spel som skulle kunna köras på en gammal Pentium 4, även om det sistnämnda kanske är ett "bättre" spel.

Men då får man ju de säkra (och tråkiga?) spelen. Det enligt ditt egna resonemang. Jag håller med om att resonemanget beskriver hur industrin fungerar. Det enda jag har på hjärtat är att det inte måste vara så.

Permalänk
Medlem

Galet hur stort mobil är dock. När det kommer till inkomster springer ju mobilplatformen åttor kring PCn och konsolerna.

Permalänk
Medlem

Glad för denna nyhet!

Permalänk
Medlem

Spelar det så stor roll om var man spelar sina spel? Är väl kul att vi alla kan göra det, oavsett plattform.

"We have more in common than that which divides us"

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men du utgår ju ifrån att det måste vara på det viset. Det måste inte vara så att utvecklarna tvingas att spela safe när kostnaderna är höga. Man kan tänka sig en alternativ beskrivning där man drar ner på kostnaderna utan att tumma på det som spelarna innerst inne värderar mest.

Spider man 2 är ett bra spel. Men inte beror det främst på all ”fluff”? SP2 blev flera gånger dyrare att utveckla än SP1. Men det är inte flera gånger bättre. Det är inte ens ett bättre spel alls (anser jag). Snyggare kanske. Men det är ovidkommande.

Vad värderar spelare mest?

Permalänk
Medlem

PC är ju guld efter som man även kan använda den som en konsol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja, det och att AMD skulle gå i konkurs. 😂

Skoja inte, det var riktigt nära ett tag

Skrivet av Yatagarasu:

Poängen är att, oavsett om man gillar moderna AAA-spel eller inte, handlar det om enorma projekt som kostar massiva summor pengar – med eller utan fysiska kopior. Om grundpriset på spelen inte höjs, kommer intäkterna att behöva komma från andra håll. Mikrotransaktioner, expansioner och lootlådor är klassiska exempel. Personligen föredrar jag att grundpriset på spelet ökar istället för att spelen fylls (mer än de redan görs) med sådant småskräp.

Det går inte ens att jämföra så för de säljer hundratals gånger fler exemplar idag än vad de gjorde förr och drar in enormt mycket mer pengar. Sen kan jag tycka att de slänger alldeles för mycket pengar på spelutvecklingen. Inget spelbolag har rätt till intäkter oavsett vad utvecklingen kostade. Får de inte igen pengarna får de ta en förlust och tänka om/lägga ner precis som alla andra företag.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Okej, jag säger det väl då. En anledning till att pc är så populär är hur lätt det är att ladda ned och spela utan att betala för det.
Spel kostar ofta jättemycket och fulspela på konsol är mycket klurigare utan att bricka den. Om det ens går idag. Tror inte det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ligger något i detta. När ps5 generationen är över blir det PC igen. Tv spel priserna har ballat ur, 800kr per spel och extremt sällan rea lockar inte.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Okej, jag säger det väl då. En anledning till att pc är så populär är hur lätt det är att ladda ned och spela utan att betala för det.
Spel kostar ofta jättemycket och fulspela på konsol är mycket klurigare utan att bricka den. Om det ens går idag. Tror inte det.

Att PC skulle vara mer populärt än alla konsoler tillsammans är knappast för att det är enklare att pirata. Det är en liten minoritet.

Att dom flesta redan har en dator hemma som är enkel att uppgradera med ett grafikkort samt att varenda spel är billigare på PC gör nog sitt. Det är bara dom stora förlagen som tror att piratkopiering faktiskt är något som påverkar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har själv spelat på både konsol (NES) och PC (486) sedan början av 90 talet, och den objektiva bedömningen är att det fluktuerar för olika generationer kring tillgängligheten och bästa upplevelsen.

Vid början av 3D kortens inträde var ju PC upplevelsen vida överlägsen. Samtidigt som Xbox 360 och PS3 förenklade och tillgängliggjorde onlinespel och fina spelupplevelser till ens nya häftiga HD ready plasma TV på 42”

Idag känns tyvärr PS5 som ett dyrt och könlöst konsolalternativ där PC definitivt tagit taktpinnen rejält.

Sen finns ju undantaget som bekräftar regeln, och det är såklart Nintendo Switch. Vilken makalös underbar och härlig upplevelse denna 8 år gamla maskin fortfarande är i form av spelglädje för både vuxna och barn

Enligt mig bör således den optimala kombinationen vara just en hygglig PC tillsammans med en Switch

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Tycker också det är det intressanta i grafen. Mobilerna har dubbelt upp mot konsoler och PC tillsammans. Konstigt inte detta nämns alls i artikeln. Kanske för att Sweclockers har väldigt lite fokus allmänt på mobilspel? Kanske vore en ny inriktning?

Mobilspel är liksom inte intressant. De är bara stora för att folk kan spela mobilspel precis när som helst. De driver inte på innovation eller teknik på något sätt, om än finner nya sätt att håva in pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kommer ni ihåg när folk påstod för typ 10-15 år sedan att PC var på väg att dö? Det gör jag

Japp det kommer jag mkt väl ihåg

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Den största anledningen varför jag inte gillar 'konsol' är för att jag måste betala för att spela online (t.ex. Playstation Plus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KQT3:

Den största anledningen varför jag inte gillar 'konsol' är för att jag måste betala för att spela online (t.ex. Playstation Plus)

Bra poäng. Vad kostar det egentligen att spela på en ps5? Om spelet kostar 800kr sen Playstation Plus ovan på det.
Är det ok eller värdelöst att ha en ps5 utan Playstation Plus?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske de kan släppa GTA6 på PC före playstation.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Har både xbox, ps5 och pc. Men de är mest ungarna som kör på konsoll, ärligt talat, både xbox/ps5 med alla månadskostnader, dåliga prestanda. Jag tycker faktiskt konsoller är rent skräp, å visst de kan fungera som ett sällskap i soffan att spela, men för att upptäcka de bra spelen och se den riktiga grafiken behövs ju en pc. Dock har ju konsoll en fördel av att allt sköts automatiskt och de är oftast inga problem med mjukvara/hårdvara, men de är ju mindre av den delen på pc idag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Om Bio är en bra eller dålig affär, har ingen bäring till om spel är dyra. Jag bara poängterar om vad du får för pengarna.
Ett spel för säg 800, kan spelas om och om igen, med t ex ökad svårighetsgrad, och eller om det är så pass underhållande, att man väljer spela det om igen. Så nej, som jag ser det, är inte 800 dyrt.

Ta en klassiker som t ex Skyrim. Ett spel som det lätt går att lägga hundratals timmar på, eller mitt favoritspel för närvarande, Ghost of Tsushima eller A Plague Tale. Som jag utan minsta tvekan anser vara värda sitt pris.

Ja kanske. I mitt fall är spel svindyra, jag köper många som ser intressanta ut efter recensioner och hype. Men det är sällan som jag fastnar i spel och kör det längre än några timmar.
Senast var God of war Ragnarök, tröttnade efter några timmar och betalade närmare 500:-.

Sist ett spel var värt sitt pris för mig var Red Dead 2 och sen dess har jag köpt spel för lätt över 20 000:-
=svindyrt

Skrivet av SCORPIUS:

Bra poäng. Vad kostar det egentligen att spela på en ps5? Om spelet kostar 800kr sen Playstation Plus ovan på det.

939kr för spiderman 2 på psn nu, går säkert och hitta mycket billigare på skiva men då har Sony så snyggt löst de genom att sälja konsoler utan skivläsare, till och med deras ""pro"" variant är ju utan läsare. Du kan lägga till den basala konsolfunktionen för ytterligare 1500-2000kr. Vilka svin!
Utan konkurrens kan de sätta vilka priser de vill. Kommer aldrig äga en GreedStation igen.

Tillagt
Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubi:

Bra, då kanske de kan släppa GTA6 på PC före playstation.

Marknaden finns givetvis där. Men Rockstar har räknat på det här. Först släppa mediokert presterande titel på konsolgeneration X, sedan en lite bättre presterande titel på konsolgeneraton Y, sedan den absolut bäst presterande titeln på PC, men de är inte nöjda där ity de släpper en sämre presterande (än PC-versionen) men snyggare version på konsolgeneration Z innan de slutligen släpper den ultimata titeln på PC.

Detta var alltså släppschemat de använt med GTA V. Mjölka kossan till absolut överdrift.

Permalänk
Medlem

Var det inte ett jäkla tjat om att PC-gaming var dött för några år sedan? Skönt iaf, älskar hela upplägget med PC från att prospektera komponenter till att bygga samt spela! Konsoller var ngt jag ägnade mig åt när jag inte hade råd med riktiga grejer. Den enda konsoll jag äger annars är Switch, resten är ointressant.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det känns så bisarrt att mobil-spel kan vara så stort. Visst, jag kan förstå att ungar sitter med det på skolbussen och kanske också på rasten nu för tiden men....ändå.

Lol, enda sen mobilspelandets början, har jag gjort många, många, många försök att få ut något av det och alltid misslyckats. Upplevelsen med pytteskärm & touchkontroll är helt enkelt så usel, att det nästan är roligare att med penna & papper spela luffarschack mot sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu ser vi exempelvis att Indiana Jones blir den första titeln som faktiskt kräver det som standard.

Det "kräver" det, det går att spela med kort som saknar stöd för strålspårning. Det går att spela på med vega56 eller vega64-kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det smålustiga är att F2P-spel som exempelvis Fortnite, Valorent, Warframe m.m. även är gratis att spela online.

Upptäckte även nyligen att Diablo IV inte kräver GamePass på Xbox längre, så det var väl värt 149:- på skiva. Kan leva med att vissa online-funktioner är begränsade utan GamePass, men bortsett från att joina andra spelare så verkar allt fungera.

Dock väldigt svårt att ta reda på vad som krävs för specifika spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Speldatorn är ju även så mycket mer än just en speldator.

Det mesta som folk vanligtvis gör med en dator kan de göra med en mobil, surfa på nätet, betala räkningar, titta på video, och så vidare.

Den stora massan konsumerar bara och producerar inte stort sett inte något. De skriver inte långa texter, de skriver inte kod, de skapar inte musik, redigerar inte bilder eller video. Och om och när de väl gör det så räcker en mobil för vad de behöver.

Permalänk
Medlem

Om man inte inser hur stort mobilspel är måste man leva under en sten. Mobilspel omsätter mycket mycket mer än pc-gaming. Hur kan någon vara förvånad över det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag skulle tro att det har mer att göra med digitaliseringen och framförallt Steam.
Det var en period där det kändes som att man bara piratade alla spel på PC, och speltillverkare fokuserade mer på konsol för att dra in pengar. Sedan vände det i samband med att fler och fler började använda Steam i större utsträckning och faktiskt betalade för spel.

Humble bundle, steams reor, sekundära källor till nycklar, GOG, indie-spel som Minecraft/Rimworld med moddar som inte konsolerna har…

Väldigt mycket som drev PC upp till en ny nivå mär tekniken började tillåta självdistibution och early access

Permalänk
Medlem

Inte förvånade. Trots att priset för många datorkomponenter har skenat iväg så är instegspriset att ha en ordentlig rigg blivit billigare tack vare att även nya billiga laptops kan köra nästan alla populära spel utan större problem och därtill spela äldre spel också tack vare att IGPU:er inte är så värdelösa som dom var en gång i tiden.

Permalänk
Datavetare

Att det varit prat om att "konsoller kommer döda PC-gaming" är kanske inte så konstigt om man tittar på hur det sett ut historiskt.
Konsolerna hade sin (senaste) storhetstid när PS2:an var aktuellt fram till senare delen av PS3/Xbox360. Under den perioden var trenden att spelbranschen allt mer fokuserade på konsolmarknden, som då också var större än PC-marknaden.

Även om PS4 totalt sett sålde på samma nivå som PS3 var ju totala marknaden mindre då XBO inte var i närheten samma succé som 360. Samma med PS5 och XSX generationen, eller kanske ännu mer där.

Personligen känner jag: vad har poängen med Xbox varit senaste generationerna? Nu verkar ju samma hända med Playstation. De är rätt mycket bara mediokra PCn samtidigt som allt mindre är exklusivt för dem.

Så att idag hävda att konsolmarknaden är på väg att döda PC-gaming är galet, men det går att förstå diskussionen givet hur marknaden såg ut för en/två decennier sedan.

Vad det gäller mobilmarknaden måste man ju tänka på volymerna. Det säljs väl 5-6 "smartphones" per PC. Det är större andel av mobilerna som realistiskt kan användas för att spela på jämfört med PC (gaming-PC delen är kanske 10-20 % av PC-marknaden).

D.v.s. inte så konstigt att de dominerar omsättning. Och om man vägrar "pay-to-win" finns ju idag tjänster som t.ex. Apple Arcade (som i alla fall något år sedan var världens största prenumerationstjänst för spel) där det inte är tillåtet med vare sig reklam eller "pay-to-win" i spel som publiceras där.

Enbart omsättning för sådana prenumerationstjänster på mobilsidan står ju för ~50 % av hela PC-spel marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En sak jag varit extremt besviken på är att det kostar pengar för att spela multiplayer på konsoll. Single player går ju bra, men så fort du ska köra mot några kompisar så vill Sony/MS ha betalt. Varför då? Internet är ju gratis och har alltid varit det för motsvarande spel på PC.
Vi har konsollerna mestadels för barnens spel, men helt klart är att konsollerna mest står och samlar damm då de ju har PC också. Astrobot lirar grabben just nu och det är ju ett lysande spel på PS, men det hade ju lika gärna kunnat vara ett PC-spel... (Och blir säkert det snart). PS5:an blir sannolikt den sista konsollen här.

Nintendo Switch lirar i en liten annan division dock, där är det inte grafisk prestanda utan spelide, spelglädje och mobilitet som gör den fortfarande populär hos den unga här. Den är alltid given på resan t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att det varit prat om att "konsoller kommer döda PC-gaming" är kanske inte så konstigt om man tittar på hur det sett ut historiskt.
Konsolerna hade sin (senaste) storhetstid när PS2:an var aktuellt fram till senare delen av PS3/Xbox360. Under den perioden var trenden att spelbranschen allt mer fokuserade på konsolmarknden, som då också var större än PC-marknaden.

Även om PS4 totalt sett sålde på samma nivå som PS3 var ju totala marknaden mindre då XBO inte var i närheten samma succé som 360. Samma med PS5 och XSX generationen, eller kanske ännu mer där.

Personligen känner jag: vad har poängen med Xbox varit senaste generationerna? Nu verkar ju samma hända med Playstation. De är rätt mycket bara mediokra PCn samtidigt som allt mindre är exklusivt för dem.

Så att idag hävda att konsolmarknaden är på väg att döda PC-gaming är galet, men det går att förstå diskussionen givet hur marknaden såg ut för en/två decennier sedan.

Vad det gäller mobilmarknaden måste man ju tänka på volymerna. Det säljs väl 5-6 "smartphones" per PC. Det är större andel av mobilerna som realistiskt kan användas för att spela på jämfört med PC (gaming-PC delen är kanske 10-20 % av PC-marknaden).

D.v.s. inte så konstigt att de dominerar omsättning. Och om man vägrar "pay-to-win" finns ju idag tjänster som t.ex. Apple Arcade (som i alla fall något år sedan var världens största prenumerationstjänst för spel) där det inte är tillåtet med vare sig reklam eller "pay-to-win" i spel som publiceras där.

Enbart omsättning för sådana prenumerationstjänster på mobilsidan står ju för ~50 % av hela PC-spel marknaden.

Hur står sig PS5 eller PS5 Pro mot en genomsnittsburk på Steam?

Du verkar ju fast i tankegången att alla egentligen vill ha pc, att om alla olika parametrar är utjämnade.

Vem har f.ö. hävdat något så dumt som att pc-marknaden är döende?