Själv forstod jag aldrig hur Nintendo tänkte med Wii U GamePad. Älskade verkligen vanliga Wii och gick all in där. Men Wii U kändes aldrig särskilt lockande.
Wii U GamePad var inte den enda kontroller som fungerade med Wii U.
Gick att använda Pro gamepad eller vad den heter och de kontrollerna till Wii mm. Beror lite på spel också.
Wii U hade HDMI och betydligt mer prestanda än Wii. Samt också bakåtkompatibel med Wii spel.
Så det var väl typ att Wii var bättre för de med CRT TV (bildrörs TV) och Wii U var bättre för de som har platt TV med HD upplösning och HDMI ingång.
Själv tyckte jag att största nackdelen med Wii U GamePad var betydligt sämre batteritid än pro kontroller.
Så man får ladda 'hela tiden'
Tyckte var konstigt att de inte kunde använda analoga triggers på pro kontroller också.
Annars fungerade pro kontroller bra om man vill ha något mer traditionellt.
Wii kontrollerna fungerade också.
Bara att jag har för mig att man behövde +
Så man fick antingen köpa de nya uppdaterade kontrollerna eller köpa till den där extra sensorn som man kunde köpa till tidigare original kontroller.
Men kombinationen av namnet Wii U, att själva konsolen såg nästan likadan ut som Wii och bristande marknadsföring gjorde att många inte ens fattade att Nintendo hade släppt en ny konsol. Trodde att WiiU Gamepad bara var ett tillbehör till Wii.
Svårt att sälja en produkt som de flesta inte ens vet/förstår att den finns.
Wii är ju typ lite bättre prestanda än GameCube som var konkurrent till PlayStation 2.
Så Wii blir lite bättre än PS2 prestanda.
Medan Wii U är lite sämre än Nintendo Switch prestanda, fast inte lika portabelt.
MarioKart 8 och Zelda Breath of the WIld finns båda till Wii U.
Hade de tyckt att det varit värt det så hade de troligtvis kunna göra större delen av Switch biblioteket till Wii U med få kompromisser förutom mista möjligheten att spela mobilt.
Men inte lönt att göra spel till en konsol 'ingen' vet att den ens finns.