Allt om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv forstod jag aldrig hur Nintendo tänkte med Wii U GamePad. Älskade verkligen vanliga Wii och gick all in där. Men Wii U kändes aldrig särskilt lockande.

Wii U GamePad var inte den enda kontroller som fungerade med Wii U.
Gick att använda Pro gamepad eller vad den heter och de kontrollerna till Wii mm. Beror lite på spel också.

Wii U hade HDMI och betydligt mer prestanda än Wii. Samt också bakåtkompatibel med Wii spel.
Så det var väl typ att Wii var bättre för de med CRT TV (bildrörs TV) och Wii U var bättre för de som har platt TV med HD upplösning och HDMI ingång.

Själv tyckte jag att största nackdelen med Wii U GamePad var betydligt sämre batteritid än pro kontroller.
Så man får ladda 'hela tiden'
Tyckte var konstigt att de inte kunde använda analoga triggers på pro kontroller också.
Annars fungerade pro kontroller bra om man vill ha något mer traditionellt.
Wii kontrollerna fungerade också.
Bara att jag har för mig att man behövde +
Så man fick antingen köpa de nya uppdaterade kontrollerna eller köpa till den där extra sensorn som man kunde köpa till tidigare original kontroller.

Men kombinationen av namnet Wii U, att själva konsolen såg nästan likadan ut som Wii och bristande marknadsföring gjorde att många inte ens fattade att Nintendo hade släppt en ny konsol. Trodde att WiiU Gamepad bara var ett tillbehör till Wii.
Svårt att sälja en produkt som de flesta inte ens vet/förstår att den finns.

Wii är ju typ lite bättre prestanda än GameCube som var konkurrent till PlayStation 2.
Så Wii blir lite bättre än PS2 prestanda.
Medan Wii U är lite sämre än Nintendo Switch prestanda, fast inte lika portabelt.
MarioKart 8 och Zelda Breath of the WIld finns båda till Wii U.
Hade de tyckt att det varit värt det så hade de troligtvis kunna göra större delen av Switch biblioteket till Wii U med få kompromisser förutom mista möjligheten att spela mobilt.

Men inte lönt att göra spel till en konsol 'ingen' vet att den ens finns.

Permalänk

Personligen saknade jag HDR mest i switchen, spelar uteslutande på tv i dockat läge och minns att de kändes platt när jag också spelade på ps5 samtidigt.
Uppskalad 4k och 60 fps hade varit magisk i combo med HDR.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk

Ergonomi för svenska arbetarnävar + bakåtkomp för kassetter = köp för mig.

Så troligtvis inte ett köp för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Ergonomi för svenska arbetarnävar + bakåtkomp för kassetter = köp för mig.

Så troligtvis inte ett köp för mig.

Ergonomin löser du ju lätt med ett tillbehör.

Kassetter kommer förmodligen att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På tal om 40-åring. Zelda fyller 40 2026.
Vore kul med en total nytolkning av originalet, till julhandeln 2026 eller nått.

Imo är Botw en nytolkning av originalet då man gick tillbaka till det som gjorde originalet så bra med fritt utforskande.

Priset kommer inte att vara högre än $349, om ens det.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Jag längtar efter att få förboka den. GE MIG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Dottern spelar just nu Zelda Wind Waker HD på Wii U, och jag hoppas ju fortfarande på Twilight Princess HD och Wind Waker till Switchen...Men när det gäller Zelda-spelen är ju Nintendo riktigt vrånga, det har ju inte kommit riktiga versioner av Ocarina of Time, Majora's Mask till Switch, och inte heller Wind Waker eller Twilight Princess som sagt. Skyward Sword var däremot riktigt trevligt.

Däremot är det ju självklart så att Skyward Sword, relativt konkurrensen, var ett bättre Wii-spel än Switch-spel, och Wind Waker var bättre Gamecube-spel än Wii U-spel, även om HD-porten var rätt bra tycker jag.

Oavsett, det jag skulle komma till är att jag hela tiden trott att Zelda Nånting skulle bli ett release-game till Switch 2, då det ju finns Zelda-fanatiker som köper en ny konsol enkom för att spela Zelda. Men klämmer de verkligen ur sig en Zelda till när Tears of the Kingdom kom "nyss"?

Mer troligt är kanske att nästa Zelda kommer ett par år in i cykeln och då inte till vanliga Switch?

Jag är egentligen inte så sugen på att skaffa en konsol till...men Zelda är en dealbreaker här i familjen, nästa Zelda måste kunna spelas...

(Familjen har N64, Gamecube, Wii, Wii UU, 3DS och Switch, så...man ser väl vartåt det barkar)

(Jag skrev fel ovan, men vi har 2 Wii U så det får stå kvar...och två Wii, varav en fick relokera till kusinrummet hos morföräldrarna)

Är väl mer troligt att ett nytt Mario (open world?) Dyker upp vid release på Switch 2.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen Nintendo men förstår inte hypen överhuvudtaget. Måste vara den tråkigaste lanseringen någonsin i företagets historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag tycker inte att det ska behövas. Nintendo borde skicka med en vettig kontroller. Det finns såklart skäl till att inga andra kontroller på marknaden har den smala designen. Styrspakarna är dessutom på tok för fladdriga.

Permalänk
Medlem

Eventuellt köp hänger på om Zelda spelen går att lira i 60 fps. Jag kunde allvarligt talat inte spela igenom dem utifrån ur usel prestandan var på vanliga Switchen.

Permalänk
Medlem

Kollar folk inte videon som släpptes eller är 2 min 20 sekunder för lång tid att hålla fokus?

Skrivet av Squallie:

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boggus:

Eventuellt köp hänger på om Zelda spelen går att lira i 60 fps. Jag kunde allvarligt talat inte spela igenom dem utifrån ur usel prestandan var på vanliga Switchen.

Samma här... Nintendo måste ha minst 60 fps på deras egna spel, annars blir det inget köp. Men allt pekar på att de kommer ha 60fps, håller tummarna för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Blir att köpa så fort den kommer. Insett jag spelat mer på min Switch än både datorn och PS5an när man ägde en sån. Och att gamla spel kommer funka som de gick ut med nyligen är ju riktigt fint.

Absolut, Switch var en helt ny plattform som saknade bakåtkompatibilitet, vilket gjorde övergången oundviklig. Konsolen kommer säkert lanseras med ett unikt Switch v2-spel som utnyttjar den nya hårdvaran, men Nintendo är välkända för att vara långsamma med att släppa titlar från sina egna studios. Övergången lär därför bli långsam, särskilt eftersom många redan äger en handhållen Switch v1.

Vi har haft alla Nintendos konsoler, men jag har tröttnat. Jag har inte ens spelat igenom de senaste Mario- och Zelda-spelen – kanske har jag till slut vuxit ifrån deras utbud. Det är dock fullt möjligt att vi köper en framtida Nintendo-konsol till lillkillen.

För mig personligen är spelen långt viktigare än hårdvaran. Det finns mängder av äldre spel som slår dagens ”extra allt”-titlar när det kommer till ren spelglädje. Vill jag spela för grafikens skull gör jag det på en dator som faktiskt kan leverera. Men för den som ofta är på resande fot är en handhållen enhet säkert guld värd!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Kollar folk inte videon som släpptes eller är 2 min 20 sekunder för lång tid att hålla fokus?

För att förtydliga - Switch 2 är bakåtkompatibel med både digitala och fysiska Switch spel.

Batterilivslängd och pris är de stora frågetecknen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Samma här... Nintendo måste ha minst 60 fps på deras egna spel, annars blir det inget köp. Men allt pekar på att de kommer ha 60fps, håller tummarna för det.

30 eller 60 fps är ett mjukvaru-designbeslut, på individuell speltitels basis.

Vad är det som pekar på att Nintendo konsekvent (i än högre grad än idag) kommer besluta "60 fps" för framtida spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Mario Kart 8 Deluxe är 60fps på Switch idag, så varför skulle Switch 2 vara sämre?

https://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-switch-games-60...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Kan du formulera om din fråga så att den blir kortare? Orkade inte läsa hela.

Permalänk
Medlem

istället kanske du borde spendera tiden på att komma ihåg att andas än oroas över bakåtkompabilitet

Skrivet av Ureet:

Kan du formulera om din fråga så att den blir kortare? Orkade inte läsa hela.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag gillar verkligen Nintendo men förstår inte hypen överhuvudtaget. Måste vara den tråkigaste lanseringen någonsin i företagets historia.

Wii U släpptes 2012.
Nintendo Switch hade prestanda som var knappt bättre än Wii U.

Vill man spela på bussen eller tåget så har klart en Switch en stor fördel över Wii U.
Men spelar man hemma så kan/kunde man lika gärna fortsätta med Wii U.
Även Mario Kart 8 och Zelda Breath of the wild var ett par av storsäljarna till Switch och de finns även till Wii U.
Sen har det kommit andra spel sen dess.
Men då är det ju också fördel att Switch 2 är bakåtkompatibel.
Så vi som hoppade över Switch kan skaffa de Switch spel vi missade och köra de på Switch 2 istället.

Även om det inte är revolutionerande så är det kul att Nintendo släpper något som, förutom möjligheten att spela på buss/tåg är något nytt mot det som fanns 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Känns som att det här droppet blev lite framtvingat med alla läckor, men du kan inte ha missat att Switch är en succé? Enligt Nintendo är det 1,3 miljarder sålda spel, så hade nog varit dumt att börja om helt igen. Det är nog helt rätt att bara förfina det de har.

Sen tror jag att de kommer att ha svårt att sälja som Switch igen. En del av de som köpte Switch kommer vara måttligt intresserade av att uppgradera, om de ens noterar att det kommit en ny konsol. Jag gissar att förhoppningen är att nytt Mario Kart och sen ett nytt 3D-Mario ska lyckas driva försäljningen även för de grupperna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Mario Kart 8 Deluxe är 60fps på Switch idag, så varför skulle Switch 2 vara sämre?

https://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-switch-games-60...

Mario Kart möjligtvis. Men inte Zelda spelen. Och Metroid Prime 4 bör ha 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Presentation av specfikt hårdvara är sällan mer spännande än så här. "Så här ser den ut - klart".

En produktlansering är ju dock mkt mer än att visa hur en låda ser ut men det borde väl vara uppenbart för alla att mer info/selling points kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Menar du videon som kom häromdagen? För mitt inlägg är 15 dagar gammalt. Du kanske ska jobba på ditt fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Haha, prestandaökningen är ju trots allt lite bättre än vad det var mellan WiiU (2012) och Switch v1 (2017). Men ja, för oss som inte spelar på resande fot så är det inget revolutionerande. Egentligen är det nog inte ens revolutionerande gällande handhållet med tanke på vad som numera finns på marknaden. Men Nintendo har lyckats få en fanbase som på många vis påminner om Apples, så att Switch v2 blir hypat är inte förvånande.

Min första tanke när jag ser Switch v2 är NEJ TACK. Jag vill inte lägga närmare 10 000 kr igen på en Nintendo-konsol, bara för att de ska driva oss att köpa ny hårdvara med spel som egentligen hade kunnat fungera på billigare hårdvara i vardagsrummet. MEN, även om vi inte fastnat för särskilt många Nintendo-spel under Switch-eran (kanske på grund av hur få spel som släppts från deras egna ikoniska karaktärer), så har Mario Kart 8 trots allt hållit sig kvar länge. Det spelas fortfarande lite då och då.

Mario Kart 8 släpptes ursprungligen 2014 för Wii U och fick en re-release (som så många andra Nintendo-spel) till Switch 2017, kort efter konsolens lansering. Många, inklusive fansen, har ansett att ett nytt Mario Kart inte varit nödvändigt eftersom Mario Kart 8 är perfekt. Istället valde Nintendo att släppa en rad nya banor mellan 2022 och 2023, som självklart såldes som DLC.

Med över 65 miljoner sålda exemplar är Mario Kart 8 det mest sålda spelet på Switch. Nintendo inser troligen att deras hårdvara inte sticker ut tillräckligt mycket för att sälja sig själv, och därför verkar det nu som att vi kan få se ett nytt Mario Kart – som med stor sannolikhet inte kommer kunna köras på Switch v1. Det är ett "naturligt" sätt att få folk att hosta upp en rejäl summa för ny hårdvara (och spel).

Om Mario Kart verkligen blir riktigt bra – klart bättre än Mario Kart 8 – finns det tyvärr en stor risk att jag känner mig "tvingad" att betala de där 10 000 kronorna, eller vad det nu kostar. Annars siktar jag på att möjligen köpa något till lillkillen i familjen, om och när det behövs, men då förhoppningsvis i ett mindre och billigare format som Switch Lite.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte att det ska behövas. Nintendo borde skicka med en vettig kontroller. Det finns såklart skäl till att inga andra kontroller på marknaden har den smala designen. Styrspakarna är dessutom på tok för fladdriga.

Det är ju en handhållen enhet också och när den kom så hade den nog bäst styrspakar av alla handhållna.

Att den är lite oskön att hålla i är synd men det gör den också tunnare vilket är bra. Det är lättare att sätta på ett skal som gör den tjockare än tvärtom.

Visst hadet varit kul om dom skickade med en pro kontroll med alla maskiner men då hade priset också blivit högre.

Tycker dom gjorde en helt okej kompromiss i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vill man spela på bussen eller tåget så har klart en Switch en stor fördel över Wii U.

Eller uppkrupen i favoritfåtöljen. Eller i sängen. Eller…
Jag kör PC och Switch, och trots att mitt grafikkort har 200ggr så många FLOPs så köper jag ändå hellre många titlar till Switchen. För att inte tala om hur kul döttrarna har haft med kompisar och Just Dance eller Mario Kart eller arms eller Switch Sports och andra spel som lämpar sig för lokal multi play med joy cons.

PC + Switch har varit, och är, en väldigt bra kombo. IMHO naturligtvis. Absolut prestanda har väldigt lite med saken att göra. Batterilivslängd och pris för Switch 2 är tveklöst de viktigaste parametrarna för mig i det här stadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om Mario Kart verkligen blir riktigt bra – klart bättre än Mario Kart 8 – finns det tyvärr en stor risk att jag känner mig "tvingad" att betala de där 10 000 kronorna, eller vad det nu kostar. Annars siktar jag på att möjligen köpa något till lillkillen i familjen, om och när det behövs, men då förhoppningsvis i ett mindre och billigare format som Switch Lite.

Förstår inte riktigt var siffran 10000 kr kommer ifrån? Switch hade väl ett releasepris på 330 euro som sänktes efter ett tag. Switch 2 blir så klart dyrare, men har hänt en del sen 2017.

I en tid där det kostar mig och familjen minst 2000 att gå en dag på djur- eller nöjespark, åka till ett äventyrsbad eller gå på hyfsad restaurang så har nog Switchen varit ett av de nöjen som har gett mest "bang for the buck" genom de här åren.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Haha, prestanda ökningen är ju trotts allt lite bättre än vad det var mellan WiiU(2012) och Switch v1(2017). Men ja, för oss som inte spelar på resande fot så är det inget revletionerande. Egentligen är det nog inte ens revletionerande gällande hanhållet med tanke på vad som numera finns på marknaden. Men Nintendo har lyckats få en fan base som på många vis påminner om Apples så att Switch v2 blir hypat är inte förvånande.

Min första tanke när jag ser Switch v2 är NEJ TACK. Jag vill inte lägga närmare 10 000 kr igen på en Nintendo-konsol, bara för att de ska driva oss att köpa ny hårdvara med spel som egentligen hade kunnat fungera på billigare hårdvara i vardagsrummet. MEN, även om vi inte fastnat för särskilt många Nintendo-spel under Switch-eran (kanske på grund av hur få spel som släppts från deras egna ikoniska karaktärer), så har Mario Kart 8 trots allt hållit sig kvar länge. Det spelas fortfarande lite då och då.

Mario Kart 8 släpptes ursprungligen 2014 för Wii U och fick en re-release (som så många andra Nintendo-spel) till Switch 2017, kort efter konsolens lansering. Många, inklusive fansen, har ansett att ett nytt Mario Kart inte varit nödvändigt eftersom Mario Kart 8 är perfekt. Istället valde Nintendo att släppa en rad nya banor mellan 2022 och 2023, som självklart såldes som DLC.

Med över 65 miljoner sålda exemplar är Mario Kart 8 det mest sålda spelet på Switch. Nintendo inser troligen att deras hårdvara inte sticker ut tillräckligt mycket för att sälja sig själv, och därför verkar det nu som att vi kan få se ett nytt Mario Kart – som med stor sannolikhet inte kommer kunna köras på Switch v1. Det är ett "naturligt" sätt att få folk att hosta upp en rejäl summa för ny hårdvara(och spel).

Att enbart köpa en Switch 2 eller att köpa en Switch 2 + ett spel kommer sannolikt inte att kosta 10 000kr.
Säg kanske någonstans mellan 6000 - 8000kr för Switch 2 + ett Switch 2 spel verkar mer troligt.

Men sen är det klart att om man ska köpa mer spel och tillbehör så är det inte så svårt att passera 10 000kr totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Eller uppkrupen i favoritfåtöljen. Eller i sängen. Eller…
Jag kör PC och Switch, och trots att mitt grafikkort har 200ggr så många FLOPs så köper jag ändå hellre många titlar till Switchen. För att inte tala om hur kul döttrarna har haft med kompisar och Just Dance eller Mario Kart eller arms eller Switch Sports och andra spel som lämpar sig för lokal multi play med joy cons.

PC + Switch har varit, och är, en väldigt bra kombo. IMHO naturligtvis. Absolut prestanda har väldigt lite med saken att göra. Batterilivslängd och pris för Switch 2 är tveklöst de viktigaste parametrarna för mig i det här stadiet.

Beror ju lite på hur stort hem du har, hur det är möblerat, vad du har för väggar, var du har ellutag osv.

Men Wii U har flera möjliga kontroller att använda.
En av dessa är Wii U Gamepad.

Exackt hur det används kan skilja från spel till spel.
Men det finns helt klart spel som går att spela enbart på Wii U gamepad utan att använda TV.
Men då måste du ha Wii U Gamepad inom räckhåll för Wii U konsolen. Typ ca 10 meter.
Wii U konsolen måste vara ansluten till ström och vara igång även om man spelar på Wii U Gamepad, utan att använda TV.

Men säg om man är villig att vara lite kreativ och improvisera.

Det finns ju sladdvindor

Det är en 25 meter sladdvinda
+ strömadaptern till Wii U har en sladd som är lite över 3 meter från väggkontakt till kontakten du sätter i Wii U
+ 10-ish meter trådlös räckvidd på Wii U Gamepad

Men säg att vi räknar bort sladdlängden på strömadaptern för att ge lite marginal ifall du behöver vara lite närmare konsolen för att få bra signal.

Men då har vi ändå 35 meter !

Så med en 25 meter sladdvinda och lite improvisation så kan du vara i favoritfåtöljen. Eller i sängen. Eller…
Om det är inom 35 meter från ett ellutag.
(Du behöver inte flytta teven, räcker med att flytta Wii U konsolen)

Det känns som att i en normal bostad är man aldrig mer än 35 meter från ett ellutag.
Men visst, bor man i en hangar eller ett gammalt slott eller något så kanske det kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Förstår inte riktigt var siffran 10000 kr kommer ifrån? Switch hade väl ett releasepris på 330 euro som sänktes efter ett tag. Switch 2 blir så klart dyrare, men har hänt en del sen 2017.

I en tid där det kostar mig och familjen minst 2000 att gå en dag på djur- eller nöjespark, åka till ett äventyrsbad eller gå på hyfsad restaurang så har nog Switchen varit ett av de nöjen som har gett mest "bang for the buck" genom de här åren.

Det är en grov uppskattning, då det var några år sedan, men jag kollade på kvittot och följande köptes:

• Nintendo Switch inklusive en Joy-Con: 3690 kr

• Tre extra kontroller (798 kr styck): 2394 kr (4 familjemedlemmar)

• Ett spel (som vi redan hade till Wii U): 579 kr

Totalt: 6663 kr

Någon månad senare köptes ytterligare ett spel vi redan hade, Mario Kart 8, för ca 600 kr.

Siffran 10 000 kr är givetvis tagen ur luften, eftersom inga priser har presenterats, men man kan anta att det inte kommer bli billigare.

En upplevelsedag med familjen, som ett besök på ett nöjesfält, värderar vi givetvis mycket högre än en konsol men det är såklart en högst personlig åsikt.

Visa signatur