Sociala medier lovar krafttag mot näthat i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det ska inte accepteras men det ska heller inte censureras

Om du beter dig som en skitstövel så har folk rätt att påpeka det oavsett om det sker i verkligheten eller på internet.
Skillnaden är enorm - finns ingen som tvingar dig att vara på sociala medier men verkligheten är svårare att fly från.
Om ord sårar såpass så kanske man istället får se över sin digitala närvaro.

Märk gärna att jag är helt för att man går mot trakasserier etc, men som vi sett i Storbritannien där folk fått fängelse för att gilla bilder med anti-[lägg in valfri minoritet / icke-erkänd stat] så är steget till full censur helt beroende på vem som styr definitionen

Jag måste ha rätt att säga sånt som du inte håller med om, och det ska heller inte automatiskt klassas som hatbrott. Folk måste kunna ha avvikande åsikter kring känsliga ämnen utan att placeras i fack

Det du säger om UK är dock fake news... De som arresterades är folk som spred hat och eldade på upploppen? Annars får du gärna visa en pålitlig källa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo det brukar bli det när man uppmuntrar något olagligt 🤔 det är ju inte riktigt vad yttrandefrihet betyder...

Det finns en balansgång i vad som är vettigt och det har gått för långt åt ena hållet.

Vad betyder yttrandefrihet förresten?

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det finns en balansgång i vad som är vettigt och det har gått för långt åt ena hållet.

Vad betyder yttrandefrihet förresten?

Det är en balansgång men om vi tar UK som exempel så tycker jag det är ganska vettigt att folk inte lägger ut adresser och önskemål om brand hos en viss etnicitet och uppmuntrar det över hela riket.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nej det är väl bevisat fake news?

Sitter tusentals i fängelse för det så det finns nog ingen som på riktigt tror att det är fake. En taxichaufför fick 7 års fängelse för att skriva sina synpunkter på nätet. Helt sjukt system.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Med mindre politisk korrekthet och mindre snäva åsiktskorridorer bland journalister, media, politiker, forskare och medborgare tror jag att vi idag hade haft ett mindre polariserat samhälle med färre populister I ledande positioner. Men jag kanske är naiv.

Serveras man bara i sin egen filterbubbla utvecklas knappast ens åsikter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Sitter tusentals i fängelse för det så det finns nog ingen som på riktigt tror att det är fake. En taxichaufför fick 7 års fängelse för att skriva sina synpunkter på nätet. Helt sjukt system.

Fortfarande har du inte get mig en vettig länk, tycker det låter mer som fake news än verklighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu går detta väldigt enkelt utanför ämnet men gällande uk så säger folk saker som är avskyvärd och uppmuntrar folk att utföra detta....
Att du ens tycker sådant beteende är vettigt är för mig väldigt underligt.

Folk verkar tro yttrandefriheten är något helt annat än vad som är tänkt.

Har väl en del att göra med att det amerikanska samhället smittar av sig via medier och nät på oss i Europa. Ganska olika syn på vad yttrandefrihet är och inte, och så kommer det en viss sorts personlighet som försöker applicera den amerikanska varianten på oss här och blir väldigt upprörd när det inte går som hen tänkt sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit trevligt om diskussionsnivån i sociala medier vore mer som på Sweclockers forum.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Eller som på den privata Battlefield 1-servern jag brukar spela på.

En ryss tyckte att det var "rasism" att han behövde skriva på engelska i den allmänna serverchatten.

Visst jag slipper gärna se rasistiska saker på nätet, men i praktiken är det ju fullständigt urvattnade och missbrukade begrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Internetforum är sociala medier, alltså bör SweC lägga ner kommentarsfältet och forumet?

Så toxic som det kan vara här ibland, så...

Permalänk
Medlem

Nej det är väl bevisat fake news?

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/uk-england-mers...

Hon citerade sin omkomne väns favoritlåt, vilket hon straffades för. Sådan lagstiftning bör ej behöva följas online av någon individ.

Men det ni senare diskuterade verkar vara uppmaningar till våldsdåd vilket väl rimligen bör vara olagligt i min uppfattning.

Edit: slog mig just att UK inte längre är med i EU haha, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/uk-england-mers...

Hon citerade sin omkomne väns favoritlåt, vilket hon straffades för. Sådan lagstiftning bör ej behöva följas online av någon individ.

Men det ni senare diskuterade verkar vara uppmaningar till våldsdåd vilket väl rimligen bör vara olagligt i min uppfattning.

Edit: slog mig just att UK inte längre är med i EU haha, my bad

Nu är jag ingen rapp connoisseur men gissar att det handlar om N ordet som varit förbjudet ganska länge att yttra i väldigt många länder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Går mot samma situation som i uk. Arresteringar för att du hatar något enligt staten. Ut ur eu, who, nato och allt annat jävla globalist skit illa kvickt.

VA!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wa:

Fortfarande har du inte get mig en vettig länk, tycker det låter mer som fake news än verklighet.

Jag har en länk till den där taxichauffören.
Det kanske inte stämde riktigt.

https://leadstories.com/hoax-alert/2025/01/fact-check-uk-taxi...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en länk till den där taxichauffören.
Det kanske inte stämde riktigt.

https://leadstories.com/hoax-alert/2025/01/fact-check-uk-taxi...

Jo som sagt, mycket fake news och skrik om orättvisor.
När all information inte presenteras så blir resultatet detta....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det räcker med att man skrivit eller bara delat ett inlägg som någon blivit kränkt om så kommer polisen.
Är det tillräckligt lindrigt i deras ögon blir det bara en "hate incident" vilket inte är ett brott men polisen kommer och varnar dig.

Tycker man om att dela sådant skit som uppenbarligen kränker, hänger ut eller liknande. Då får man verkligen ta konsekvenserna.
Brukar vara samma personer som gnäller högt om någon bara petar på dom, som en så kallat journalist brukar göra.
Kommer polisen, då bör man verkligen tänka om sitt liv och inriktningen det är på väg att ta. Då det verkligen inte är okej att kränka hänga ut eller för den delen att mobba någon, vilket är något som många bortskämda idag tror.

Hate incident, tyder helt klart på att lagen i fråga var behövlig!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

I vissa kretsar verkar "nazist" kunna appliceras på alla som inte håller med...

Om ideologin överensstämmer med nazism, vad skall det då kallas? Enligt dig?

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Det är en balansgång men om vi tar UK som exempel så tycker jag det är ganska vettigt att folk inte lägger ut adresser och önskemål om brand hos en viss etnicitet och uppmuntrar det över hela riket.

Mindre rimligt att bli gripen för att ha ett delat någon annas inlägg på sociala medier som skapade ångest hos en anmälare.
Om man antar att detta är äkta.
https://www.youtube.com/watch?v=-pm1RqVGKvA

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tycker man om att dela sådant skit som uppenbarligen kränker, hänger ut eller liknande. Då får man verkligen ta konsekvenserna.
Brukar vara samma personer som gnäller högt om någon bara petar på dom, som en så kallat journalist brukar göra.
Kommer polisen, då bör man verkligen tänka om sitt liv och inriktningen det är på väg att ta. Då det verkligen inte är okej att kränka hänga ut eller för den delen att mobba någon, vilket är något som många bortskämda idag tror.

Hate incident, tyder helt klart på att lagen i fråga var behövlig!

Kommer polisen för att man uttryckt något som inte är ett brott är det dags att fly landet till en demokrati.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om den gör det ska den såklart kallas nazism. Dock verkar allt till höger om mitten numera få epitetet nazism bara för att vänstern ogillar det...

Inte bra att urlaka begrepp på det viset.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Då kan de se till att pröva de utpekade brotten rättsligt. Så att man vet om det faktiskt var ett brott som skulle censureras, eller om det bara var en fråga om någon aktivist som sökt sig till rollen som granskare och som sedan sitter och gallrar obekväma åsikter, fakta och argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Mindre rimligt att bli gripen för att ha ett delat någon annas inlägg på sociala medier som skapade ångest hos en anmälare.
Om man antar att detta är äkta.
https://www.youtube.com/watch?v=-pm1RqVGKvA

Enbart rapporterad på höger media, Fox news typ den enda kanalen.
man sätter enbart handfängsel på farliga personer i UK. Så varför man gör detta här är skumt, samt att någon filmar innan polisen kommer? Inte precis central plats.

Man kan ju undra legitimiteten på denna nyhet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du säger om UK är dock fake news... De som arresterades är folk som spred hat och eldade på upploppen? Annars får du gärna visa en pålitlig källa

Nja, jag pratar om en incident en månad innan det (minns inte exakt, men har för mig det var en bild på en flagga som väckte anstöt(?)

Citat:

In June 2024, police were alerted by members of the public who reported an online social media posts which had caused fear and offence,” the force’s spokesperson said

Reuters

Frågeställningen jag är ute efter här är alltså ”Fear and Offence”.
Om jag tar anstöt till att du skriver att du älskar din hund så blir det lika löjligt.

Det är rätt intressant när man kollar vad som krävs för att bli arresterad enl lagen

Citat:

Under section 127(2)(c) CA 2003, a person may be guilty of an offence by persistently making use of a public communications network for the purpose of causing annoyance, inconvenience or needless anxiety to another person.

Återigen, dina hundbilder stör mig eftersom du postar 3 gånger per dag - är det då rimligt?
Sakbasis såklart, men det är möjligt för annoyance eller inconvenience är ju otroligt brett och det är just mycket av detta som man applicerar på flera som haft ”gråa” åsikter (dvs inte helt oskyldiga men heller inte helt vidriga åsikter heller)

Edit*
Det jag försöker komma åt är att det nu börjar närma sig omöjligt att ha avvikande / stötande åsikter för då hamnar man i finkan. Istället för att utbilda, diskutera eller på annat sätt lösa problem så väljer man att censurera och lagföra de som inte riktigt håller med rådande politiska läge

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Så länge man håller sig till lagbrott och inte jagar folk för avvikande/obekvämma åsikter.

Att jaga vanligt folk (och politiska dissidenter) är exakt det man kommer att använda det till.
Alltid lika komiskt att se liberaler och centrister skrika efter att få censurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Att hata yttrandefrihet är nazism.

Permalänk
Medlem

Riktigt trist utveckling, synd att folk är så oerhört lättkränkta och sköra i dagens samhälle att de är villiga att låta pappa staten och företag censurera vad andra får säga. De som inte tror att detta kommer att utnyttjas för att censurera obekväm fakta och åsikter är i bästa fall naiva idioter.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, jag pratar om en incident en månad innan det (minns inte exakt, men har för mig det var en bild på en flagga som väckte anstöt(?)

Reuters

Frågeställningen jag är ute efter här är alltså ”Fear and Offence”.
Om jag tar anstöt till att du skriver att du älskar din hund så blir det lika löjligt.

Det är rätt intressant när man kollar vad som krävs för att bli arresterad enl lagen

Återigen, dina hundbilder stör mig eftersom du postar 3 gånger per dag - är det då rimligt?
Sakbasis såklart, men det är möjligt för annoyance eller inconvenience är ju otroligt brett och det är just mycket av detta som man applicerar på flera som haft ”gråa” åsikter (dvs inte helt oskyldiga men heller inte helt vidriga åsikter heller)

Edit*
Det jag försöker komma åt är att det nu börjar närma sig omöjligt att ha avvikande / stötande åsikter för då hamnar man i finkan. Istället för att utbilda, diskutera eller på annat sätt lösa problem så väljer man att censurera och lagföra de som inte riktigt håller med rådande politiska läge

Du tänker nog på den väldigt konstigt rapporterade incidenten där någon repostade en pride färgad swastika? Det konstiga med den nyheten är det finns inga nyheter om påföljd mer än att någon råkade stå och filma hos honom när polisen kom ute i byn.
nyheten rapporterades av Fox News, kanon credibility!

Men efter 2022 då det inträffade så finns inga domar rapporterade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Om du läst artikeln så står det tydligt vilka företag som joppar på det. Facebook är inte ett av dem..

...?
Facebook står med i artikeln klart och tydligt.
Där är till och med en EU-banner med deras logga påklistrad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Stäng ner sociala medier helt eller banna alla politiska åsikter från plattformarna. Radikaliserar ju bara folk höger till vänster. Allt som postas är ju falsk, förvrängt eller överdrivet.

Vill man prata politik så kan man väl hänga på en plattform som är framtaget just för det ändamålet och sluta dra in folk i skiten som inte ens är där för den typen av diskussioner.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det blir svårt att överensstämma med nazism idag. Bortsett från främlingsfientligheten så var nazisterna faktisk väldigt vänsterriktat med dagens mått mätt