Regeringen vill göra köp på Temu och Shein dyrare

Permalänk
Skrivet av Degterk:

Det påstående som du har 0 % stöd för. Häpp

Gå in på jula resp. Biltema, sök på temu på produkterna de säljer nästan allt finns där till halva priset.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Knappast testade, det tror jag väldigt lite på.
Dessa saker är säkerligen direkt impoterade och brandade med företagens namn bara. Exakt samma prylar säljes med exakt samma samma artikelnummer och samma produkt namn, rätt ofta faktist, och till stadigt överpris bara, så sjukt löjligt med alla överprisvaror på varor som säljes i Svergie som är från Aliexpress, Shein, Alibaba, Temu mfl.
Detta borde regeringen ta krafttag emot istället för detta löjliga beteende, dom ska inte gå med 500-1000 procents vinst bra för att dom är svenska företagare som ska köra sina dyra Mercedes, BMW, Chrysler jeepar.
Förbjud dessa företag som Jula, Biltema, Bauhaus mfl att sälja kinasaker för dubbla eller tom 30x till 50x ursprungs pris. Inte konstigt att man då väljer att köra importen själv om varan kostar under 1800 kr.

Samma vara ska inte ocker prissättas i Svergie, det är i stort sett bara här i Sverige det ockras på kina varor. Det beror inte bara på momsen / importavgiften. För samma varor i Tyskland och andra EU länder har myvket lägre priser på samma vara.

Min åsikt då jag efterforskat dom varor som finns båda på Ali sidorna, jämtemot samma vara i svensk butik, samma vara men till stadigt överpris i Svergie.

det är ju också iofs för att när du väl får hem skiten från Ali så visar det sig att det inte alls var det du beställde som du fick så det går liksom inte att jämföra priser genom att enbart kolla på deras site.

Att affärer i t.ex Tyskland har andra priser än vad vi har lokalt beror på att marknaden tar det pris som de ser att konsumenter är villiga att betala och varor som här ses som konsumptions resp lyxvaror kan vara helt olika sett med t.ex Tyska ögon (t.ex var datorer mycket billigare i Sverige än i Tyskland medan HIFI var mycket billigare i Tyskland pga datorer sågs som en lyxvara i Tyskland men inte i Sverige och vice versa på HIFI). Det är den skillnaden man ser på t.ex Amazon.se eftersom Amazon för det mesta har ett pris i hela Europa.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Gå in på jula resp. Biltema, sök på temu på produkterna de säljer nästan allt finns där till halva priset.

Skillnaden på Jula och biltema är att de uppfyller eus krav, inte tillåter farliga ämnen etc, och såklart mycket enkla returer och smidigt att köpa direkt i butik så man får det samma dag

Såklart är det kina-saker, men det är det ofta på ’finare’ märken med

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skillnaden på Jula och biltema är att de uppfyller eus krav, inte tillåter farliga ämnen etc, och såklart mycket enkla returer och smidigt att köpa direkt i butik så man får det samma dag

Jag är 100% med på att man ska skydda våra företag osv, det jag inte gillar är att man bara beskyller miljö när man vill skydda marknaden främst och även ha en del av kakan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag är 100% med på att man ska skydda våra företag osv, det jag inte gillar är att man bara beskyller miljö när man vill skydda marknaden främst och även ha en del av kakan.

En annan skillnad är ju att de står för importen och eventuella risker det kan innebära om sakerna är farliga eller har farliga ämnen. Temu och liknande hamnar inte i skiten trots att det är skit rakt igenom, för att svensk och europeisk lagstiftning inte rår på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du glömde att lägga till Postnords avgift som är runt 89kr.

Fast betalas till och moms innan slipper man denna avgift

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Men så är det inte alls.

Miljökraven finns för att skydda människor, djur, luft, mark och vatten mot skador.

Företag i EU tvingas följa dessa krav, och betalar miljöskatter.

Självklart ska inte företag i andra länder som struntar i miljö, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter ha orättvisa kostnadsfördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Knappast testade, det tror jag väldigt lite på.
Dessa saker är säkerligen direkt impoterade och brandade med företagens namn bara. Exakt samma prylar säljes med exakt samma samma artikelnummer och samma produkt namn, rätt ofta faktist, och till stadigt överpris bara, så sjukt löjligt med alla överprisvaror på varor som säljes i Svergie som är från Aliexpress, Shein, Alibaba, Temu mfl.
Detta borde regeringen ta krafttag emot istället för detta löjliga beteende, dom ska inte gå med 500-1000 procents vinst bra för att dom är svenska företagare som ska köra sina dyra Mercedes, BMW, Chrysler jeepar.
Förbjud dessa företag som Jula, Biltema, Bauhaus mfl att sälja kinasaker för dubbla eller tom 30x till 50x ursprungs pris. Inte konstigt att man då väljer att köra importen själv om varan kostar under 1800 kr.

Samma vara ska inte ocker prissättas i Svergie, det är i stort sett bara här i Sverige det ockras på kina varor. Det beror inte bara på momsen / importavgiften. För samma varor i Tyskland och andra EU länder har myvket lägre priser på samma vara.

Min åsikt då jag efterforskat dom varor som finns båda på Ali sidorna, jämtemot samma vara i svensk butik, samma vara men till stadigt överpris i Svergie.

Jag vet inte om företagen som importerar och säljer varor i Sverige täljer guld direkt. Jula har en vinstmarginal på 0,9 procent enligt deras senaste årsredovisning.

Om du tror att du kan göra det bättre är det ju guldläge att starta en konkurrerande verksamhet.

Biltema går betydligt bättre med åtta procent vinstmarginal. Grundaren Sten Åke Lindholm äger fortfarande hela bolaget. Han startade med en liten postorderverksamhet i Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Ta det ett steg längre, höj tullarna på varor tillverkade utanför Europa så pass att våra svenska företag blir tvungna att ta tillbaka produktionen till Europa, eller i bäst fall Sverige.

För svenska folket verkar tycka allt är så billigt just nu. Bäst vi höjer priserna ännu mer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Har ingen läst reportaget i Aftonbladet där en skickade iväg 3 paket med airtags i och ett paket åkte 2000 mil och eldades upp i öknen? Alltså returex av kläder. Dags att stoppa Shein och Temu helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, men för min del får de gärna förbjuda skiten helt och hållet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

@medbor
Returer på temu har jag aldrig varit med om enklare.
Allt jag ska returnerat så har de återbetalat via Klarna inom några minuter samt jag har fått behålla grejerna/slänga.

Permalänk
Medlem

fun detected

Visa signatur

rx6400 32 terrabyte ram acess minnes modul

Permalänk
Skrivet av mhult:

Men så är det inte alls.

Miljökraven finns för att skydda människor, djur, luft, mark och vatten mot skador.

Företag i EU tvingas följa dessa krav, och betalar miljöskatter.

Självklart ska inte företag i andra länder som struntar i miljö, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter ha orättvisa kostnadsfördelar.

Återigen så är vi fortfarande på punkt 1, dessa företag som du påstår skiter i allt säljer fortfarande sina produkter och de finns i hyllorna runt om i världen, inklusive här hemma i Sverige.

Om man bryr sig om arbetsförhållanden eller hur andra har det på andra sidan så pushar man inte heller folk till att köra t.ex. elbil. Det är oftast barn som utvinner kobolt med extremt dåliga arbetsförhållanden, men då talar man inte om dessa saker. Hade de haft mänskliga rättigheter och bättre arbetsförhållanden hade allt varit mycket dyrare, det hade vi i väst inte gillat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idiotiskt förslag som kommer göra det omöjligt för privatpersoner att handla.
Först skulle vi bli ensamma i EU om att kräva varenda öre moms, och nu när det kommit ett system på plats som fungerar och där just precis varenda öre moms betalas in så inser man att det inte duger?

Tull från första kronan kommer ta död på hela utomeuropeiska privathandeln. Inte på grund av den ökade kostnaden på produkten, det är i de flesta fall bara några fåtal procent, utan på grund av att det inte kommer vara möjligt att automatisera på det sättet man löst momsfrågan.
Avgiften på 175:- per försändelse kommer inte kunna tas bort på det sätt man löst det med momsen.

Att kunna ha ett intresse och inte betala 199:- till Amazon för en plastbit som kostar 24:- på Aliexpress kan man glömma.

Skrivet av Gender Bender:

Ett steg i rätt riktning, men för min del får de gärna förbjuda skiten helt och hållet.

Förbjuda vad?
Handel med utlandet?

Skrivet av medbor:

Inte ens nästan. Kolla hur många produkter som biltema/jula behöver återkalla.
Enkla returer? Har du nånsin försökt lämna tillbaka något på biltema?
Temu har returer som är enkla på riktigt.

Skrivet av Bazisten:

Har ingen läst reportaget i Aftonbladet där en skickade iväg 3 paket med airtags i och ett paket åkte 2000 mil och eldades upp i öknen? Alltså returex av kläder. Dags att stoppa Shein och Temu helt och hållet.

News flash: Det är så returer fungerar.
Om du tror att blusen du returnerar till H&M tvättas, stryks och hängs ut igen för 69:- så är det dags att googla lite på hur returer fungerar.

0% unikt för varken Temu eller Shein att en majoritet av returerna blir till något slags avfall.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De säger ju bland annat följande.
" Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens. – " "Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser"
Så jag tycker inte de döljer det förutsatt att man väljer att läsa hela artikeln. Det är tydligt att det gör det för att försöka skydda företagen här och det är bra. Bättre att ex biltema importerar betalar skatt osv samt ansvarar för att produkterna är godkända.

Biltema är ett dåligt exempel på att betala skatt tyvärr. De gör en massa fiffel för att slippa så mycket skatt det går, t.ex. genom att ha huvudkontoret i Schweiz. Jula däremot spelar schysst med centrallager och huvudkontor i Sverige.

Permalänk
Medlem

Sluta finansiera globala jämställdhet posten som registrerar Kina som u-land och därmed skickar paket nästan gratis istället.

Permalänk
Medlem

Går tiden i en cirkel?
Kommer en kinasida, folk köper som galninar, postnord gråter, regeringen ändrar tull-reglerna, REPEAT

Permalänk
Medlem

Temu osv är ju mest skitgrejer men en del saker är faktiskt värda att köpa där. Så jag är lite ambivalent i frågan. Temu har ju dock blivit anklagade för att spionera på sina användare, lite som Tiktok, det är väl mindre bra i så fall.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Inte ens nästan. Kolla hur många produkter som biltema/jula behöver återkalla.

Och här lyfter du ju lite problemet med sidorna vs Biltema etc. Försök få Temu, Shein etc. att återkalla en enda produkt för att de inte uppfyller Elsäkerhetsverkets krav, se hur det går.

Sen jag såg den här videon så rör jag inte Temu, Shein eller andra dylika sidor med en pinne. Jag ser också hellre att mina slantar går till företag som på något vis innefattar anställda i Sverige så att mina grannar, vänner etc. fortsättningsvis kan få anställning.

https://www.youtube.com/watch?v=qnu_UcaRZv8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det roliga är att 80% av produkterna på Temu finns på Amazon samt svenska butiker som Jula, Biltema m.fl.

Är det samma pris på de andra sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Går tiden i en cirkel?
Kommer en kinasida, folk köper som galninar, postnord gråter, regeringen ändrar tull-reglerna, REPEAT

Grejen är att tullreglerna fanns redan från början men PostNord gav ingen energi till att uppehålla den förrän de fick bassning för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Förbjud skiten bara.
Det finns ingen koll på vilka kemikalier de använder eller ifall det är slavar/livegna som producerar sakerna.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Återigen så är vi fortfarande på punkt 1, dessa företag som du påstår skiter i allt säljer fortfarande sina produkter och de finns i hyllorna runt om i världen, inklusive här hemma i Sverige.

Om man bryr sig om arbetsförhållanden eller hur andra har det på andra sidan så pushar man inte heller folk till att köra t.ex. elbil. Det är oftast barn som utvinner kobolt med extremt dåliga arbetsförhållanden, men då talar man inte om dessa saker. Hade de haft mänskliga rättigheter och bättre arbetsförhållanden hade allt varit mycket dyrare, det hade vi i väst inte gillat.

Om det är ett företag i EU som säljer varorna gäller EU-krav på hållbarhetsarbete och att detta redovisas för kunderna. Vi konsumenter kan ställa krav på företagen och solka deras image om de eller deras leverantörer beter sig illa. Det har hänt massor av gånger, till exempel för H&M.

Vid privatimport från Kina så bryr man sig väl inte om detta. Eller är det någon privatimportör som kan vittna om hur ni valt produkter baserat på att säljaren är duktig på arbetsförhållanden och miljöarbete? Det finns väl knappast någon insyn alls, till skillnad från när vi köper kläder och elektronik från europeiska tillverkare och handlare.

Angående elbilar: Elbilar innebär kraftigt reducerad klimatpåverkan och är viktiga för att avveckla användningen av fossil energi. Om arbetsförhållanden och miljöpåverkan är bristfälligt omhändertaget gäller samma som för alla andra produkter: vi har krav i EU, och vi kan använda vår konsumentmakt. Flera tillverkare kämpar för att ha en hållbar framställning av råvaror till sina batterier och elmotorer, och berättar om sitt hållbarhetsarbete på sina webbplatser, så att vi kunder kan välja produkter från de leverantörer som ligger längst fram, och konkurrensen kommer förhoppningsvis att tvinga alla att bli bättre.

BMW undviker till exempel permanentmagneter i sina elmotorer, för att på så vis minimera sin användning av de mineraler som exempelvis Tesla använder i sina motorer. Andra tillverkare berättar om hur de bara vill använda material till sina batterier som tagits fram på ett ansvarsfullt sätt.

Är det perfekt? Inte alls, men det blir bättre med tiden.

Kinesiska biltillverkare är nog ett totalt mörker här. Är det någon som vet hur Volvo Cars hanterar sina råvaror? De tillverkar väl samtliga elbilar i Kina än så länge.

Fossila bränslen är hur som helst inte framtiden. Det är väl ingen som tror att petroleumindustrin innebär fantastiska arbetsförhållanden, speciellt inte i diktuaturstater.

Permalänk
Medlem

Men hur ska det bli konkurrens när de flesta sådana produkter inte finns på svenska marknaden eller endast med 1000% marginal (som nu då i övrigt blir ännu dyrare pga. att de affärerna köper dem rakt från kina de med). Har regeringen glömt bort att vi inte producerar produkter själv? Vart tror de produkterna kommer ifrån? Eller är det så att vi vill ge Amazon total monopol då de säkert undantas från alla avgifter och skatter som vanligt medan de säljer exakt samma grejer fast med högre marginal? (precis som vi gav Wish monopol första typ 2 år när 75kr+skatt infördes, när PostNord gjorde deal med endast dem).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Så länge Aliexpress förblir tullfritt, köper diverse elektronik där. Till exempel Gigabyte original grafikkortsfläktar till mitt Gainward grafikkort (högre kvalitet) som är smidigare än reklamation av hela kortet pga mekaniskt fuckade fläktar

Finns inte direkt några andra källor för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De säger ju bland annat följande.
" Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens. – " "Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser"
Så jag tycker inte de döljer det förutsatt att man väljer att läsa hela artikeln. Det är tydligt att det gör det för att försöka skydda företagen här och det är bra. Bättre att ex biltema importerar betalar skatt osv samt ansvarar för att produkterna är godkända.

Enligt Uppdrag Granskning så skatteplanerar väl just Biltema för att slippa den absoluta merparten av sina skatter?
De köper in genom Birgma Holding LTD, slänger på 20% på priset och säljer vidare till Biltema för att på så vis göra en "mycket mindre vinst" i landet där prylarna säljs.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kliar sig lite i huvudet när man läser lite här och undrar om man förstår hur det funkar.
Tex läser man saker som "jaha, så de vill att man skall betala mer och köpa samma giftiga saker dyrare i butiker som Clas Ohlson...".

Nej, giftiga saker finns det lagar kring som gör att exempelvis leksaker av det inte får säljas till svenska konsumenter. Så de finns inte på Clas Ohslon heller. Men många utländska handlare bryr sig inte om dessa regler utan säljer barnleksaker som innehåller ämnen vi idag vet kan vara cancerframkallande osv.

Att, likt inhemska säljare, hindra dem från att göra detta är ju en bra sak. Både för våra inhemska säljare som får mer rättvisa förutsättningar i konkurensen. Men absolut för konsumenter som inte får en massa giftiga prylar som man trodde vi hade fasat ut får många år sedan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Sluta finansiera globala jämställdhet posten som registrerar Kina som u-land och därmed skickar paket nästan gratis istället.

Jag tror att den billiga posthanteringen från Kina styrs av ett internationellt regelverk som hanteras av FN-organet Universal Postal Union, där postverken i vissa utvecklingsländer ska få sina paket transporterade gratis, utan att de behöver betala postverken i mottagarländerna. Kina är något felaktigt klassificerat som ett sådant utvecklingsland. Detta behöver korrigeras, men det är ingenting som Postnord eller något annat enskilt postföretag kan göra. Det måste hanteras av FN.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, jag köper helst de giftiga grejerna billigt på temu än att köpa samma grejer här i Sverige med regeringens påslag.

Om de nu är så giftiga för då tror jag inte att jula, biltema mm skulle få sälja samma prylar som vissa här skriver