Varför är det viktigt för dig att inte bara kontrollera dina egna köp utan också bestämma över andras köp?
Du kanske gör köp som många andra inte gillar. Äter du kött? Det är många som tycker det är förkastligt. Respekterar du deras rätt att förbjuda dig att äta kött?
Jag tror du missförstår vad jag skriver/säger.
1. Många jobbar i slavliknande förhållanden. Läste någonstans att anställda hade två dagar ledigt, i månaden. Detta resulterar i att tillverkningskostnaderna är väldigt mycket längre än tex i Europa. Vilket gör att priserna blir mycket lägre. Om man bumpar upp dessa priser så de för köparen blir närmare Europeiska priser blir det inte lika självklart att köpa från dessa siter. Tillverkning under inhumana omständigheter skall straffa sig, inte löna sig
2. Att reklamföra sig att man använder åtrervinningsmaterial på det sätt man gör borde vara straffbart. Detta gäller inte bara "billiga märken från Kina". Allt tillverkning som förstör återvinningsbart material borde få betala extra för att man gör det.
3. Ultra fashion, "köp billigt använd en gång och köp sedan nytt igen" måste stoppas, det är inte hållbart. Jag använder mina kläder tills de går sönder, därefter blir de "hemmauniformer" som används i hemmet ända tills de mer eller mindre faller i sär. När de inte går att lappa eller laga mer går de till återvinning. Undviker att slänga saker som funderar. Brukar plocka isär dem och ta vara på bra komponenter. Grämer mig fortfarande lite att jag förra året slängde en mikro från 1991 som gick att använda. Den blev över efter en husförsäljning och jag hade redan en mikro.
Att jämföra ovan med valet att äta kött haltar lite. Osäkert om du menar skillnad djurhållning mellan länder eller prisskillnader
på kött mellan olika länder, eller båda. Men ja, jag äter kött och har vegatarianer och veganer i släkten. Lägg till några allergier (mjölk, gluten) så börjar du ana hur ett typiskt julbord ser ut hos oss, där finns val, många val
Försöker uteslutande att köpa Svenskt, svårt att se ursprungsland ibland.