Regeringen vill göra köp på Temu och Shein dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Varför är det viktigt för dig att inte bara kontrollera dina egna köp utan också bestämma över andras köp?
Du kanske gör köp som många andra inte gillar. Äter du kött? Det är många som tycker det är förkastligt. Respekterar du deras rätt att förbjuda dig att äta kött?

Jag tror du missförstår vad jag skriver/säger.

1. Många jobbar i slavliknande förhållanden. Läste någonstans att anställda hade två dagar ledigt, i månaden. Detta resulterar i att tillverkningskostnaderna är väldigt mycket längre än tex i Europa. Vilket gör att priserna blir mycket lägre. Om man bumpar upp dessa priser så de för köparen blir närmare Europeiska priser blir det inte lika självklart att köpa från dessa siter. Tillverkning under inhumana omständigheter skall straffa sig, inte löna sig

2. Att reklamföra sig att man använder åtrervinningsmaterial på det sätt man gör borde vara straffbart. Detta gäller inte bara "billiga märken från Kina". Allt tillverkning som förstör återvinningsbart material borde få betala extra för att man gör det.

3. Ultra fashion, "köp billigt använd en gång och köp sedan nytt igen" måste stoppas, det är inte hållbart. Jag använder mina kläder tills de går sönder, därefter blir de "hemmauniformer" som används i hemmet ända tills de mer eller mindre faller i sär. När de inte går att lappa eller laga mer går de till återvinning. Undviker att slänga saker som funderar. Brukar plocka isär dem och ta vara på bra komponenter. Grämer mig fortfarande lite att jag förra året slängde en mikro från 1991 som gick att använda. Den blev över efter en husförsäljning och jag hade redan en mikro.

Att jämföra ovan med valet att äta kött haltar lite. Osäkert om du menar skillnad djurhållning mellan länder eller prisskillnader
på kött mellan olika länder, eller båda. Men ja, jag äter kött och har vegatarianer och veganer i släkten. Lägg till några allergier (mjölk, gluten) så börjar du ana hur ett typiskt julbord ser ut hos oss, där finns val, många val
Försöker uteslutande att köpa Svenskt, svårt att se ursprungsland ibland.

Permalänk
Medlem

Ta det ett steg längre, höj tullarna på varor tillverkade utanför Europa så pass att våra svenska företag blir tvungna att ta tillbaka produktionen till Europa, eller i bäst fall Sverige.

Permalänk
Medlem

Mycket bra förslag.

Personligen begriper jag inte varför de någonsin har fått vara tullfria. För det är ju verkligen synd om Kina.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det roliga är att 80% av produkterna på Temu finns på Amazon samt svenska butiker som Jula, Biltema m.fl.

Det påstående som du har 0 % stöd för. Häpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Storebror vill ha en del av kakan och döljer de bakom agendor som vanligt. Bara att nämna "miljö" så dansar den stora massan efter och viftar med armarna.

Ta av dig foliehatten. Världen är inte särskilt komplicerad. Det är staten och kapitalet som regerar. Och staten det är vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det är jäkla märkligt att de får säljas här överhuvudtaget då de inte är kontrollerade enligt säkerhetsstandarden som krävs för etablerade handlare som måste visa att de är säkra. Först nu har EU börjat titta på om även kinesiska handlare behöver följa lagen så som alla andra.

Men prylarna säljs ju inte här. De säljs borta i Kina - via Internet visserligen.

När prylar köps från utlandet så är det importören som är skyldig att se till att prylarna följer reglerna här. Det är alltså den person/företag som köpt prylarna som är ansvarig om prylarna visar sig bryta mot reglerna här.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som är emot detta är involverade i dropshipping, det har ju ökat rätt lavinartat att köpa från dessa företag och sedan själv sälja vidare... Kollar man t ex USB hubbar på Tradera är ju över 90% "skräp" från t ex Temu/Wish och allt vad de nu heter. Samt en hel del retro-konsoler med x antal spel installerade man köper för 50-70:- på Temu men säljs vidare på Tradera för x antal hundra mer.

Att det är bättre utbud är ju inget som stoppas/minskar alls av detta då de inte "förbjuds"... så det finns inget som stoppar "dig" från att fortsätta handla från dessa företag, det kommer bara kosta en liten slant mer. Det ger mer känslan av det ovan om att köpa och sälja vidare...

Edit:
För att inte tala om alla usb kablar av diverse olika slag

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Moms betalas väl även på Temu? Det är väl enbart tullfriheten på varor under 1800 SEK som artikeln handlar om?

Det har jag ingen aning om. Mitt inlägg var i sammanhanget av det inlägg jag citerade.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre att regeringens jobb riktade in sig på att ta bort onödiga skatter och andra avgifter på svenska varor, så priserna sjönk i Sverige.. Hade de sen jobbat aktivt för att höja kronans värde så hade folk snart haft råd att handla hemma istället...
Kemikalieskatt på elektronik.. Ska det finnas en skatt så borde väl den läggas på tillverkaren och inte köparen? Om jag köper en skrivare så har den ju varit lika miljöovänlig när den står hemma på skrivbordet, med eller utan skatt.. Hade skatten drabbat tillverkaren hade förmodligen dessa hittat sätt att minska kemikalierna i produkterna. När den väl lämnat fabriken är det försent att börja tänka på miljöpåverkan..

Permalänk
Medlem

Mycket bra intiativ så länge det funkar i praktiken, byta namn på avsändarbolag och säljar är kineserna bra på. Kort sagt myglar de med mycket för att få fördel.

Galet att folk köper så mycket skräp.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Tycker aliexpress eu varuhus fungerar bra.
Då har du också i teorin europeiskt konsument skydd när du beställer från dem.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Lågkvalitets och lågpriskonsumtion är bland det värsta vi har och ja, det är en otrolig miljöbov genom att slösa material som kunde gått till en maskin som håller i 10-20 år istället för 1-2...
Slöseriet av litum i alla dessa prylar är också stort på totalen.

För det så ska en riskkapitalist utnyttja det och kunna pressa 1000% marginal på samma vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det roliga är att 80% av produkterna på Temu finns på Amazon samt svenska butiker som Jula, Biltema m.fl.

Vi måste skydda VÅRA glorifierade droppshippers vi har hemma, inte ska vi bli mer attraktiva och lönsamma genom att slopa arbiträra kostnader/avgifter?

Ne vi producerar inget men ska vifta på fingret, det är bäst så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Storebror vill ha en del av kakan och döljer de bakom agendor som vanligt. Bara att nämna "miljö" så dansar den stora massan efter och viftar med armarna.

'' vi vill ta ut mer skatt då våra glorifierade dropshippers tar en smäll, det är jobbigt att kontakta fabriken och få bulk rabatt''

Vi producerar knappt förutom byråkrati och kostnader/avgifter men skit i att bli mer attraktiva för små/mellan företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För det så ska en riskkapitalist utnyttja det och kunna pressa 1000% marginal på samma vara.

Folk är helt delulu, att ringa fabriken och göra en storbeställning gör samma produkt halal i det svenska sinnet.

För en gångs skull skippar man mellanhanden och får mer värde för pengarna medans folk tror att mjölk härstammar från ica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degterk:

Ta av dig foliehatten. Världen är inte särskilt komplicerad. Det är staten och kapitalet som regerar. Och staten det är vi.

Ta av dig ögonbindeln, om vi är staten som regerar nämn en enda sak DU/JAG faktiskt fått bestämma om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Ta av dig ögonbindeln, om vi är staten som regerar nämn en enda sak DU/JAG faktiskt fått bestämma om?

Du får bestämma vilken mellanhands byråkrat ska representera dig i överbyråkratin

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Tycker aliexpress eu varuhus fungerar bra.
Då har du också i teorin europeiskt konsument skydd när du beställer från dem.

Det är bara för att dem förhandlade direkt med eu om VAT, vilket är samma strongarm taktik försöker dra med andra aktörer.

Folk sitter och dygdjuckar om miljö för samma produkter men som bara saknar marknadsföringen våra stora droppshipperföretag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det är bara för att dem förhandlade direkt med eu om VAT, vilket är samma strongarm taktik försöker dra med andra aktörer.

Folk sitter och dygdjuckar om miljö för samma produkter men som bara saknar marknadsföringen våra stora droppshipperföretag har.

Visst Biltema, Jula, Clas Ohlson mfl säljer mycket skrot direkt importerat från Kina. Samtidigt tar det ett ansvar att produkten uppfyller krav på säkerhet osv, och ger dig reklamationsrätt. Det sållar bort den värsta skiten som kan vara direkt hälso- eller brandfarlig.Men det de gör har inget med dropshipping att göra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Även med tull är det ändå billigare än köpa det i Sverige. Sen har dom eu lager som produkterna skickas till ett eu land först innan vidare till köparen. Detta har Kina könda shoppingsajter gjorts sen flera år tillbaks. Beställde nyligen från Aliexpress med France som skickar produkten. Fraltvägen blir då Kina - France - Sverige. Om produkten finns på France lager så skickas det direkt från France - Sverige då.
Så länge det är billigare att beställa från Kina så kommer jag fortsätta med det. Med tull eller inte.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Du får bestämma vilken mellanhands byråkrat ska representera dig i överbyråkratin

Exakt! Och ingen av dem har något intresse av att utföra någon förbättring utan bara att få sin lön för så litet arbete som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jättebra!

Hur ser det ut med porto-avgifter och så från Kina?
Får de fortfarande skicka saker till superlågpris?

Det borde vi också avskaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det hade varit bättre att regeringens jobb riktade in sig på att ta bort onödiga skatter och andra avgifter på svenska varor, så priserna sjönk i Sverige.. Hade de sen jobbat aktivt för att höja kronans värde så hade folk snart haft råd att handla hemma istället...
Kemikalieskatt på elektronik.. Ska det finnas en skatt så borde väl den läggas på tillverkaren och inte köparen? Om jag köper en skrivare så har den ju varit lika miljöovänlig när den står hemma på skrivbordet, med eller utan skatt.. Hade skatten drabbat tillverkaren hade förmodligen dessa hittat sätt att minska kemikalierna i produkterna. När den väl lämnat fabriken är det försent att börja tänka på miljöpåverkan..

Vad tänker du att regeringen kan göra för att stärka kronan? Tänk på att räntepolitiken styrs av Riksbanken som är, och ska vara oberoende. Regeringen styr över annat som kan påverka valutan, men vad konkret tänker du att de ska göra? Utan förslag faller din kritik platt. Den främsta orsaken till att kronon har haft en svag utveckling under lång tid är att världen är orolig, och då faller de allra flesta små valutor, oavsett vad pyttelandet försöker göra åt det. Det enda undantag som jag kommer på är Schweiz, vars valuta är mer stabil, men det är relaterat till det landets roll som bank-land.

Om vi vill ha en mer stabil valuta får vi gå med i Euro-samarbetet, men det kommer med sina egna fördelar och nackdelar.

Och kemikalieskatten kan undvikas genom att inte använda kemikalierna i tillverkningen. Om kemikalier anses nödvändiga för en viss typ av produkt så slår den lika för alla tillverkare, samtidigt som de har ett incitament för att på något kreativt sätt sluta använda kemikalier. Under tiden ger kemikalieskatten intäkter till åtgärder för att kompensera för kemikaliens påverkan på miljön.

Och jag tror inte det gör någon skillnad om skatten betalas av tillverkaren, eller av konsumenten. Det är samma kostnad som hamnar på produkten. Anledningen till att den läggs på vid exempelvis import från Kina till EU är väl att EU inte har någon möjlighet att beskatta kinesiska företag på plats i Kina, utan måste ta skatten vid importtillfället.

Vi borde införa fler importskatter på bland annat koldioxid, för att inte länder med höga koldioxidutsläpp ska ha kostnadsfördelar i form av billig, oskattad fossil energi i konkurrens mot företag i EU som bekattas hårt för sina koldioxidutsläpp.

Permalänk
Medlem

Staten har identifierat någonting svenskarna inte betalar hutlösa överpriser för så det blir ju givetvis högsta prioritet att åtgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Vi har en representativ demokrati, där vi röstar på partier. Politikerna arbetar för oss, och vill håller dem ansvariga genom hur vi röstar. Om du vill ha mer direkt påverkan kan du engagera dig i ett parti, eller bli någon annan form av opinionsbildare. Skriv en artikel eller bok om hur du tycker att Sverige ska utvecklas. Om dina idéer är bra kan du få uppmärksamhet och inflytande.

Eller har du några andra praktiskt genomförbara förslag till hur vi kan förändra vårt styre som ger oss mer inflytande utan att behöva engagera oss på heltid i tusentals frågor?

Eller skulle det kännas bättre med diktatur, som ger oss absolut noll inflytande?

Det finns länder man kan flytta till som har det så.

Sverige är ett av de absolut bäst fungerande länderna i världen, avseende demokrati. Men ingenting är givetvis perfekt. Allt går att förbättra. Det enda som leder till förbättring är engagemang och hårt arbete.

Så kavla upp ärmarna och sätt igång!

Permalänk
Medlem

Kan också vara ett sätt att minska våra otroligt oansvarsfulla och ignoranta konsumptionsvanor. Många som tar för givet att allt är någon annans problem, men när lovord som helt uppenbart är för bra för att vara sant sonika sväljs utan något som helst persoligt ansvarstänk så behövs åtgärder vilka agerar förmyndande eftersom de som utgör problemet (tankelösa konsumenter) inte själv kan ta minsta lilla ansvar, det är "nån annans problem".

Nu kan man ju tänka att skuldbeläggande inte fungerar, så må det vara, vilket Inte syftet med denna text heller. Den är ett kallt konstaterande av den generella avsaknaden av konsekvenstänk som genomsyrar även vårt samhälle där fokus är på konsumptionen som ändamål med ett ganska måttlöst förhållningssätt. Oavsett anledning till denna förhållning till konsumption så är det ett ganska omfattande problem som innebär stora problem. Även om man nu inte tror på global uppvärmning så är det andra som lider för att varorna ska kunna konsumeras till vrakpriser.

Här finns en ganska bra granskning:
https://special.aftonbladet.se/story/8qxQOQ

P3 dystopia har ett bra avsnitt om nätshopping som är värd att lyssna på.

När så folkets förmåga misslyckas behöver man kanske fundera över lite mer konkreta förmyndande åtgärder som begränsar peoblemets omfattning via artificiella metoder.

Oavsett om detta är rätt eller fel så är det en vinst om det begränsar de oetiska, hejdlösa & ansvarslösa konsumptionsmönster som likt en infektionssjukdom sprids över samhällskroppen.

Sen kanske inte Sverige kan göra något själv åt saken, men att bara åka med för att andra gör det är i mina ögon en vek ursäkt. Jag vet inte hur problemet löses, uppenbarligen ett knepigt sådant men det är bra att nåt görs. Man behöver nog försöka omforma hur folk ser på konsumption i grunden tror jag.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jättebra. Mindre miljöfarligt skräp till Sverige och som dessutom är producerat i en diktatur med förtryck och dåliga arbetsvillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Precis vad jag tänkte. Ibland har den där galna tariffianen Trump rätt

Han säger väl alla alternativ tills något fastnar och får gehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skillnaden är att då är de testade och godkända så de inte innehåller giftiga eller farliga ämnen. Och skulle det vara något fel så är det butikens ansvar att återta produkten.

Köper du från Temu och Shein så är du privatimportör och granskningen ligger på dig som importerar varorna att de inte är skadliga.
Det lägger ansvaret på individen och inte butiken.

Knappast testade, det tror jag väldigt lite på.
Dessa saker är säkerligen direkt impoterade och brandade med företagens namn bara. Exakt samma prylar säljes med exakt samma samma artikelnummer och samma produkt namn, rätt ofta faktist, och till stadigt överpris bara, så sjukt löjligt med alla överprisvaror på varor som säljes i Svergie som är från Aliexpress, Shein, Alibaba, Temu mfl.
Detta borde regeringen ta krafttag emot istället för detta löjliga beteende, dom ska inte gå med 500-1000 procents vinst bra för att dom är svenska företagare som ska köra sina dyra Mercedes, BMW, Chrysler jeepar.
Förbjud dessa företag som Jula, Biltema, Bauhaus mfl att sälja kinasaker för dubbla eller tom 30x till 50x ursprungs pris. Inte konstigt att man då väljer att köra importen själv om varan kostar under 1800 kr.

Samma vara ska inte ocker prissättas i Svergie, det är i stort sett bara här i Sverige det ockras på kina varor. Det beror inte bara på momsen / importavgiften. För samma varor i Tyskland och andra EU länder har myvket lägre priser på samma vara.

Min åsikt då jag efterforskat dom varor som finns båda på Ali sidorna, jämtemot samma vara i svensk butik, samma vara men till stadigt överpris i Svergie.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Frånvaro av skatt är väl ändå inte en skatte subvention? Är utgångsläget alltså att det ska vara skatt på allt?

Skattesubvention kan vara både reducerad skatt eller åtgärder är som är skattefinansierade. I det här fallet avses det första. Man kan ju diskutera om det ska vara skatt på allt, men det är så vårat samhälle ser ut.

Citat:

Vem hade kunnat ana att det skulle slå tillbaka mot oss att vi outsourcade tillverkning till låglöneländer...wait...

Enig.

Citat:

Du vill varken ha dom jobben, och vi skulle inte vilja/kunna göra dom ens om vi fick chansen.

Du vill heller inte betala dubbelt så mycket för din telefon, dator, tv, osv osv...det där är bara en dygd signalering från dig för du tror att det bara handlar om lågpris-skit som du ändå inte vill ha.

Nej det är sant att det finns jobb vi inte vill ha. Men samhället funkade bra innan vi importerade skräp också. Det är inte direkt som att vi behöver sakerna från Temu. Det är här vi går om varandra. Jag är motsatt att det finns ett kryphål som ger Temu en konkurrensfördel gentemot andra företag, jag förespråkar inte att all asienimport ska upphöra.

Visa signatur

Topkek