Google börjar kräva Javascript för webbsök

Permalänk
Melding Plague

Google börjar kräva Javascript för webbsök

Den som inte kan eller vill använda det får hitta en annan sökmotor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle ha slagit av javascript, kanske anledningarna sammanfaller med att man inte heller använder Google som tjänst!?

Permalänk
Medlem

Har Windows 11, JavaScript förinstallerat eller vad är som gör att en dator behöver detta program. Vad för syfte är detta utan Googles sökmotor. Jag förstår att jag kan googla men jag väljer att denna fråga är "ogooglebart" som Google "älskar" väldigt mycket.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

”Tech Crunch skriver att ett annat motiv än höjd säkerhet och användarvänlighet också kan ligga bakom Googles beslut”
Höjd säkerhet med JavaScript aktiverat

Permalänk

Vem använder Google är ju den stora frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killalldotpy:

Jag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av killalldotpy:

En förkrossande majoritet? StatCounter rapporterar att nästan 90% använder sig av google, med tvåan bing på 4%, och duckduckgo (mitt val) på 0,66%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killalldotpy:

'Fun' fact. Google hade ett medelvärde 5,9 miljoner sökningar varje minut under 2024. Så svaret på din fråga är "de flesta".

Permalänk
99:e percentilen

Fortsätt bära fanan högt, SweClockers – bli inte en SPA! 🙏🏻

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En förkrossande majoritet? StatCounter rapporterar att nästan 90% använder sig av google, med tvåan bing på 4%, och duckduckgo (mitt val) på 0,66%.

Jag använder fortfarande Google, men Google har blivit tydligt sämre och sämre över tid. Finns nu knappast till för att vi ska kunna hitta det vi söker efter. Undrar vilken jag ska börja använda istället?

Permalänk
Medlem

Javascript, skydd, höjer säkerhet… sambandet är omvänt, den som skrev den pressreleasen är verkligen okunnig

Det handlar om kontroll, spårning, att dra ännu en tjänst ännu mer in i reklamsnurran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag använder fortfarande Google, men Google har blivit tydligt sämre och sämre över tid. Finns nu knappast till för att vi ska kunna hitta det vi söker efter. Undrar vilken jag ska börja använda istället?

Google brukade leverera bra resultat men de senaste månaderna tycker även jag det blivit markant sämre.

Ska prova Duck Duck Go ett tag och se hur den är.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

SPA?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Single page application.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Single page application.

Single page application?

Jag vet, jag vet, googla. Men jag kan inte, har Noscript och tillåter inte Google där.

Givetvis har detta krav ingenting alls att göra med att google kommrt tillåta spårning med digitala fingeravtryck.

Ett bra alternativ till Google är Startpage.com om man absolut måste ha Googles sökresultat. Vill man ha Bings sökresultat använder man givetvis DuckDuckGo.

Fel språks genitivregler
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jnsson:
Skrivet av underd0g76:

Single page application?

Jag vet, jag vet, googla.

Nej, jag borde självfallet ha inkluderat en länk. Det är ju trivialt för mig att göra det, och det är annars svårt för någon utan förkunskaper att lista ut vad jag menar, även med hjälp av Google – i synnerhet om denne vill vara säker på att ha hittat rätt betydelse. Har redigerat mitt inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Den här nyheten fick mig att stänga av JavaScript på Google 👀

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Den här nyheten fick mig att stänga av JavaScript på Google 👀

Det var ett kortlivat experiment. Är ju typ beroende av Google Maps... 😠

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Då är det dags för webbsidor att gå tillbaks till Flash som ger hög säkerhet som Javascript?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skrivet av jnsson:
Skrivet av underd0g76:

Single page application?

Skrivet av Alling:

Nej, jag borde självfallet ha inkluderat en länk. Det är ju trivialt för mig att göra det, och det är annars svårt för någon utan förkunskaper att lista ut vad jag menar, även med hjälp av Google – i synnerhet om denne vill vara säker på att ha hittat rätt betydelse. Har redigerat mitt inlägg.

Länken är väl bra i sig, men om man ska förklara själva problemställningen kort så handlar det om att man går från att, mer traditionellt, leverera en webbsida som i sig är *innehåll* (ofta med lite scriptade finesser), till att leverera en applikation i form av en hög med script som gör att öht något går att se eller göra.

Det beror ju väldigt på vad det är man håller på med om detta är rimligt eller ej; om det *är* en applikation (tänk Google Docs, eller Photoshop Online, eller vad det nu må vara) så är det rimligt.
Men om det används som ett "annat sätt" att bygga en webbsida som visar innehåll så är det ju väldigt bakvänt, och typiskt mer eller mindre användarfientligt.

Det är motsvarigheten (ursäkta liknelsen om någon tycker att den skaver) att man går över från att överlämna något slags dokument/rapport i form av en .txt, .pdf, eller liknande (t.o.m. en .docx om man är en sån vilde) till att skicka en .exe-fil som på ett eller annat sätt arrangerar att dokumentet visas, på exakt det vis någon förutbestämt att man ska få titta på det, och som dessutom gör fan vet vad vid sidan av.

Och ja, det har varit "trendigt" att göra en SPA av saker som inte borde vara en SPA.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har Windows 11, JavaScript förinstallerat eller vad är som gör att en dator behöver detta program. Vad för syfte är detta utan Googles sökmotor. Jag förstår att jag kan googla men jag väljer att denna fråga är "ogooglebart" som Google "älskar" väldigt mycket.

JavaScript är ett scriptspråk som är inbakat i webbläsaren du använder, det är inget du installerar separat.

Permalänk
Medlem

Men nej! Nu kan jag inte använda min Amiga att göra mina Google-sökningar. Den har stöd för JavaScript men är otroligt långsam på att processa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Använt Duckduck i flera år personligen. Tycker det fungerar OK men är lite inlärningskurva. Svar är mer "genetiska" eftersom de inte kan individanpassas. Nice för att slippa "bubblan", onice eftersom sökmotorn har svårare att hitta vad *du* söker.

Jag utvärderar även kagi.com men för tidigt att säga något än. Kostar dock per månad efter trial, men är då såklart reklamfritt

Permalänk
Medlem

Internet relaterade saker + Google = antar alltid att det är "Always do evil things"

Men den här gången var det kanske inte så

Permalänk
Skrivet av killalldotpy:

Jag tex?

Hur man än vrider och vänder på det, och vad man än tycker om Google, får man bättre träffar där på det man söker.

Testar mer eller mindre regelbundet Bing och Duckduckgo och de kommer långt långt efter jmfm Googles träffrelevans.

Permalänk
Medlem

Hej då Google... :D

Skrivet av filbunke:

Hej Duckduckgo. Nice to meet you.

Jag använder aldrig Google... Eller ja, aldrig...men jag undviker det så gott jag kan.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av adrian_vg:

Jag tex?

Hur man än vrider och vänder på det, och vad man än tycker om Google, får man bättre träffar där på det man söker.

Testar mer eller mindre regelbundet Bing och Duckduckgo och de kommer långt långt efter jmfm Googles träffrelevans.

Bättre träffar hur? Antingen hittar man ju det man letar efter eller inte. Använder DDG aktivt dagligen, och det enda jag saknar från Google är googles effektiva dorking, men bortsett från det så levererar DDG 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Google brukade leverera bra resultat men de senaste månaderna tycker även jag det blivit markant sämre.

Ska prova Duck Duck Go ett tag och se hur den är.

Skrivet av cheben:

Använt Duckduck i flera år personligen. Tycker det fungerar OK men är lite inlärningskurva. Svar är mer "genetiska" eftersom de inte kan individanpassas. Nice för att slippa "bubblan", onice eftersom sökmotorn har svårare att hitta vad *du* söker.

Jag utvärderar även kagi.com men för tidigt att säga något än. Kostar dock per månad efter trial, men är då såklart reklamfritt

Skrivet av Radovic:

Hej Duckduckgo. Nice to meet you.

Jag använder aldrig Google... Eller ja, aldrig...men jag undviker det så gott jag kan.

Jag ska ge DDG en chans nu. Google ger bara vettiga resultat om man är ute efter att köpa något. Ska se om DDG är bättre på att hitta vetenskapliga artiklar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Det var ett kortlivat experiment. Är ju typ beroende av Google Maps... 😠

Får man fråga varför?

Finns garanterat bättre karttjänster därute som använder korrekta adresser vilket Google Maps inte på något sätt säkerställer då de inte vill betala för sig.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Får man fråga varför?

Finns garanterat bättre karttjänster därute som använder korrekta adresser vilket Google Maps inte på något sätt säkerställer då de inte vill betala för sig.

Utforska världen rent allmänt. Satellitbilder, streetview etc.
Spela Geoguessr.
Sen har jag redan en massa markers sparade på mitt konto och det vore nog lite smått smärtsamt att flytta över till en annan tjänst. 👀

Visa signatur