Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Så här säger Revolut-appen vid uppgradering.

Premium:
- Nord VPN Standard
- Tinder Plus
- Headspace
- Freeletics Coatch
- Picsart
- Sleep Cycle
- Wold

Metal:
- Financial Times Stndard Digital
- ClassPass 10 credits/month
- WeWoork 1 pass/month
- Masterclass 45+ classes
- NordVPN plus
- The Athletic
- Chess.com platinum
- Tinder Gold
- Headspace
- Freeletics Coach
- Picsart
- Sleep Cycle
- Wold

Ultra
- Financial Times Premium Digital
- ClassPass 20 credits/month
- WeWork 3 passes/month
- Masterclass Full Access
- NordVPN Complete
- The Athletic
- Chess.com Diamon
- Tinder Gold
- Headspace
- Freeletics Coarch
- Headway
- Picsart
- Sleep Cycle
- Wold

Dvs inget Perplexity.

Med reservation för felskrivning.

Jag kör på metal och den dök upp i appen så fort jag uppgraderat.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har rätt kreditkort för mig och min familj men är alltid öppen för att förbättra.

Just nu har vi Resurs kreditkort via Gekås.
Vi får 1% cashback i form av värdecheckar på Gekås, det är OK då vi ändå åker och handlar ibland.

Vi är en familj på 4, barnen är för små för att resa så det är inget vi tänker på.

Finns det ett kreditkort som passar oss bättre?
Nackdel med nuvarande är att bara en person kan kolla saldot, man måste logga in med BankID och det fungerar bara på den som äger kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Brukar lyckas spendera runt 15-20k per månad på nuvarande kort så det blir ju en del ändå men ett platinum verkar inte betala sig ändå enligt denna. Kasta in sambon med ett extrakort så ligger man nog och nosar runt 30k.
Kanske mer värt det om man reser mycket?

Kör du med sambon och kommer upp i 30k så kan amex elite vara mer intressant. Låst till sas och skyteam, men du drar in mer poäng att flyga för och får 2-4-1 kuponger som halverar poängkostnaden för bonusresorna.

Men allt beror förstås på vad syftet med kortet är och hur man använder det. Elite (och Platinum) innehåller t.ex. hyrbilsförsäkring som gör att man inte behöver köpa det öht från hyrbilsfirmorna (inte ens cdw) utanför sverige. Bara den är värd många kronor om man hyr bil en vecka på semestern t.ex.

Man ringer amex: Jag har blivit dubbeldebiterad eller felaktigt debiterad av handlare Y. Amex går på handlaren som får försöka bevisa att de har gjort rätt.
Man ringer något annat kreditkortsföretag: Jag har blivit dubbeldebiterad eller felaktigt debiterad av handlare Y. Annan säger att det är tråkigt, men man får själv försöka reda ut det med handlaren för de kan inget göra.

Så bara kundtjänst och kund i fokus gör amex till självklart val för egen del.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sitter och tittar lite på American Expresskorten.
Brukar lyckas spendera runt 15-20k per månad på nuvarande kort så det blir ju en del ändå men ett platinum verkar inte betala sig ändå enligt denna. Kasta in sambon med ett extrakort så ligger man nog och nosar runt 30k.
Kanske mer värt det om man reser mycket?

https://kreditkortguiden.se/kort/american-express-platinum/

Det man vill ha ett Amex Platinum för är väll dels dining by amex (6 restaurangbesök för 2) som egentligen bara det betalar för kortet. Sen flygplatsförmåner som loungen/Pontus in the air på arlanda om man reser, otroligt förmånligt att äta och dricka "gratis" om man är ute och reser.

Försäkringen som man får är riktigt bra.

Hade jag haft sambo/fru hade jag skaffat det kortet omgående. Men när man är själv så utnyttjar man inte dessa förmåner lika mycket och det är inte lika prisvärt.

Men annars skulle jag lätt använda mig utav detta kortet.

Men för egen del blev det Amex SAS premium istället då jag samlar poäng i SAS och har rest en hel del där.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har SAS Amex premium kortet (det silvriga) idag. Men jag funderar på att skaffa ett till kort som jag kan använda i de fall där Amex inte accepteras, för att få cashback. Vilket rekommenderar ni då till mig? Är det Norweigan kreditkort som jag ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag har SAS Amex premium kortet (det silvriga) idag. Men jag funderar på att skaffa ett till kort som jag kan använda i de fall där Amex inte accepteras, för att få cashback. Vilket rekommenderar ni då till mig? Är det Norweigan kreditkort som jag ska ha?

Tycker norwegian kompletterar Amex väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Håller med. Bytte från Everydaycard till Amex Blue och Norwegian (inställt på Cashback istället för CashPoints).

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Håller med. Bytte från Everydaycard till Amex Blue och Norwegian (inställt på Cashback istället för CashPoints).

Kör precis samma setup

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av zorken:

Skrivet av PointMan:

Skrivet av zorken:

Kör precis samma setup

Vill bara kolla, men visst stämmer det att Norweigan har ett maxtak på 500kr cashback per år? Så allt man köper efter det får man ingen cashback för?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vill bara kolla, men visst stämmer det att Norweigan har ett maxtak på 500kr cashback per år? Så allt man köper efter det får man ingen cashback för?

Det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ser inte det som ett problem. Jag har inga planer på att spendera över 100 lakan/år med mitt reservkreditkort.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

https://eurobonusguiden.se/2025/01/amexforandingapril/

Förändringar kommer på SAS Amex korten i April.

För egen del som kör Premium för att just resa i Business Longhaul kommer det bli en uppgradering till Elite-kortet men inväntar en förmodad kampanj för uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

För egen del som kör Premium för att just resa i Business Longhaul kommer det bli en uppgradering till Elite-kortet men inväntar en förmodad kampanj för uppgradering.

Jag signade för Premiumkortet i förra veckan och så kommer det här.
Blir nog att uppgradera till Elite för mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Skrivet av b-fire:

Jag signade för Premiumkortet i förra veckan och så kommer det här.
Blir nog att uppgradera till Elite för mig med.

Ja, riktigt tråkiga nyheter. Jag har också länge kört det för just businessbiljetter.
Men har 2 st 2-4-1 vouchers som ligger på mitt konto som kommer att funka att beställa i business. Nu måste man bara hitta någon rolig resa också..

Det är ganska stor prisskillnad på premium och elite. Så får se hur jag gör i framtiden..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Tack för informationen! Jag tänkte precis skaffa ett Amex Premium för att få tillgång till detta men det var ju en väldans tur i mitt fall. Kommer knappast ha en spend på över 300k per år för att se att det är värt att gå till Elite heller, så det känns tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack för informationen! Jag tänkte precis skaffa ett Amex Premium för att få tillgång till detta men det var ju en väldans tur i mitt fall. Kommer knappast ha en spend på över 300k per år för att se att det är värt att gå till Elite heller, så det känns tråkigt.

Väldigt många som tänker som dig Viktorph.
Bland annat jag som sagt. Men ska man tänka lite positivt så kommer det bli färre som slåss om bonusplatserna i business.

Ska också bli spännande hur SAS Mastercard ska kontra med detta då systemet för Nivåpoäng ändras också på elite. Istället för att man får 20 000 nivåpoäng varje år får man några nivåpoäng per 100kr spenderat. Dvs precis som mastercard. Så de flesta kommer nog köra vidare på att använda bara Amex så långt det går nu. Kanske att man behåller sitt mastercard för att få tillgång till fly premium.

Men det blir mycket pengar i kortavgifter bara för att få några rabatterade flygningar på SAS-avgångar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda mitt nya Amex blue i ett par veckor nu och jag är lite smått iriterad. Så långt har min analys lett mig:

Dessa aktörer tar mitt Amex: Coop, McDonalds, en parkeringsapp, 2 restauranger, Preem (tankning)

Dessa aktörer tar INTE Amex: 2st ICA-butiker jag har nära mig, Västtrafik-appen, Picadeli, en annan parkeringsapp, Apotea, bitiba.se.

Tämjligen irriterade - jag trodde att det skulle vara mer vanligt än ovanligt att acceptera Amex i storstaden och att där bara skulle vara små kiosker som inte tar det. Vad är poängen med att försöka få cashback eller för den delen poäng om stora kostnader som kollektivtrafik och ens primära matbutik vägrar ta det? Lite besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ja, riktigt tråkiga nyheter. Jag har också länge kört det för just businessbiljetter.
Men har 2 st 2-4-1 vouchers som ligger på mitt konto som kommer att funka att beställa i business. Nu måste man bara hitta någon rolig resa också..

Det är ganska stor prisskillnad på premium och elite. Så får se hur jag gör i framtiden..

Fan vad tråkiga nyheter. Jag kör också premium just nu för 135kr i månaden, och har också 2st 2-4-1 vouchers just nu. Men om jag förstår det rätt så kan jag använda de för business om man fått dem innan 1 april 2025.

Jag kommer nog köra SAS classic bara, vet ni om man ska stänga ner sitt kort först och beställa det nya eller om Amex byter kort åt en?

Permalänk
Medlem

Insåg nu att jag spenderat lite i onödan på Amex för fick en voucher i april 2024, och trodde då att den börjar på noll så att jag kan börja spendera för en ny voucher. Men tydligen kunde jag inte dra in någon mer voucher 2024 utan 1 januari 2025 började jag på noll. Så allt jag spenderade från april 2024 till 31 december 2024 var i princip onödigt på Amex-kortet? Låter väldigt konstigt system så ska definitivt byta till blåa Amex Classic nu som är gratis.

Permalänk
Medlem

Trist att de gör SAS Amex Premium mer eller mindre meningslöst, blir nog till att byta kort från Amex och pynta resorna själv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Fan vad tråkiga nyheter. Jag kör också premium just nu för 135kr i månaden, och har också 2st 2-4-1 vouchers just nu. Men om jag förstår det rätt så kan jag använda de för business om man fått dem innan 1 april 2025.

Jag kommer nog köra SAS classic bara, vet ni om man ska stänga ner sitt kort först och beställa det nya eller om Amex byter kort åt en?

Precis, de vouchers som är intjänade innan 1/4 2025 kommer att gå att använda i valfri bokningsklass.
Du kan ringa eller chatta med supporten och be dom nedgradera dig till SAS classic så får du ett nytt kort av dom.

Skrivet av mhj:

Insåg nu att jag spenderat lite i onödan på Amex för fick en voucher i april 2024, och trodde då att den börjar på noll så att jag kan börja spendera för en ny voucher. Men tydligen kunde jag inte dra in någon mer voucher 2024 utan 1 januari 2025 började jag på noll. Så allt jag spenderade från april 2024 till 31 december 2024 var i princip onödigt på Amex-kortet? Låter väldigt konstigt system så ska definitivt byta till blåa Amex Classic nu som är gratis.

Ja, tyvärr är det ju så att när man uppnått 150k i spend på sitt kort så kan du inte börja om direkt utan det är från 1 januari till 31 december perioden är.

Det är fördelen med nya reglerna på Elite kortet. Då kommer du få nivåpoäng på varje krona. Dvs 6 nivåpoäng per 100kr. Så du gör ingen "onödig" spend på kortet. Men då kostar kortet 500kr i månaden också Så man behöver ha en rejäl spend för att det ska vara värt att ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag har börjat använda mitt nya Amex blue i ett par veckor nu och jag är lite smått iriterad. Så långt har min analys lett mig:

Dessa aktörer tar mitt Amex: Coop, McDonalds, en parkeringsapp, 2 restauranger, Preem (tankning)

Dessa aktörer tar INTE Amex: 2st ICA-butiker jag har nära mig, Västtrafik-appen, Picadeli, en annan parkeringsapp, Apotea, bitiba.se.

Tämjligen irriterade - jag trodde att det skulle vara mer vanligt än ovanligt att acceptera Amex i storstaden och att där bara skulle vara små kiosker som inte tar det. Vad är poängen med att försöka få cashback eller för den delen poäng om stora kostnader som kollektivtrafik och ens primära matbutik vägrar ta det? Lite besviken

Ett tips är att skaffa och länka kortet till PayPal så får du några fler ställen. Man ja, det är trist.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Ofta är det blippen som inte fungerar så bra med Amex.
På ICA är det iallafall så.

Men om du kör med ditt amex-kort i Apple Pay så fungerar det. Det funkar också att stoppa in chippet i läsaren.
Det är tråkigt att behöva göra så men ibland behöver man om man vill jaga cashback eller poäng.

I Sthlm så funkar det inte att köpa månadskort i kioskerna ute på tunnelbanestationen men det går att via appen och hemsidan att betala med Amex.

Sen som andra varit inne på, många ställen på internet som inte tar amex har Paypal som alternativ, där inne kan du lägga in amex som betalkort.

Så det går men man måste vänja sig vid att det kanske inte är det lättaste hela tiden

För egen del så brukar jag använda mitt amex till 90% av alla inköp upp till jag fått min 2-4-1 voucher (150k i spend) sen går jag över till mitt SAS Mastercard för att få nivåpoängen.

Men om jag väljer att gå upp till ett Amex Elite så blir allt inköp på mitt amex kort (där det funkar) och sen minst ett köp i månaden för att få 500 nivåpoäng varje månad från SAS MC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

till er alla som blir upprörda över det faktum att 2-4-1 vouchern inte längre gäller på business class så har jag en fråga:

Enkelresa till Nordamerika/ Asien kostar
30 000p i SAS Go Bonus
40 000p i SAS Plus Bonus
50 000 i SAS Business Bonus
---

Alltså tur och retur för 2 personer kommer att kosta 100 000p i SAS Business Bonus.
Fråga 1 - måste man ha två 2-4-1 vouchers om man ska flyga 2 pers tur och retur, eller räknas detta som en resa för två?
---
Om man bortser kampanjer etc och har ett kort som ger 15p per 100kr (SAS AMEX Premium) så innebär det att man måste spendera 666 666kr per år för att få detta.
Det är ju oerhört mycket.

Jag blir ju nöjd om jag samlar ihop poängen till en SAS GO resa, och då påverkas jag ju inte av de förändringar som har inträffat med Premium och Elite kortet.

Eller missar jag något viktigt? Kunde man få business resa billigare?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

till er alla som blir upprörda över det faktum att 2-4-1 vouchern inte längre gäller på business class så har jag en fråga:

Enkelresa till Nordamerika/ Asien kostar
30 000p i SAS Go Bonus
40 000p i SAS Plus Bonus
50 000 i SAS Business Bonus
---

Alltså tur och retur för 2 personer kommer att kosta 100 000p i SAS Business Bonus.
Fråga 1 - måste man ha två 2-4-1 vouchers om man ska flyga 2 pers tur och retur, eller räknas detta som en resa för två?
---
Om man bortser kampanjer etc och har ett kort som ger 15p per 100kr (SAS AMEX Premium) så innebär det att man måste spendera 666 666kr per år för att få detta.
Det är ju oerhört mycket.

Jag blir ju nöjd om jag samlar ihop poängen till en SAS GO resa, och då påverkas jag ju inte av de förändringar som har inträffat med Premium och Elite kortet.

Eller missar jag något viktigt? Kunde man få business resa billigare?

Du kan antingen resa 2 pers för 100k eller en för 50k poäng.

Du har rätt att det krävs en del spend, men många bäckar små. Jag har fått en hel del poäng på invites, bytt elavtal en gång osv...
Jag trodde också till en början att jag knappt skulle få åka pga att man behövde så mycket spend för att få poäng. Men har fått en hel del poäng genom invites, sen har jag även bytt elavtal en gång för 10k osv...

EDIT: jag har elitekort, tänkte egentligen nedgradera men nu blir det ju inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Trist att de gör SAS Amex Premium mer eller mindre meningslöst, blir nog till att byta kort från Amex och pynta resorna själv istället.

Vad har jag missat, varför skulle det vara meningslöst nu?
Jag har SAS Amex Premium, är det något nytt som hänt?

Edit: Är det att man inte kan boka business längre?
Att det skulle vara värdelöst nu är väl ändå att ta i?

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis till Norwegian. Hade SJ innan, men när jag fick reda på att poängen man samlar INTE räknas mot medlemsnivå så blev det uppsägning direkt. Helt meningslöst då. Innan dess, när jag reste mycket i jobbet hade jag Nordic Choice och var rätt nöjd - däremot nu när det inte är några hotellnätter i jobbet något mer så kändes det meningslöst.

Få se om jag blir nöjd med Norwegian, annars hade jag spanat i Revolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Ett tips är att skaffa och länka kortet till PayPal så får du några fler ställen. Man ja, det är trist.

Vilket trick, det hade jag ingen aning om. Så fler webbsidor online tar emot Amex-kortet om det är kopplat till PayPal? För detta trick påverkar inte köp i butik väl?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Shadee:

Jag bytte precis till Norwegian. Hade SJ innan, men när jag fick reda på att poängen man samlar INTE räknas mot medlemsnivå så blev det uppsägning direkt. Helt meningslöst då. Innan dess, när jag reste mycket i jobbet hade jag Nordic Choice och var rätt nöjd - däremot nu när det inte är några hotellnätter i jobbet något mer så kändes det meningslöst.

Få se om jag blir nöjd med Norwegian, annars hade jag spanat i Revolut.

Har du spanat in Amex Blue? 1.25% i cashback. Avgift på 35kr/mån men spenderar du mer än 34k per år så är det värt det.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vad har jag missat, varför skulle det vara meningslöst nu?
Jag har SAS Amex Premium, är det något nytt som hänt?

Edit: Är det att man inte kan boka business längre?
Att det skulle vara värdelöst nu är väl ändå att ta i?

Ja, var i princip bara att man kunde köpa dyra businessbiljetter som gjorde det värt det jämfört med t.ex. ett Amex Blue.