Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Amex har växlingspåslag cirka 2%, nästan alla kort har något liknande. Vill man optimera maximalt får man ha ett kort för resor och ett hemma, för jag vet inga kort som har både bonusprogram och gratis växling. Annars brukar det inte handla om jättemånga kronor och ören ifall det bara är reskassan till en svenssonsemester som avgiftbeläggs, så man kan ju skita i det också och bara leva livet.

Norwegian har en maxgräns för bonus du kan få ut som är 500kr per år, kan vara bra att känna till.

Skrivet av Choffe:

För dig som kund blir det ingen extra kortavgift vid köp i svenska butiker, vare sig du har Amex eller MC. Utomlands är min erfarenhet att Amex har bättre växlingskurs än Mastercard. Men inget av dem är bra för kontantuttag, för det använder jag Northmill.

Mycket pengar kommer du aldrig få på cashback, finns mer att hämta i poängjakt, men då ska man orka lägga den tiden. Amex Blue är klockrent för bra cashback till ganska låg avgift.

Bra att känna till Norweigans maxgräns. Det är mycket mer värt för mig att byta till Amex blue. Om någon har en inbjudan till den så PM:a gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Amex har växlingspåslag cirka 2%, nästan alla kort har något liknande. Vill man optimera maximalt får man ha ett kort för resor och ett hemma, för jag vet inga kort som har både bonusprogram och gratis växling. Annars brukar det inte handla om jättemånga kronor och ören ifall det bara är reskassan till en svenssonsemester som avgiftbeläggs, så man kan ju skita i det också och bara leva livet.

Norwegian har en maxgräns för bonus du kan få ut som är 500kr per år, kan vara bra att känna till.

Revolut med revpoints har båda tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

För dig som kund blir det ingen extra kortavgift vid köp i svenska butiker, vare sig du har Amex eller MC. Utomlands är min erfarenhet att Amex har bättre växlingskurs än Mastercard. Men inget av dem är bra för kontantuttag, för det använder jag Northmill.

Mycket pengar kommer du aldrig få på cashback, finns mer att hämta i poängjakt, men då ska man orka lägga den tiden. Amex Blue är klockrent för bra cashback till ganska låg avgift.

Toppen, men då står jag nog mellan att köra Amex blue och bibehålla mitt Amex classic som jag kör nu. På det är det inge cashback, men samtidigt ingen avgift per månad. Men känns inte som jag samlar ihop till så mycket poäng på Amex classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Toppen, men då står jag nog mellan att köra Amex blue och bibehålla mitt Amex classic som jag kör nu. På det är det inge cashback, men samtidigt ingen avgift per månad. Men känns inte som jag samlar ihop till så mycket poäng på Amex classic.

Det är ju en väldigt enkel jämförelse att göra då du vet hur mycket du spenderar på ett år med Amex. Jämför cashback du hade fått minus årsavgift med det antal poäng du fått från SAS. Och framförallt, använder du poängen? Om inte är ju värdet noll.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ett tips att att kika här så kan du jämföra mellan Amex tex:

https://awardplanner.se/tools/max-poang/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ett tips att att kika här så kan du jämföra mellan Amex tex:

https://awardplanner.se/tools/max-poang/

Grym länk! Tack! Jag som tänkt byta ut mitt Amex Gold mot något mer lönsamt och denna sida var ju tokbra då den visar SAS LVL och SAS EB också.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av concierge-tjönsterna som är kopplade till en del av de dyrare korten?
Funkar det att få (utsålda) konsertbiljetter, att hitta den där speciella konfigurationen av vad man nu letar efter (grafikkort?), få bord på den populära restaurangen i London etc?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är det någon som har erfarenhet av concierge-tjönsterna som är kopplade till en del av de dyrare korten?
Funkar det att få (utsålda) konsertbiljetter, att hitta den där speciella konfigurationen av vad man nu letar efter (grafikkort?), få bord på den populära restaurangen i London etc?

De kan ju inte trolla tyvärr. Men de hjälper dig att få bord på svårare ställen. Åtminstone försöker.
Kanske att typ Amex Black concierge kan lösa utsålda biljetter men vanliga hjälper dig mest att sätta ihop paket av tjänster.

Typ om du ska åka till Barcelona och behöver tips på bra restauranger och få hjälp med bokningar av ställe + taxi och kanske att det ska ligga någon ny skjorta eller liknande på hotellet när du kommer dit så kan de fixa.

Har bara använt det för boka resturanger tidigare och det har funkat bra (med Amex Platinum), dock var det några år sedan nu.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av mhj:

Helst rena pengar då jag tycker det är sjukt svårt att hitta bonusresor.

Har en 2-4-1 voucher just nu men bara 85k poäng hos SAS, så det kommer jag inte långt på med frugan. Trodde jag kunde boka en business resa att bjuda henne på men det går inte. Skulle bli economy isåfall vilket är lite segt.

Trodde inte att det gick att boka första klass med poäng från Premium eller Classic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Trodde inte att det gick att boka första klass med poäng från Premium eller Classic?

Det gick tidigare. Så om han fick sin 2-4-1 biljett innan brytdatumet (1 april eller 1 maj, kommer inte ihåg) så funkar det.
Dock "går" det inte boka first med något bolag som är anslutna till Skyteam med poäng.
Teoretiskt går det men det släpps typ inte biljetter med något bolag i first.
Business däremot går och är relativt lätt att hitta om man är lite kreativ och spontan

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har inte så bra koll på kreditlagen så jag tänkte inte alls på den aspekten. Det blir onekligen lite jobbigare om man ska strida ensam bara med konsumentköplagen.

Jag får nog aktivera krediten i alla fall för säkerhets skull. Har ju alltid haft kredit på alla mina kort, men som sagt inte utnyttjat det mer än de räntefria dagarna som korten erbjuder, så kommer inte av misstag utnyttja det.
Det kostar ju inget extra, ja förutom en anteckning om att jag ansökt om kredit hos upplysningsföretagen det här året.

Tack för info som jag missat!!

Ett annat stort minus med Northmill är att du inte kan få denna kreditbetalningen som en autogiro eller e-faktura till din normala bank dit alla andra kort och räkningar går. Det innebär att du hela tiden måste vara aktiv i northmill, att gå in i appen och flytta över pengar eller att betala fakturan som hamnar där. Just detta jag personligen vill komma ifrån - extra administrativt arbete.

Jag vill ha 1 bank (eller möjligtvis 2, Avanza för börsen som andra) för att lösa allt det finansiella. Har man kreditkort så kan man ha det så, och aldrig behöva öppna eller hålla koll på någon annan bank-app utöver undantagsfall.

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Söker ett nytt favoritkreditkort. Har länge kört OKQ8's kort eftersom det inte har någon årsavgift och bra försäkringar. Samt att man förr fick en 1% cash back på allt man handlar var som och 3% på deras butiker. Men kortet blev sämre för ca ett år sedan och samt eftersom jag nite har någon bil är det makligt hämta ut bonus.

Så, vad använder ni för kreditkort? Vad ingår det för bonusar, försäkringar och cash back osv?

Funderar på ett https://www.remember.se/kreditkort/more

Master Card Platinum helt klart, men då måste du ha 10mille. Kortet är tungt.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Ett annat stort minus med Northmill är att du inte kan få denna kreditbetalningen som en autogiro eller e-faktura till din normala bank dit alla andra kort och räkningar går. Det innebär att du hela tiden måste vara aktiv i northmill, att gå in i appen och flytta över pengar eller att betala fakturan som hamnar där. Just detta jag personligen vill komma ifrån - extra administrativt arbete.

Jag vill ha 1 bank (eller möjligtvis 2, Avanza för börsen som andra) för att lösa allt det finansiella. Har man kreditkort så kan man ha det så, och aldrig behöva öppna eller hålla koll på någon annan bank-app utöver undantagsfall.

Jag förstår vad du menar. Det är lite jobb att flytta lönen till Northmill varje månad och sen swisha tillbaka de gånger jag behöver använda swish, som ju är kopplad till skandiabanken. men bytet till NM gjorde jag av principskäl så lite jobb får jag ta skandiabanken har idag 0,40% ränta - på rörligt sparkonto! ännu mindre om än något på lönekontot, medans jag får 2% hos NM på ett rörligt konto där jag får använda pengarna så mycket jag vill via kreditkortet. Det blir förvisso bara några tior per månad i ränteutbetalning, men en principsak att inte stödja sådant beteende.

Jag tog det helt enkelt som en personlig förolämpning när skandiabanken sänkte räntan till så löjlig nivå på ett sparkonto så jag har skandiabanken bara som transaktionskonto för lönen hädanefter, eftersom det är gratis...än så länge

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tillägg: Såg nu hos Avida att de ändrat sig och inte kommer ta ut 1,99% valutapåslag, utan det ska fortsätta vara 0. Det var nog inte bara jag som blev förbannad över den kommande ändringen, så de pudlade. Dessutom verkar deras nya kort "Avida Black" vara helt kostnadsfritt, så det är i så fall ett tips. Sämre villkor än förut (så som bara 45 räntefria dagar och måste alltid betalas senast löningsdagen 25:e - givetvis enbart för att öka risken att åka på förseningsavgift + ränta), men fortfarande 0 årsavgift och 0 valutapåslag, och det är de två viktigaste för mina behov.

Det var ett intressant val för oss som hade föredragit kreditkort över debit (northmill). Sedan såg jag den extremt svettiga uttagsavgiften på 3%, som gör att den är klart sämre än många andra kort som har valutaväxlingspåslag. Det gör ju att hela syftet med kortet faller - det behöver vara billigare att både göra kortköp och kontantköp i utlandet med detta kort än alternativen för att det ska fylla sitt syfte. För sakens skulle skrev jag ett mejl till dem där jag upplyste de om att denna prissättning inte är konkurrenskraftig, men det lär ju inte direkt bära något frukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag förstår vad du menar. Det är lite jobb att flytta lönen till Northmill varje månad och sen swisha tillbaka de gånger jag behöver använda swish, som ju är kopplad till skandiabanken. men bytet till NM gjorde jag av principskäl så lite jobb får jag ta skandiabanken har idag 0,40% ränta - på rörligt sparkonto! ännu mindre om än något på lönekontot, medans jag får 2% hos NM på ett rörligt konto där jag får använda pengarna så mycket jag vill via kreditkortet. Det blir förvisso bara några tior per månad i ränteutbetalning, men en principsak att inte stödja sådant beteende.

Jag tog det helt enkelt som en personlig förolämpning när skandiabanken sänkte räntan till så löjlig nivå på ett sparkonto så jag har skandiabanken bara som transaktionskonto för lönen hädanefter, eftersom det är gratis...än så länge

Jag köper helt ditt resonemang Borde kanske göra liknande. Jag har min buffert på Avanza för att samla mitt kapital på en bank för detta syfte. Deras sparkonto är inte jättesexigt, 1,3%, men jag gillar att ha översynen. Min huvudbank håller bara en liten skvätt swish-pengar. Så jag hade kunnat göra som du och få en liten slant till kanske. Men det är inte en ansenlig summa som ligger på sparkontot heller, det mesta ligger på börsen. Och det är fint att snabbt kunna flytta över pengar internt om man vill hugga till på ett bra köpläge på börsen antar jag.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Amex höja avgiften för kortet SAS amex premium? Samt göra att 2-4-1 bara gällde i europa. Det var därför jag bytte från den till sas amex classic, men nu verkar det fortfarande vara samma avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Skulle inte Amex höja avgiften för kortet SAS amex premium? Samt göra att 2-4-1 bara gällde i europa. Det var därför jag bytte från den till sas amex classic, men nu verkar det fortfarande vara samma avgift.

Den enda förändringen jag kan minnas att jag sett är att det inte längre går att köpa businessbiljetter för 2-4-1. Vill du göra det måste du ha Elite.

Permalänk
Medlem

Precis skaffat amex cashback så får se hur det kortet är. De bjöd på månads avgiften första året.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT