Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Hej

Har ett mini itx case idag som inte riktigt kyls ner bra, det har framförallt märkts nu när det är så varmt. ( Datorn vrålhänger sig ).

Så jag fick den briljanta idéen att köpa nytt case och de delarna som behövs.

Har idag som jag vill spara

- RTX 4070
- AMD Ryzen 5 5600x

Så det är resten som behövs, tänkte även am5. Någon snäll skäl som kan hjälpa mig ? Extra plus om det blir lite mer fokus på att den ska gå svalt.

Permalänk
Medlem

Ofta passar ju chassin flera *TX-varianter så kolla manualen så kanske du kan flytta över alla delarna istället för att behöva köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ofta passar ju chassin flera *TX-varianter så kolla manualen så kanske du kan flytta över alla delarna istället för att behöva köpa nytt.

Det visste jag inte ! Låter kanon.

Permalänk
Medlem

Då borde denna fungera ?

https://www.inet.se/produkt/6907035/lian-li-o11d-mini-v2-flow...

Men sen behöver jag väl ny PSU eller borde den jag har funka med ( kan kolla vad den heter om det behövs ), men den sitter i NZXT H1 case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Då borde denna fungera ?

Men sen behöver jag väl ny PSU eller borde den jag har funka med ( kan kolla vad den heter om det behövs ), men den sitter i NZXT H1 case.

Det finns brackets för att sätta SFX-agg i ATX-lådor, dock brukar kablarna vara lite kortare på SFX, så det är inte säkert att de räcker fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Då borde denna fungera ?

Mindre psu fungerar såklart också i större chassi, nackdelen vore ju ifall psun låter för högt och inte har tillräckligt bra kylning.

Cpu-kylare antar jag att du vill ha något annat dock, ifall cpu blir för varm eller kylaren högljudd. Finns otroligt bra luftkylare under 500-lappen (tänker främst på Thermalright Peerless Assassin och Phantom Spirit) och även väldigt bra för 350kr (ID-Cooling Frozn A620).

För grafikkortet rekommenderar jag att undervolta den.

Skrivet av dlq84:

Det finns brackets för att sätta SFX-agg i ATX-lådor, dock brukar kablarna vara lite kortare på SFX, så det är inte säkert att de räcker fram.

I värsta fall finns förlägningskablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Mindre psu fungerar såklart också i större chassi, nackdelen vore ju ifall psun låter för högt och inte har tillräckligt bra kylning.

Cpu-kylare antar jag att du vill ha något annat dock, ifall cpu blir för varm eller kylaren högljudd. Finns otroligt bra luftkylare under 500-lappen (tänker främst på Thermalright Peerless Assassin och Phantom Spirit) och även väldigt bra för 350kr (ID-Cooling Frozn A620).

För grafikkortet rekommenderar jag att undervolta den.

I värsta fall finns förlägningskablar.

Tack för ditt svar!

Tänker att jag skaffar ny psu så slipper man köpa förlängningskablar och man vet den kyler tillräckligt. Så om någon vänlig själ hade kunnat sätta ihop det jag behöver så kan jag skänka min gamla psu som tack !