Jag får ljud när jag spelar, lyssnar på musik m.m.
Men den hittar inte min mic alls i Windows, den hittar inte headseten alls i programvaran. Headset körs via 3.5mm uttag.
Efter att ha tittat på bilder av headsetet, så antar jag att problemet är att headsetet använder en kombinerad kontakt där ljud och mikrofon samsas på samma kontakt, medans moderkortet har separata uttag för ljud och mikrofon.
Kombinerade portat är vanliga på telefoner och bärbar dator men finns väldigt sällan på stationära datorer.
Efter att ha tittat på bilder av headsetet, så antar jag att problemet är att headsetet använder en kombinerad kontakt där ljud och mikrofon samsas på samma kontakt, medans moderkortet har separata uttag för ljud och mikrofon.
Kombinerade portat är vanliga på telefoner och bärbar dator men finns väldigt sällan på stationära datorer.
Precis, och ett enkelt sätt att testa att micken faktiskt fungerar är att koppla in den i mic ingången istället (röd på baksidan), och kolla i windows eller discord att den fungerar. Men ja, du behöver en splitter
Precis, och ett enkelt sätt att testa att micken faktiskt fungerar är att koppla in den i mic ingången istället (röd på baksidan), och kolla i windows eller discord att den fungerar. Men ja, du behöver en splitter
Det kan ju kanske gå eftersom det bara är ett uttag, men hittar ingen information över vad det uttaget skall kunna ge (står bara HD Audio på deras hemsida/manual). Det vill säga ingen information om det både är ljud in och ut, eller bara ut, det finns heller inga bra bilder över kontakterna till moderkortet, så man skulle kunna se vad som gäller för det uttaget.
Så kan inte hjälpa mycket mer utan mer information.