Tele2 ändrar mitt mobilabonnemang mot min vilja. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Tele2 ändrar mitt mobilabonnemang mot min vilja. Vad göra?

*Edit* Lyckades tillslut komma fram till kundtjänst och dom gick med på att inte göra det dyrare utan istället sänka till det lockpris som dom erbjuder till nya abonnemang.
Det lönar sig att sitta i telefonkö och hota med att byta operatör

Fick idag ett SMS om att Tele2 kommer höja mitt pris och ge mig ett sämre abonnemang.
Letat under Mina sidor utan att hitta någon möjlighet att bestrida ändringen.

Har ni varit med om det här och hur hanterade ni det?
Har varit kund sen 2012 och brukar vara nöjd men nu blev jag besviken.

Problemet löst.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fick idag ett SMS om att Tele2 kommer höja mitt pris och ge mig ett sämre abonnemang.

Du kan inte bestrida den. Tele2 har rätt att göra ändringar. Vill du inte acceptera det så får du ringa uppsägningsavdelningen och säga att du vill säga upp abonnemanget och då kanske få något erbjudande där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt säger villkoren att de har rätt att ändra abonnemanget, och om du inte gillar ändringarna har du rätt att säga upp avtalet oavsett om det finns andra överenskommelser runt om som skulle hindra att du säger upp.

Missnöjd kan man så klart vara, men det är väl lite konstigt om man kan komma överens om villkor som gäller tills vidare och sedan är det bara den ena parten som kan säga upp avtalet? Skillnad om det är bindningstid, men det gissar jag att du inte har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Har varit kund hos Tele2 i över 20 år nu och börjar tröttna på deras skit. De har ändrat mitt abonnemang en gång om året senaste 5 åren. Det går inte att göra något åt det. Men det blir en uppsägning snart.

Permalänk

Ja, de har rätt att ändra abonnemanget så länge bindningstiden gått ut. Den informationen står i avtalsvillkoren.

A 7.1 Tele2 har rätt att ändra Villkoren, Tjänsten
eller avgifter. Tele2 har rätt att göra en årlig
indexjustering av abonnemangsavgifter (gäller ej
om Kund tecknat abonnemang med bindningstid).

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Om du har ett avtal som är bundet på något sätt så kanske det finns grund att bestrida. (Men så klantiga är de förmodligen inte att de skulle ändra priset förrän efter isf...)

Annars kan du klaga och se om de vill ge dig någon form av deal. Jag skulle inte hålla andan, men kanske att de har något om du verkar vara på väg att säga upp.
(Säger detta utan att ha koll på vad just Tele2 gör i frågan, men rent allmänt verkar större företag sällan ha något större intresse av att göra trogna kunder nöjda.)

Annars är ju grundtipset: shoppa runt lite och se vilken operatör som ger dig bäst villkor och byt till något som passar dig bättre. De brukar vara mycket bättre på att ha erbjudanden för att locka nya kunder än för att behålla trogna kunder.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan inte bestrida den. Tele2 har rätt att göra ändringar. Vill du inte acceptera det så får du ringa uppsägningsavdelningen och säga att du vill säga upp abonnemanget och då kanske få något erbjudande där

Tack för svar även om det var tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Har varit kund hos Tele2 i över 20 år nu och börjar tröttna på deras skit. De har ändrat mitt abonnemang en gång om året senaste 5 åren. Det går inte att göra något åt det. Men det blir en uppsägning snart.

Har någon ändring blivit bättre för dig eller är det bara till det sämre?
I den här ändringen låtsas dom att jag ska få något som är bättre och därför ökar priset men när man läser det finstilta så blir det faktiskt både sämre och dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

I den här ändringen låtsas dom att jag ska få något som är bättre och därför ökar priset men när man läser det finstilta så blir det faktiskt både sämre och dyrare.

På vilket sätt blir det sämre? Vad för abonnemang har du nu? Tele2 har en drive just nu på 20GB abonnemnaget som du kan få för 299 i 12 mån plus dubbel surf så länge du har kvar abonnemanget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Mest bara dyrare. Hade ett gammalt abonnemang med fri surf och samtal/sms/mms för 199kr i månaden. Men sen tog de bort fri surf och införde pris för data. Sen kom Fri surf tillbaka med obegränsade abonnemang. Nu blir skillnaden 349kr i månaden från första mars mot 319kr som jag har nu men med mindre data mängd. Från 30gb till 20gb.

Det brukar stå att de "uppgraderar" ditt abonnemang. Men det har varit nedgradering varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt blir det sämre? Vad för abonnemang har du nu? Tele2 har en drive just nu på 20GB abonnemanget som du kan få för 299 i 12 mån plus dubbel surf så länge du har kvar abonnemanget

Dom sänker min data och höjer priset
I drygt tre år har jag betalat 319 kr/mån för 30GB nu ska jag betala 349 kr/mån för 20GB.
Reklamerbjudandet på hemsidan gäller nog bara nya kunder gissar jag.
Har försökt prata med deras chattbot men den är värdelös och det finns för närvarande ingen människa som har tid att prata har dom sagt hela morgonen.

Ska försöka besöka en Tele2 butik som ett sista försök innan jag byter operatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Mest bara dyrare. Hade ett gammalt abonnemang med fri surf och samtal/sms/mms för 199kr i månaden. Men sen tog de bort fri surf och införde pris för data. Sen kom Fri surf tillbaka med obegränsade abonnemang. Nu blir skillnaden 349kr i månaden från första mars mot 319kr som jag har nu men med mindre data mängd. Från 30gb till 20gb.

Det brukar stå att de "uppgraderar" ditt abonnemang. Men det har varit nedgradering varje gång.

319? Tele2 har på sin hemsida 299:-/mån i 12 månader och dubbel surf, 20+20GB per månad. Bara att välja det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Dom sänker min data och höjer priset
I drygt tre år har jag betalat 319 kr/mån för 30GB nu ska jag betala 349 kr/mån för 20GB.
Reklamerbjudandet på hemsidan gäller nog bara nya kunder gissar jag.
Har försökt prata med deras chattbot men den är värdelös och det finns för närvarande ingen människa som har tid att prata har dom sagt hela morgonen.

Ska försöka besöka en Tele2 butik som ett sista försök innan jag byter operatör

Nej "Erbjudandet gäller för nya mobilabonnemang samt dig som uppgraderar ditt mobilabonnemang. Erbjudandet kan inte kombineras med andra rabatter." Plus att det är nästan bara uppsägningsavdelningen som har befogenheter o sänka pris per månad. Bara att välja det där som jag pratade om. Om det inte går, så ring till uppsägningsavdelningen så kan de nog med 90% chans fixa det. Jag skulle bli väldigt förvånad om de inte kan fixa det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Haft samma som du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Haft samma som du

Uppsägningsavdelningen brukar ha rätt mycket befogenheter för att behålla kunder. Det brukar vara värt att ringa dit innan man väljer att byta operatör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

319? Tele2 har på sin hemsida 299:-/mån i 12 månader och dubbel surf, 20+20GB per månad. Bara att välja det

"Erbjudandet gäller för nya mobilabonnemang samt dig som uppgraderar ditt mobilabonnemang. Erbjudandet kan inte kombineras med andra rabatter."

Så frågan är om TS kan uppgradera från 30 GB till 20 GB och få erbjudandet.
Om inte så kan ju eventuellt även kundtjänst göra något, om man orkar...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Erbjudandet gäller för nya mobilabonnemang samt dig som uppgraderar ditt mobilabonnemang. Erbjudandet kan inte kombineras med andra rabatter."

Så frågan är om TS kan uppgradera från 30 GB till 20 GB och få erbjudandet.
Om inte så kan ju eventuellt även kundtjänst göra något, om man orkar...

Vetifan om kundtjänst kan det, däremot skulle jag absolut tippa på att uppsägningsavdelningen kan göra det. Jag skulle bli väldigt förvånad om de inte kunde det. Jag ringde till uppsägningsavdelningen och frågade om jag kunde ta del av ett erbjudande för några veckor sedan där de hade obegränsat snabb för 349:-/mån i 12 månader med bindningstid. De la in det erbjudandet och att den börjar gälla när min nuvarande bindningstid går ut i mitten av april

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vetifan om kundtjänst kan det, däremot skulle jag absolut tippa på att uppsägningsavdelningen kan göra det. Jag skulle bli väldigt förvånad om de inte kunde det. Jag ringde till uppsägningsavdelningen och frågade om jag kunde ta del av ett erbjudande för några veckor sedan där de hade obegränsat snabb för 349:-/mån i 12 månader med bindningstid. De la in det erbjudandet och att den börjar gälla när min nuvarande bindningstid går ut i mitten av april

Så kan det vara. Jag skulle ju iofs se det som en underavdelning till kundtjänst, men det gör ingen direkt skillnad för resonemanget.

Det gäller ju dock att man orkar hålla på att "spela spelet" också, men om man är tillräckligt motiverad att vara kund hos just $bolag för att orka hålla på så är det ju absolut en strategi som kan fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Inte den enda operatörerna som gör så på sistone tyvärr.

I princip alla operatörer har försämrat sina abonnemang. De billigare abonnemangen som ligger emellan billigaste och de normaldyra har de tagit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så kan det vara. Jag skulle ju iofs se det som en underavdelning till kundtjänst, men det gör ingen direkt skillnad för resonemanget.

Det gäller ju dock att man orkar hålla på att "spela spelet" också, men om man är tillräckligt motiverad att vara kund hos just $bolag för att orka hålla på så är det ju absolut en strategi som kan fungera.

Hos Tele2 vet jag dock att det är 2 helt olika ställen. Vanliga kundtjänsten är outsourcad medans uppsägningsavdelningen är in-house så att säga

Jag "måste" spela det spelet, för oavsett vilken annan operatör jag väljer så skulle det bli dyrare för mig iallafall då jag har extra datakort som kostar 0:-/mån då jag tog ut dessa kort när de kostade 0:-/mån och så länge jag har kvar dessa så förblir kostnaden 0:-. Det är dock bara uppsägningsavdelningen som kan ändra på abonnemanget utan att datakorten börjar kosta (det har jag frågat om jag skulle kunna ändra själv på hemsidan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att ringa/chatta och säga upp, varje gång har jag fått ett bättre erbjudande. Nu senast ville dom höja mitt abonnemang till 299/månad, kontakta via chatten för att säga upp och vips fick jag samma abbonemang för 179/månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Bara att ringa/chatta och säga upp, varje gång har jag fått ett bättre erbjudande. Nu senast ville dom höja mitt abonnemang till 299/månad, kontakta via chatten för att säga upp och vips fick jag samma abbonemang för 179/månad

Kan de ändra månadskostnaden via chatt? Det trodde inte jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Hur länge gäller den månadsavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Hur länge gäller den månadsavgiften?

Det var 12 mån bindningstid. Finns säkert bättre deals där ute men är rätt nöjd med tele2.

Permalänk
Skrivet av Wequ:

Det var 12 mån bindningstid. Finns säkert bättre deals där ute men är rätt nöjd med tele2.

Sjukt. Har nog sagt att jag vill säga upp mitt abonnemang 5 gånger och det har aldrig blivit så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Sjukt. Har nog sagt att jag vill säga upp mitt abonnemang 5 gånger och det har aldrig blivit så bra.

Så höll jag på med Tre en gång i tiden. Fick som "Trogen kund" 40% rabatt på abonnemanget i 9 månader, sen fick jag göra om det var 9:de månad hela tiden