Permalänk
Medlem

Det är konstigt hur vi accepterar omförhandling av ränter på bolån. För man lånar pengar och värdet av högen av pengar man lånar är räntan man ges. Sedan kan banken förhandla om denna.
För vilken annan produkt sker det här. Tänk om bilhandlaren skulle höra av sig år senare och kräva att få mer pengar för att modellen han säljer har ökat i värde och du nu måste betala in mer än originalpriset du betalade.
Och med tanke på att banken skapar pengar genom lån blir det än mer absurt.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

För vilken annan produkt sker det här. Tänk om bilhandlaren skulle höra av sig år senare och kräva att få mer pengar

Leasingbilar funkar ju så upptäckte folk när räntan gick upp och det var inte ens någon förhandling. Man kan undvika förhandling om man vill, sbab och skandia ger rätt ränta direkt. Swedbank ger någon ränta automatiskt (elektronisk ”förhandling”, antar att de andra gör något liknande och att man inte åker upp på listränta) så man behöver bara förhandla om man vill ha ur det där sista.

Bilar har man förhandlat om priset vid köp sen alltid. Är väl så, större belopp då ska ska det förhandlas… skapar en känsla hos bägge parter att de ”vunnit”. (Kunden för att de fick ner priset och säljaren för att de inte gav full rabatt).

Men bolån kanske vi borde ha som i usa, där man binder räntan vid köp fram till det är avbetalt 30 år senare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Men bolån kanske vi borde ha som i usa, där man binder räntan vid köp fram till det är avbetalt 30 år senare.

lålter rimligt, för det var värdet av pengarna när man lånade dem.

Visa signatur

Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det är konstigt hur vi accepterar omförhandling av ränter på bolån. För man lånar pengar och värdet av högen av pengar man lånar är räntan man ges. Sedan kan banken förhandla om denna.
För vilken annan produkt sker det här. Tänk om bilhandlaren skulle höra av sig år senare och kräva att få mer pengar för att modellen han säljer har ökat i värde och du nu måste betala in mer än originalpriset du betalade.

<Off topic>
Vill bara ge ett inspel angående dessa inlägg som menar att banken skapar nya pengar genom lån eller tomma intet.
Om banken kunde skapa pengar ur tomma intet så skulle en bankkris eller finanskris aldrig kunna hända, de behöver bara skapa nya pengar i så fall. Ändå får vi bankkriser (Swedbank 2008, Nordea 199X) eller finanskriser (2008) osv…
Fundera gärna på det
</Off topic>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Volvo rörelsemarginal 12%
Swedbank 57%

Marginalen före räntor och skatt.. är ett rättvist mått om man vill värdera en verksamhet som sysslar med inlåning och utlåning?..

Kom igen nu Json, det är sista raden som är intressant, och den visar att merparten industribolag tjänar % bättre eller i linje med bankerna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

<Off topic>
Vill bara ge ett inspel angående dessa inlägg som menar att banken skapar nya pengar genom lån eller tomma intet.
Om banken kunde skapa pengar ur tomma intet så skulle en bankkris eller finanskris aldrig kunna hända, de behöver bara skapa nya pengar i så fall. Ändå får vi bankkriser (Swedbank 2008, Nordea 199X) eller finanskriser (2008) osv…
Fundera gärna på det
</Off topic>

När man lånar pengar så är det inte så at att banken har en hög med fysisk valuta i ett valv som sedan flyttas fysisk till ett fack som representerar ens konto.
Penagar skapas vid lån.
Hur reglarna exakt ser ut vid skapande av pengar vet jag inte. Men jag misstänker att banker inte godtyckligt kan skapa fram nya pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

<Off topic>
Fundera gärna på det
</Off topic>

Pengarna som skapas är de framtida insättningarna som ska täcka lånets avbetalningar, de kan inte skapa mer pengar än någon annan kan stoppa in

Om banken försöker skapa pengar själv måste de ju betala in pengar till sig själva, det blir ett pyramidspel ganska fort

Dagens lånemodell handlar om att någon lovar att tjäna pengar i framtiden för något som de vill köpa just nu, de pengarna som lovas på det sättet är ’nya’, skapade för att täcka lånet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Pratade med Nordea och fick 1,5% sen fick jag 1,52 i rabatt hos SEB som jag var kund hos sen innan. Pratade med Nordea igen och hon fråga vad som skulle krävas för att vi skulle byta bank till dem. Då sa jag att jag ville ha 0,3 till för att det skulle vara värt det med bank byte osv då vi varit nöjda med SEB. Hon sa okej och ringde upp senare och sa det var okej från deras sida.
Rabatten gäller 1år. Nordea som bank är sämre än SEB men det får vi leva med så länge de ger oss bäst ränta.

Ja de vi verkar ha fått en väldigt bra deal. Får se hur de väljer att göra när detta går ut i oktober, vad vi kan förhandla oss till då.

Lånet är på 2,8. Belåningsgrad 68%. Helkund vet jag inte men lönen kommer in där och det är det enda egentligen..de ville ju gärna att vi skulle spara där osv och flytta tjänstepensionerna osv.. men har inte gjort det. SEB hade ju krav om vi skulle valt dem att vi skulle spara minst 300kr per månad i en fond.
Våra sparpengar ligger hos Avanza.

Man undrar ju lite om bankerna börjat med "lockelserabatter" för att få in kunder som man hoppas sen inte orkar byta. Väldigt spännande vad den där rabatten blir om 1 år! Sjukt bra hursom!

Själva nöjde oss med att binda 12mån på 2.99% på Swedbank i slutet på december. Chansningen ligger i att det inte blir 2 sänkningar under första halvan av 2025, vilket det säkert kan bli men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Hm mitt billån fick ändrad ränta, gick från 4.x% till 8.x% som mest. Hade lånet hos Volvo Bank.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Man undrar ju lite om bankerna börjat med "lockelserabatter" för att få in kunder som man hoppas sen inte orkar byta. Väldigt spännande vad den där rabatten blir om 1 år! Sjukt bra hursom!

Själva nöjde oss med att binda 12mån på 2.99% på Swedbank i slutet på december. Chansningen ligger i att det inte blir 2 sänkningar under första halvan av 2025, vilket det säkert kan bli men.

Ja det märker vi, men något ligger nog i det kanske. Ger dom inte bra rabatt igen så byter jag bank igen. Varje storbank måste ju minst ge vad SBAB erbjuder annars vet jag lite varför man skulle ta lån hos dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hm mitt billån fick ändrad ränta, gick från 4.x% till 8.x% som mest. Hade lånet hos Volvo Bank.

Sidofråga - vad har du för ränta idag? Ligger själv på 7.02 just nu. Har inte förhandlat över huvud taget.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Sidofråga - vad har du för ränta idag? Ligger själv på 7.02 just nu. Har inte förhandlat över huvud taget.

Tror jag låg där någonstans i somras men valde att betala av det hela i somras med en klumpsumma. Då hade jag 2 år kvar av lånet).

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tycker LF känns lite snåla nu.

Har 1,4% i ränterabatt på rörligt. De säger att de inte kan höja rabatten något mer. Samtidigt har de två kunderbjudanden: 1,8% rabatt vid flytt med LF Fastighetsförmedling och även Flytta fondsparande och få räntefritt bolån.

Jag är redan helkund hos dom. Var inte så konstigt när jag bytte lönebank då jag redan hade försäkringar där och som helkund blev jag guldkund och fick ännu bättre priser. Jag har också mitt månadssparande i fonder hos LF. (Alltså kan jag inte flytta något för det andra erbjudandet)

Men med tanke på den stora marginalen mellan 1,4 och 1,8 samt räntefritt vid flytt känns det som att jag borde kunna få lite bättre rabatt...

Trots inte så stor skillnad mellan LF och Landshypotek så känns Landshypotek mer lockande bara för att slippa LFs hantering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Har 1,4% i ränterabatt på rörligt. De säger att de inte kan höja rabatten något mer. Samtidigt har de två kunderbjudanden: 1,8% rabatt vid flytt med LF Fastighetsförmedling och även Flytta fondsparande och få räntefritt bolån.

Jag är redan helkund hos dom. Var inte så konstigt när jag bytte lönebank då jag redan hade försäkringar där och som helkund blev jag guldkund och fick ännu bättre priser. Jag har också mitt månadssparande i fonder hos LF. (Alltså kan jag inte flytta något för det andra erbjudandet)

Men med tanke på den stora marginalen mellan 1,4 och 1,8 samt räntefritt vid flytt känns det som att jag borde kunna få lite bättre rabatt...

Trots inte så stor skillnad mellan LF och Landshypotek så känns Landshypotek mer lockande bara för att slippa LFs hantering..

Har du LF Uppsala? Ser inget om detta hos LF Skåne (som jag har), så kan vara ett regionalt erbjudande som de valt att ha i just Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Har du LF Uppsala? Ser inget om detta hos LF Skåne (som jag har), så kan vara ett regionalt erbjudande som de valt att ha i just Uppsala.

Japp, har LF Uppsala.

Sett att det var någon annan avdelning som hade liknande med 1,8% förra året, så verkar ju vara något som kommer i tid utifrån när avdelningen grundades. (De firar 180 år med 1,80% ränterabatt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Du har svaret i vad du skriver. De tror att du är låst och ger dig inte bättre. Beställ amorteringsunderlag omedelbart och flytta lånet om de inte ändrar sig. Banker ska hållas kort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Haja vilken kaos det skulle skapa. Folk är ju inte glada när de behöver amortera 2% per år. Tänk dig om vi skulle ställa om så att alla måste betala tillbaka sina lån. Det är ju helt otänkbart i detta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Det ena erbjudandet gäller ju bara om man köper eller säljer sin bostad via deras fastighetsförmedling. De räknar väl med att ta igen en del av ränterabatten på mäklararvodet som säkert inte är förhandlingsbart under perioden.

När det gäller det andra erbjudandet, gissar att det de menar med räntefritt är en räntefri månad. Vi är guldkunder hos LF i Uppsala och för drygt ett år sedan lämnade vi dem med bolånet och flyttade till ICA Bank. Kontaktade LF i oktober/november angående bolånet. Fick 1,46% i rabatt på 3 mån och en räntefri månad vilket kändes helt ok då så vi flyttade lånet i slutet på nov.
Villa värd ca 3,4 MKr och belånad till drygt 60% med en hushållsinkomst på ca 87k/mån före skatt. Som exempel på vad de kunde göra för inte så länge sedan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tänk dig om vi skulle ställa om så att alla måste betala tillbaka sina lån. Det är ju helt otänkbart i detta land.

Tekniskt sett har ju även våra lån en löptid (på 50 år eller nåt sånt), bara att denna resettas så fort man flyttar bolånet eller gör något annat som resulterar i att det gamla lånet löses och ett nytt tecknas.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tekniskt sett har ju även våra lån en löptid (på 50 år eller nåt sånt), bara att denna resettas så fort man flyttar bolånet eller gör något annat som resulterar i att det gamla lånet löses och ett nytt tecknas.

Sure, men ofta så blir inte lånen betalda på dessa 50år även med planen som banken ger. Iaf inte de jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

lålter rimligt, för det var värdet av pengarna när man lånade dem.

Danske bank erbjöd 30 års bindningstid under en period men så vitt jag vet plockades det bort p.g.a. för dålig efterfrågan. Det var dessutom fritt att lösa i förtid om man ville det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Haja vilken kaos det skulle skapa. Folk är ju inte glada när de behöver amortera 2% per år. Tänk dig om vi skulle ställa om så att alla måste betala tillbaka sina lån. Det är ju helt otänkbart i detta land.

Det skulle bli kaos eftersom bostadspriser / folks ekonomi inte är anpassade för ett sådant upplägg.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Sure, men ofta så blir inte lånen betalda på dessa 50år även med planen som banken ger. Iaf inte de jag sett.

Nej precis. Banken är ju också helt med på hur det funkar i praktiken. De ser ju gärna att folk fortsätter betala dem ränta för evigt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Håll oss uppdaterade. Har själv LF men tycker de överlag är rätt kassa både att ha göra med så är inte omöjlig att byta om jag hittar något bättre. Dock brukar vara lite meck med flytta leverantörsbetalningar etc så helst vill man ju undvika om möjligt

Permalänk
Medlem

För några år sen skrev jag i den här tråden om hur jag som hyresrättsboende straffas av ränteavdraget eftersom det bara leder till dyrare äganderätter och gör det dyrare att köpa sitt första hus.

Om jag var på bostadsmarknaden skulle jag säkert försvara ränteavdraget också, eller skulle jag? Jag tycker vettig politik som håller i längden är viktigt.

Vän av ordning bör påpeka att bilden under berör skattepolitiken och avskaffandet av fastighetsskatten i lika hög grad, alltså inte enbart ränteavdraget.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Du har svaret i vad du skriver. De tror att du är låst och ger dig inte bättre. Beställ amorteringsunderlag omedelbart och flytta lånet om de inte ändrar sig. Banker ska hållas kort.

Hade redan gjort det efter ett första nej från dom, då jag berättat att jag fått nytt erbjudande från Landshypotek och undrade om de kunde matcha.
Sen hittade jag dessa erbjudanden och undrade vad jag kunde göra för att få del av det. Listade även alla bankengagemang jag har i LF.
De hade bara tur att Landshypotek är så sega.

Skrivet av [SH]:

Det ena erbjudandet gäller ju bara om man köper eller säljer sin bostad via deras fastighetsförmedling. De räknar väl med att ta igen en del av ränterabatten på mäklararvodet som säkert inte är förhandlingsbart under perioden.

När det gäller det andra erbjudandet, gissar att det de menar med räntefritt är en räntefri månad. Vi är guldkunder hos LF i Uppsala och för drygt ett år sedan lämnade vi dem med bolånet och flyttade till ICA Bank. Kontaktade LF i oktober/november angående bolånet. Fick 1,46% i rabatt på 3 mån och en räntefri månad vilket kändes helt ok då så vi flyttade lånet i slutet på nov.
Villa värd ca 3,4 MKr och belånad till drygt 60% med en hushållsinkomst på ca 87k/mån före skatt. Som exempel på vad de kunde göra för inte så länge sedan.

Förstår köp/sälj-erbjudandet och att jag inte skulle kunna få ända upp till 1,8. Men tänkte att det borde finnas något mellanting mellan 1,4 och 1,8. Det fanns!

Skrivet av bluetrain:

Håll oss uppdaterade. Har själv LF men tycker de överlag är rätt kassa både att ha göra med så är inte omöjlig att byta om jag hittar något bättre. Dock brukar vara lite meck med flytta leverantörsbetalningar etc så helst vill man ju undvika om möjligt

Dom ringde upp mig och sa att hon hade pratat med sin chef och fått OK på att ge mig 1,6% i ränterabatt (och redan från 1 januari. Kanske var dumt då jag missar januaris sänkning, men men..)
Det var den bästa räntan jag fått erbjudande om och kände på mig att jag inte skulle få ända upp till 1,8% så var nöjd. Kanske var lite för snabb att säga OK, kanske hade kunnat få 1,65% eller något men ändå nöja att få så bra.

Så nu har jag en ränta på 2,89% rörligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Hade redan gjort det efter ett första nej från dom, då jag berättat att jag fått nytt erbjudande från Landshypotek och undrade om de kunde matcha.
Sen hittade jag dessa erbjudanden och undrade vad jag kunde göra för att få del av det. Listade även alla bankengagemang jag har i LF.

Förstår köp/sälj-erbjudandet och att jag inte skulle kunna få ända upp till 1,8. Men tänkte att det borde finnas något mellanting mellan 1,4 och 1,8. Det fanns!

Dom ringde upp mig och sa att hon hade pratat med sin chef och fått OK på att ge mig 1,6% i ränterabatt (och redan från 1 januari. Kanske var dumt då jag missar januaris sänkning, men men..)
Det var den bästa räntan jag fått erbjudande om och kände på mig att jag inte skulle få ända upp till 1,8% så var nöjd. Kanske var lite för snabb att säga OK, kanske hade kunnat få 1,65% eller något men ändå nöja att få så bra.

Tycker du ska vara nöjd med 1.6 %. Det får nog anses vara bland de absolut bästa ränterabatter du kan få i dagsläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

2,89% är riktigt bra. Det ska du vara nöjd med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Bra jobbat! Och du missar väl inte januaris sänkning om du har rörligt? Att din rabatt kunde sättas retroaktivt från 1/1 kan jag inte se som annat än positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tycker du ska vara nöjd med 1.6 %. Det får nog anses vara bland de absolut bästa ränterabatter du kan få i dagsläget!

Skrivet av Waliant:

2,89% är riktigt bra. Det ska du vara nöjd med.

Verkligen nöjd med 1,6% rabatt/2,89% på rörligt.
Var nog lite därför jag inte tänkte på att försöka pruta lite mer när de ringde..

Skrivet av Brent:

Bra jobbat! Och du missar väl inte januaris sänkning om du har rörligt? Att din rabatt kunde sättas retroaktivt från 1/1 kan jag inte se som annat än positivt.

Hmm vet inte riktigt vad jag tänkte först.
Jag får ju inte del av januaris sänkning (på förhoppningsvis 0,25) förrän om 1 april. Så två månader med sämre ränta än om jag skulle börjat nya räntan 1 februari och ha med sänkning från januari.
Men det är så små pengar och datumet är ju redan satt så inte mycket att göra