Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Sony mdr -xb650bt

Behöver hjälp.
Kan inte ansluta hörlurarna.

Testat mot Linux, Samsung 23 & s23 ultra.....bt hittar inte enhet.

https://imgur.com/Z9XjGoN

Visa signatur

Linux Mint 22 Cinnamon -- I3-6100 CPU @ 3.70GHz × 2 -- Intel Corporation HD Graphics 530 -- 8GB ram. Kraftig ADHD.

Permalänk
Skrivet av Bannad2021:

Behöver hjälp.
Kan inte ansluta hörlurarna.

Testat mot Linux, Samsung 23 & s23 ultra.....bt hittar inte enhet.<Uppladdad bildlänk>

https://imgur.com/Z9XjGoN

Mina Sony parar sig om man håller inne strömknappen från avstängt läge, testat det?

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3/Fosi Audio Tube-P2.
Hörlurar: Sennheiser HD 6XX, BeyerdynamiDT 1770 Pro, Hifiman Sundara Closed

Permalänk
Skrivet av crowlegend:

Mina Sony parar sig om man håller inne strömknappen från avstängt läge, testat det?

Inget fungerar.....så störande.
Allt utom länk mellan bt funkar.......

Visa signatur

Linux Mint 22 Cinnamon -- I3-6100 CPU @ 3.70GHz × 2 -- Intel Corporation HD Graphics 530 -- 8GB ram. Kraftig ADHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bannad2021:

Inget fungerar.....så störande.
Allt utom länk mellan bt funkar.......

Hur långt kommer du enligt denna?

https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/Z005/Z00...

Ju utförligare beskrivning vi får, desto bättre tips och hjälp kan vi ge

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Hur långt kommer du enligt denna?

https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/Z005/Z00...

Ju utförligare beskrivning vi får, desto bättre tips och hjälp kan vi ge

DET FUNGERAR NU )))))) TACK!!!!!
7 SEC SEN BAAM SAMMANKOPPLA!

Va tvungen;
När jag starta hörlurarna hålla in i 7 sec, sen börja hörlurarna blinka blå / rött sen hitta min mobil enheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på en samsung A55 men den saknar hörlursuttag då jag har en samsung galaxy watch 6 smartklocka som faktiskt är bekväm nog att ha på sig. Vad rekommenderas för lösning för trådade hörlurar? Billigaste är ju usb-c kabel med DA omvandlare men hur blir kvaliten med dessa finns det någon duglig? Hur är det med effekten ut? Lite rädd för bulk med traditionell extern dac med eget batteri men misstänker det är kanske det man måste gå för om man har några som helst krav att även lite mer trögdrivna lurar ska iaf låta okay?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gillar Qudelix 5K för det. Kan köras via både USB-C, samt blåtand och batteri.

Inbyggd DSP gör att parametrisk EQ åt alla enheter den ansluter till blir skitbekvämt och bara behöver ställas in en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Gillar Qudelix 5K för det. Kan köras via både USB-C, samt blåtand och batteri.

Inbyggd DSP gör att parametrisk EQ åt alla enheter den ansluter till blir skitbekvämt och bara behöver ställas in en gång.

Smart. Har de någon enklare modell utan trådlös funktionalitet? Något liknande denna kanske https://www.maxgaming.se/sv/kablar-till-mobil/dawn-pro-usb-c-.... Vet inte hur det är med effekt går den på eget batteri eller använder den mobilens?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Qudelix T71 verkar intressant. Har någon här testat deras T71 IEMS?

hmm hur fungerar det med Qudelix 5K. Kan jag koppla den til androidtelefoners bluetooth och sen köra konverteringen till trådade hörlurar utan att koppla den direkt till telefonen?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hmm hur fungerar det med Qudelix 5K. Kan jag koppla den til androidtelefoners bluetooth och sen köra konverteringen till trådade hörlurar utan att koppla den direkt till telefonen?

Med "utan att koppla den direkt till telefonen" menar du då "utan kabel"? Min är just nu blåtandskopplad till TVn, utan kabel. Snart ska jag gå och handla, och då kommer den vara blåtandskopplad till min Android-telefon, utan kabel.

Den gör trådade lurar trådlösa, helt enkelt. Men kan köras via USB-C också, för den som vill ha lossless/använda den som desktop-enhet. Föredrar den lösningen över att ersätta kostnaden för hela luren när batteriet börjar åldras. Och för att ha större valfrihet i vilka lurar jag lyssnar på. (Kör även med kardborreband för att bunta ihop de kablar som är för långa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Med "utan att koppla den direkt till telefonen" menar du då "utan kabel"? Min är just nu blåtandskopplad till TVn, utan kabel. Snart ska jag gå och handla, och då kommer den vara blåtandskopplad till min Android-telefon, utan kabel.

Den gör trådade lurar trådlösa, helt enkelt. Men kan köras via USB-C också, för den som vill ha lossless/använda den som desktop-enhet. Föredrar den lösningen över att ersätta kostnaden för hela luren när batteriet börjar åldras. Och för att ha större valfrihet i vilka lurar jag lyssnar på. (Kör även med kardborreband för att bunta ihop de kablar som är för långa)

Vet att jag troligen förvirrar nu men den gör telefonen fortsatt trådlös? Jag menar att jag kör trådlöst från telefon till dacen som sen matar ut antingen trådlöst eller via kabel därifrån?

Då skulle det ju va smidigare än att bara köra telefon med hörlursuttag plus trådade

En annan fråga kan de här dacarna agera batteriamp också. Så jag kan använda den för att ladda telefonens batteri eller vice versa om jag kör via usb-c?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Funderar på en samsung A55 men den saknar hörlursuttag då jag har en samsung galaxy watch 6 smartklocka som faktiskt är bekväm nog att ha på sig. Vad rekommenderas för lösning för trådade hörlurar? Billigaste är ju usb-c kabel med DA omvandlare men hur blir kvaliten med dessa finns det någon duglig? Hur är det med effekten ut?

Vad är det för hörlurar?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Vad är det för hörlurar?

Har en del olika men men de flesta är relativt lättdrivna. Lurar med låg impedans främst.

Blir en qudelix 5k. Verkade smidigast av det jag lyckats googla och fungerar bra nog förhoppningsvis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Spenderbyxorna på. Inhandlades en motorola edge 50 för att ersätta min nedslita redmi note 10 och hittade motorolas buds+ optimerade av bose av alla för halva priset... Lyckas dock inte luska ut vilka bluetooth codecs som stöds. ldac tror jag saknas eller så var det något annat.

https://www.proshop.se/Hoerlurar-Headset/Motorola-Moto-Buds-F...

Har några billiga TWS 5 nu men begriper inte i vilka öron de skulle passa. Följer inte med några proppar utan plasten ska bara fästa på något vänster. Jag lyckas få dem att sitta på något sätt fast i olika vinkel för vänster och höger och det är absolut inte den optimala vinkeln för att de ska låta rätt på någon av dem. Men håller man i dem så för 200 spänn så absolut imponerande egentligen och komforten då de knappt sitter är ju hundraprocentig om man bara kan släppa tanken på att de kommer flyga loss.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Chi-fi någon? här är några ur min Chi-fi samling. Favoriten är Moondrop Kato. En reviewer fick av misstag skickat fel IEMs för sin review av Moondrop och fick Kato och tyckte att de lät som 600+ dollar, men blev chockad över att de kostar under 200 dollar. Men 7hz Zero 2 är GAAAALET prisvärt med sina 350 kr, men låter som om de vore 1000+ kr. Jag föredrar ALLA dessa framför mina Sennheiser HD600 & 490 Pro.

Nu kommer jag låta som clickbait....men seriöst, stor del av Chi-fi IEMs spöar många andra dyrare mainstream märken.

<Uppladdad bildlänk>

Svenska MaxGaming har börjat ta in många IEM's i sitt Chi-fi utbud. Ta en titt! https://www.maxgaming.se/sv/mobiltillbehor/horlurar#%7B%22F10...

Jodå! Har ganska nyligen gett mig in i iems.

Kato är jag nyfiken på då jag har Moondrop Aria 2. De låter riktigt trevligt för pengarna.
Sen har jag ett par Aful Performer5 som är favoriterna just nu och så fick jag idag hem ett par Kinera Celest Plutus Beast.
Driver dom med en Hiby R4 dap eller en Moondrop Dawn Pro.

Har alltid varit mer för hörlurar men fastnat för iems nu hehe. Man får mycket ljud för pengarna!

Visa signatur

Hörlursriggen: FiiO K7 - Feliks Echo mkII - Audiolab 6000CDT - Hifiman HE1000Se - Focal Clear OG - Audeze Maxwell
Bärbar setup: Hiby R4 - Moondrop Dawn Pro - Aful Performer5 - Moondrop Aria 2 - Celest Plutus Beast
Stereo: Gold Note DS-10 Plus / Gold Note PSU-10 Evo - Lindemann Limetree Bridge II / Sbooster mkII - Atoll IN200SE - Pylon Diamond 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanEke:

Jodå! Har ganska nyligen gett mig in i iems.

Kato är jag nyfiken på då jag har Moondrop Aria 2. De låter riktigt trevligt för pengarna.
Sen har jag ett par Aful Performer5 som är favoriterna just nu och så fick jag idag hem ett par Kinera Celest Plutus Beast.
Driver dom med en Hiby R4 dap eller en Moondrop Dawn Pro.

Har alltid varit mer för hörlurar men fastnat för iems nu hehe. Man får mycket ljud för pengarna!

Blev också lite nyfiken på Kato. Har vi någon tech expert här som kan utröna om det bara är klassisk ormolja i beskrivningen eller om det makes sense? Skickar länken bara det blir wall of text annars

https://www.maxgaming.se/sv/horlurar/kato-iem-horlurar-matte-...

Låter ju bra men fungerar det? Blir jag inte toknöjd med buds+ så kanske man testar. Gillar tanken på en dynamisk drivare bara av den anledningen eph-100 körde så. Borde ju kunna ge lite mer dynamik än en massa små drivare? Skitsamma om man tappar lite detaljer eller tänker jag fel generellt här? Har noll koll på iems.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testar TRUTHEAR x Crinacle Zero:Red istället för 600 SEK ca. De blå är tunade enligt harman de här vet jag inte om det är någon hemmaskapt kurva med mer bas. Följer med en 10 ohmsadapter för att höja basen men det ska väl fungera hyfsat smidigt med Qubelix adaptern utan risk att bryta sönder den. Ska isolera rätt bra passivt speciellt med foam tipsen om de fungerar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Motorola buds+ blev en hit. Var inte helt bugfritt iaf med min xiaomi. Envisades med att när man tagit av dem och stoppat in dem igen så vill den ändå spela via telefonens högtalare även om det står att ear budsen är kopplade och buds+ appen är igång och de är givetvis anslutna där med. Fullösning omstart av telefon så fungerar det.

Får se med edge 50 om de fungerar mer smärtfritt. Buggar de konstant så blir det ju en dealbreaker men än så länge fungerar det bättre med den. Får lite mer inställningar att leka med också

Ljudisoleringen är okay om än inte lika bra som mina Hellgrens synergy kåpor men för ex bilkörning med kylaggregat bakom nacken fungerar det okay. Men på kajerna när man slamrar med burar så verkar de nästan förstärka slamret istället. De hade gärna fått sitta än bättre men tappade bara en av dem på hela dagen och de är ju inte helt vattensäkrade heller.

Tuningen gillar skarpt man vill bara fortsätta lyssna. Får bättre imaging än förväntat av en iem och finns mycket nyanser ändå inte bara i basen. Vilket gör det tar tid testa det man vill testa för man hänger kvar.

Skön tyngd kör man inte high res läge så blir det kanske lite väl mycket bloom i basen men ändå okay. Spelar ingen roll vad jag kör tycker det mesta fungerar. Inte testat så mycket klassiskt än dock.

Misstänker att en stor nyckel är att jag för en gångs skull får en vettig fit så man faktiskt får med basen också.
Tal är kristallklart de med även utan eq.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Lyssnade på back to titanic soundtrack och jösses vad det sprack. Metallica, REM, Dire Straits, nightwish, Nils Löfgren inget direkt att klaga på. Jag har inte skyhöga förväntningar på dem heller kanske bör nämnas men gillar buds+ balans och musikalitet gör inte så mycket att du inte får fram alla mikrodetaljer direkt.

Jag fick för mig att de ändå hade viss tonalitet i basen men jag trodde jag körde in i ett vägräcke eller lastbilen havererade varje gång bastonerna kom i never an absolution med buds+. Drivarna verkar bli totalt överbelastade eller något. Överlag väldigt ansträngt lyssnande vilket vart raka motsatsen vad jag upplevt tidigare.

Har fått hem och testat truthear crinacle red men även de kämpar som ett djur för att få till något vettigt med titanics soundtrack bas framförallt. Man får nog va noga med vad man lyssnar på med dessa iems uppenbarligen inga allrounders. Märkligt att det kan skifta så.

Får inte igång apple music på datorn så kör cdn istället för mina ether c flow och där fungerar det som det ska. Sen finns det bättre lurar för klassiskt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fascinerande mina edc3 iems har tydligen självdött av att legat i sitt skyddsfodral i ett år eller så... Ena drivaren ger knappt hörbart ljud. Bytt kabel samma med dem obegripligt... Jag ska inte ha iems så enkelt är det lol. Får kolla garanti men jag gissar att det har legat i förvaring för länge. Lyssningstid är under 3h totalt lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick hem qudelix 5k. Plug and play via usb c iaf. Testade Titanic det första jag gjorde och var ett rejält lyft. Mycket bättre jobb kontrollera basen med red lurarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fascinerande mina edc3 iems har tydligen självdött av att legat i sitt skyddsfodral i ett år eller så... Ena drivaren ger knappt hörbart ljud. Bytt kabel samma med dem obegripligt... Jag ska inte ha iems så enkelt är det lol. Får kolla garanti men jag gissar att det har legat i förvaring för länge. Lyssningstid är under 3h totalt lol

i och med om de legat så länge i ett fodral, så antar jag att fukt kan ha slagit ut dem. folk som förvarar iems i smyckeskrin har silica gel påsar för att motverka fuktskador om de ska ligga instängd längre stunder efter fukt/svett från öronen.

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Logic Pro, Final Cut Pro editering.
Vad finns det på marknaden. Verkligen en djungel.
Då jag pysslar bland annat med musik är latecy kritiskt så inga bluetooth lurar utan trådbundna med 3.5mm. Vad skall jag titta efter?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Logic Pro, Final Cut Pro editering.
Vad finns det på marknaden. Verkligen en djungel.
Då jag pysslar bland annat med musik är latecy kritiskt så inga bluetooth lurar utan trådbundna med 3.5mm. Vad skall jag titta efter?

personligen...Sennheiser HD 490 Pro. följer med två set med pads (producer & mixer) för att få annan ljudbild. också relativt lättdrivna, men förstås rekommenderas en DAC&AMP.

HD 490 Pro är mina arbetshästar när jag använder öppna lurar

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

personligen...Sennheiser HD 490 Pro. följer med två set med pads (producer & mixer) för att få annan ljudbild. också relativt lättdrivna, men förstås rekommenderas en DAC&AMP.

HD 490 Pro är mina arbetshästar när jag använder öppna lurar

Tack för svar. Jag hade hoppats på billigare.
Hade ett par suveräna Technichs (tror jag det var) från 1978 i över 35 år, sedan gick sladden sönder.
De kostade när vi köpte dem 95:- omräknat till dagens penningvärde är det en knapp femhundring. Så mer i den prisklassen och livslängden tänker jag mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Tack för svar. Jag hade hoppats på billigare.
Hade ett par suveräna Technichs (tror jag det var) från 1978 i över 35 år, sedan gick sladden sönder.
De kostade när vi köpte dem 95:- omräknat till dagens penningvärde är det en knapp femhundring. Så mer i den prisklassen och livslängden tänker jag mig.

Mesta beror på vad du önskar för ljudbild och hur mycket du är bered på att betala
Klassiska varumärken
Sennheiser, AKG, Beyerdynamic, Shure, Yamaha studio serie, Audio Technica och sedan tror jag även Sony har någon studio lur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Mesta beror på vad du önskar för ljudbild och hur mycket du är bered på att betala
Klassiska varumärken
Sennheiser, AKG, Beyerdynamic, Shure, Yamaha studio serie, Audio Technica och sedan tror jag även Sony har någon studio lur

Tack! Vad är ljudbild? Vad finns det för olika?
Jag hade ett par AirPod Max som lät väldigt bra så den ljudbilden ungefär fast utan ANC och med fast 3.5mm kabel bara.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hade ett par AirPod Max som lät väldigt bra så den ljudbilden ungefär fast utan ANC och med fast 3.5mm kabel bara.

Det finns många definitioner av ljudbild och svårt beskriva. Men det handlar om vilken bild du får av vart ljuden kommer ifrån baserat av vad du hör. I regel inget forte för iems. Ljud studsar inte så effektivt inne i hörselgången de är ännu mer handikappade än hörlurar är.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Alls fabrikat har sin så kallade ton på hur ljudet skall låta
Även fast fabrikat A säger vårt ljud är rakt så har den en viss nyans om hur det låter

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hej hörlursgalningar!
Efter år av svettiga hörlurar gick jag för några månader sedan över till IEM (truthear x crinacle zero red), och jag känner att för vad jag betalade levererar de långt över förväntningarna. Nu är jag inne på samma spår, men i DAC-väg. Är det någon som har kikat närmar på Moondrop Dawn Pro? För 50-60 USD känns det som något jag skulle kunna chansa på. Vad jag har läst mig till verkar den prisvärd och funktionell.