Permalänk

Vattenkyld NUC

Tröttnade på att fläkten på min NUC lät så mycket hela tiden.
CPU temperaturen gick snabbt upp och låg på en hög nivå ofta.

Hittade en 120mm vattenkylning för strax över 5-hundringen och fick en idé att försöka meka på den på min NUC. Var lättare sagt än gjort.

NUC:
Asus PN50 AMD Ryzen 7 4700U
24 GB ram
256 GB NV2
1 TB SSD

Delar:
Noctua NA-FC1 Fläktkontroller
Arctic Cooling Liquid Freezer II 120
KOPPAR FYRKANTSTÅNG 20*20mm
Plexiglas från biltema
8DBi Dual Band Antenna

Jag ville behålla original chassi så det blev en del sågande i det.
Passade på att utrusta den med externa wifi-antenner när jag ändå var i farten.

Största problemet var hur jag skulle sätta fast kylaren i moderkortet.
Tänkte att jag skulle skruva fast kylaren i chassit men det var ett stort avstånd kvar till CPU:n. Efter en massa letande hittade jag till slut en fyrkants-stång i koppar som jag sågade till så att jag fick en bra bit. Köpte plexiglas på Biltema och sågade ut ett hål i mitten för stången som jag sedan fixerade med limpistol. Biten med plexiglas med koppar-stången i skruvades sedan fast i moderkortet.
NUC:en har ingen bra strömförsörjning så fläkten går via en fläkt kontroll till usb-utgången på dockan som jag har.

Vattenkylningen är knäpptyst och CPU temperaturen ligger mellan 30-40 grader med fläkten på halvfart för behaglig ljudnivå. Jämför med 80-90 grader innan, plus ett högt surrande av fläkten.
Jag är supernöjd.
Ända nackdelen är att setupen inte är så lättplacerad. Jag har väggmonterat NUC:en och skruvat fast kylaren i hyllan :-).

Besök galleriet här

Permalänk

Haha, klockrent.
Kylaren större än datorn, blev en riktig mulle meck lösning där med plexiglaset men resultatet talar för sig självt.

Visa signatur

CPU: Intel 12700 GPU: GTX 1070 Lagring: 2x 1tb m2 ssd Minne: 2x 16gig DDR4 Moderkort: Asus z690-p
Kylning: 240 beQuiet Rad + 4 beQuiet fläktar Chassi: Corsair 4000D
Mus: Mx master 2s Tb: corsair strafe red

Permalänk
Medlem

Roligt bygge.
Asus har verkligen snålat för mycket med kylningen i sina NUCer, inga heatpipes och kylare i rostfritt stål istället för koppar eller aluminium.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Bra gjort, störtcoolt ju.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DrSwizz:

Roligt bygge.
Asus har verkligen snålat för mycket med kylningen i sina NUCer, inga heatpipes och kylare i rostfritt stål istället för koppar eller aluminium.

Rostfritt stål låter tämligen unikt och kasst. Dyrare än aluminium på alla sätt och vis och sämre prestanda. Inte som så att det bara är nickelpläterad aluminium/koppar? Det är det vanligaste vid lite tunnare kylare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rostfritt stål låter tämligen unikt och kasst. Dyrare än aluminium på alla sätt och vis och sämre prestanda. Inte som så att det bara är nickelpläterad aluminium/koppar? Det är det vanligaste vid lite tunnare kylare.

Hmm, du har nog rätt i att det kan vara aluminium ändå. Hursomhelst är kylaren synnerligen underdimensionerad så att fläkten måste arbeta hela tiden.

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Hmm, du har nog rätt i att det kan vara aluminium ändå. Hursomhelst är kylaren synnerligen underdimensionerad så att fläkten måste arbeta hela tiden.

Det kändes som aluminium, var ganska lätt.
Men som sagt så gjorde den inte jobbet så bra.