PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Jadu hörni, vad tror ni om detta:

Kan det vara elektriciteten i mitt hem som orsakar detta? Är det därför Komplett / Inet ej ser stuttret?

Galen tanke kanske men jag börjar ju tappa förståndet gällande datorn nu

Min första tanke också Har du spänning i jorden på uttaget?
Inte som att det inte hänt förut.

Som någon skrev tidigare, boota från en linux USB-pinne (t.ex. Ubuntus installation), öppna terminalen och skriv: sudo dmesg -w

Linux-kärnan har en förmåga att bli pratglad vid hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Stäng av fTPM 2.0 i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Som någon skrev tidigare, boota från en linux USB-pinne (t.ex. Ubuntus installation), öppna terminalen och skriv: sudo dmesg -w

Jag kan rekommendera denna om du vill utesluta problem med elen, jag använder själv en sedan 2014:

https://www.komplett.se/product/925449/datorutrustning/kringu...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Har du Testat och ta med datorn till någon polare och kolla hur det funkar hos polaren.? Tänkte på elstörningar som du var inne på lite om jag inte läst helt fel. Just när inte inet eller komplett sett problemet!
Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ingen aning angående något gällande el i hemmet jag bor i.
Angående Linux så får jag väl ta o testa det, tackar.

Skrivet av hollowman71:

Har du Testat och ta med datorn till någon polare och kolla hur det funkar hos polaren.? Tänkte på elstörningar som du var inne på lite om jag inte läst helt fel. Just när inte inet eller komplett sett problemet!
Mvh Peter

Har tyvärr ej möjlighet till det, utan nu håller jag tummarna tills Flodqvist eventuellt kommer hit i helgen och hjälper mig med PC:n.

Håller er såklart uppdaterade hur allt blev sen!

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem

Blev inget besök denna helg tyvärr :/

Har tänkt på en annan grej, min PSU (650):
https://www.komplett.se/product/1179685?noredirect=true

Detta tillräckligt för mitt system ens?

Känns som flesta idag har 800+

Kanske därför stutter? Svårt att tro dock pga Inet & Komplett missar det.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Blev inget besök denna helg tyvärr :/

Har tänkt på en annan grej, min PSU (650):
https://www.komplett.se/product/1179685?noredirect=true

Detta tillräckligt för mitt system ens?

Känns som flesta idag har 800+

Kanske därför stutter? Svårt att tro dock pga Inet & Komplett missar det.

bör inte dra mer än typ 400-500W eller nått ur väggen och ~90% av det är ungefär vad som tas ut från agget från 12/5/3.3V mestadels 12V inte mycket som kör från 5V och 3.3V linan längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bör inte dra mer än typ 400-500W eller nått ur väggen och ~90% av det är ungefär vad som tas ut från agget från 12/5/3.3V mestadels 12V inte mycket som kör från 5V och 3.3V linan längre.

Där ser man, tack för info

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Känns som att stuttret är mer ihärdigt nu och inträffar typ varannan sekund.
Märkte tex om jag startade ett spel och körde på 1440p upplösning, som vanligtvis är min standardupplösning, så stuttrar det tydligare och oftare än på 1080p.

Jag har svårt att tro att det är min GPU (som trots allt är ny ifrån Komplett som servicen ersätte mig med + ny cpu) skulle vara fel?

Stuttret alltid där, men syns tydligare på högre upplösning. Vad beror detta på?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Fortf inte provat ny SSD?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fortf inte provat ny SSD?

Nepp har ju inte det, är nojig att öppna upp datorn igen då allt bara gått fel varenda gång.

Men får ta o investera i en ny drive efter helgen och se om jag kan installera den själv eller höra om det är någon ifrån forumet som har lust att hjälpa till på plats.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Någon del i datorn bör det vara fel på. Prova installera Windows på en annan hårddisk? Kan även vara fel på hela moderkortet vilket förmodligen är det jobbigaste att byta ut, dock inte dyrast.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Känns som att stuttret är mer ihärdigt nu och inträffar typ varannan sekund.
Märkte tex om jag startade ett spel och körde på 1440p upplösning, som vanligtvis är min standardupplösning, så stuttrar det tydligare och oftare än på 1080p.

Jag har svårt att tro att det är min GPU (som trots allt är ny ifrån Komplett som servicen ersätte mig med + ny cpu) skulle vara fel?

Stuttret alltid där, men syns tydligare på högre upplösning. Vad beror detta på?

Har du kollat i Windows händelslogg (event viewer) så att det inte är någon service som stängs av och sätts på stup i kvarten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har du kollat i Windows händelslogg (event viewer) så att det inte är någon service som stängs av och sätts på stup i kvarten?

Detta är vad jag ser

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Om du klickar upp Windows Logs och markerar System i listan, kan du korrelera någonting till ungefärlig tidpunkt som du har stutter i spel/browser/appar? Försök skriva ner ungefärlig tid och kolla efteråt om det är något som startar/stoppar ungefär då du upplever stutter.

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Om du har en usb sticka. Boota Linux
Inget stutter = förmodligen hårddisk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Detta är mitt moderkort ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4. Jag antar att min enda SSD är installerad närmst CPU / under min GPU.
Kan jag idag öppna upp datorn och placera nya SSD disken på några av slotsen markerat i orange?

Här är vad som funkar på mitt mb:

Så om jag skaffar denna drive tex:
https://www.webhallen.com/se/product/342210-Kingston-Fury-Ren...

Är det bara att då öppna upp datorn, placera den i någon av slotsen nedan i mb och installera?

Jag skulle primärt vilja ha OS samt spel på den nya driven helt och alltså strunar i min gamla SSD.
Helt enkelt för att utesluta om det är just min nuvarande SSD det är fel på.

Angående boota med linux. Aldrig testat, vet inte vad som funkar eller hur jag lätt kan urskilja stuttret där. Är helt grön gällande Linux etc.

Men vad tror ni, värt att köpa ny drive? Installera på nedan M2 slots och formatera min nuvarande (efteråt) och installera OS + spel på den nya för att utesluta?

Anledningen varför jag helst installerar på nedan slots är pga jag ej behöver flytta på gpu eller liknande, då det finns mycket utrymmet där nedan. Jag är kass på att hantera datorer uppenbarligen!

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Detta är mitt moderkort ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4. Jag antar att min enda SSD är installerad närmst CPU / under min GPU.
Kan jag idag öppna upp datorn och placera nya SSD disken på några av slotsen markerat i orange?
https://i.postimg.cc/ydwn4s7Y/m1.png

Här är vad som funkar på mitt mb:
https://i.postimg.cc/L6kD7cw2/m2.png

Så om jag skaffar denna drive tex:
https://www.webhallen.com/se/product/342210-Kingston-Fury-Ren...

Är det bara att då öppna upp datorn, placera den i någon av slotsen nedan i mb och installera?

Jag skulle primärt vilja ha OS samt spel på den nya driven helt och alltså strunar i min gamla SSD.
Helt enkelt för att utesluta om det är just min nuvarande SSD det är fel på.

Angående boota med linux. Aldrig testat, vet inte vad som funkar eller hur jag lätt kan urskilja stuttret där. Är helt grön gällande Linux etc.

Men vad tror ni, värt att köpa ny drive? Installera på nedan M2 slots och formatera min nuvarande (efteråt) och installera OS + spel på den nya för att utesluta?

Anledningen varför jag helst installerar på nedan slots är pga jag ej behöver flytta på gpu eller liknande, då det finns mycket utrymmet där nedan. Jag är kass på att hantera datorer uppenbarligen!

Ja det är så enkelt med M2.

Bara se till att du har heatsink på den

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja det är så enkelt med M2.

Bara se till att du har heatsink på den

Tack för svar!
Ligger det heatsink redo under "skyddet" på sloten eller är det något jag köper till på plats?

Alltså, mitt nuvarande mb har ett "skydd" över M2 slotsen på samtliga. Antar det är någon form av heatsink redan som finns tillgodo?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Tack för svar!
Ligger det heatsink redo under "skyddet" på sloten eller är det något jag köper till på plats?

Alltså, mitt nuvarande mb har ett "skydd" över M2 slotsen på samtliga. Antar det är någon form av heatsink redan som finns tillgodo?

Står I manualen men låter som det är en heatsink

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem på en äldre dator så var det SSDn som hade börjat ge upp. Stutterings med några sekunders mellanrum.

Fanns fullt med Raidport errors i eventvwr.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag hade samma problem på en äldre dator så var det SSDn som hade börjat ge upp. Stutterings med några sekunders mellanrum.

Fanns fullt med Raidport errors i eventvwr.

Det är typ sånt problem jag har. Dock kan väl min disk anses "ny" då jag köpte datorn helt ny vid slutet av 2022, men antar ssd:er kan ge upp lite närsom?

Får dock inga errors eller liknande gällande min drive vart jag än kollar. Allt ser "normalt" ut, så jobbigt om jag köper ny disk för 1k, installerar och så kvarstår problemet.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Testade köra spel som CS2, Witcher 3 etc nyss och jag har ca läshastighet på 500 kB/s och Skrivhastighet som pendlar frekvent mellan ca 100 kB/s upp till enstaka fall på MB. Är detta ett sign att disken är långsam eller normalt?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Testade köra spel som CS2, Witcher 3 etc nyss och jag har ca läshastighet på 500 kB/s och Skrivhastighet som pendlar frekvent mellan ca 100 kB/s upp till enstaka fall på MB. Är detta ett sign att disken är långsam eller normalt?

Låter väldigt, väldigt lågt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter väldigt, väldigt lågt

Sådär ser det ut när jag springer omkring i W3 med RT Ultra.
ms skuttar upp och ner samt är primärt i kBs och inte MB. Då bör väl allt tyda att min disk är otroligt seg och därav stuttret?

Kan man få upp hoppet nu tro; att allt jag behöver göra är att köpa ny disk som har vanliga hastigheter i sitt fabriksnya-tillstånd , eller är detta normalt vid spelande?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

https://i.postimg.cc/zvYhJf6v/1.jpg

https://i.postimg.cc/FzbL14XZ/2.jpg

https://i.postimg.cc/Wp0r5Mqk/3.jpg
Sådär ser det ut när jag springer omkring i W3 med RT Ultra.
ms skuttar upp och ner samt är primärt i kBs och inte MB. Då bör väl allt tyda att min disk är otroligt seg och därav stuttret?

Kan man få upp hoppet nu tro; att allt jag behöver göra är att köpa ny disk som har vanliga hastigheter i sitt fabriksnya-tillstånd , eller är detta normalt vid spelande?

Skulle vilja påstå att det ligger inom det normala. Det är inte ofta det behövs skrivas eller läsas från disken efter spelet har laddat alla sina assets.

Sen är det inte omöjligt att ssd'n ändå är upphov till microlagget som du upplever men task manager är inte riktigt rätt verktyg för att avgöra det i det här fallet eftersom du upplever det i windows också.

Nu har jag inte tagit del av precis hela tråden så jag slänger in förslaget Latencymon som felsökningsverktyg då det skulle kunna hjälpa dig vidare med vad du ska felsöka.

Permalänk
Medlem

Som sagt, hade samma problem som dig och problemet var min ssd. Har skrivit det flera gånger. Tar inte lång tid att dra in en ny och prova.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Som sagt, hade samma problem som dig och problemet var min ssd. Har skrivit det flera gånger. Tar inte lång tid att dra in en ny och prova.

Yes, https://www.webhallen.com/se/product/342210-Kingston-Fury-Ren... denna är beställd nu och lär dyka upp imorrn eller måndag.

Håller tummarna nu

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Yes, https://www.webhallen.com/se/product/342210-Kingston-Fury-Ren... denna är beställd nu och lär dyka upp imorrn eller måndag.

Håller tummarna nu

Förbered usb med Windows 11, om du inte har usb beställ ett också.
Har för mig den skall vara under 16gb men minst 8...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förbered usb med Windows 11, om du inte har usb beställ ett också.
Har för mig den skall vara under 16gb men minst 8...

Yes jag har ett 32gb usb minne jag använt för att installera W11 flertal ggr.

Min plan nu är:

Få hem ssd,
öppna datorn,
stoppa in nya ssd i nedre M2 slot (och låta nuvarande SSD vara kvar),
formatera den nya,

sedan boota från bios till nya disken, installera OS + spel där och lämna gamla disken ikopplad och helt formaterad men sedan helt orörd.

Testar om nya driven funkar utan lagg.

Funkar detta för att testa?

Vill helst EJ behöva flytta GPU

Visa signatur

i7-12700f