Hemmalabb för it-säkerhet, sysadmin studier.

Permalänk
Medlem

Hemmalabb för it-säkerhet, sysadmin studier.

Hej Sweclockers,

Har gått runt och funderat på ett hemmalabb rätt länge nu, Kikat på begagnat men även nytt...
Begagnade Enterprise Dell 730 verkar ju vara en stapel hos många hemmalabbare och priset är väll helt okey, Men halkade in på mullet.se hemsida och hittade denna:
[link]https://www.mullet.se/product.html?product_id=355793[/link] Och blev väldigt intresserad! Liten, Smidig, Kraftfull och kommer inte att sluka halva löningen på elektricitet...

Men blir skeptisk när man söker runt på nätet och knappt hittar någon information, Någon som har erfarenhet utav liknande server?

Vad skulle ni rekommendera till någon som vill skapa upp en egen labbmiljö för att lära sig mer om it-säkerhet, Samt sysadmin?

HPE Gen 11 microserver ser ju onekligen super intressant ut, Om det inte vore för priset...

Gärna en server som är kompakt, Drar lite stöm men ändå är kraftfull.

Med vänliga hälsningar,
Nattkrig

Permalänk
Medlem

Det är rätt populärt att köpa gamla tunna klienter (se exempelvis project tinyminimicro) och köra i kluster istället, du behöver inte så mycket prestanda som du kanske tror. Du kan hitta rätt mycket begagnat om du bara har lite tålamod, exempelvis här på SweC.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra som kräver en server?

Räcker det inte med mer ram och har du bara några kärnor kan du driva rätt många vm's på din lokala maskin bara du har gott om ssd.

Om du tittar på säkerhet och penntestning : https://www.kali.org/

Vad är det du ska utföra skulle jag kanske frågat istället så du får något som är anpassat för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Sopa Windows och installera Linux på din arbetsstation och lev med det. Du kommer in i sysadminrollen på nolltid

Permalänk

Det är bra att öva att pilla med serverhårdvara, det kan man fixa någon gammal som nästan ingen vill ha. Då en vanlig desktop är så mycket snabbare, mer pålitlig än gammal hårdvara och sist extremt mycket tystare.

Sedan datakraft så finns 16 core som mainstream idag. Behöver man mer än det köp 2st. Skulle man vilja ha serverversion av motsvarande så kostar det mer än en bra bil.

Permalänk
Medlem

Några Micro-datorer (Lenovo ThinCentre Tiny, Dell Optiplex Micro) i ett hyperconverged hypervisor-kluster räcker länge för labb.

Jag kör med Dell Optiplex Micro med i7 och maxad RAM (32 GB), varje nod har en 256 GB M2 NVMe OS disk och en 2 TB 2.5" SATA SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt syftet. Vill du lära dig skruva på servrar köp en gammal. En server tillför ju stabilitet och prestanda. Behövs det? Vilken dator som helst med Linux fungerar ju.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Span in Hp Microserver gen 8 /10/11 Dessa är mkt praktiska o h tysta, till ett lågt pris. Jag köpte nyligen en begagnad Gen 8 för 1500kr med diskar dock klarar även 8 enbart max 16GB RAM, men man kan komma rätt långt på det ändå om man kör lite lättare Linux distributioner.
Håller på med säkert/pentest själv och för tillfället kör jag tre olika maskiner i Proxmox på den och det funkar person det skall.