Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja för Ultimate edition kanske det kostar 100€ men tvekar starkt på standard versionen kommer kosta 100€.

GTA6 som kommer mest troligtvis att ha gått med vinst med marginal redan några timmar efter spelet har släppts ändå.

Sen kommer majoriteten att köpa spelet minst en gång till speciellt PC spelare när det släpps där precis som GTA5.

Standardutgåvan av senaste Call of Duty kostar över 900kr. Finns inte en chans i världen att Take2 tycker att GTA 6 ska vara billigare än Call of Duty som släpps varenda år.

Grejen är ju den att om spelet har gått med vinst några timmar efter release så innebär det bara att Take2 kommer tjäna ännu mer pengar och vara ännu girigare genom färre reor och sämre reor.

Take2 vet förstås att många kommer köpa spelet igen på PC och kommer självklart ha så högt pris dom kan. Och då tittar dom på andra spel som säljer bra men förstås mindre än vad GTA 6 kommer göra - dvs. Call of Duty och andra som kostar över 900kr.

Jag hoppas förstås att jag har fel och det vore ju toppen om spelet kostade 700kr, eller ännu bättre, 500kr på PC, men det är ingen verklighet vi lever i.

Skrivet av Wizbro:

Blir det så dyrt inväntar jag nog en rea, men vi får se hur länge man orkar stå emot

30% rabatt på 1000kr är fortfarande 700kr. Usch. Och det lär dröja länge innan man ser 30% rabatt på GTA 6 utanför den grå marknaden med CD-keys, där man förstås blir låst till Rockstar Launcher.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kostar det 1000kr så kommer jag helt klart köra #PatientGamer och vänta på minst 33% rabatt.

Permalänk
Medlem

Har sedan länge börjat köpa mina spel på Black Friday året efter att de släppts. Då brukar man få dem för ~200 kr, dessutom patchade och klara. Varför hetsa? Inte som att spel blir sämre med tiden.

Svaret är alltså nej, kommer aldrig betala 1000 kr för något spel. GTA VI väntar jag nog tills det blir Epic-gratis om 10-12 år.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Standardutgåvan av senaste Call of Duty kostar över 900kr. Finns inte en chans i världen att Take2 tycker att GTA 6 ska vara billigare än Call of Duty som släpps varenda år.

Grejen är ju den att om spelet har gått med vinst några timmar efter release så innebär det bara att Take2 kommer tjäna ännu mer pengar och vara ännu girigare genom färre reor och sämre reor.

Take2 vet förstås att många kommer köpa spelet igen på PC och kommer självklart ha så högt pris dom kan. Och då tittar dom på andra spel som säljer bra men förstås mindre än vad GTA 6 kommer göra - dvs. Call of Duty och andra som kostar över 900kr.

Jag hoppas förstås att jag har fel och det vore ju toppen om spelet kostade 700kr, eller ännu bättre, 500kr på PC, men det är ingen verklighet vi lever i.

30% rabatt på 1000kr är fortfarande 700kr. Usch. Och det lär dröja länge innan man ser 30% rabatt på GTA 6 utanför den grå marknaden med CD-keys, där man förstås blir låst till Rockstar Launcher.

Dock finns just Call of Duty på gamepass så finns väl knappt någon som kör på Xbox eller Pc som faktiskt har köpt spelet.
Sen så kommer GTA6 sälja så extremt mycket mer en vad årlig release som Call Of Duty gör och de flesta kommer köpa det 2 gånger också. Sen skulle jag kommer nog en hel del köpa "Ultimate versionen" också så jag tror det blir 60-70€ för standard och 99€ for Ultimate.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Inte en chans. Spelen är orimligt dyra jämfört med vad man får idag. 599sek för ett spel på 200 timmar. Nja, inte helt värt det enligt min åsikt.

Vänta nu, 600kr för 200 timmar spel mycket?

Kommer ihåg förr sure spelen kanske kostade 300-400kr men då va dom inte i närheten av 200 timmar istället..

Kolla bara på half life 2 som ändå kostade 50 euro och då är det ett 15 timmar spel, med det priset så borde ett spel på 200 timmar utan problem kosta en bra bit över 6000kr!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kostade int spel typ 500-600kr på 90-talet, med inflation inräknat är väl spel.billigare nu.
Hade hoppats någon redan gjort den matteuppgiften åt mig och jag är inte tillräckligt motiverad. Det sticker ju lite extra med DLC och massa krams man kan betala för, men allt det är ju frivilligt.

Permalänk
Medlem

Tycker inte GTA har varit intressant sedan Vice City. Och även då tyckte jag att GTA 1 och 2 är roligare.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

För 1000kr då ska det vara en bra kampanj, inte ett enda IAP, kommer oavsett vänta minst ett år för att slippa krångel med buggar som gör spelet ospelbart och för att invänta vad andra säger om spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Kostade int spel typ 500-600kr på 90-talet, med inflation inräknat är väl spel.billigare nu.
Hade hoppats någon redan gjort den matteuppgiften åt mig och jag är inte tillräckligt motiverad. Det sticker ju lite extra med DLC och massa krams man kan betala för, men allt det är ju frivilligt.

Glöm inte att dom va extremt mycket kortare också

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det beror ju på att de säljer flera gånger fler kopior av sina alster.

Permalänk
Medlem

jag hoppas de försöker med an galen prissättning och jag hoppas att de misslyckas.

Jag kommer inte köpa om det kostar mer än standsard.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Musikälskare

Självklart köper man inte det direkt när det släpps utan väntar några månader och ser om priset sjunker / buggar, etc., det sagt så är GTA ett av få spel jag är villig att betala 1000+kr för

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Billigaste BO6 versionen i PS Store kostar ju redan 959 kr så det är nog det minsta Rockstar kommer ta digitalt, kanske upp mot 1059 kr eller liknande. På skiva kan väl hoppas på 799 eller liknande. Men miljontals sitter på en digital PS5, plus att många föredrar digitalt så det kommer nog sälja väl.

För andra som undrar vad BO6 är så tror jag det är Call of Duty: Black Ops 6. Det handlar sannolikt inte om Body Odor i någon specialvariant.

(Jag visste inte ens att de var förbi Black Ops 2.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De kommer ju garanterat inte sluta med mikrotransaktionerna som gjort GTA5 extremt lönsamt under så lång tid?
De är väl iofs kopplade till Online specifikt i GTA5, så om man enbart bryr sig om singleplayer så fungerar resonemanget bättre.

Sen hur klart det är vid släpp, har svårt att se det kopplas till priset. Isf förmodligen en bättre prognos att titta på tidigare släpp och försöka gissa utifrån det.

Jag har aldrig fattat grejen med GTA online 🤣 verkar rörigt och stressigt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av aholman:

Digitala spel sänker kostnaden. Sägs att fysiska spel ökar kostnad med ca 20%. Marknadsföring är lättare via Steam som plattform. Fler intäktsströmmar osv. DLC där man medvetet plockar ur saker från huvudspelet för att sedan sälja som DLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Grejen är dock att det spelet släpptes på Game Pass, och priset sattes med största sannolikhet så högt, för att "lura in" folk i Game Pass subs istället.
Tidigare COD spel har haft ett pris på 69eur vid release på B-net. (är relativt säker på att det inte gått över det för standard utgåvan, men ni får gärna rätta mig om jag har fel. MW3 som kom året innan kostade det tex.)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dock finns just Call of Duty på gamepass så finns väl knappt någon som kör på Xbox eller Pc som faktiskt har köpt spelet.
Sen så kommer GTA6 sälja så extremt mycket mer en vad årlig release som Call Of Duty gör och de flesta kommer köpa det 2 gånger också. Sen skulle jag kommer nog en hel del köpa "Ultimate versionen" också så jag tror det blir 60-70€ för standard och 99€ for Ultimate.

Majoriteten av spelarna köper spelet trots att det finns på PC Game Pass och Xbox Game Pass. Dom allra flesta spelarna finns dessutom på PS5 där det inte finns något Xbox Game Pass alls.

Att ett spel säljs i galet många exemplar gör inte att spelet säljs med lägre ordinarie pris. Tvärtom så innebär det att Take2 inte ser någon anledning att sänka priset, eftersom folk kommer köpa det.

Jag säger inte att GTA 6 kommer kosta över 1000kr, jag säger bara att det inte finns någon som helst chans att Take2 tittar på Call of Duty och dess 900kr+ och säger "Nä, vårat spel som vi har utvecklat under 12 år är nog inte värt lika mycket som Call of Duty".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av fordonskleptomaner 6 oavsett pris.
Men det är ju bra att det finns för folk som behöver ha en ventil för att inte bete sig så i verkligheten.

Angående pris så är det mycket bättre med ett högt pris om man slipper abonnemang, kontobindningar och mikrotransaktioner.

Att folk är ok med att betala 99Kr/månad och binda sig minst ett år, men inte punga ut 1000Kr på rak arm är ganska alarmerande.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag är inte intresserad av fordonskleptomaner 6 oavsett pris.
Men det är ju bra att det finns för folk som behöver ha en ventil för att inte bete sig så i verkligheten.

Snacka om konstig syn på spelare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag kanske är dum i huvudet men detta är nog ett spel jag hade kunnat betala upp till 2000 för någon "super duper edition" för, men det är nog dels för att enligt min mening så är Rockstar en av få utvecklare som faktist fortfarande släpper färdiga spel, dvs dom skjuter hellre upp release date än att släppa ett ofärdigt spel som 95% av alla andra giriga företag gör. (ja, jaa, dom är giriga också med shark cards i GTA V Online men är ingen som tvingar er att betala för skiten)

Med det sagt skulle jag aldrig betala mer än 7-800 för något annat spel i dagsläget, speciellt inte spel som COD och liknande som spottar ut ctrl + V spel varje år.

Permalänk
Medlem

År skogen för dyrt tycker jag, men pengar idag är liks inte värt något. Tusen spänn är en bensintank och ett skrov med plusmeny och smältost, sedan är den tusingen borta. Jag tänker knyta näven hårt i fickan och köpa det.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

1400 SEK kanske?

Köpt tidigare spel på konsol och dator. Nu blir det inte på konsol. Men har över 100h på GTA V PC enligt steam och några timmar på playstation.

Sett krona per timme är det billigt. Spelar i princip bara CS och GTA genom åren. Köpt många spel för att ha game sessions med kompisar. Då köper man ett spel för 400 SEK man lirar i tre timmar innan folk loggar ut och sedan aldrig mer.

Försöker jämföra med att gå på bio. Ska jag gå med sambon blir det ju nära 500 SEK om man ska ha popcorn också. Vill man äta ute också innan är vi nära 900 SEK om vi avrundar.

Permalänk
Medlem

Köper knappt spel nuförtiden men att betala upp till 2k för GTA VI hade inte varit konstigt för mig. Finns inte större/bättre spel än GTA och nu släpps de typ en gång per decennie, inget konstigt med det imo.

Däremot kan jag tycka timingen är lite konstigt nu när utvecklingskostnaderna på sikt troligtvis sjunker, när utvecklare ersätts med AI.

Skrivet av Vethut:

Inte en chans. Spelen är orimligt dyra jämfört med vad man får idag. 599sek för ett spel på 200 timmar. Nja, inte helt värt det enligt min åsikt.

Vad har blivit sämre med spelen idag kontra "då"?

Skrivet av murklor:

GTA 5 har dom tjänat 8.5 miljarder USD på (hittils).

Det kostade nånstans runt 0.25 miljarder USD att utveckla.

Stackars fattiga studio, dom bara MÅSTE höja priset när dom inte har pengar till att utveckla uppföljaren.

Inte för att vara den som är den men Take-Two/Rockstars kostnader slutade inte på releasedagen. Med det sagt så har de säkert helt sjuka marginaler...

Permalänk
Medlem

Tvekar på det, var inte så intresserad i GTA V men fick det gratis på epic games store och kört några 100 timmar online iallafall där sen.

Köpte Stalker 2 för under 500 lappen på cdkeys för knappt 1 månad sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Minns hur kompisen köpte spelet typ 3 gånger eller mer, GTA V alltså. Kom ju några konsoller under åren, och till sist på PC.

Permalänk
Medlem

De kan nog ta ganska mycket för det men det kräver att det inte blir en woke backlash. Vilket vi kan se vid en del andra nya titlar. Det finns en risk att det blir för girlbossigt vilket inte går hem hos den gamla publiken.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk

Jobbar själv i spel branchen, jag inte beredd och betala 1000kr för nått spel inte. spelar ingen roll hur länge eller hur mycket jobb det varit med det. Då får det vara, eller om det kommer någon rejäl rea.. strax över 500kr går min gräns för att sitta och spela något.

Permalänk
Medlem

Säg efter mig. ALDRIG FÖRKÖP

Och tyvärr är det ju så att man inte ens kan lita på media.

Looking at you sellouts som gav 90%+ i betyg på Starfield.

Det som gäller är helt enkelt att lyssna på den stora massan och kolla "lets plays".
Jag är rätt brutal med att utnyttja Steams reklamationsprocess. Är det ett skitspel så betalar jag inte fulla pengen.

Men största exemplet är väl Ubisoft som sa att deras "piratspel" var AAAA och därför förtjänade AAAA pris.
Hur bra var det....

Baldurs Gate 3 är nog det främsta exemplet på att spel kan förtjäna mycket pengar.

Men spel från stora förläggare som bara är en "uppföljare". Kom igen. var itne fucking sheeple.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Visst men det säljs också 100 gånger fler exemplar av spelen idag. Marknaden är enormt mycket större. Så de skall inte bara ha 100 gånger mer intäkter de skall ha mer av varje kund också. Klarar de inte av att finansiera sina spel med de pengarna så kan de lägga ner.

PS. Förköpare är förrädare!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Haha nej, om det skulle bli av så köper jag det på någon rea när det är 200kr eller dylikt - förbeställningar har jag låtit bli sedan katastrof-releasen av Diablo 3. Har heller inte någon förhoppning om att det skulle vara bättre än något av de andra AAA-spelen som har släppts under de senare åren.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14