Elgiganten kan ej leverera min produkt för den utgått

Permalänk

Elgiganten kan ej leverera min produkt för den utgått

Jag behöver råd, jag köpte en Dreame L20 Ultra under Black Friday från Elgiganten för 6890kr. Idag ringer dem och säger att Dreame har slutat tillverka L20 Ultra och inte kan leverera min robotdammsugare.
De erbjuder mig att köpa L10S Ultra för 6000kr nu. Men den kostade under Black friday 5800 och den är sämre än L20 Ultra.
Eller så får jag pengarna tillbaka, men då kommer jag inte hitta en robotdammsugare i samma klass som L20 Ultra för 6890kr.

Sen försökte jag få ner L40 Ultra som ska vara bättre än L20 Ultra men då ville dem inte gå ner i pris och matcha men efter en stund kunde dem gå ner till 9500kr för L40 Ultra.

Vad skulle ni göra i min sits ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligtdu94:

Jag behöver råd, jag köpte en Dreame L20 Ultra under Black Friday från Elgiganten för 6890kr. Idag ringer dem och säger att Dreame har slutat tillverka L20 Ultra och inte kan leverera min robotdammsugare.
De erbjuder mig att köpa L10S Ultra för 6000kr nu. Men den kostade under Black friday 5800 och den är sämre än L20 Ultra.
Eller så får jag pengarna tillbaka, men då kommer jag inte hitta en robotdammsugare i samma klass som L20 Ultra för 6890kr.

Sen försökte jag få ner L40 Ultra som ska vara bättre än L20 Ultra men då ville dem inte gå ner i pris och matcha men efter en stund kunde dem gå ner till 9500kr för L40 Ultra.

Jag skulle fått tillbaka pengarna och köpt någon annan maskin någon annanstans. Eller på samma ställe om det är bra pris.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen jurist, men det finns möjlighet att göra ett så kallat "täckningsköp" från en annan säljare om du väljer den billigaste och priset inte skiljer sig alltför mycket. Då blir Elgiganten skyldiga att stå för mellanskillnaden. Om produkten verkligen slutat tillverkats och den inte går att få tag på någon annanstans heller för ett rimligt pris är det nog bara pengarna tillbaka som gäller.

Edit:

Jag ser att den finns på andra ställen, men nu kostar den 10 337 kr. Det är ju en ganska stor prisökning... Men har de väntat ända tills nu med att meddela dig känns det ju nästan som att det är deras fel, den kostade ju "bara" 9000 kr ett par veckor efter black week. Så för mig känns det ändå rimligt att de står för mellanskillnaden. Men jag har ingen aning om en domstol kommer till samma slutsats.

Permalänk
Medlem

Borde inte Elgiganten kunna göra ett täckningsköp mot en annan butik? Finns i lager hos t.ex. NetOnNet.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Citat:

Ersättning på grund av förseningen
Företaget ska stå för kostnader du får för att varan är sen. Exempel kan vara:

inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot leveransen
onödiga transporter
mellanskillnad för betald expressfrakt om varan trots det levereras med standardfrakt.
Du kan kräva ersättning för de faktiska kostnaderna, inte för besväret eller tiden du lägger ner. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen. Du behöver kunna visa underlag, till exempel kvitton och fakturor.

Det finns undantag när du inte kan kräva ersättning. Det gäller till exempel om något utanför företagets kontroll gör det omöjligt för företaget att leverera.

Täckningsköp
Har köpet hävts och du tvingats köpa varan någon annanstans till ett högre pris? Då kan du kräva ersättning för mellanskillnaden. Det kallas för att göra ett täckningsköp.

Du måste göra ett täckningsköp med omsorg. Jämför olika alternativ och välj ett rimligt pris. Hittar du inte en exakt likadan vara kan det vara okej att köpa en likvärdig vara. En vara ses ofta som likvärdig om den har motsvarande kvalitet, funktioner och pris. Ett täckningsköp ska göras inom rimlig tid från att köpet hävs.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hemligtdu94:

"Hej Elgiganten,

Produkten finns i lager hos NetonNet.
I första hand yrkar jag på täckningsköp, dvs, återbetalning av 6890 kr + mellanskillnaden för att köpa produkten hos NetonNet. (Förnuvarande 10 489 kr, mellanskillnad 3599 kr).

I andra hand kan jag acceptera en L40 Ultra utan extra kostnad som ersättning om det är mer fördelaktigt för er.

Jag accepterar inte en hävning av köpet utan täckningsköp.
Hälsning
/TS"

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack alla för svaren ! Pratade med elgiganten och dagen efter fick jag en L20 Ultra hemskickad

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hemligtdu94:

Tack alla för svaren ! Pratade med elgiganten och dagen efter fick jag en L20 Ultra hemskickad

Pratade som i yrkade din rätt enligt konsumentköplagen och ett täckningsköp?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligtdu94:

Fantastiskt att de hittade den ur toma luften!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fantastiskt att de hittade den ur toma luften!

ja man kan nästa tro att de försökte komma undan att leverera dem för det låga priset och istället kränga dem för nästan dubbelt pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gjorde Elgiganten detta av goodwill? Orderbekräftelse är väl inte bindande utan visar väl bara att en order är lagd och att de kan häva köpet om de önskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Gjorde Elgiganten detta av goodwill? Orderbekräftelse är väl inte bindande utan visar väl bara att en order är lagd och att de kan hävda köpet om de önskar?

Jo..
"En orderbekräftelse från butiken behövs för att det ska bli ett bindande avtal"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Intressant.
Anledningen till att jag frågar är för att jag köpte en högtryckstvätt av Krauta när de tömde lagret. Fick orderbekräftelse. Någon vecka går och sedan får jag ett mail som säger att köpet hävts pga att de sålts slut/översålts. När jag efterfrågar likvärdig vara får jag bara nej tillbaka, och mina pengar åter.