Nvidia börjar fasa ut Maxwell och Pascal

Permalänk
Melding Plague

Nvidia börjar fasa ut Maxwell och Pascal

Ska inte längre få nya CUDA-funktioner i drivrutinsuppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

7/700-serien och 9/900-serien kan jag förstå om de börjar fasa ut men 10/1000 har svårt att tro att inte Pascal serien ändå hänger med ett tag till då den fortfarande är populär och många sitter på den. Även sista utan raytracing stuff.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Markusas:

7/700-serien och 9/900-serien kan jag förstå om de börjar fasa ut men 10/1000 har svårt att tro att inte Pascal serien ändå hänger med ett tag till då den fortfarande är populär och många sitter på den. Även sista utan raytracing stuff.

Det börjar väl närma sig sovdags även för Pascal – det är trots allt 8 ½ år sedan GTX 10-serien släpptes. Jag hoppas såklart att de som fortfarande använder dessa äldre arkitekturer får stöd så länge som möjligt. Men rent realistiskt har vi redan passerat gränsen för allt utom 1080/1080 Ti från den här eran. Det börjar bli nödvändigt med nyare grafikkort, åtminstone om man vill spela de senaste spelen med en någorlunda acceptabel bilduppdateringsfrekvens.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det börjar bli nödvändigt med nyare grafikkort, åtminstone om man vill spela de senaste spelen med en någorlunda acceptabel bilduppdateringsfrekvens.

Inte om folk bara spelar dom spel som släpptes för typ 10 år sedan, typ Old School RuneScape etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mörksuggan:

Inte om folk bara spelar dom spel som släpptes för typ 10 år sedan, typ Old School RuneScape etc.

Då behöver man i regel inte nyare drivrutiner heller

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Markusas:

Som nämns i artikeln påverkar detta bara GPGPU (CUDA), Maxwell och Pascal fortsätter få uppdateringar för spel och andra 3D-tillämpningar.

För den som vill ha något att klaga på som är relevant även för spel kan man dra till med att Nvidias öppna Linux-drivare som släpptes i mitten av 2024 bara stödjer Turing och framåt. Men spelar på Windows fortsätter stödet för Maxwell ett tag till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det börjar väl närma sig sovdags även för Pascal – det är trots allt 8 ½ år sedan GTX 10-serien släpptes. Jag hoppas såklart att de som fortfarande använder dessa äldre arkitekturer får stöd så länge som möjligt. Men rent realistiskt har vi redan passerat gränsen för allt utom 1080/1080 Ti från den här eran. Det börjar bli nödvändigt med nyare grafikkort, åtminstone om man vill spela de senaste spelen med en någorlunda acceptabel bilduppdateringsfrekvens.

Nä, det släpptes ju igår. Eller?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Inte som att korten stendör så fort de inte har senaste drivrutinen heller. De flesta spel som tex ett 580 klarar av att driva, funkar på den sista drivrutinen för det kortet. Och nya AAA titlar hade inte funkat oavsett om drivrutinen var ny eller inte så kortet är för klent.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hej, jag sitter på ett 1080Ti och anser att det fortfarande är relevant och borde få ytterligare uppdateringar i vart fall tre år till. Jag spelar Cyberpunk och The Last Of Us utan problem och utan att bry mig om RT m.m. Däremot använder jag FSR när det finns möjlighet.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte som att korten stendör så fort de inte har senaste drivrutinen heller. De flesta spel som tex ett 580 klarar av att driva, funkar på den sista drivrutinen för det kortet. Och nya AAA titlar hade inte funkat oavsett om drivrutinen var ny eller inte så kortet är för klent.

Min sambo fick ett geforce Titan av någon modell av en kompis och medan det fungerade toppen så blev det inte så bra i baldurs gate 3 pga drivrutinen som slutade uppdateras för ett par år sedan. Spelet i sig fungerade perfekt med bra framerate men både stora och lilla kartan var helt svarta. Helt klart kraftigt nog att driva spelet men trasigt pga drivrutinen. Exempel på vad som kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Min sambo fick ett geforce Titan av någon modell av en kompis och medan det fungerade toppen så blev det inte så bra i baldurs gate 3 pga drivrutinen som slutade uppdateras för ett par år sedan. Spelet i sig fungerade perfekt med bra framerate men både stora och lilla kartan var helt svarta. Helt klart kraftigt nog att driva spelet men trasigt pga drivrutinen. Exempel på vad som kan hända.

Ja a absolut, i vissa specialfall Det är ändå ett över tio år gammalt kort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Som det står är det inget om att de slutar släppa drivrutiner till dem för spel så ingen panik om man sitter med ett GTX 1080 eller annat och tycker det fungerar bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.