Anmäl dig till Roborock Challenge!

Veckans fråga: Hur mycket betalar du för internet?

Permalänk
Medlem

Bor i villa och hoppade på Tele2:s erbjudande med 1000/1000 för 299 i månaden för två år sedan. Nu skulle det gå upp till 829kr/månad... Nja, lite mycket tänkte jag så jag ringde min mobiloperatör, Telenor, och ville ha ett pris för både Internet, mobil och TV. 699kr/månad var det bästa de kunde ge, efter 5 samtal var det nere på 659kr. Men jag ringde Tele2 och frågade efter samma paket och deras "bästa" pris var 899kr. Då sa jag att jag fått ett bättre pris hos Telenor och tackade för deras klanderfria service. Jag var nästan redo att avsluta samtalet när han, i supporten, sa att han kunde koppla mig vidare till en säljare med mer auktoritet. Vipps så hade jag Internet, TV och mobil för 599kr/månad.
Det tråkiga är att de tecknar bara ettårsavtal. Så nästa år får man ringa runt igen.
Sparar tusenlappar om man är jobbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Bor i hyresrätt någorlunda centralt i Göteborg.
Skippade det dyra fiberbredbandet (öppet stadsnät från ITUX) och har kört först 4G och numera 5G via ett extra datakort till mitt obegränsade mobilabonnemang från Telenor.
Använder en inomhusrouter för 5G (i bryggläge) och en Asus-router.
DL: 600–900 Mbit/s (oftast över 700 Mbit/s).
UL: 80–130 Mbit/s (oftast över 100 Mbit/s)
Ping: 18–20 ms
Pris: 169 kr/månad.

Hur fick du Det abonnemanget med extra kort för 169:- per månad? 🤔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Öppna stadsnät där alla får välja själva betyder bara att nätägaren kan sätta vilket monopolpris de vill på 400kr i gundavgift per månad oavsett vilken operatör eller hastighet som väljs

Japp, jag vet. Det leder till sjuka priser för den som är längst bort i ledet, dvs konsumenten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hur fick du Det abonnemanget med extra kort för 169:- per månad? 🤔

Det är som sagt ett tillägg (i form av ett extra data-SIM) till mitt mobilabonnemang med obegränsade data. Jag har haft det längre och är inte helt säker på vad det kostar vid nyteckning i dag, men de flesta operatörer verkar ta några hundringar i månaden för ett extra data-SIM.
Extrakortet kostade tidigare 89 kr/månad, men Telenor chockhöjde det för 1–2 år sedan (kommer inte ihåg exakt när) till galna 169 kr/månad!
Om man redan har ett mobilabonnemang med obegränsade data (som verkligen är obegränsat hos Telenor) blir det klart billigare att skaffa ett extrakort för mobildata till telefonabonnemanget än att skaffa ett separat 5G-databonnemang. Man får då köpa en 5G-router själv, men de går att hitta begagnade för under 2 000 kr.
Om man i stället skaffar ett dyrare, separat dataabonnemang får man oftast med en 5G-router (och även support på den), men man tjänar in köpet av en separat 5G-router på mindre än ett år och sparar sedan ganska mycket pengar.

Så här ser det ut hemma hos mig just nu:

Permalänk
Medlem

Kommunalt hyresbolag. Telia 100/100 + Telia TV (grundkanaler) ingår i hyran. Går att uppgradera nätverket till:

300/300 - 229
600/600 - 329
1000/1000 - 429

Nöjer mig med gratisalternativet.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

(Nitpick: man får inte fast adress som privatperson, men DHCP-adressen man blir tilldelad byts uppenbarligen väldigt sällan - det har gått månader och år mellan adressändringarna tidigare.)

Helt rätt, det är en publik IP-adress, inte statisk, men som du säger, ändras den väldigt sällan. Jag har haft samma IP address genom dem i 11 månader i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

1000/1000 488 Kr från Inleed.
Bytte från Bahnhof efter 12 år eftersom dom är helt omöjliga att ha att göra med.

Funderar på att byta till Inleed också, hur har det funkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är som sagt ett tillägg (i form av ett extra data-SIM) till mitt mobilabonnemang med obegränsade data. Jag har haft det längre och är inte helt säker på vad det kostar vid nyteckning i dag, men de flesta operatörer verkar ta några hundringar i månaden för ett extra data-SIM.
Extrakortet kostade tidigare 89 kr/månad, men Telenor chockhöjde det för 1–2 år sedan (kommer inte ihåg exakt när) till galna 169 kr/månad!
Om man redan har ett mobilabonnemang med obegränsade data (som verkligen är obegränsat hos Telenor) blir det klart billigare att skaffa ett extrakort för mobildata till telefonabonnemanget än att skaffa ett separat 5G-databonnemang. Man får då köpa en 5G-router själv, men de går att hitta begagnade för under 2 000 kr.
Om man i stället skaffar ett dyrare, separat dataabonnemang får man oftast med en 5G-router (och även support på den), men man tjänar in köpet av en separat 5G-router på mindre än ett år och sparar sedan ganska mycket pengar.

Så här ser det ut hemma hos mig just nu:
<Uppladdad bildlänk>

Ahhhhh jag tittade på denna lösningen men med nuvarande priser skulle det bli för dyrt 💸 för mig - runt 800:- per månad...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Rolig läsning detta med alla som har 10ggr snabbare internet till 1/5 av priset.

Telia "Öppen" fiber till villa här för 599 kr för 100/100. Tack Telia ni är sämst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Rolig läsning detta med alla som har 10ggr snabbare internet till 1/5 av priset.

Telia "Öppen" fiber till villa här för 599 kr för 100/100. Tack Telia ni är sämst!

Sjukt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ahhhhh jag tittade på denna lösningen men med nuvarande priser skulle det bli för dyrt 💸 för mig - runt 800:- per månad...

Det beror som sagt på vilka behov man har i övrigt. Men det kan bli riktigt fördelaktigt om man redan har ett mobilabonnemang med obegränsade data och möjligheten att lägga till ett extrakort.
För mig som har behov av ett mobilabonnemang med obegränsade datamängder plus bredband hemma är det helt ok.
Jag bor i hyresrätt och det billigaste fiberbredbandet med 100/100-hastighet kostar minst 400 kr (med undantag för enstaka kampanjer). Här får jag i stället 700/100 (i snitt) via 5G för 169 kr/månad. Och det blir inte dyrare (kanske t.o.m. billigare) än att ha separata abonnemang. Jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det beror som sagt på vilka behov man har i övrigt. Men det kan bli riktigt fördelaktigt om man redan har ett mobilabonnemang med obegränsade data och möjligheten att lägga till ett extrakort.
För mig som har behov av ett mobilabonnemang med obegränsade datamängder plus bredband hemma är det helt ok.
Jag bor i hyresrätt och det billigaste fiberbredbandet med 100/100-hastighet kostar minst 400 kr (med undantag för enstaka kampanjer). Här får jag i stället 700/100 (i snitt) via 5G för 169 kr/månad. Och det blir inte dyrare (kanske t.o.m. billigare) än att ha separata abonnemang. Jag är nöjd!

Fortsätt vara Nöjd. Det ska du vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

480 för 1000/1000 via Bredband2

Permalänk
Medlem

Fick mail av Telia här i veckan där de glatt utannonserade att det skulle stänga alla gamla abonnemang på fiber, (100-250-500 osv) och låta oss få deras nya snabba, 150-300-600 till den förmånliga summan av 639 spänn i månaden för 300mbit. Nu är ju måttet rågat. Är nog värt att byta alla mina konton, som tyvärr har en @telia adress som kontonamn, till en fristående mail-leverantör och sedan byta ISP. Läser man i denna tråden så finns det ju massor med andra ISP'er som levererar mkt billigare och mkt snabbare på min adress. Är det några man ska undvika? Är ju ISP'er man aldrig hört talas om, Inleed tex. Dock har de 1000/1000 för 490 i månaden vilket låter trevligt. Bredband2 har också bra prissättning med samma nivå som inleed.

Vad ska man välja?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Fick mail av Telia här i veckan där de glatt utannonserade att det skulle stänga alla gamla abonnemang på fiber, (100-250-500 osv) och låta oss få deras nya snabba, 150-300-600 till den förmånliga summan av 639 spänn i månaden för 300mbit. Nu är ju måttet rågat. Är nog värt att byta alla mina konton, som tyvärr har en @telia adress som kontonamn, till en fristående mail-leverantör och sedan byta ISP. Läser man i denna tråden så finns det ju massor med andra ISP'er som levererar mkt billigare och mkt snabbare på min adress. Är det några man ska undvika? Är ju ISP'er man aldrig hört talas om, Inleed tex. Dock har de 1000/1000 för 490 i månaden vilket låter trevligt. Bredband2 har också bra prissättning med samma nivå som inleed.

Vad ska man välja?

Det billigaste alternativet är att byta till ett nytt ’nykund’ erbjudande varje kvartal när rabatten tar slut

Upplevelsen och stabiliteten kommer ju till 95% av nätleverantören som äger fibern i ditt hus, inte av den du betalar till. Bortsett från utökade tjänster (fast publik ip, telefonsupport, snabb service…) så märker man ingen skillnad alls i själva användningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det billigaste alternativet är att byta till ett nytt ’nykund’ erbjudande varje kvartal när rabatten tar slut

Upplevelsen och stabiliteten kommer ju till 95% av nätleverantören som äger fibern i ditt hus, inte av den du betalar till. Bortsett från utökade tjänster (fast publik ip, telefonsupport, snabb service…) så märker man ingen skillnad alls i själva användningen

Det är ju telia som äger fibernätet här hos mig så det är ju bra. Gillar dock inte att Sveriges största? ISP bara höjer och höjer sin månadsavgift. Lönlöst att ringa och gnälla på kundtjänst också för enda lilla möjligheten är att koppla sig till uppsägning och hota med uppsägning. Dock måste man vara beredd att backa upp sina hot så det är väl bara sätta sig och sammanställa alla konton man kan tänkas ha sin epostadress som användarnam och börja byta.

Stavfel
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

100/100 för 499kr, Bahnhof. Ush så dyrt! ingen bindningstid för mig. De måste finnas nå bättre pris

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

(Nitpick: man får inte fast adress som privatperson, men DHCP-adressen man blir tilldelad byts uppenbarligen väldigt sällan - det har gått månader och år mellan adressändringarna tidigare.)

Men: det verkar inte riktigt vara så enkelt här. Det verkar som att underliggande nätverk är så klåparaktigt uppsatt att jag kommer behöva välja mellan IPv4 och IPv6 för min publika anslutning, åtminstone på det vis som Bahnhof har möjlighet att lösa det för mig. 😑

Så nu är frågan om jag kan hoppas på en lösning från min KO inom rimlig tid, eller om någon annan ISP har andra möjligheter på det här nätverket, eller om jag måste börja tunnla antingen IPv4 eller IPv6 till mina servrar, eller om jag måste börja titta på en hostad lösning för servrarna. Otroligt trist nerköp som jag inte kunnat påverka själv.

Rättar mig själv här: uppenbarligen bara initialproblem i övergången till ny KO. Jag har (ca två veckor senare) riktig Internetanslutning med en publik IPv4 och en /56-adresslängd för IPv6 som tidigare. Prisökningen suger, men i övrigt är jag nöjd igen.

Permalänk
Medlem

Telenor 100/100
499:-/månad
Hyreslägenhet med öppet nät. (GlobalConnect då de köpte Open Universe)

Efter mycket om och men på black friday, 100:- rabatt i 12 månader.
De har nu även börjat ta betalt för "hyra av router" som är 60:-/månad ovanpå avgiften.

Så kommer definitivt bli ett byte när det går ut då jag sett mindre aktörer ta mindre för 250/250.
Bredband2, Junet, Dalakraft eller IT System Dalarna står det mellan just nu då de samtliga är billigare på 250/250 än vad Telenor är på 100/100. Även Obenet är aktuellt... lär bli att man frågar om dessa här när det väl blir dags

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det är ju telia som äger fibernätet här hos mig så det är ju bra. Gillar dock inte att Sveriges största? ISP bara höjer och höjer sin månadsavgift. Lönlöst att ringa och gnälla på kundtjänst också för enda lilla möjligheten är att koppla sig till uppsägning och hota med uppsägning. Dock måste man vara beredd att backa upp sina hot så det är väl bara sätta sig och sammanställa alla konton man kan tänkas ha sin epostadress som användarnam och börja byta.

Långt över hälften av det du betalar går till den som äger nätet, operatören som du betalar till har väldigt lite att säga till om. Prishöjningarna kommer från Telia/Zetetic (eller vad de nu heter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Långt över hälften av det du betalar går till den som äger nätet, operatören som du betalar till har väldigt lite att säga till om. Prishöjningarna kommer från Telia/Zetetic (eller vad de nu heter)

Tänkte mest på att eftersom det är Telia som äger nätet så är stabiliteten god. Sen hur min månadsavgift delas upp gör mig inget så länge jag får "bättre" tjänst till lägre kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade jag haft/fått vara chef över regering och rikstag så min allRA FÖRSTA åtgärd hade varit att slänga ut ett dekret att lägga ett lock på Prishöjningarna avseende internet och bredband. Därtill beodrdra att PTS, KO, FI och KK hade inlett en General Granskning (med polishjälp i det fall nu någon hade satt sig på tvären - handräckning) och så hade man tagit det därifrån...

Jag vet att jag drömmer...men i alla fall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hade jag haft/fått vara chef över regering och rikstag så min allRA FÖRSTA åtgärd hade varit att slänga ut ett dekret att lägga ett lock på Prishöjningarna avseende internet och bredband. Därtill beodrdra att PTS, KO, FI och KK hade inlett en General Granskning (med polishjälp i det fall nu någon hade satt sig på tvären - handräckning) och så hade man tagit det därifrån...

Jag vet att jag drömmer...men i alla fall...

Bredband har förvandlats från en lyxvara till en nödvändig infrastruktur för nästan hela befolkningen.
Då borde staten ta ansvar för att alla ska kunna ta del av en fullt fungerande basversion till en inte alltför hög kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Bredband har förvandlats från en lyxvara till en nödvändig infrastruktur för nästan hela befolkningen.
Då borde staten ta ansvar för att alla ska kunna ta del av en fullt fungerande basversion till en inte alltför hög kostnad.

Håller fullständigt med och man kan ju fundera på varför inte en lägre hastighet kan väljas längre, jag hade säkerligen klarat mig på typ 50/50 men dom vet ju att dom får betalt. Kan ju inte vara tekniskt omöjligt då 2/2 är helt gratis. Jag får hoppas på att hyresvärden som är kommunalt fixar ett kollektivt avtal så det blir billigare precis som dom gjort med elen.

Permalänk
Medlem

522:- för Tele2 Coax 200/10Mbit/s. Det är så "härligt" att bo i en hyreslägenhet ibland.
Och för en tid sen fick jag ett email om att dom uppgraderar min tjänst till "Bredband Premium" vilket jag inte ens kan få på Coax och priset höjs då till 599:- Vad jag KAN få är "Bredband Plus" vilket har ett ordinariepris på 499:-/mån.
ISPer är verkligen ett släkte för sig.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag står i valet och kvalet på ny adress så intresserar mig denna tråd extra mycket.

Vad gäller priser på bredband har jag förstått att det varit för billigt under nollränteåren i Sverige, nere på kontinenten har högre genomsnittliga priser gällt. Nu försöker kommunikationsoperatörerna att kompensera detta och komma upp i jämförbar nivå. Vet att Global Connect siktar på ett genomsnitt kring 599 Kr per kund vilket innebär att de vill att internetoperatören ska ta ca 1000 Kr i månaden ut mot kund för internet och TV tjänst.

Minns att jag i början av 2000 talet betalade 449 Kr för 2.5 Mbit nedström 768 Kbit uppström, det var då Bostreams Israeliska och militära Orckit plattform, det snabbaste och mest stabila ADSL man kunde få. Sen övergick det till Bredbandsbolaget och blev upp till 24 Mbit/s VDSL för 399 Kr per månad,(jag fick ut ca 17 Mbit/s) detta var kring 2007. I dagens läge hade den kostnaden varit kring 700 Kr. Så det är fortfarande billigare med fiber om man ser det så.

Men i dagens läge när folk får betala så pass mycket för TV och alla streamngtjänster samt mobiltjänster så blir det tufft för många. Det tar emot att betala så pass mycket bara för accessen men utan nått innehåll som man sedan får betala extra för.

Det lutar åt Bredband2 för min del och nån av Telia, Telenor eller tele2 för TV tjänst.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Betalar 169kr/mån via samfälligheten (~80st hus) för 100/100 samt grundutbud på ~15st kanaler via Telenor, 150kr extra / mån för 500/500, klart överkomligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

522:- för Tele2 Coax 200/10Mbit/s. Det är så "härligt" att bo i en hyreslägenhet ibland.
Och för en tid sen fick jag ett email om att dom uppgraderar min tjänst till "Bredband Premium" vilket jag inte ens kan få på Coax och priset höjs då till 599:- Vad jag KAN få är "Bredband Plus" vilket har ett ordinariepris på 499:-/mån.
ISPer är verkligen ett släkte för sig.

Kan du bara välja coax? Har du inte vanlig fiber indragen i lägenheten? Dyrt var det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Kan du bara välja coax? Har du inte vanlig fiber indragen i lägenheten? Dyrt var det iallafall.

Bara coax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Skrivet av Hackers:

Håller fullständigt med och man kan ju fundera på varför inte en lägre hastighet kan väljas längre, jag hade säkerligen klarat mig på typ 50/50 men dom vet ju att dom får betalt. Kan ju inte vara tekniskt omöjligt då 2/2 är helt gratis. Jag får hoppas på att hyresvärden som är kommunalt fixar ett kollektivt avtal så det blir billigare precis som dom gjort med elen.

Det borde vara som det var med telefonen länge när vi hade ett telefonmonopol som hette Televerket. Man fick ett telefonabonnemang för en enhetlig summa var man än bodde. Jag minns att de t.o.m. kom och nystade in skogen med stolpar och tråd till vår sommarstuga, och det kostade 300:- på 70-talet (vilket väl hade varit ett par tusen i dagens penningvärde), och förstås en kvartalsavgift. Det är klart att det vore tekniskt möjligt att erbjuda en bashastighet för en låg kostnad, om de ville. Jag såg på lokalnyheterna att en hyresvärd i Jönköping ska erbjuda 5/5 Mbit/s gratis i hyran, men vill man ha 100 skulle de visst höja priset med en 100-lapp mot vad det kostar nu.

Jag antar att det kostar lika mycket för nätägaren att dra trådarna hem till mig och underhålla nätet antingen jag använder 2 Mbit eller 1 Gbit/s. Jag klarar mig definitivt med ett snitt på 30-50 Mbit/s, mitt i natten kan det gå upp till 110, som jag har på mitt 4G sen jag av kostnadsskäl bytte ner mig från fiber. Nu får de ingenting av mig för fibern som sitter i lägenheten och inte genererar ISP en enda krona, istället för att de kunde fått lite för en låg hastighet.