Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp men frågan är ju om just investeringssiffran verkligen stämmer? Samt så verkar den ju ha
Censur på regim kritiska saker

Fråga Chat GPT om Palestinierna har rätt till egen stat...

Censur har alla i slutändan

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Forskare på Microsoft, storinvesterare i Open AI som ligger bakom chatroboten Chat GPT, ska under hösten ha upptäckt personer med misstänkt koppling till kinesiska Deepseek extrahera stora mängder data från Open AI:s programmeringsgränssnitt.
https://www.svd.se/a/73JE4B/kallor-microsoft-utreder-om-deeps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Forskare på Microsoft, storinvesterare i Open AI som ligger bakom chatroboten Chat GPT, ska under hösten ha upptäckt personer med misstänkt koppling till kinesiska Deepseek extrahera stora mängder data från Open AI:s programmeringsgränssnitt.
https://www.svd.se/a/73JE4B/kallor-microsoft-utreder-om-deeps...

Alla AI företag dammsuger nätet på träningsdata utan hänsyn till om de får eller inte. Klart de ska få göra detta också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Fråga Chat GPT om Palestinierna har rätt till egen stat...

Censur har alla i slutändan

Censur åt vilket håll? Jag fick svaret ja, med förklaring om varför det vore en bra lösning för framtida fred osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

testade i förrgår att spela schack deepseek vs chatgpt's betalversion. deepseek åkte på stordäng, försökte göra flertalet otillåtna drag. även fast vi sa till den att den ej fick göra så, så försökte den igen och igen. till slut fick vi avbryta matchen men vid det laget hade deepseek i princip förlorat. dessutom tod deepseek ca 40 sek på sig för att räkna ut nästa drag, iallafall med det där deepthink r1 läget. testade både med och utan men den var lika oduglig i båda. man kan inte heller ladda upp bilder med copy paste utan lär tydligen spara bilden först och sedan ladda upp. chatgpt gjorde inte ett enda fel i hela schackmatchen

enligt mig är chatgpt mycket bättre.

deepseek har utvecklats i flera versioner under lång tid, förstår inte hur detta kan få aktien att gå ner så mycket, man borde ju ha vetat att en bättre version (v3) skulle komma i god förväg? dessutom vet man inte med kina, det sägs att de använt nvidia gpuer men att man inte vågat erkänna, då de ju inte ska kunna få tag på dessa pga sanktioner.

att aktien gick upp mycket dagen efter bekräftar nog att det här inte var så farligt

sen kan man ju fundera över hur många bättre versioner chatgpt/nvidia har på g redo att släppas? de vill ju vara säkra på att de fungerar till 100% och inte ber folk ta livet av sig, vilket nog inte är lika noga med kinas version

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite nyheter och känns som många varnar för att ha för mycket fonder i amerikanska marknaden i år. Jag har dessa fonder just nu, tycker ni det är för mycket hos USA eller bra spridning?

Länsförsäkringar Global Index - 70%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A - 10%
PLUS Allabolag Sverige Index - 10%
Handelsbanken Global Småb Index - 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag har kollat lite nyheter och känns som många varnar för att ha för mycket fonder i amerikanska marknaden i år. Jag har dessa fonder just nu, tycker ni det är för mycket hos USA eller bra spridning?

Länsförsäkringar Global Index - 70%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A - 10%
PLUS Allabolag Sverige Index - 10%
Handelsbanken Global Småb Index - 10%

Det är en bra spridning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

nu säger alibaba att de har gjort en bättre ai modell än deepseek. hmmm

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Det är en bra spridning.

Tack för svar! Jag tycker jag även har lite för mycket på mitt sparkonto. Hade du rekommenderat mig att dra in säg 100k i de jag skickade ovan med samma fördelning, 70% på en och resten 10%)? Eller tycker du jag hellre borde skicka in 100k i Avanza Zero fonden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Tack för svar! Jag tycker jag även har lite för mycket på mitt sparkonto. Hade du rekommenderat mig att dra in säg 100k i de jag skickade ovan med samma fördelning, 70% på en och resten 10%)? Eller tycker du jag hellre borde skicka in 100k i Avanza Zero fonden?

Skicka in det på fördelningen ovan. Avanza Zero tycker jag själv inte är nån höjdare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Fortsätter med mina långliggande fonder
LF Global index
Spiltan invest sverige/global

Räcker gott och väl och gjort mig mer än nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Avanza Zero tycker jag själv inte är nån höjdare.

För att...?

Ensam blir det förstås för stort fokus på svenska industriföretag, men som komplement är det väl inget fel med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

För att...?

Ensam blir det förstås för stort fokus på svenska industriföretag, men som komplement är det väl inget fel med den.

Ett misstag många gör att (till för stor del) titta på i vilket land bolaget har sitt säte/vilken flagga som visas på Avanza. Man borde lägga betydligt större vikt vid i vilka länder som nettoförsäljningen sker i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ett misstag många gör att (till för stor del) titta på i vilket land bolaget har sitt säte/vilken flagga som visas på Avanza. Man borde lägga betydligt större vikt vid i vilka länder som nettoförsäljningen sker i.

Är det ett argument för eller emot Avanza Zero?

Sverige är en liten ekonomi och den svenska börsen är jämföreslevis industritung. Oavsett var dessa företag säljer sina produkter så påverkas de av svensk konjunktur, ränteläge, lönerörelse, skatteregler, valuta etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Är det ett argument för eller emot Avanza Zero?

Sverige är en liten ekonomi och den svenska börsen är jämföreslevis industritung. Oavsett var dessa företag säljer sina produkter så påverkas de av svensk konjunktur, ränteläge, lönerörelse, skatteregler, valuta etc.

Varken eller, försöker bara nyansera. Konjunkturen påverkar ju inte ett bolag (i stort) om de säljer sina produkter på annan marknad. Men ja, du har såklart rätt i sak.

Permalänk
Medlem

Avanza Zero är en slamkrypare tycker jag personligen, presenterar sig som ett bra insteg men är en OMXS30 indexfond, d.v.s. enbart de 30 mest omsatta aktierna på stockholmsbörsen. Jämfört med Avanza Global som inte är gratis, men ändå billig som innehåller 800+ bolag. Helt annan riskspridning och bättre för de som inte riktigt vet/förstår vad det är de köper. Vill man ha svenska industribolag och lite bank så är Avanza Zero toppen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Drog in 100k i Avanza Zero förra året men kommer inte lägga in mer i den.

Av nyfikenhetet, hur mycket lägger ni in i fonder varje månad om in har en stående överföring från erat sparkonto? Jobbar ni måttot att ha 3 månadslöner på sparrkontot bara och resten åker in i fonder/aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Drog in 100k i Avanza Zero förra året men kommer inte lägga in mer i den.

Av nyfikenhetet, hur mycket lägger ni in i fonder varje månad om in har en stående överföring från erat sparkonto? Jobbar ni måttot att ha 3 månadslöner på sparrkontot bara och resten åker in i fonder/aktier?

Jobbar på mottot att inte lägga in mer än vad jag har råd att förlora. Med det sagt köper jag det jag vill och behöver och resten åker in på sparkonto och fonder. På lönekontot ligger 1 månadslön.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Sålde av allt nu.
För stor risk att Musk drar ner hela börsen och aktien är otroligt övervärderad.
Dags för småbolag tills vidare?
https://www.morningstar.se/se/news/259626/kommer-europeiska-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Sålde av allt nu.
För stor risk att Musk drar ner hela börsen och aktien är otroligt övervärderad.
Dags för småbolag tills vidare?
https://www.morningstar.se/se/news/259626/kommer-europeiska-a...

Jag som tänkte dra in 100k från sparkontot in i fonder. Men känns som många säger att bubblan kan spricka i år när det varit bara uppåt i princip senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag som tänkte dra in 100k från sparkontot in i fonder. Men känns som många säger att bubblan kan spricka i år när det varit bara uppåt i princip senaste åren.

Dock tjänar man på tid i marknaden än något annat...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Det kan säkert fortsätta stiga ett tag till, men bedömer att risken för min del är för hög nu...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Det kan säkert fortsätta stiga ett tag till, men bedömer att risken för min del är för hög nu...

Historiskt är det ju omöjligt att säga dock. I regel tappar man på att sälja av för att marknaden "kanske går ner snart".

Bästa ändringen jag gjort för mitt sparande var att sluta sälja när det gick dåligt / när jag trodde att det skulle gå dåligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Lägg tillbaka det i global index och titta till det om 10år

Jag såg någon uträkning att över 40år och 3 kriser och 3 personer sparar lika mycket så har den med enbart månads insättning mest pengar kontra den som säljer innan dip och återinvesterer I botten.
Sämst gick det såklart för den alltid sålde på botten och investerade på toppen 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Historiskt är det ju omöjligt att säga dock. I regel tappar man på att sälja av för att marknaden "kanske går ner snart".

Bästa ändringen jag gjort för mitt sparande var att sluta sälja när det gick dåligt / när jag trodde att det skulle gå dåligt.

Håller med om att det är dåligt att sälja när marknaden går dåligt, men så är inte fallet nu.
Som jag länkade har amerikanska marknaden gått otroligt bra sista fem åren.
Möjligt att investerare istället nu placerar på europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lägg tillbaka det i global index och titta till det om 10år

Om man inte längre tror på amerikanska marknaden är det ett problemet att global är viktade 75% till USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om man inte längre tror på amerikanska marknaden är det ett problemet att global är viktade 75% till USA.

Tag en Europa eller Asien index? Fortfarande säger historiken att det är bättre att ligga kvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att jag inte vet alls hur marknaden kommer att gå.
Det jag dock är bra på och har kontroll över är att budgetera, inte slösa för mycket och kontinuerligt investera.
29 år kvar till pensionen så känner ingen press på att sälja andelarna i globalfonden jag har.

Rättade stavfel mm
Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skrivet av Thomas:

Kör ni aktier eller? Jag kör nämligen bara fonder vilket känns lite säkrare att pumpa in pengar i då de inte är super high risk på de fonderna jag kör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Kör ni aktier eller? Jag kör nämligen bara fonder vilket känns lite säkrare att pumpa in pengar i då de inte är super high risk på de fonderna jag kör.

Nä, jag kör bara fonder, fast det är ju främst aktiefonder. De har ju också sina krascher även om risken är lägre än enstaka aktier.
Fast min poäng är ju just att inte sälja och fortsätta månadsspara.

Visa signatur