Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

5070 ti 😎 om du kan vänta

Redan väntat sedan jag byggde datorn i slutet på December! Det är imorgon eller aldrig min vän

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra
Använder en Dell Alienware AW3225QF OLED 4K-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Alltså det är en big deal såklart, men i ärlighetens namn har det varit en prioriteringsfråga för mig. Vi har ett begränsat antal dagar med ett test inför publicering och videoskapande, AI och generellt det som är utanför spelande är långt ifrån mitt expertområde. Inför 5090 började jag skissa på ett bra sätt att testa just videokodning men fick skrota den delen då den varken blev bra eller tillräckligt omfattande för att tillfredsställa de som värdesätter dom funktionerna.

Med RTX 5080 hade jag ännu kortare om tid så fick inte möjlighet att göra någon vidare djupdykning på den fronten. Trist att du tycker att testerna är mediokra men kortfattat har jag helt enkelt valt att prioritera de tester jag tycker jag kan göra bra och det som har störst läsarintresse.

Tycker du skapat en bra artikel utifrån förutsättningarna. Dessutom gratis för oss. Tack!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Känns ju som att AMD bör kunna fightas mot 5080 i rasterisering, med tanke på hur nära gamla 7900XTX ligger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Årtiondets sämsta lansering?

Om du menar senaste 10 åren så finns det många värre. Samsung Note 7, den där som började brinna lite spontant, slår väl ändå alla rekord. Också rätt mycket uselt från Intels alla refresher av Skylake.

Sen 2020... den där AI-nålen från Humane?

Skrivet av Zeroastic:

Känns som att uppgradera 3080 -> 5070ti är mer kostnadseffektivt än denna uppgradering. Väldigt tråkigt lyft på 5080

5070Ti ser från specarna ut att vara det mest prisvärda kortet den här gången. Sicken lustig slump att det är kortet som faktiskt har lite konkurrens från AMD?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag missuppfattade ditt inlägg som att du hade 220+ FPS innan MFG aktiverades. Ifrågasätter ändå nyttan med det i single player. Jag säger inte att man inte ser skillnad, bara att den blir mindre och mindre skillnad ju högre upp man kommer. De här ”500 Hz”-skärmarna har åtminstone jag tolkat som en ren e-sportprodukt, medan skärmar upp till typ 200 Hz är för andra gamers där man är lite mer intresserad av bildkvalitet och hög upplösning.

Nu får jag även tillägga att jag är väldigt Out-Of-The-Loop med QD-OLED.

Nytta och nytta, alltså det är ett betydligt högre upplevt flyt i bilden. Så det är egentligen en bättre visuell upplevelse.
I E-sport handlar det väl mer om nytta med att få upp repsonstiden med sinnesjukt hög hz och FPS. Där handlar det om direkt skillnad i spelarens förutsättningar.
Gällande single player på en OLED med hög Hz är det egentligen uteslutande en fråga om njutbar bild. Det ser bättre ut helt enkelt. Det är svårt att beskriva i text och stillbild utan behöver typ ses på plats vilket är en anledning att det kan vara svårsålt för tillverkarna. Det gör det också svårt för recensenter men man får väl dra till med ett "Jag tycker det är bra, Trust me bro"

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Jag bettar ett par öl om någon vill sätta mot på att 4000-serien kommer få MFG om ett tag

Tror inte det.

"Performance With GeForce RTX 50 Series GPUs

DLSS 3 Frame Generation’s AI model uses game data such as motion vectors and depth, and an optical flow field from the GeForce RTX 40 Series Optical Flow Accelerator to generate one additional frame. Generating multiple frames was cost prohibitive since both the Optical Flow Accelerator and the AI model would be required for every new generated frame, and the performance cost would throttle the GPU, resulting in lower input frame rates. "

" To address the complexities of generating multiple frames, Blackwell uses hardware Flip Metering, which shifts the frame pacing logic to the display engine, enabling the GPU to more precisely manage display timing. "

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss4-multi-frame-g...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Inte så imponerande prestenda när man ställer den mot 4000 serien förutom då där MFG fungerar bra. Uppgraderar man från 3000 eller äldre är det ju helt klart en "bra produkt" däremot. Så folks gnäll är ju som vanligt överdrivet. Är det något som drar ner det hela är det väll SEK priserna på de kort som kommer i butiker däremot.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivet av Lilltjorven:

Redan väntat sedan jag byggde datorn i slutet på December! Det är imorgon eller aldrig min vän

Synd för den lär ha 4080 ish prestanda för 10.5k
Isåfall hade jag valt 5080

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så är det via Nvidias sida eller proshop som släpper founder korten inatt?

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Så är det via Nvidias sida eller proshop som släpper founder korten inatt?

15.00 imorgon via Nvidias sida som tar dig till proshop för slutföra köpet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Har inte dom här korten en ny hårdvarudecoder för video? Kan decoda massor med 4K 4:2:2 h264 t.ex? Som bara typ Apple och Intels quicksync kunde göra förut?

Var ETT test som gick in på det på 5090-kortet. Alla andra verkar inte intresserade vad GPUn faktiskt kan göra. Det är bara spel, spel och spel.

Det är väl även ett VIDEO-kort så att säga? Och ja, att redigera video kan vara tungt.

Hursom, tråkigt kort men även till 99 % tråkiga tester. Fan, Hardware Unboxed testar trehundrafemtiosex spel men kan inte ta sig tiden att förklara grafikkortets alla funktioner så att folk kan förstå skillnaden. Kanske är detta man ska ha och inte ett AMD-kort, men det vet man inte.

Tycker Hardware Unboxked är bra, man kan ju kolla flera tester….
Olika testare kompliterar ju varandra

Permalänk
Medlem

Lite klenare än jag hoppats på, ljuspunkten är energieffektiviteten.
Typ dubbla perf/w mot mitt RTX3090 och 58% bättre raster i 4K.
Lite OC kanske kan förhoppningsvis få upp prestandan några frames i 4K förhoppningsvis.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Det är på gränsen att det är värt att uppgradera från ett 3080 till ett 5080 - prislapen motiverar ju inte precis...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

tycker ärligt talat dom borde haft kvar dessa som 4XXX kort, dessa förtjänar inte att kallas för en helt ny generation..

Synd för den lär ha 4080 ish prestanda för 10.5k
Isåfall hade jag valt 5080

10500kr för ett kort som lär landa 5-10% bakom 4080 super som regelbundet sålt för 11500kr gör kortet otroligt tråkigt kort med mer eller mindre exakt samma prestanda/krona överlag som inte ger något mer alls förutom förutom några % bättre RT prestanda. (när det kommer till spel såklart)

Ända tillfället dessa kort kommer va intressanta är några få specifika RT spel..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det gick upp igen på 8% sen då och nej det påverkar inte Gaming sektionen, eventuellt 80ti kort pris är väl det enda

Nä de tog upp detta på p1 idag eftersom globalfonderna har ca 5% nvidia-aktier. Varför jag hajar till är väl främst eftersom gaming inte är nvidias främsta inkomstkälla som jag förstår det. Om nvidia tappar fotfästet i en branch så tänker jag att det kan få ett överskott av chipp och i förlängningen således kan påverka deras spelgenre. Man får väl åtminstone hoppas 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nytta och nytta, alltså det är ett betydligt högre upplevt flyt i bilden. Så det är egentligen en bättre visuell upplevelse.
I E-sport handlar det väl mer om nytta med att få upp repsonstiden med sinnesjukt hög hz och FPS. Där handlar det om direkt skillnad i spelarens förutsättningar.
Gällande single player på en OLED med hög Hz är det egentligen uteslutande en fråga om njutbar bild. Det ser bättre ut helt enkelt. Det är svårt att beskriva i text och stillbild utan behöver typ ses på plats vilket är en anledning att det kan vara svårsålt för tillverkarna. Det gör det också svårt för recensenter men man får väl dra till med ett "Jag tycker det är bra, Trust me bro"

Jo, den senare biten är riktigt svårt att förmedla. Det är också en av mina stora käpphästar med recensioner av t.ex. Frame Generation, för om den som skriver recensionen mest spelar med handkontroll och är van vid att det tar en stund att flytta runt markören så kommer den personen antagligen inte dela uppfattning med mig om huruvida spelet känns responsivt.

Det blir lite av det gamla klassiska dilemmat som återkommer från anno dazumal när visuellt imponerande titlar tangerade interaktiv video. Om man tror att rymdskyttelns riktning påverkas av spelaren (i meningen ”styra på frihand”) så blir det en kalldusch när man väl kommer dit och märker att det inte går.

Ska hur som helst bli intressant att se DLSS4 på mitt 3080. Trots att jag varit ganska anti-uppskalning p.g.a. visuella artefakter så har jag nu faktiskt åtminstone sett någon liten sekvens från Harry Potter där resultatet imponerar på mig.

Permalänk
Medlem

"Bra produkt" för ett kort som ger sämre prestanda/krona än föregångaren med en ynklig förbättring?
Sen är det ju något fishy med att RTX 4070 ti och RTX 4080 Super inte är med i jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Då kan man tryggt sälja sitt 4090 kort för 18-19000 riksdaler för göra klart för 5090

Jag tror 4090 med +8GB RAM och mittemellan 5090 och 5080 hamnar strax över 20-22k beggad.

Permalänk

RTX 5080 - får ett 4080 Super att låta som ett bra köp

Hade också velat se 4080 Super vs 5080.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Rätt stor besvikelse vad gäller energieffektivitet, i princip oförändrad energieffektivitet jämfört med föregående generation imponerar inte.

Visst är det ett bra kort och prestanda per krona är ju ändå rätt bra i klassen.
Men ja, ingen super-lansering direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3080 nu och har köpt in en ny dator för VR och Flight Simulator.

Det känns lite som att 5090 är det enda vettiga alternativ för 4090 går ju inte att få tag på längre och begagnat har det stuckit iväg en hel del igen.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Om vram är viktigt, vilket många hävdar, då är ju detta kort ännu värre än vad recensionerna visar eftersom det inte kommer lira så bra med, vissa, kommande titlar (2-3 år från nu) eftersom det bara har 16gb. Detta kort kommer ju ligga på 14-19 000kr och då inbillar jag mig att många vill ha det åtminstone några år framåt innan dom byter igen... det är ju inte tillräckligt att bara testa mot existerande spel utan att åtminstone spekulera i hur det kan stå sig i kommande titlar.

Så i den meningen så har det ju varit kört redan från början.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem

Jag respekterar verkligen jobbet nu gör här på Swec men snälla ta bort ”bra produkt”
Den hade varit bra för 2-3 år sedan inte idag.

Gillar denna
https://youtu.be/d7k4XWg-TcA?si=lzsCyIITywfVHb3P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, vilket är precis vad jag är ute efter, så för min del ser det här klart bra ut.

Får kolla om t.ex. Der8auer testat lite undervoltning, för om det går att få upp eneregieffektiviteten ännu mer så börjar det lukta köpdags.

Varför? För att spara enkronor på el? Tidigare generation med likvärdig prestanda går ju också kyla tyst och är billigare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu är testet uppdaterad med ljud- och temperaturmätningar då ersättningskortet anlände strax efter publicering.

Permalänk
Medlem

"men är knappast en revolution." Då ska den få betyg därefter, det vill säga missar målet eller vad ni nu kallar det. INTE bra produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nu är testet uppdaterad med ljud- och temperaturmätningar då ersättningskortet anlände strax efter publicering.

Snyggt, åk hem och pusta ut nu!

Tack för trevlig läsning!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jag har ett 3080 nu och har köpt in en ny dator för VR och Flight Simulator.

Det känns lite som att 5090 är det enda vettiga alternativ för 4090 går ju inte att få tag på längre och begagnat har det stuckit iväg en hel del igen.

Den högre minnesbandbredden gör sannolikt att skillnaden blir större mellan Ada och Blackwell i VR.

Tyvärr är det ingen som testar VR.

Permalänk
Medlem

När man trodde att 40-serien var en tråkig generation.. Det enda man kan hoppas på är att Intel och AMDs mellansegment är faktiskt något speciellt så Nvidia får ett uppvaknade när 5070 kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För tidig (?) information om ASUS RTX 5080 Prime OC, ett av 1-3 kort som kommer säljas till MSRP, dvs cirka 14100-14500 kr.

https://www.youtube.com/watch?v=iQOa8l9MqSM

Här finns en längre text om det också: https://www.mrmattlee.com/post/primertx5080

Jag misstänker att detta kan komma att tas ner snart då info om partnerkort skulle komma först imorgon (om jag har förstått det korrekt).

Mvh

OT
Bortsett från handtaget, som är fulsnyggt, så är det det chassit mycket tjusigt på ett lite udda vis, som tilltalar mig,