Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om Nvidia sätter 1400$ för en sån krets är det väl upp till dom. Det hade varit en mer rimlig krets historiskt, mer i linje med vad x80 brukar vara

Priset är ju sedan ett val Nvidia gör, de jämför profit på olika kisel, antagligen får de mycket mer för AI-chip även vid 1400$. Men de skulle tjäna pengar även om ett större chip såldes för 1000$

Allting är såklart relativt. Men även inom 5000-serien så verkar ju 5080 vara det solklart sämsta köpet sett till vad man får för pengarna

450W hade inte gillats heller.
Och nästa gång $1800. Hade gillats ännu mindre.

De hade kunnat sänka marginalen ja. Och nästa gång sänka marginalen ännu mer. Osv.

Ett "race to the bottom" mao. Tror inte man behöver vara ekonom för att förstå problematiken här.

Under tiden sitter korkade youtubers med sina Excel-ark och är nostalgiska och clickbait påståenden likt "80 är 70". Det är här Digital Foundry visade vilken brutal klasskillnad deras recension har. De konstaterade precis som gnällgänget att prestandaökningen är måttlig. Skillnaden är att de försöker förklara varför det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

450W hade inte gillats heller.
Och nästa gång $1800. Hade gillats ännu mindre.

De hade kunnat sänka marginalen ja. Och nästa gång sänka marginalen ännu mer. Osv.

Ett "race to the bottom" mao. Tror inte man behöver vara ekonom för att förstå problematiken här.

Det du beskriver är konkurrens. Företag som tävlar om att sälja sina produkter till oss konsumenter på en fungerande marknad. Marginaler hamnar på en nivå som är låg och hållbar för företag på en fungerande marknad.

Problemet är att Nvidia de facto har en monopolställning på marknaden och kan öka marginalen från generation till generation, då en överväldigande majoritet idag inte ens överväger andra företag när det kommer till grafikkort. Sedan har AMD dels varit ovilliga att konkurrera (med pris) och dels oförmögna (med funktioner).

Det kommer rätta till sig tids nog. Företag i monopolställning brukar stagnera förr eller senare. Nvidia är bara väldigt bra på att inte stagnera. Kommer ta tid.

Permalänk
Medlem

Det är ju inget fel på 5080 i sig. Det är ett bra kort som i en ny generation presterar på en viss nivå. Den nivån når dock inte upp till sin namngivning och prisnivå av vad man borde kunna förvänta sig. Det är det som är kruxet.

Då jag själv sitter på en 3090, funderar på uppgradering till 4K-skärm och kunna köra flygsim med VR så börjar det kortet gå på knäna. Vad ska man då uppdatera till. 5090 är ju ok, men galet dyr. 5080 är också dyr, en höjning från gamla 4080/4080Super. Och vad får jag? Nåt som är dyrare och knappt slår gamla 4080-kompis. Jag söker nåt som ligger mellan gamla 4080 Super och 5090, men där är ju bara ett gigantiskt produkthål. Vacuum.

Sänker de priset på 5080 ner mot 4080 Super-nivå så Ok. Men jag känner mest för att vänta på en refresh. Kanske dyker upp nåt oannonserat chip som faktiskt är nåt som fyller nämnda vacuum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det är ju inget fel på 5080 i sig. Det är ett bra kort som i en ny generation presterar på en viss nivå. Den nivån når dock inte upp till sin namngivning och prisnivå av vad man borde kunna förvänta sig. Det är det som är kruxet.

Då jag själv sitter på en 3090, funderar på uppgradering till 4K-skärm och kunna köra flygsim med VR så börjar det kortet gå på knäna. Vad ska man då uppdatera till. 5090 är ju ok, men galet dyr. 5080 är också dyr, en höjning från gamla 4080/4080Super. Och vad får jag? Nåt som är dyrare och knappt slår gamla 4080-kompis. Jag söker nåt som ligger mellan gamla 4080 Super och 5090, men där är ju bara ett gigantiskt produkthål. Vacuum.

Sänker de priset på 5080 ner mot 4080 Super-nivå så Ok. Men jag känner mest för att vänta på en refresh. Kanske dyker upp nåt oannonserat chip som faktiskt är nåt som fyller nämnda vacuum.

Det kortet kommer senare som alla redan vet.... Bara vänta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det kortet kommer senare som alla redan vet.... Bara vänta

Min förhoppning är väl att det kommer fortare än vad som är brukligt, som respons på det dåliga mottagandet av 5080-kortet.
Kanske också med koppling till att AI kanske inte var just den guldgruva Nividia hade hoppats på. Deepseek kanske hjälper oss här. Kanske...

Permalänk
Medlem

Jo men pris/perf är ju samma? Så egentligen ingen skillnad.
Samma ramaskri, samma typ av click bait etc etc

Exakt. Hur man än vrider och vänder på det så får "öka raster utan att öka BOM är svårt" konsekvenser.

Det gäller ju även den där "80 ska minsann vara minst en viss procentsats (och desto mer desto bättre) av toppen" logiken som många gillar.

Dels ger det tankevurpor som den tidigare i tråden ("90 gjordes bättre för att 80 ska verka bättre") och dels så har den konsekvensen "desto sämre toppkort, desto bättre upplevt 80-kort".

Lite som hände under 30-serien (vilken har sin början i att nvidia "snålade" genom att använda en inte konkurrenskraftig tillverknings-node, vilket kramare av 3080 gärna glömmer): konsekvensen av att 3080 upplevdes relativt bra var att toppen/3090 var relativt dålig (där Nvidia istället fick ha minnesmängd som selling point vilket sen slog på hela line-upen).

"Det är väl bra att 80 som inte är fullständigt onåbar prismässigt är bra" säger någon? Okej men då kan man lika gärna ställa sig frågan, varför stanna vid 80? Låt 70 vara nära toppen istället. Osv. Igen, race to the bottom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Min förhoppning är väl att det kommer fortare än vad som är brukligt, som respons på det dåliga mottagandet av 5080-kortet.
Kanske också med koppling till att AI kanske inte var just den guldgruva Nividia hade hoppats på. Deepseek kanske hjälper oss här. Kanske...

Tycker 80 kortet verkar fått ett okej mottagande? Tittar man runt så är betyget runt 3.5-4/5 eller 70-80%
Alla kort är slutsålda och folk är 200+ I kö på asus prime.

Skrivet av ipac:

Exakt. Hur man än vrider och vänder på det så får "öka raster utan att öka BOM är svårt" konsekvenser.

Det gäller ju även den där "80 ska minsann vara minst en viss procentsats (och desto mer desto bättre) av toppen" logiken så många gillar.

Dels ger det tankevurpor som den tidigare i tråden ("90 gjordes bättre för att 80 ska verka bättre") och dels så har den konsekvensen "desto sämre toppkort, desto bättre upplevt 80-kort".

Lite som hände under 30-serien (vilken har sin början i att nvidia "snålade" genom att använda en inte konkurrenskraftig tillverknings-node, vilket kramare av 3080 gärna glömmer): konsekvensen av att 3080 upplevdes relativt bra var att toppen/3090 var relativt dålig (där Nvidia istället fick ha minnesmängd som selling point vilket sen slog på hela line-upen).

"Det är väl bra att 80 som inte är fullständigt onåbar prismässigt är bra" säger någon? Okej men då kan man lika gärna ställa sig frågan, varför stanna vid 80? Låt 70 vara nära toppen istället. Osv. Igen, race to the bottom.

Ja, jag förstår inte heller detta. Titta på motorer.
inte fasen saknar någon att det skiljer storlek mellan generationer.
man bryr sig mer om effekt, torque, Hk. Vem bryr sig om storleken är en ärta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det du beskriver är konkurrens. Företag som tävlar om att sälja sina produkter till oss konsumenter på en fungerande marknad. Marginaler hamnar på en nivå som är låg och hållbar för företag på en fungerande marknad.

Nej, det jag beskriver är att den tekniska verkligheten, som gäller alla och inte bara Nvidia, är sådan att "förväntad prestandaökning men med bibehållet utrymme för marginal" inte längre är möjlig.

Citat:

Problemet är att Nvidia de facto har en monopolställning på marknaden och kan öka marginalen från generation till generation, då en överväldigande majoritet idag inte ens överväger andra företag när det kommer till grafikkort. Sedan har AMD dels varit ovilliga att konkurrera (med pris) och dels oförmögna (med funktioner).

På vilket sätt ökar 50-serien marginalen jämtemot 40-serien?

Citat:

Det kommer rätta till sig tids nog. Företag i monopolställning brukar stagnera förr eller senare. Nvidia är bara väldigt bra på att inte stagnera. Kommer ta tid.

Man kan väl säga som så att om det inte finns marginaler att hämta så kommer stagnationen väldigt fort, om inte annat.

Permalänk
Medlem

Om AMD går ut väldigt aggressivt med 9070-serien så tror jag det inte dröjer länge innan ”3GB korten” kommer ut. Nvidia brukar vara ganska snabba med att åtgärda lineupen när AMD drar till med något. Känns inte orimligt om versioner med mer minne och/eller mindre prisjusteringar för dagens modeller kommer till slutet av sommaren eller tidig höst. 5080 skulle verkligen behöva 24GB som en extra value add-on.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jo men pris/perf är ju samma? Så egentligen ingen skillnad.
Samma ramaskri, samma typ av click bait etc etc

Jag inser absolut att inte pris per prestanda går att vinna, finns många anledningar till det

Men namnet är ju uppenbart ’fel’ om man jämför med tidigare, en större krets hade behövts för att tysta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag inser absolut att inte pris per prestanda går att vinna, finns många anledningar till det

Men namnet är ju uppenbart ’fel’ om man jämför med tidigare, en större krets hade behövts för att tysta det

Det är ju inte kretsen som behövs...
folk vill ha prestandan.

Man måste sluta jämföra % die sizes när utvecklingen inte är linjär.

Jag postade historiskt die size på xx80 serien och inget sticker ut. Hela vägen sedan 580. Att den är mindre än xx90 denna generation absolut men å andra sidan är denna generations största krets gigantisk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, det jag beskriver är att den tekniska verkligheten, som gäller alla och inte bara Nvidia, är sådan att "förväntad prestandaökning men med bibehållet utrymme för marginal" inte längre är möjlig.

På vilket sätt ökar 50-serien marginalen jämtemot 40-serien?

Man kan väl säga som så att om det inte finns marginaler att hämta så kommer stagnationen väldigt fort, om inte annat.

Ok, 50 serien är på i princip samma nod mer än 2 år senare. Sannolikt kostar kislet mindre för Nvidia denna vända. Finns andra kostnader också så frågan är komplex. Frågan är mer relevant om man tittar på trender sedan 10-serien.

Jag tror även att du inte riktigt förstått vad jag skrev i förra inlägget om marginaler. AMD och Intel har om de vill konkurrera möjlighet att ge oss bra mycket bättre produkter om de kan tänka sig att sätta priser som Nvidia inte kan tänka sig. Läs: Om de är beredda att ha lägre marginaler. Intel gör det med B580 just nu och AMD gjorde det med Ryzen under lång tid för att få en position på marknaden som gör att de nu kan höja priserna på sina CPUer.

Och jag hackar inte på Nvidia här. De beter som vilket annat företag som helst hade gjort givet deras position. Fullt förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ok, 50 serien är på i princip samma nod mer än 2 år senare. Sannolikt kostar kislet mindre för Nvidia denna vända. Finns andra kostnader också så frågan är komplex. Frågan är mer relevant om man tittar på trender sedan 10-serien.

Jag tror även att du inte riktigt förstått vad jag skrev i förra inlägget om marginaler. AMD och Intel har om de vill konkurrera möjlighet att ge oss bra mycket bättre produkter om de kan tänka sig att sätta priser som Nvidia inte kan tänka sig. Läs: Om de är beredda att ha lägre marginaler. Intel gör det med B580 just nu och AMD gjorde det med Ryzen under lång tid för att få en position på marknaden som gör att de nu kan höja priserna på sina CPUer.

Och jag hackar inte på Nvidia här. De beter som vilket annat företag som helst hade gjort givet deras position. Fullt förståeligt.

Det är dock inte samma nod 4 och 5 serien.
5 är på ytterligare förfinad typ av 4nm som är dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är dock inte samma nod 4 och 5 serien.
5 är på ytterligare förfinad typ av 4nm som är dyrare

Jag skrev "i princip". Och det är i allt relevant mer eller mindre samma nod. Det är möjligt att TSMC höjt priserna för plattorna gentemot Nvidia, men det tror jag är osannolikt. Nvidia är en stor och viktig kund samtidigt som många kunder lämnar för N3 och andra mer avancerade noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skrev "i princip". Och det är i allt relevant mer eller mindre samma nod. Det är möjligt att TSMC höjt priserna för plattorna gentemot Nvidia, men det tror jag är osannolikt. Nvidia är en stor och viktig kund samtidigt som många kunder lämnar för N3 och andra mer avancerade noder.

De har ju redan gått ut med 5-10% ökning för i år... På allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nvidia sänkte priset på 4080 med $200 för ett år sedan i form av 4080 Super, och 5080 går in på samma pris. De gjorde inte samma med 4070-korten, så MSRP för 5070 och 5070 Ti sänktes med $50 nu istället.

Eventuella lägre tillverkningskostnader är nog med andra ord redan inräknade i prissättningen. De har säkert marginal att sänka ännu mer om de skulle vilja, men som konkurrensen ser ut så får vi nog vara glada att de inte höjer priserna.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte kretsen som behövs...
folk vill ha prestandan.

Man måste sluta jämföra % die sizes när utvecklingen inte är linjär.

Jag postade historiskt die size på xx80 serien och inget sticker ut. Hela vägen sedan 580. Att den är mindre än xx90 denna generation absolut men å andra sidan är denna generations största krets gigantisk

Det är absolut prestandan som är problemet, den är för låg och slår inte ens förra generationen

Därmed räcker inte kretsen de valt till att fylla förväntan på namnet

Du ser det uppenbarligen annorlunda

De har skapat ett kort som precis slår 4080 Super för ungefär samma pris, det har aldrig hänt förut att ett -80 kort inte gör mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är absolut prestandan som är problemet, den är för låg och slår inte ens förra generationen

Därmed räcker inte kretsen de valt till att fylla förväntan på namnet

Du ser det uppenbarligen annorlunda

De har skapat ett kort som precis slår 4080 Super för ungefär samma pris, det har aldrig hänt förut att ett -80 kort inte gör mer än så

Det har absolut hänt....

2080 slog knappt 1080ti?
2080 699
1080ti 699
Är väl 8% skillnad....
5080 vs 4080 är 10%

Visa signatur

Permalänk
Viking

Det har absolut hänt....

2080 slog knappt 1080ti?
2080 699
1080ti 699
Är väl 8% skillnad....
5080 vs 4080 är 10%

16% enligt swec prestandaindex, och det var en väldigt dålig generation med RT som säljargument.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Eventuella lägre tillverkningskostnader är nog med andra ord redan inräknade i prissättningen. De har säkert marginal att sänka ännu mer om de skulle vilja, men som konkurrensen ser ut så får vi nog vara glada att de inte höjer priserna.

Exakt så. Det är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

16% enligt swec prestandaindex, och det var en väldigt dålig generation med RT som säljargument.

8% skall det vara enligt denna lista iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

1080ti = 1090 den generationen, inte riktigt jämförbart kort i min värld, men visst

2080 tillförde ju dessutom RT och annat fläsk

Mottagandet av just 2080 var ju också ganska snarlik, frågan var dock då om det var värt att betala extra för RT

Den här gången får man mer bilder med FG, inget annat är avsevärt bättre

Du får gärna tycka om 5080 om du vill, jag säger bara att namnet är fel, kretsen har för dålig prestanda för att få det namnet

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

1080ti = 1090 den generationen, inte riktigt jämförbart kort i min värld, men visst

Mottagandet av just 2080 var ju också ganska snarlik, frågan var dock då om det var värt att betala extra för RT

Du får gärna tycka om 5080 om du vill, jag säger bara att namnet är fel, kretsen har för dålig prestanda för att få det namnet

Nu citerade du fel person.

Men jag håller med, 50-serien är som att betala för en mjukvaruuppdatering jämfört med 40-serien.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu citerade du fel person.

Men jag håller med, 50-serien är som att betala för en mjukvaruuppdatering jämfört med 40-serien.

Absolut det var såklart @Swedishchef_90 jag försökte svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar och gillar... Tycker inget med kretsen i sig sticker ut att inte vara ett x80 kort förutom då % die size.

Bara för andra generationer inte haft xx90 så kan man inte få det att tro att 80ti=90.
Titan korten var "90/90ti" de åren.

Visa signatur

Permalänk
Viking

Titan korten var "90/90ti" de åren.

Och Titan-korten var aldrig mycket bättre än 80 Ti. Så det argumentet säger ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och Titan-korten var aldrig mycket bättre än 80 Ti. Så det argumentet säger ingenting.

Fotfarande största kretsen? Så då får folk jämföra mot den största kretsen den generationen? Annars blir ju ju allt skevt ur jämförelse synpunkt. Sen att den var sämre för spel är en annan femma

Så ser du Turing titan är 18% över 2080 ti I relative performance

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag tror ingen bör ta köprekommendation ifrån dig

Nej och defintivt inte av dig som sitter med uråldrig teknik

Permalänk
Medlem

Alltså frågan om det är ett 70 kort eller 80 kort blir ju väldigt tydligt när man tittar på korten under i serien .Tänk er själva när 3000 serien är på upphällningen så hör ni talas om ett instegskort med 128 mb buss och 8 GB vram och pci 4x 8 linor .Kortet tappar flås efter 1080 p och är gjort för Dlss och är starkast runt 720 p .Jag tror hela forumet skulle tänka på 4050 inte 4060 ti .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Härligt eller kanske tvärtom att läsa om hur dålig pris-prestanda det är i denna generation (RTX5000).
Håller med!
Men likväl såldes den första batchen av dessa kort slut i hela världen.
Man verkar inte bry sig och det är väl så att har man suttit på ett 4-8 år gammalt grafikkort så får man ändå ett skapligt lyft i prestanda.
Ååå vi vet ju inte heller om det blir billigare i framtiden…tveksam till det.