Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Youtube börjat visa massa små AI skitkanaler

Permalänk
Medlem

Youtube börjat visa massa små AI skitkanaler

På youtubes Hem-sida kommer sista halvåret enormt mycket små skitvideos med 100 visningar upp på min Hem-skärm.
Förr kom det kanske 1 då och då, men nu kommer det hela tiden. 75% av de är AI-genererade videos, och större delen av de är säkert också stor del AI men för bra gjorda att det är svårt att märka av.

Baserat på vad som visas på hem-vyn genom åren verkar det som att youtube skriver om rekommendations-algoritmen ganska ofta. Det underliga är att det börjat tipsa om dessa videos nu samtidigt som AI faktiskt blivit tillräckligt bra att lura folk.

Hoppas de att kunna generera eget content mycket billigare så de får hela kakan istället för att behöva betala ut 70% till de riktiga skaparna?
För det hade varit mycket rimligare att tipsa om små kanaler förr, när det faktiskt var människor som ville lyckas bli stora på plattformen.

Eller är det bara att i och med AI så går det nu 1000 skitkanaler på varje riktig kanal, där ration tidigare var 1:1, och då hamnar fler i flödet...Men även de som verkar vara "mänskliga" är fler, så tror det är rekommendationen som är ändrad på.

Någon annan storkonsument av YT som upplevt samma sak?

Permalänk
Medlem

Har fått en del sån skit också, men det är bara att klicka på falafelmenyn -> Rekommendera inte kanalen på allt sånt.

Permalänk

Jag vet inte om det är Ai. Men ofta är jag intresserad av en kommande produkt och på YouTube får hur många träffar på nya videos som helst som påstår sig komma med färska nyheter. Sedan är det 6 månader gammal information som inte på något sätt är nytt.
Det känns om problemet ligger i att det finns folk som tror att de enkelt kan tjäna pengar med väldigt lite arbete och troligen be en Ai klippa ihop gammal information.

Detta har lett till att jag skippar småkanaler när det gäller ny information.

Permalänk
Medlem

Den eländiga rekommendations-algoritmen har jag avaktiverat, så jag ser bara AI-genererat slask när jag söker efter nya kanaler och videor. Men använder man sig av negativa sökord som till exempel "-ai -generated -ai-generated -ai-created -shorts -youtubeshorts" med mera så blir det lite bättre i alla fall. Dock långt ifrån bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör bara youtube via direkta länkar till kanaler jag gillar, helt omöjligt att följa algoritmens nonsens

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om att AI-genererat innehål måste markeras som det? under uppladdning och sen skulle det får en sån ikon på thumbnailen, precis som med monetization.

För jag vill ha en rapportera AI till såna skitvideos.

AI röst och AI-ihoppklippt stock footage med "repairs" och såna guider som bara är helt tokig i informationen vill jag fan kunna anmäla alltså...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Rätt trött på den skiten med, jag som hittar mycket ny musik genom youtube hatar detta... för 7/10 är rent av AI genererad metal och jag SPYR på skiten, räckte med att råka gå in på en så fullkomligt kryllar det av dessa nu.

Många gånger så är kanske musiken i sig helt ok, men när sången även den är AI genererad dör jag litet... för det låter förjävligt.

Permalänk
Medlem

Om man bara är intresserad av kanaler man följer kan jag rekommendera Freetube till datorn, den finns till windows också. Då ser man bara kanalerna man följer och i kronologisk ordning på startsidan och bara dem, inga rekommendationer annat än när man har startat en video så ser man i de små videorutorna andra kanaler inom samma ämne.

Sen kan man lägga kanalerna i olika kategorier, som t.ex. kanaler med bara Linux, bara, roliga videor, bara spelrelaterat osv. osv.
Man kan dock inte kommentera eller "gilla" via freetube, om man nu tycker att det är viktigt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem

@Hakinger
Tack för tipset ska testas.
Börjar få för mycket upprepningar och gamla videos "nytt för dig" kan det vara 5-9 år gamla videos.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Om man bara är intresserad av kanaler man följer kan jag rekommendera Freetube till datorn, den finns till windows också. Då ser man bara kanalerna man följer och i kronologisk ordning på startsidan och bara dem, inga rekommendationer annat än när man har startat en video så ser man i de små videorutorna andra kanaler inom samma ämne.

Sen kan man lägga kanalerna i olika kategorier, som t.ex. kanaler med bara Linux, bara, roliga videor, bara spelrelaterat osv. osv.
Man kan dock inte kommentera eller "gilla" via freetube, om man nu tycker att det är viktigt.

Skulle testa det men verkar som jag redan hade det installerat. Så har tydligen testat och sedan återgått till vanliga. Kan varit av reklam-orsaker dock, under en kort period när reklam-blockeraren inte fungerade i min browser.

Nu när jag vet att det faktiskt är så den sorterar saker, som du beskriver, ska jag ge den ett nytt försök.

Ett litet problem är att youtube pushade sin algoritm så jävla hårt för kanske 5 år sedan (eller 10 vet fan inte). Såg alltid på just bara de jag prenumererade på, vägrade låta mig dras in i deras algoritm, men så sakta men säkert medvetet förstörde de andra funktioner så man blev puttad över till algoritm-sidan "hem". Den här varselpricken om en kanal man prenumererade på slutade fungera helt, den bara var där random, de tog bort prem-sidan helt, och massa annat, till slut gav jag upp och använde "hem", då alla kom prem kom upp där till slut, bara blandat med annat. I övrigt var prem helt meningslös.
Önskar denna Freetube kommit samtidigt, för jag blev hooked. Algoritmen fungerade faktiskt bra, och jag gillade mycket av rekommendationerna. Nu när de är skit gäller det bara att avvänja sig och hitta tillbaka till gamla sättet till att hitta nya eller intressanta kanaler. Som jag ärligt talat glömt.