Intel nära att gå runt igen

Permalänk
Melding Plague

Intel nära att gå runt igen

Under fjärde kvartalet 2024 sjönk företagets förluster till ”bara” 1,4 miljarder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara 1,4 miljarder i förlust är väll inget
Hoppas de kommer med en cpu man vill ha i sin dator igen snart.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Till hösten tvingas alla att uppgradera till w11 och tills dess kommer massa datorer behöva bytas ut pga microsofts krav. Intel har av outgrundlig anledning nästan hela marknaden för kontorsdatorer så de kommer sälja bra den närmsta tiden tror jag

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Till hösten tvingas alla att uppgradera till w11 och tills dess kommer massa datorer behöva bytas ut pga microsofts krav. Intel har av outgrundlig anledning nästan hela marknaden för kontorsdatorer så de kommer sälja bra den närmsta tiden tror jag

Är ingen som tvingas uppgradera till Windows 11 bara för att supporten på 10 slutar

Vart har du fått det ifrån ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Är ingen som tvingas uppgradera till Windows 11 bara för att supporten på 10 slutar

Företag kräver väl det? Kan ju inte sitta på icke säkert material

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Min arbetsplats kräver en viss nivå på säkerheten, så vi kommer kräva att alla uppgraderar till Windows 11, vi har ungefär 4000 datorer som inte uppfyller kraven för Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Företag kan betala för fortsatta säkerhetsuppdateringar av W10 i flera år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Företag kan betala för fortsatta säkerhetsuppdateringar av W10 i flera år.

Billigare att byta ut obsolete hårdvara förmodligen? Leasar eller drar av det ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

All skrämselpropaganda av alla microsoft-älskare som köper allt MS säljer som att din windows10-dator kommer på alla världens virus och malware dagen efter, här i oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

De flesta större företag har i regel redan uppgraderat till W11 då Microsoft i sina supportavtal ofta ställer krav på att klienter (och även servrar i mån) ej får ligga mer än ett par säsongs-uppdateringar efter senaste release.
Ett företag jag arbetade på med 10K+ användare fick max ligga 6 månader efter med släpande uppdateringar för att MS skulle upprätthålla supportavtal och vara behjälpliga vid större fel som orsakats av OS/System-förändringar.
Företaget jag arbetar på i dagsläget med 20K+ anställda har ett liknande avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Intel har av outgrundlig anledning nästan hela marknaden för kontorsdatorer

Det är inte speciellt konstigt när man kollar hur Intel har skött hela sin plattform och supporten kring den. Man får nog försöka hålla flera tankar i huvudet samtidigt, att det dels inte är gamingbenchmarks som styr vilken hårdvara man köper in för professionellt bruk, samt att prestanda är underordnat driftsäkerhet och långsiktig mjukvarusupport.

Sen har ju AMD tagit sjumilakliv sedan våren 2017, men Intel ligger sannolikt fortfarande väldigt långt före när det kommer till alla icke-gamingorienterade faktorer som påverkar vad de stora OEM-tillverkarna vill leverera under olika former av supportavtal.

Permalänk
Medlem

Billigare att byta ut obsolete hårdvara förmodligen? Leasar eller drar av det ändå

Bara förlusten av debiterad arbetstid (min alltså) för installation av mjukvara och konfigurering skulle nog kosta min uppdragsgivare flera gånger vad det kostar att betala Microsoft lite extra beskyddarpengar för säkerhetsuppdateringar till Windows 10. Och då har jag en så pass bra arbetsdator så att den inte behöver bytas ut.

Alla kostnader för att testa all mjukvara som ska fungera på 11:an behöver tas. Uppdragsgivaren har bland annat dussintals interna verktyg som underhålls av ett fåtal personer. Tredjepartsprogram (vanliga och som används vid utveckling av produkter) som behöver uppdateras till ny version behöver gås igenom med avseende på licenser och säkerhet, ett normalsvårt sådant ärende kostar runt 10 papp. Ja, det är en branch med lite speciella krav.

Det är med andra ord inte bara av lathet många organisationer skjuter upp uppdateringar som inte tvunget måste göras.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att man har program eller ansluten hårdvara som inte funkar, helt eller delvis, i W11, så man måste ligga kvar.

Men jag tror nog att de flesta större företag och andra verksamheter har avtal på ett fåtal år där man leasar datorer under en tid och sen byts de ut rullande. Då är det aldrig gammal hårdvara.

Vi snackar ju att det behöver handla om 6-7 år gamla datorer för att det ska finnas en inkompatibilitet. Hur många företag ligger kvar på så gamla datorer?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Haha får se om företaget jag jobbar på bryr sig. Fick precis en ny dator med en 7700k ( vilket räcker för det jag gör med marginal. Men ändå rätt gammal och stödjer inte Win 11 har jag för mig) gick från en laptop med en i5 3xxxu så jag är nöjd.

Men tycker inte saker ska bytas ut i onödan bättre det nyttjas till de går sönder eller prestandan inte duger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

All skrämselpropaganda av alla microsoft-älskare som köper allt MS säljer som att din windows10-dator kommer på alla världens virus och malware dagen efter, här i oktober.

Har inte sett eller hört Microsoft uttala sig så. Så länka gärna till det är du snäll. Men visst vet du om att säkerhet är en färskvara?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Vi har precis bytt till Lenovo-laptops med AMD när vi köper in till nya kollegor eller byter ut äldre laptops så jag skulle inte ta det där för givet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Företag.

”Oj, hoppsan, företag x med 50.000 anställda behöver byta ut alla arbetsstationer för inte fan kommer man betala 700kr/klient för att behålla W10”

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Företag.

”Oj, hoppsan, företag x med 50.000 anställda behöver byta ut alla arbetsstationer för inte fan kommer man betala 700kr/klient för att behålla W10”

Hur många företag med 50 000 anställda kör inte med leasingavtal och byter ut sina datorer med 3-5 års mellanrum?

Permalänk
Medlem

pågrund av intels tillbakahållande och förnekande och sin förmåga att skylla på andra för att sedan erkänna vad dom har gjort med 13-14 gen cpu problemen så ska dom inte ha några kunder. Köp inte av dom! Eller ska sådana handlingar gå ostraffat på eran bekostnad. Antar att de är okey så länge som Dom får in sina pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

De flesta större företag har i regel redan uppgraderat till W11 då Microsoft i sina supportavtal ofta ställer krav på att klienter (och även servrar i mån) ej får ligga mer än ett par säsongs-uppdateringar efter senaste release.
Ett företag jag arbetade på med 10K+ användare fick max ligga 6 månader efter med släpande uppdateringar för att MS skulle upprätthålla supportavtal och vara behjälpliga vid större fel som orsakats av OS/System-förändringar.
Företaget jag arbetar på i dagsläget med 20K+ anställda har ett liknande avtal.

Nu tror jag inte du ljuger för det finns ju lika många avtal som det finns företag/organisationer. Att ha en uppdaterad utgåva är inget konstigt i sig men det måste inte betyda att man kör senate utgåvan.

Ex win10 med senare win10 uppdatering = godkänd medan win11 i ursprungsversion = inte godkänd.

Men som sagt det finns ju alla former av avtal och de är ju upp upp parterna att komma överens så det är säkert så på din arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Vi har kört med AMD Ryzen laptopar i många år i vårt jobb, det är nu vad som råkat vinna i upphandlingar. Görs alltid en upphandling på datoranskaffningar på ett par modeller så då är man instängd ett par år till de modellerna fast de uppdateras ju med nyare generationer då och då. De allra flesta är nog W11 vid dethär laget, finns väl några, mindre än 10% av W10 kvar idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

pågrund av intels tillbakahållande och förnekande och sin förmåga att skylla på andra för att sedan erkänna vad dom har gjort med 13-14 gen cpu problemen så ska dom inte ha några kunder. Köp inte av dom! Eller ska sådana handlingar gå ostraffat på eran bekostnad. Antar att de är okey så länge som som får in sina pengar

Åkäj, jag gjorde som du sa och köpte en ny Intel Core Ultra 7 265K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åkäj, jag gjorde som du sa och köpte en ny Intel Core Ultra 7 265K.

Oj hur klarar du dig det sägs ju att de är rena skiten? /S

Stora problemet med LGA 1851 just nu är att det inte finns budget moderkort, men så är det ju ofta på nya plattformar.
Kommer det någon Celeron/Pentium med 8 kärnor och moderkort finns för 1000kr kan det bli rätt bra. AMD håller ju fast vid 4 och 6 kärnor för deras insteg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu tror jag inte du ljuger för det finns ju lika många avtal som det finns företag/organisationer. Att ha en uppdaterad utgåva är inget konstigt i sig men det måste inte betyda att man kör senate utgåvan.

Ex win10 med senare win10 uppdatering = godkänd medan win11 i ursprungsversion = inte godkänd.

Men som sagt det finns ju alla former av avtal och de är ju upp upp parterna att komma överens så det är säkert så på din arbetsplats.

Nu pratar jag strikt om Microsofts Enterprise-avtal som kräver 500+ användare där olika krav ställs beroende på företagets storlek. De skiljer sig inte från företag till företag utan är standardiserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara 1,4 miljarder i förlust är väll inget
Hoppas de kommer med en cpu man vill ha i sin dator igen snart.

Intels GPU:er lär ge ett fint klirr också, eller? Många verkar gilla B580:an och budget moddar-communityn på Youtube gillar deras low profile grejer att pula in i kontorsdatorer också nu när det faktiskt går att spela någorlunda smärtfritt på grejerna för småpengar.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750Ti 2GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Oj hur klarar du dig det sägs ju att de är rena skiten? /S

Jag spelar faktiskt bara Cinebench. 🙃

Skrivet av jOnÄTÄn:

Stora problemet med LGA 1851 just nu är att det inte finns budget moderkort, men så är det ju ofta på nya plattformar.
Kommer det någon Celeron/Pentium med 8 kärnor och moderkort finns för 1000kr kan det bli rätt bra. AMD håller ju fast vid 4 och 6 kärnor för deras insteg.

Jag gillar "sockelbytar-filosofin" Intel kör eftersom de lätt kan utöka eller ändra I/O-kapaciteten med ett sockelbyte, som skett många gånger förut, samt att man slipper fundera över att ha rätt CPU för att få rätt uppsättning funktioner på moderkortet (kanske mest relevant för budget-orienterade CPUer).

Jag tycker den genomgående trenden blivit att moderkort kostar ohyggliga pengar, typ det Asus Prime Z890-P WIFI jag köpte som ska föreställa deras "billigaste" Z890-kort, ligger närmare 4000 spänn nu. Visst, det kanske har snäppet mer funktioner och/eller bättre komponenter i vissa avseenden (t.ex. fler VRM-stager) jämfört med vissa konkurrenters basmodeller, men tycker inte det är rimligt.

Jag köpte mitt under början av Black Week 2024 för 3090 kr, men backar vi till början av 2019 så köpte jag ett Asus ROG STRIX Z390-F Gaming för 1899 kr hos Inet, och de var inte ens billigast utan jag handlade där för att jag ville stötta dem!

Motsvarande ROG STRIX Z890 kostar 6190 kr idag -- en prisstegring med 325% på drygt fem år, vilket är en helt sinnessjuk prisökning för något som i praktiken är en förbrukningsvara. Detta är i sin tur nästan bara växelpengar i förhållande till ROG MAXIMUS Z890 som nu kostar 19499 kr. 🤡

Den här utvecklingen driver å andra sidan bort kunder från dessa bullshit-modeller som erbjuder exakt 0 FPS extra, samt öppnar marknaden för andra aktörer att erbjuda rimligt prissatta modeller. Om jag ska spekulera om frånvaron av det billigare Z890 så gissar jag att det mest handlar om att vi är väldigt tidigt i release-cykeln, med tanke på att [pappers?]lanseringen bara var lite över tre månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Nu pratar jag strikt om Microsofts Enterprise-avtal som kräver 500+ användare där olika krav ställs beroende på företagets storlek. De skiljer sig inte från företag till företag utan är standardiserat.

Nu föratår jag inte vad du menar? Jag tänkte också framförallt på stora företag med över 500 användare.
Du säger själv att de ställer olika krav, därmed så skiljer de ju visst mellan företag och företag?

Det har aldrig varit problem med att MS nekar support för att man helt eller delvis kört OS som är av en tidigare version så länge de OSet inte släppts från support och man saknar förlängd support.

Tänker både på On-Prem lösningar samt ex Intune.

Win 11 släpptes i slutet på 2021 så säg att man kände sig varm i kläderna i början på 2022, för att hålla matten enkel.

Nu är det två år sedan och absolut att fler och fler tar steget över men det jag reagerar på är att du få det att låta som att alla i praktiken måste ligga typ max ett halvår efter senaste uppdatering för support. Det stämmer inte, inte enligt mina erfarenheter.

Om vi pratar om de stora uppdateringarna så rullar man sällan ut dem i produktionsmiljön mitt i dess antiva fas. Man utvärderar dem och ser till att ALLA leverantörer av mjukvara/system godkänt och testat det internt. Sen kör man test i sin egen miljö, skickar ut till testgrupper. Sen utvärderar man igen innan man släpper till produktion. Man brukar inte släppa uppdateringarna, trots test, i start på en väldigt aktiv period. En sådana perioder kan bero väldigt mycket på företag/organistaion men ofta är det när alla semestrarna tar slut och alla skall köra på för fullt. Så redan här ligger man alltid efter något steg så att säga.

Om vi sen ska gå in på steget från en version av Win till en annan så är det väääääääldigt mycket som skall göras innan man kör ut en ny version. Inte minst utbildning för all personal, tänker då framförallt på de som sitter vid klienterna och inte it-personalen.

Serversidan är ju lite annorlunda, där är det ganska mycket en avvänging av tid/prioritet mot vad man faktiskt vinner. Vissa saker kräver helt enkelt nya os medan andra rullar på fint ändå. Uppdatera "bara för att" brukar vara en sån där sak som ligger väldigt långt ner på listan och ligger ofta i lågsäsongs-todo'n.

Här tänker jag som sagt på system som fungerar bra i dagsläget, inte har några krav på uppdaterig och där både funktion och krav på nya versionen är testad och klar sedan tidigare.

Som vanligt är det en prioriteringsfråga, oasett om det är klient eller serversidan. Inte för att på något sätt trycka ner vikten av IT-rollen (dvs mitt eget yrke) så finns den för att resten av företaget/organisationen skall fungera och kan producera.

Det är alltid fullt upp så man fokuserar på det som behövs, haha. Nej vafan nu är det lördagskväll och nu blev jag alldeles för tillbakaryckt i arbets-läget, haha. Nu tar kag helg!

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket diskussioner om Microsofts supportavtal i den här tråden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteGus:

Intels GPU:er lär ge ett fint klirr också. Många gillar B580:an och budget moddar-communityn på Youtube gillar deras low profile grejer att pula in i gamla kontorsdatorer också nu när det faktiskt går att spela någorlunda smärtfritt på grejerna för småpengar.

Tyvärr behöver de få med sig den "stora massan". Budget moddar communityn är säkert rolig och cool men sammtidigt löjligt liten.

GPUerna däremot börjar bli bra nu men AMD jagar nu i samma träsk. Så priskrig lär det bli i mellan segmentet

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte speciellt konstigt när man kollar hur Intel har skött hela sin plattform och supporten kring den. Man får nog försöka hålla flera tankar i huvudet samtidigt, att det dels inte är gamingbenchmarks som styr vilken hårdvara man köper in för professionellt bruk, samt att prestanda är underordnat driftsäkerhet och långsiktig mjukvarusupport.

Sen har ju AMD tagit sjumilakliv sedan våren 2017, men Intel ligger sannolikt fortfarande väldigt långt före när det kommer till alla icke-gamingorienterade faktorer som påverkar vad de stora OEM-tillverkarna vill leverera under olika former av supportavtal.

Nu spekulerar jag fritt, men undrar om inte mycket handlar om allmänt rykte och uppfattning hos slutkund också? Personligen har jag fortfarande i bakhuvudet att AMD är lite mer quirky och experimentellt, och att Intel är det stabila trygga alternativet som "bara funkar". Sådant styr efterfrågan, för rationella IT-avdelningar är strulminimering förstås högsta prio.

Sedan är det alldeles säkert också som du vill mena, att Intels supportmaskineri gentemot OEM-tillverkarna är intrimmat och fungerar efter alla år då de i stort sett varit ensamma leverantörer. Det kan nog ta väldigt tid att bygga upp när det rör sig om komplexa produkter, elefanter till företag, och enorma volymer.

Intel har väl också vant sig vid att kunna vara en fat cat med låga ambitioner under åren då AMD inte hade något att konkurrera med. Man fortsatte vara marknadsledande med 4C/8T och 5% höjning av IPC per generation under bra lång tid. Sen kom Ryzen, och man tvingades lägga större prioritet vid prestanda för att inte hamna hopplöst efter. Det tar nog sin tid för företag i den enorma kategorin att byta växel när det softats runt utan verklig konkurrens så länge.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!