Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

@MP-Jan: kul bil, men jag tror tyvärr den går samma öde till mötes som Honda E och Fiat 500e till slut.
Renault Zoe har visserligen sålt väldigt bra, så jag kanske får fel
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/stellan...
https://www.asahi.com/ajw/articles/15083865

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@MP-Jan: kul bil, men jag tror tyvärr den går samma öde till mötes som Honda E och Fiat 500e till slut.
Renault Zoe har visserligen sålt väldigt bra, så jag kanske får fel
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/stellan...
https://www.asahi.com/ajw/articles/15083865

Tvivlar på det.
Honda och Fiat är inte Renault. Sedan väcker den här känslor hos folk som dom tidigare nämnda inte gör. Kombinera det med ett lågt pris / förmånlig privatleasing så får du nog en vinnare. Nu pratar jag inte bara om Sverige, utan om hela Europa. Dacia Sandero, VW Golf, Renault Clio är några av de bäst säljande modellerna i Europa från i fjol. Skulle bli förvånad om denna inte når topp 5, åtminstone bland elbilar. Billiga småbilar säljer.
Elbilsvarianterna av Fiat 500 sålde dåligt, jämfört med ICE-varianterna. Rimligt att satsa på något säljer istället. Honda E var/är en ganska medioker men ffa. dyr bil (för bara 35,5kWh).

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Honda E föll framförallt på att den var väldigt dyr för sin storlek, och hade väldigt begränsad räckvidd. Den var också väldigt liten.

Renault 5 är mer en Golf i storlek än en supermini, är avsevärt billigare och har mycket större batteri. Jag tror också att det kan bli en hit. 🙂

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är den verkligen stor som Golf? Tittade snabbt på videon i länken och han som var 190-någonting hade knäna bokstavligt upp till hakan och huvudet slog i taket på.

Andelen småbilar av sålda BEV är liten. Speciellt USA och Europa.
https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/breakdown-of-b...

(Edit ljusblå är småbilar)

Dacia Sandero säljer massor men den är 15 cm längre,10 cm bredare och kostar mindre än hälften så mycket som Renault skulle starta på med minsta batteriet (€12k vs €25k). Misstänker att Golf och Clio är större också.

Sen beror det på vilka erbjudanden den säljs kan leasas med, det håller jag med om. Den passar ju som andrabil för väldigt många.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av glemmy:

Är den verkligen stor som Golf? Tittade snabbt på videon i länken och han som var 190-någonting hade knäna bokstavligt upp till hakan och huvudet slog i taket på.

<Uppladdad bildlänk>

Dacia Sandero säljer massor men den är 15 cm längre,10 cm bredare och kostar mindre än hälften så mycket som Renault skulle starta på med minsta batteriet (€12k vs €25k). Misstänker att Golf och Clio är större också.

Sen beror det på vilka erbjudanden den säljs kan leasas med, det håller jag med om. Den passar ju som andrabil för väldigt många.

Att andelen småbilar i BEV segmentet är lågt beror väl till stor del på att det inte har funnits så många modeller att köpa. De flesta har varit SUV och Crossover. Det är det som är argumentet FÖR Renaulten. Att den är en konkurrenskraftig model för de som vill ha en mindre BEV till relativt rimligt pris. Ett segment som inte direkt är svämmat över av alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

Den är inte som en Golf, men mer åt det hållet än Honda E. Blev också nyfiken och kollade upp måtten och så. Snett under 4 meter lång 320 liter bagage. Golfen är väl 4,3 meter och snudd på 400 liter bagage, medan Honda E är typ 3,9 meter och 170 liter bagage.

Polo är nog närmaste storleksmässigt, och den är faktiskt förvånansvärt rymlig. Tror också Renault 5 kan bli rätt populär, den verkar precis praktisk nog för att de flesta ska kunna leva med den, och sen är den RIKTIGT cool! Känns som att vill ha-begäret är en enormt drivande faktor när det gäller elbilar, och den har tonvis av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror också Renault 5 kan bli rätt populär, den verkar precis praktisk nog för att de flesta ska kunna leva med den, och sen är den RIKTIGT cool! Känns som att vill ha-begäret är en enormt drivande faktor när det gäller elbilar, och den har tonvis av det.

Som den 3D-printade baguette-hållaren!

Det får man inte i en småbil från Fiat eller Honda

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Man får väl hoppas bagaget räcker till på Id.7 Tourer då det är betyligt mindre på EV6! 8 bananlådor kontra 11 bananlådor... Konstigt nog så påstås Ioniq 5 få plats även den med 11 lådor! Skiljer bara en låda med fällda säten dessutom mellan Ioniq 5 och Id.7... hur är det möljligt?

https://youtu.be/lYqs7vnaHPg?t=286
https://youtu.be/_DWFoOs8fiU?t=264

Jo man får väl inse att bagage på EV6 nog blir för litet tyvärr.
Men jag ska kolla upp Ioniq 5 också. Den har ju en mer praktisk/mindre aero kaross.
Ioniq 5 har ju släppts som facelift på vissa marknader, t.ex. Norge, men inte här än. Någon som hört när den kommer hit?
Får ta en till sväng med ID7 för att se om det väcks något ha-begär.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Man får väl hoppas bagaget räcker till på Id.7 Tourer då det är betyligt mindre på EV6! 8 bananlådor kontra 11 bananlådor... Konstigt nog så påstås Ioniq 5 få plats även den med 11 lådor! Skiljer bara en låda med fällda säten dessutom mellan Ioniq 5 och Id.7... hur är det möljligt?

https://youtu.be/lYqs7vnaHPg?t=286
https://youtu.be/_DWFoOs8fiU?t=264

Han trycker ju fram sätet rätt rejält på ioniq 5, så då får man rätt bra med plats. Man kanske inte vill ha så permanent dock, och har man barnstolar eller dylikt kanske det inte ens är lämpligt.

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med försäkring på det mer ordinära elbilarna, tänker ID3, Renault5;an, Fiat500E, osv?
Äger en vanlig V60 nu och det blir nog lite downsizing till en elbil om jag kan hitta en bra sätt att ladda (bor i hyresrätt).

Den V60 jag har idag ligger på ca 5000 om året, mindre stad och parkering utomhus + 40 år.

Har hört skräcksiffror på Tesla, men det har mest varit i innerstan i Stockholm de skräckexemplen kommer ifrån.

Vad ligger ni på om året som kör mer "vanliga" elbilar?

Edit:
Svarar lite på min egen fråga här. Hittade lite info här. Dock halvförsäkring men ger en fingervisning
https://www.automotorsport.se/nyheter/elbilarna-som-ar-billig...

Intressant att det nästan är dubbla priset på en Cupra Born vs en ID3 som är nästan samma bil

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Hur ligger det till med försäkring på det mer ordinära elbilarna, tänker ID3, Renault5;an, Fiat500E, osv?
Äger en vanlig V60 nu och det blir nog lite downsizing till en elbil om jag kan hitta en bra sätt att ladda (bor i hyresrätt).

Den V60 jag har idag ligger på ca 5000 om året, mindre stad och parkering utomhus + 40 år.

Har hört skräcksiffror på Tesla, men det har mest varit i innerstan i Stockholm de skräckexemplen kommer ifrån.

Edit:
Svarar lite på min egen fråga här. Hittade lite info här. Dock halvförsäkring men ger en fingervisning

Intressant att det nästan är dubbla priset på en Cupra Born vs en ID3 som är nästan samma bil

Renault scenic, ex30 ca 250 kr/mån
Ev3 , tavascan, zeekr X ca 400-500 kr /mån
för halvförsäkring

Renault 5 är superintressant, såg fina leasing priser på Hedin

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Renault scenic, ex30 ca 250 kr/mån
Ev3 , tavascan, zeekr X ca 400-500 kr /mån
för halvförsäkring

Renault 5 är superintressant, såg fina leasing priser på Hedin

Det intressanta för de allra flesta är väl var försäkringskostnaden landar för oss som så småningom köper en sådan bil bättre begagnad; dvs helförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu har jag hämtat ut "min" ID 7 GTX Tourer.

<Uppladdad bildlänk>

Fantastisk skön bil att åka i!

Kul! Otroligt fin bil. Är jävligt avundsjuk, får slita ett tag till på min iD4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Edit:

Jag har en Peugeot e2008 22a, storebror till e208 kan man säga.
Kostar mig 152kr/mån på LF. I maj när den blir går in på fjärde året, går det upp en 50 lapp. Så siffror i länken du angav, stämmer kanske inte 100%, men ändå en fingervisning...
Centrala Gbg (Zon-1) 15'000km/år. 57 år.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Kikat lite mer på EX30-kampanjerna och frågade vår lokala säljare om Twin Motor finns även den, och fick startpris på 5195kr/månad för 1000 mil per år men exklusive allt annat (dvs service, försäkring osv). Service skulle gå på 199kr/månad, vinterhjul 295kr/månad. Har frågat om priser för tilläggen och utökade mil, men om dom följer samma prislista som t.ex nedan

https://www.brandtbil.se/kampanjer/volvo/privatleasing-volvo-...

Så skulle en EX30 Twin Motor performance ultra, med 2000 mil/år, vinterhjul, service och försäkring landa på ca 6400kr. Lägger man till dragkrok så 6850kr.

Det är typ 600kr från en Enyaq 85x, ID4 4motion eller till och med Q4 quattro..

Jag ratade EX30 för ett år sedan, men jag ska ge mig ut och provköra en igen i veckan och se hur mjukvaran uppdaterats och lite sådär.

Någon som har koll på Zeekr när det gäller service och garanti? Läste att Mekonomen och Meca har fått det sammarbetet, men det verkar inte solklart vilka anläggningar det gäller. Har mailat och frågat men ännu inte fått svar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Någon här som har koll på laddboxar? Vi har en gammal Incharge som har gett upp och vi laddar med vanligt 220V kabel med reducerad ampere/styrka. Det tar tid men det fungerar om vi laddar på natten. Jag beställde en ny via tibber som hade bra kampanj inkl installation. Dessvärre missade jag några särskilda villkor och slutsumman skulle hamna på cirka 10k istället för 4,6k när jag beställde. Nu funderar jag om det är värt det eller om jag ska fortsätta med vanligt 220v kabel. Finns det några risker? Jag trodde att man bara kunde byta ut boxen men det behövs nya kablar och någon "kapsel" enligt elektrikern. Jag är inte så sugen på att betala 10k just nu. Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Någon här som har koll på laddboxar? Vi har en gammal Incharge som har gett upp och vi laddar med vanligt 220V kabel med reducerad ampere/styrka. Det tar tid men det fungerar om vi laddar på natten. Jag beställde en ny via tibber som hade bra kampanj inkl installation. Dessvärre missade jag några särskilda villkor och slutsumman skulle hamna på cirka 10k istället för 4,6k när jag beställde. Nu funderar jag om det är värt det eller om jag ska fortsätta med vanligt 220v kabel. Finns det några risker? Jag trodde att man bara kunde byta ut boxen men det behövs nya kablar och någon "kapsel" enligt elektrikern. Jag är inte så sugen på att betala 10k just nu. Vad hade ni gjort?

Vilka villkor uppfyller du inte?
Jag har nyligen fått min installerad för totalt ~4800kr.

Riskerna du tar är ju varmgång, och senare ev. brand, schuko är inte gjorda för konstant hög last.
Visst kan du ställa ner laddaren till 3A-5A, men då tar det ju en jäkla tid att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vilka villkor uppfyller du inte?
Jag har nyligen fått min installerad för totalt ~4800kr.

Riskerna du tar är ju varmgång, och senare ev. brand, schuko är inte gjorda för konstant hög last.
Visst kan du ställa ner laddaren till 3A-5A, men då tar det ju en jäkla tid att ladda.

De behöver byta ut 40m kabel (ingår bara 10m i priset) och installera någon slags kapsling. De kan inte ge ett exakt pris då elektrikern måste vara på plats. Men då är det försent för att ångra köpet utan kostnad.
4800kr inklusive laddbox? Var beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

De behöver byta ut 40m kabel (ingår bara 10m i priset) och installera någon slags kapsling. De kan inte ge ett exakt pris då elektrikern måste vara på plats. Men då är det försent för att ångra köpet utan kostnad.
4800kr inklusive laddbox? Var beställde du?

Tibber.

De har ju 4800kr för flertalet laddboxar nu inkl. installation om man kvalificerar för grönt avdrag.

Har du ingen central eller elskåp närmare än 40m från där du vill ha boxen installerad?
Alternativet är väl att du beställer (box + installation) av en lokal elektriker så att du får rimligare priser på längre kabeldragning.

Och varför behöver de byta kabel? Hur är installationen dimensionerad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tibber.

De har ju 4800kr för flertalet laddboxar nu inkl. installation om man kvalificerar för grönt avdrag.

Har du ingen central eller elskåp närmare än 40m från där du vill ha boxen installerad?
Alternativet är väl att du beställer (box + installation) av en lokal elektriker så att du får rimligare priser på längre kabeldragning.

Och varför behöver de byta kabel? Hur är installationen dimensionerad nu?

Det blev väldigt spontant pga kampanjen hos Tibber. Jag har inte hunnit undersöka alternativ än. Den befintliga kabeln är 1fas men den nya laddboxen kräver 3fas. Just nu sitter laddboxen vid garageväggen där kabeln går in till huset via ett markrör. Det är ungefär 40m totalt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wootz91:

Det blev väldigt spontant pga kampanjen hos Tibber. Jag har inte hunnit undersöka alternativ än. Den befintliga kabeln är 1fas men den nya laddboxen kräver 3fas. Just nu sitter laddboxen vid garageväggen där kabeln går in till huset via ett markrör. Det är ungefär 40m totalt.

10tkr lät ändå inte alls så dyrt med de förutsättningarna. Sen låter det konstigt att boxen ska kräva 3-fas. Det borde gå utmärkt att köra på 1-fas, även om det såklart medför att det går 1/3 så fort att ladda bilen. Men du har ju gjort det hittills och det har ju varit tillräckligt för dig då, antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kikat lite mer på EX30-kampanjerna och frågade vår lokala säljare om Twin Motor finns även den, och fick startpris på 5195kr/månad för 1000 mil per år men exklusive allt annat (dvs service, försäkring osv). Service skulle gå på 199kr/månad, vinterhjul 295kr/månad. Har frågat om priser för tilläggen och utökade mil, men om dom följer samma prislista som t.ex nedan

https://www.brandtbil.se/kampanjer/volvo/privatleasing-volvo-...

Så skulle en EX30 Twin Motor performance ultra, med 2000 mil/år, vinterhjul, service och försäkring landa på ca 6400kr. Lägger man till dragkrok så 6850kr.

Det är typ 600kr från en Enyaq 85x, ID4 4motion eller till och med Q4 quattro..

Jag ratade EX30 för ett år sedan, men jag ska ge mig ut och provköra en igen i veckan och se hur mjukvaran uppdaterats och lite sådär.

Någon som har koll på Zeekr när det gäller service och garanti? Läste att Mekonomen och Meca har fått det sammarbetet, men det verkar inte solklart vilka anläggningar det gäller. Har mailat och frågat men ännu inte fått svar.

Här i den här tråden nämner de några Mekonomen i alla fall

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Om man antar att dom förlägger en Aceflex 5G2.5 så kommer den att kosta ca 2500-3000 kr för den sträckan enbart i material. Lägg till kapslingen som jag gissar är för säkringarna och lite arbete på det. Låter som ett helt OK eller t.o.m. billigt pris skulle jag säga. Med en trefasladdare får du dessutom en mycket bättre anläggning (för att inte tala om mycket säkrare än schuko) eftersom belastningen från laddningen sprids ut på alla faser

Permalänk

En Peugeot e-208 active, tidig 2022 modell (med "växelspak") för 170 000, ink vinterdäck. Rullat 5000 mil.

Alternativ är en Peugeot e-208 active 2022, senare modell, där växelspaken blivit en "flippknapp". Rullat 4000 mil, för 169000, utan vinterdäck.

Jag tycker spontant det låter mycket. Jag ser att det finns många annonser och detta är det billigaste jag hittat, men med tanke på att många annonser har legat uppe i 2-4 månader så verkar det som att priserna bör gå ner för att säljas. Någon som har input på detta?

Permalänk
Medlem

Out of Spec Reviews har varit i Kina och provladdat en Zeekr 7X Standard Range med det 75kWh stora batteriet, som laddar bisarrt snabbt! En analys av kurvan som är en kortare videon är hela "recensionen":

https://www.youtube.com/watch?v=QwUYvHnIi5k

22 min för 0-100%, knappt över 10 minuter för 10-80%! Nu snackar vi. Någon som kan gissa hur detta kommer fungera i kyla? Vet inte om LFP har blivit bättre på att tolerera "cold soak" eller är det 1 timmes uppvärming som krävs innan laddning då?

Permalänk
Medlem

Hur laddar ni elbilen, något tips?
Det verkar vara en djungel av olika sidor och appar.

Då jag snart hämtar ut en Tesla (första elbilen) så tänker jag främst använda det nätet när jag är ute och åker, samt en lokal app för kontoret. Problemet är att jag åker över hela Sverige och vissa delar har ingen Tesla-station i närheten.
Antar att man bör ha någon app som komplement, eller blir det typ laddning på OKQ8 som gäller? Lite dyrt och ha ett ionity abonnemang som reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Då jag snart hämtar ut en Tesla (första elbilen) så tänker jag främst använda det nätet när jag är ute och åker, samt en lokal app för kontoret. Problemet är att jag åker över hela Sverige och vissa delar har ingen Tesla-station i närheten.
Antar att man bör ha någon app som komplement, eller blir det typ laddning på OKQ8 som gäller? Lite dyrt och ha ett ionity abonnemang som reserv.

Åker bara långt ett par ggr om året och kör jag utanför välkända rutter använder jag appen Chargefinder för att hålla koll på lämpliga laddställe. Tycker den fungerar väl. Många filter man kan använda och tycker den är rätt förtrolig apropå att vissa hur många lediga/fungerande laddstolpar det finns vid destinationerna.

Men var en stund sen jag kollade efter såna appar så möjligt det kommit något bättre?

Och anväbder man olika företags stolpar får man ofta vara beredd på att använda deras egna appar eller betallösningar.

Kör en tesla så försöker främst använda det nätverket, och det gär oftast bra, men Chargefinder är en bra backup. Speciellt vid semestrar och hlgtider då det är extra mkt folk ute och kör.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GBGTias:

Du behöver inte ha abonnemang på iOnity. Men det är bra att kunna ladda där. När jag körde Tesla 2021-2024 hade jag utöver deras egen App iOnity, Cirkle K, OKQ8 och MER (många hotell och parkeringsgarage har MERs laddare på parkeringarna). Det täckte in alla mina laddbehov för ca 2000 mil /år i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du behöver inte ha abonnemang på iOnity. Men det är bra att kunna ladda där. När jag körde Tesla 2021-2024 hade jag utöver deras egen App iOnity, Cirkle K, OKQ8 och MER (många hotell och parkeringsgarage har MERs laddare på parkeringarna). Det täckte in alla mina laddbehov för ca 2000 mil /år i alla fall.

Håller med, jag har kört med MER, EON (Virta, OKQ8 och ICA är samma system har jag för mig), och någon enstaka gång Ionity sista året.

Tycker personligen det var "jobbigare" för 4-5 år sedan när laddnätverken var mycket sämre utbyggda, då fick man verkligen "app-surfa" med tio appar för att hitta laddare, körde även en hel del ABRP (a better route planner) då av just den anledningen.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Henrico:

Håller med, jag har kört med MER, EON (Virta, OKQ8 och ICA är samma system har jag för mig), och någon enstaka gång Ionity sista året.

Tycker personligen det var "jobbigare" för 4-5 år sedan när laddnätverken var mycket sämre utbyggda, då fick man verkligen "app-surfa" med tio appar för att hitta laddare, körde även en hel del ABRP (a better route planner) då av just den anledningen.

Instämmer! Runt 2019-2020 var det öken och man behövde 10 appar bara för att kunna ladda längs vägen - och man hade tur om stationerna ens fungerade då. De senaste två åren har jag kört både Tesla och Volkswagen, och har haft noll problem. Inga stationer har strulat, och det finns gott om laddare i princip i varje stad jag besökt.

Visa signatur