W10: Felmeddelande i filutforskaren så fort en komprimerad fil klickas på. Registerfel?

Permalänk
Medlem

W10: Felmeddelande i filutforskaren så fort en komprimerad fil klickas på. Registerfel?

Tjenare

Jag har troligtvis vid något tillfälle klantat till det med installation/avinstallation av 7-zip, och sedan dess ligger det enligt min gissning kvar någon rest i registret som pekar på något som inte finns. Avinstallation och ominstallation av 7z verkar inte hjälpa.

Det som händer är att så fort jag markerar en packad fil, så dyker denna informativa ruta upp:

Det gäller alla typ av arkiv; 7z, zip, et.c.
När jag exempelvis packar upp en installationsimage som innehåller ett gäng 7z-filer, kommer felmeddelandet upp så fort en sån fil hittas.

Jag är inte sugen på att ladda ner en "register-cleaner" från nätet. Dels på grund av skepticism till sådana för jag tänker att de innehåller mer än vad de berättar... dels på grund av att jag vill kunna rätta till det själv, och dels på grund av att det är jobbdatorn

Så, är det någon som har lite bra input var i registret (om det nu ens är det) jag behöver kolla och korrigera?
Windows 10 Enterprise 22H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Tjenare

Jag har troligtvis vid något tillfälle klantat till det med installation/avinstallation av 7-zip, och sedan dess ligger det enligt min gissning kvar någon rest i registret som pekar på något som inte finns. Avinstallation och ominstallation av 7z verkar inte hjälpa.

Det som händer är att så fort jag markerar en packad fil, så dyker denna informativa ruta upp:
<Uppladdad bildlänk>

Det gäller alla typ av arkiv; 7z, zip, et.c.
När jag exempelvis packar upp en installationsimage som innehåller ett gäng 7z-filer, kommer felmeddelandet upp så fort en sån fil hittas.

Jag är inte sugen på att ladda ner en "register-cleaner" från nätet. Dels på grund av skepticism till sådana för jag tänker att de innehåller mer än vad de berättar... dels på grund av att jag vill kunna rätta till det själv, och dels på grund av att det är jobbdatorn

Så, är det någon som har lite bra input var i registret (om det nu ens är det) jag behöver kolla och korrigera?
Windows 10 Enterprise 22H2

Varför inte söka på 7-zip i registret, har du av installerat 7-zip tänker jag att du manuellt kan ta bort alla left overs som är kopplade till detta och sedan installera det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför inte söka på 7-zip i registret, har du av installerat 7-zip tänker jag att du manuellt kan ta bort alla left overs som är kopplade till detta och sedan installera det igen.

Ja, det tyckte jag också men det verkar inte vara så enkelt. Snarare att alla filer som explorer på något sätt klassar som komprimerat arkiv triggar att något ska göras vid högerklick, men att Windows inte längre vet vad detta något som ska göras är.

Kanske att någon sitter inne på var man ska leta efter "triggers"?

Permalänk
Medlem

Under förmiddagen lyckades jag på något sätt bli av med problemet.
Hittade ett förslag på om att det kunde ligga något skräp i Computer\HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex men det var inte det som var lösningen för mig.

Lösning:
En omstallation av 7z och att därefter använda GUI:t (7zFM.exe) som startats med "Run as administrator" för att associera filändelser till 7z verkade lösa det. Jag inbillar mig att jag definitivt provat detta förut, men det kanske bara är någon mental försvarsmekanism eftersom det är så uppenbart. IDK. 🙄🤡