Permalänk

Köpråd äldre cpur

Hej sweclockers. Jag är en person som får ofta vänner och bekantas gamla datorer när dom uppgraderar så jag har ofta äldre moderkort liggandes. Just nu har jag ett gigabyte som supportar 6 och 7 gen intel cpur. Mot dom 2 3 4 gen cpur jag vanligtvis köpet in för nån hundra lapp så är dessa svin dyra av någon anledning. Finns de bara tradera gå igenom eller har ni tips?

Permalänk
Medlem

Lite luddigt inlägg. Vad är frågan? Vart man kan köpa äldre CPU-er?
Tradera finns ju, Ebay, finns mycket på Aliexpress också, av nån anledning.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Hej sweclockers. Jag är en person som får ofta vänner och bekantas gamla datorer när dom uppgraderar så jag har ofta äldre moderkort liggandes. Just nu har jag ett gigabyte som supportar 6 och 7 gen intel cpur. Mot dom 2 3 4 gen cpur jag vanligtvis köpet in för nån hundra lapp så är dessa svin dyra av någon anledning. Finns de bara tradera gå igenom eller har ni tips?

7000 serien är ju bara 8 år gammal, är säkerligen många som sitter på de fortfarande.
500kr för 7600 verkar ju dock inte dyrt?
https://www.ebay.com/itm/405053705097?_skw=i5-7600&itmmeta=01...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

7000 serien är ju bara 8 år gammal, är säkerligen många som sitter på de fortfarande.
500kr för 7600 verkar ju dock inte dyrt?
https://www.ebay.com/itm/405053705097?_skw=i5-7600&itmmeta=01...

Är la massa frakt etc när de är ebay?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att göra en köpes annons här på Sweclockers då många här har delar hemma.
Folk brukar få bra svar på köpes annonser, sen om du söker i7 i den generationen så brukar dom vara dyra men i5 brukar gå att få riktigt billigt.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Ett tips är att göra en köpes annons här på Sweclockers då många här har delar hemma.
Folk brukar få bra svar på köpes annonser, sen om du söker i7 i den generationen så brukar dom vara dyra men i5 brukar gå att få riktigt billigt.

Tråkiga är att det är de som krävs för dom ska gå bra i moderna spel. Till och me börjar bli daterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Tråkiga är att det är de som krävs för dom ska gå bra i moderna spel. Till och me börjar bli daterat

Dom är inte så dyra, har sätt att folk vill ha 700+ för en 6700k eller 7700k så då kan man lika gärna sälja moderkort och köpa en nyare i3 12100f med det billigaste moderkort om man har ddr4 redan.
Känns dumt att köpa för dyr cpu till en gammal platform om man inte gör det för skoj skull.

Men har man tur och inte vill överklocka så kolla på 6700 eller 7700, Tradera brukar regelbundet ha dom till salu.

Finns en xeon (kommer inte ihåg namnet nu) som är typ exakt som i7 6700 som sällan säljs men kan vara sjukt billigt då få vet vad det är för något. Men kolla att moderkortet stödjer den bara om du hittar en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, Ryzen 1000-2000 serien. Mycket mer prisvärde, de är i princip gratis. Och moderkort får man nästan till samma pris som du kan sälja din (troligen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Är la massa frakt etc när de är ebay?

Inte överallt och när du söker så kan du söka på att inkludera de kostnaderna, paket från kina är dock oftast gratis frakt på.
Moms verkar det dock vara, har för mig jag inte betala de för en herrans massa år sen, men de kanske var fel

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Inte överallt och när du söker så kan du söka på att inkludera de kostnaderna, paket från kina är dock oftast gratis frakt på.
Moms verkar det dock vara, har för mig jag inte betala de för en herrans massa år sen, men de kanske var fel

Är de från kina lär de fastna i tullen. Har de gjort när jag beställt från wish etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Är de från kina lär de fastna i tullen. Har de gjort när jag beställt från wish etc

Hade inte wish något särskilt avtal?

Har inte köpt någon cpu från kina på 10 år, så du har säkert rätt.
Det var väldigt nice då iaf, byggde en sever, så fick en cpu mycket billigare än från sverige.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Folk är tokiga någon köpte min 4790k för 703kr ink frakt Tradera
Betalde säkert köpskydd på det också

Bäst deals har jag fått på blocket med köp direkt men sådana blir köpt snabbt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Bäst deals har jag fått på blocket med köp direkt men sådana blir köpt snabbt också

2600k var uppe i en tusenlapp för ett år sen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Hade inte wish något särskilt avtal?

Har inte köpt någon cpu från kina på 10 år, så du har säkert rätt.
Det var väldigt nice då iaf, byggde en sever, så fick en cpu mycket billigare än från sverige.

Trodde jag med. Men ska hålla ögonen öppna

Permalänk
Medlem

kolla om moderkorten du har stöder nån xeon ibland är dom billigare men bättre.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

kolla om moderkorten du har stöder nån xeon ibland är dom billigare men bättre.

Tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Tyvärr inte.

Vilket moderkort har du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Vilket moderkort har du?

gigabyte z170-hd3p-cf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Blir så när en säljer den bästa CPU som fanns till det moderkort ngn sitter på.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |