Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Japp det är en s.k. sherry bomb med torkad frukt osv.. denna ligger efter aberlour a'bunadh som är en 9 poängare jävligt god sherry bomb
Den låg på 999:- förra året men gått ner till 749:-

Okej. Det låter lovande, så det fick bli en beställning på denna (mitt system har inte tagit hem den). Med lite tur kanske man kan få den innan nästa helg. Ja, Aberlour a'bunadh har jag haft ögonen på länge, men det har inte blivit av att skaffa. Den har ju tidvis dragit iväg lite i pris.

Permalänk
Medlem

Två olika egenlagrade rom (Jamaica TECA och sydafrikanska Mhoba) samt lite tilltugg i form av varmrökt hjortstek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

. Ja, Aberlour a'bunadh har jag haft ögonen på länge, men det har inte blivit av att skaffa. Den har ju tidvis dragit iväg lite i pris.

Den är ~60% så den går att späda en skvätt om man vill så blir literpriset lite lägre

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Den är ~60% så den går att späda en skvätt om man vill så blir literpriset lite lägre

Ja, när en whisky är fat styrka så finns det ju lite utrymme för att vattna ner den lite. Det gör jag generellt inte med whisky som ligger mellan 40 och 50%. Så man får ju värdera en whisky som är fat styrka lite högre än en som inte är det. Men priset spelar ju givetvis fortfarande roll, det får ju inte kosta hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Späda A'bunadh
Den är så god så det behövs inte
Jag gjorde det en gång för att testa bara men kom fram till att man kan dricka den som den är.
Vissa whisky tjänar på att tillsätta lite vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Okej. Det låter lovande, så det fick bli en beställning på denna (mitt system har inte tagit hem den). Med lite tur kanske man kan få den innan nästa helg. Ja, Aberlour a'bunadh har jag haft ögonen på länge, men det har inte blivit av att skaffa. Den har ju tidvis dragit iväg lite i pris.

Du har nåt gott att se framemot och den blir bara godare med tiden 👍

Se till att köpa en a'bunadh innan priset sticker iväg igen.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3/4 flaska a'bunadh i hyllan jag brukar bjuda av åt gäster, alla tycks gilla den men för mej smakar den som "gammal tant"-parfym luktar. Sällan man varit så besviken av ett köp...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Håller på att sluta snusa, så försöker lura bort nikotinsuget i en annan sorts rus.
Otroligt lättdrucken och precis lagom blaskig måste jag erkänna. Inne på tredje nu. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

<Uppladdad bildlänk>
Håller på att sluta snusa, så försöker lura bort nikotinsuget i en annan sorts rus.
Otroligt lättdrucken och precis lagom blaskig måste jag erkänna. Inne på tredje nu. 😁

Summan av alla laster är konstant säger vissa men jag är ändå rätt tveksam till om det där är en bra idé…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

<Uppladdad bildlänk>

Har själv problem med nikotinsuget i samband med alkohol.
Men önskar dig så klart lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av popklubb:

Har själv problem med nikotinsuget i samband med alkohol.
Men önskar dig så klart lycka till!

Tack!
Snart 4'e dagen utan dom där förbannade påsarna.
Svårare än jag trodde att bli av med ritualbeteendet när man ska jaga dosan efter mat eller nåt annat.

Men idag ville jag fira lite, så det fick bli lite blask.
Var lite trött på att tugga mint-tuggummi och gömma under läppen som jag hittills gjort för att lura kroppen att det är VELO Mighty Peppermint. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Tack!
Snart 4'e dagen utan dom där förbannade påsarna.
Svårare än jag trodde att bli av med ritualbeteendet när man ska jaga dosan efter mat eller nåt annat.

Men idag ville jag fira lite, så det fick bli lite blask.
Var lite trött på att tugga mint-tuggummi och gömma under läppen som jag hittills gjort för att lura kroppen att det är VELO Mighty Peppermint. 😅

Ja, känner igen det där beteendet precis. Letade som en dåre efter cigg och tändare så fort jag lämnade hemmet. Tog nog ett par månader innan det släppte.

4 dagar är bra jobbat, många som tappar det innan dess!

Borde ta tag i snusandet även jag, men det tar vi när jag bättre psykiskt.

För att inte tråden ska bli för mycket ot så är det denna öl som gäller ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av popklubb:

Ja, känner igen det där beteendet precis. Letade som en dåre efter cigg och tändare så fort jag lämnade hemmet. Tog nog ett par månader innan det släppte.

4 dagar är bra jobbat, många som tappar det innan dess!

Borde ta tag i snusandet även jag, men det tar vi när jag bättre psykiskt.

För att inte tråden ska bli för mycket ot så är det denna öl som gäller ikväll!

<Uppladdad bildlänk>

Det är väl just det, att det är mycket ett psykologiskt "beroende" och beteendemönster. Själva nikotinberoendet släppet egentligen ganska snabbt, men sedan är hjärnan programmerad att tänka på aktuell metod för leverans av nikotin. Och det tar mycket längre tid att bli av med*.

OnT: "Upptäckte" att jag inte hade ätit så jag kastade in en tjusiga fryspizza i ugnen och tog fram en halvpanna Paolo Scavino Langhe Nebbiolo (tror iofs att den bara finns i halv på Apoteket Röda Näsan).

*Ännu mer OffT, men lite en kul historia på temat:
Jag hade länge ett klipp ur en låt med Modern Talking som ringsignal för att jag en gång hade klippt ut den och sedan flyttat mellan telefoner för att det var enkelt. Den var ju unik, så det gjorde att jag visste att det var min telefon. Det är sjukt störigt, men hjärnan tror direkt att telefonen ringer fortfarande om den råkar spelas på radio e dyl, innan den mer tänkande delen kommer med i matchen. Det måste vara över tio år sedan jag bytte...

Permalänk
Hedersmedlem

Bryggde en saison vi jäste med yuzu-puré

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Livsnjutare 😎

Onsdag är ju lill-lördag !
Och det firar vi med en Abuleo 15y som legat på Oloroso-fat 👌🏼

https://www.systembolaget.se/8617001

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Onsdag är ju lill-lördag !
Och det firar vi med en Abuleo 15y som legat på Oloroso-fat 👌🏼

https://www.systembolaget.se/8617001

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt! Hur lyder omdömet? Jag har bara provat deras Napoleon och Tawny, samt double oak

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Starric:

Trevligt! Hur lyder omdömet? Jag har bara provat deras Napoleon och Tawny, samt double oak

Jag är en sucker för sherry, och den här skriker sherry och torkad frukt! Det smakar mycket och det smakar djupt.

Blev förälskad i den första gången jag provade den i en bar, kom tillbaka till samma bar ett par veckor senare och köpte den även då… wow.
Kom tillbaka en tredje gång och när jag sippade på den då blev det en beställning på bolaget under tiden, vart ju toppbetyg (av mig) 3ggr i rad! Det gör att den är värd sitt pris i min bok.

Detta är andra flaskan jag beställt nu, så det är inte för inte att den står här igen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fernet Branca med Coca Cola. Typ Argentinas nationaldryck - har en argentinare med fruga på besök.väldigt märklig smak, växer på en…typ rakvatten men no hangover!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Iskall Carlsberg folköl. Så gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 925a:

Fernet Branca med Coca Cola. Typ Argentinas nationaldryck - har en argentinare med fruga på besök.väldigt märklig smak, växer på en…typ rakvatten men no hangover!

Fernet är livets dryck. Föredrar den utan cola.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Du har nåt gott att se framemot och den blir bara godare med tiden 👍

Se till att köpa en a'bunadh innan priset sticker iväg igen.

Fick hem den (GlenAllachie) i veckan, så det blev att testa den ikväll för första gången. Riktigt smakrik och trevlig tycker jag. Det som främst kom fram vid första provningen ikväll var en blandning av mörk torkad frukt och mörk choklad/kakao, plus lite andra toner också givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Fick hem den (GlenAllachie) i veckan, så det blev att testa den ikväll för första gången. Riktigt smakrik och trevlig tycker jag. Det som främst kom fram vid första provningen ikväll var en blandning av mörk torkad frukt och mörk choklad/kakao, plus lite andra toner också givetvis.

Vad kul att du gillade den
Japp den är lättdrucken och god
En av mina favoriter.
En annan favorit är Kilchoman sanaig den har lite sherrytoner men är rökig och mer komplex
Så inte alls likt Glenallachie
kilchoman sanaig

Permalänk
Medlem

nä nu får det vara slut på det här lemonadsnacket! jhonnie walker black label o ett knippe eller två med lucky bait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amebixx:

nä nu får det vara slut på det här lemonadsnacket! jhonnie walker black label o ett knippe eller två med lucky bait.

Trolla kan man ju göra "tounge in cheek" ... men blir ju ändå lite fånigt när man dissar 46%ig rökig single malt Islay whisky (som Kilchoman sanaig som nämndes) som "lemonad" och hänvisar till Johnnie Walker

(med det sagt så köper jag gärna tex Bourbon, eller för den delen blended Whisky om det är gott )

...
Hade inte hört talas om Kilchoman sanaig förut - blev direkt intresserad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Vad kul att du gillade den
Japp den är lättdrucken och god
En av mina favoriter.
En annan favorit är Kilchoman sanaig den har lite sherrytoner men är rökig och mer komplex
Så inte alls likt Glenallachie
kilchoman sanaig

Jag kommer inte ihåg om jag provat just den varianten av Kilchoman, men jag har provat några stycken iallafall. Av det jag provat hittills så tycker jag att dom gör väldigt bra whisky.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av amebixx:

Om Kilchoman är lemonad, så är JW mellanmjölk och Lucky Bait minimjölk utspädd med vatten

Just Lucky Bait var ju en skoj öl att ha med på fisketuren, men fy fasen vilket blaskit skitöl 🤢🤮

Permalänk
Medlem

Jag är inte Göteborgare men ibland är det skönt att bara njuta av Glenlivet i all sin enkelhet

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag är inte Göteborgare

Är du säker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag precis gjort mig en whiskey sour med Buffalo Trace bourbon som spritbas.