Intel nära att gå runt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte speciellt konstigt när man kollar hur Intel har skött hela sin plattform och supporten kring den. Man får nog försöka hålla flera tankar i huvudet samtidigt, att det dels inte är gamingbenchmarks som styr vilken hårdvara man köper in för professionellt bruk, samt att prestanda är underordnat driftsäkerhet och långsiktig mjukvarusupport.

Sen har ju AMD tagit sjumilakliv sedan våren 2017, men Intel ligger sannolikt fortfarande väldigt långt före när det kommer till alla icke-gamingorienterade faktorer som påverkar vad de stora OEM-tillverkarna vill leverera under olika former av supportavtal.

Ja, AMD:s processorer går ju inte att använda till snnat än spel. Det är därför de vinner konsolkriget. Parat med ett bra grafikkort går Intel utmärkt att spela spel på. Och dessutom kan man, som jag, utveckla spel i UE5, modellera i Maya och kompilera stora mängder kod. AMD är för lek och nöjen. Enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Ja, AMD:s processorer går ju inte att använda till snnat än spel. Det är därför de vinner konsolkriget. Parat med ett bra grafikkort går Intel utmärkt att spela spel på. Och dessutom kan man, som jag, utveckla spel i UE5, modellera i Maya och kompilera stora mängder kod. AMD är för lek och nöjen. Enbart.

Hm, nej. AMD är mycket starka på server sidan. Dock är denna bransch mycket konservativ.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hm, nej. AMD är mycket starka på server sidan. Dock är denna bransch mycket konservativ.

Du vet att Intel fortfarande har betydligt större andel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som ganska snabbt krymper. Man har på fyra år gått från mindre än 10% av servermarknaden till närmare 34%.

https://www.digitimes.com/news/a20241114VL201/amd-revenue-202...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Om vi pratar om de stora uppdateringarna så rullar man sällan ut dem i produktionsmiljön mitt i dess antiva fas. Man utvärderar dem och ser till att ALLA leverantörer av mjukvara/system godkänt och testat det internt. Sen kör man test i sin egen miljö, skickar ut till testgrupper. Sen utvärderar man igen innan man släpper till produktion. Man brukar inte släppa uppdateringarna, trots test, i start på en väldigt aktiv period. En sådana perioder kan bero väldigt mycket på företag/organistaion men ofta är det när alla semestrarna tar slut och alla skall köra på för fullt. Så redan här ligger man alltid efter något steg så att säga.

Förra året hade jag konsultat på ett företag i 2 år. *ALLA* arbetsdatorer/bärbara (ej produktionsdatorer vill säga) låg direkt mot windows update-servrarna. företag med nånstans runt 150.000 anställda världen över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som ganska snabbt krymper. Man har på fyra år gått från mindre än 10% av servermarknaden till närmare 34%.

Uhj nej

"AMD's server market share grew to 24.2%, up from 23.3% "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av katerina:

Tycker man måste separera stationära och bärbara här.

För stationära fick AMD till en stabil plattform relativt snabbt. Började använda dessa från 3000-serien för "professionellt" arbete utan problem.

För bärbara är jag ännu inte övertygad om att AMD är ett bättre val än Intel. En huvudanledning här är att bärbara innefattar betydligt mer leveratörsspecifik programvara och just programvara har nästan alltid varit AMDs akilleshäl.

Ett aktuellt exempel: NPU. Det är en komponent får mycket "hype" nu, likt GPU är det också en komponent som kräver en stor arbetsinsats från tillverkaren för att fungera optimalt (eller egentligen för att överhuvudtaget fungera).

På pappret har AMD hela tiden haft snabbare NPU jämfört med samtida Intel, i praktiken är Intels NPU långt mer användbar då de har betydligt bättre och bredare stöd för populära ramverk.

För x86-specifika saker, vilket utöver drivrutiner för moderkort och grundläggande plattform, är det som spelar roll för stationära har ju AMD den stora fördelen att deras CPUer i praktiken fungerar lysande med Intels x86-specifika programvara (vilket det finns väldigt gott om och som är en kritiskt del varför x86 fortsätter vara så populär trots att den på många sätt halkat efter ARM64 om man bara tittar på HW-tekniken).

Ovanpå det blev Intels CPUer aldrig lika hjärndött strömslukande på laptop som för desktop. Man har kunnat hänga med AMD här, inte minst då P/E-core splitten har fler fördelar på bärbara. Med TSMC hjälp har ju Intel kunnat ta en ledning här med Lunar Lake (vilket lär vara lite av en pyrrhus-seger givet att det är TSMC som är huvudkonkurrent på kretstillverkningssidan och råder inget tvivel om att TSMC 3nm är en viktig förklaring till varför Lunar Lake har så bra perf/W).

Skrivet av Xinpei:

Uhj nej

"AMD's server market share grew to 24.2%, up from 23.3% "

Ni pratar om olika saker och denna skillnad säger egentligen: Intel har ett problem här!

AMD har en större andel av omsättning på server-marknaden, den är ~34 % medan de "bara" har ~24 % av volymen.

Kort och gott: AMD kan ta bättre betalt för sina server CPUer då de har en större andel av de väldigt dyra modellerna. D.v.s. de har en större andel av de modeller med bäst marginal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Lite osäker på varifrån du fick luft till all den samtidiga sarkasmen, du kanske får testa att läsa inlägget en gång till?

Ingenting av det du skriver är avgörande på OEM-nivå så som marknaden ser ut idag. Intel verkar å andra sidan falla i bitar just nu, så deras glansdagar kanske permanent är i backspegeln, men de har t.ex. fortfarande ungefär fyra gånger fler anställda än AMD. Företag är inte bara sina [mer eller mindre fantasifulla] börsvärden, hur konstigt det än kan verka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lite osäker på varifrån du fick luft till all den samtidiga sarkasmen, du kanske får testa att läsa inlägget en gång till?

Ingenting av det du skriver är avgörande på OEM-nivå så som marknaden ser ut idag. Intel verkar å andra sidan falla i bitar just nu, så deras glansdagar kanske permanent är i backspegeln, men de har t.ex. fortfarande ungefär fyra gånger fler anställda än AMD. Företag är inte bara sina [mer eller mindre fantasifulla] börsvärden, hur konstigt det än kan verka...

Jag är inte sarkastisk. Jag menar allvar. Jag sitter på en 14900ks och 9800x3d är en nedgradering två processorgenerationer för mig, när det kommer till multitrådat arbete.12900k är snabbare. Det är bara på spel den är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteGus:

Intels GPU:er lär ge ett fint klirr också. Många gillar B580:an och budget moddar-communityn på Youtube gillar deras low profile grejer att pula in i gamla kontorsdatorer också nu när det faktiskt går att spela någorlunda smärtfritt på grejerna för småpengar.

Det är extremt osannolikt att Intel tjänar några pengar på ett kort med 272mm2 krets på 5nm som säljs för $250 i bästa fall. Det är en loss-leader igen. Å andra sidan lär volymerna vara så små att det inte påverkar något väsentligt.

(Om någon läser detta och vill göra en gammal kontorsburk till speldator: Intels GPUer kräver i princip Resizable BAR för rimlig prestanda, och kräver mer av CPUn än AMD och Nvidia gör. Det kan bli bra, men kolla att BIOS låter dig använda Resizable BAR).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av katerina:

Jag är inte sarkastisk. Jag menar allvar. Jag sitter på en 14900ks och 9800x3d är en nedgradering två processorgenerationer för mig, när det kommer till multitrådat arbete.12900k är snabbare. Det är bara på spel den är bättre.

Vore det inte rimligare att jämföra din 14900ks med en 9950X t.ex?

9800x3d är ju i princip en gaming processor, den lämpar sig bäst till just gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Skrivet av zorfex8400:

Vore det inte rimligare att jämföra din 14900ks med en 9950X t.ex?

9800x3d är ju i princip en gaming processor, den lämpar sig bäst till just gaming.

Ja, 9950X är ju till och med billigare än 14900KS.. mycket märklig jämförelse.

Nu har inte Swec med 14900KS i sina CPU-tester, men 9950X ligger en bra bit före 14900K i samtliga produktivitetstester. De har förvisso inget kompileringatest (om det inte ingår i geekbench), men de testar rendering, videokodning, komprimenring m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte speciellt konstigt när man kollar hur Intel har skött hela sin plattform och supporten kring den. Man får nog försöka hålla flera tankar i huvudet samtidigt, att det dels inte är gamingbenchmarks som styr vilken hårdvara man köper in för professionellt bruk, samt att prestanda är underordnat driftsäkerhet och långsiktig mjukvarusupport.

Sen har ju AMD tagit sjumilakliv sedan våren 2017, men Intel ligger sannolikt fortfarande väldigt långt före när det kommer till alla icke-gamingorienterade faktorer som påverkar vad de stora OEM-tillverkarna vill leverera under olika former av supportavtal.

Tänker att det är just därför som stabilitetsproblemen med 13000/14000-serierna kan bli så skadliga för Intel. Nu kanske de värst drabbade modellerna inte är så vanliga på kontorsdatorer iofs. Men där jag jobbar har vi några av de värst drabbade modellerna i servrar där enkeltrådad prestanda har högsta prio. Det har skapat mer än litegranna huvudverk för IT-ansvariga...

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Nu har inte Swec med 14900KS i sina CPU-tester, men 9950X ligger en bra bit före 14900K i samtliga produktivitetstester. De har förvisso inget kompileringatest (om det inte ingår i geekbench), men de testar rendering, videokodning, komprimenring m.m.

Ja precis och som bonus är den lite mer energieffektiv också.

Permalänk
Medlem

Ja, amehar haft mycket stor tillväxt, m n som sagt konservativ bransch

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men 9950x ligger efter i spel. Vad jag ån går till blir det en nedgradering i något avseende