Knäpptyst chassi ljuddämpning

Permalänk
Medlem

Byt ut fläktarna på ditt grafikkort mot två st 120mm. Tyst och svalt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Löste mitt problem med att dra ner till 100 fps i wow samt sänka fläktarna på chassit i bios till lägsta. Nu funkar det klockrent(med 2 spel uppe samtidigt) varken coilwhine från GPU eller tornado från fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra flöde, bra fläktar (tysta) och bra fläktkurvor > varmt 'isolerat' chassi

Så är det. Kan låta paradoxalt men med dagens effektiva fläktar och kylare kan ett dämpat chassi stjälpa mer än det hjälper. Dock är coil whine en helt annan fråga och det enda som hjälper där är avstånd eller just dämpning och det verkar vara primära problemet för OP.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Håller själv på att bygga en tyst dator och det jag har kommit fram till och tänkte köpa är ett be quiet! Dark Base 701 då det inkluderar deras tysta stora fläktar, jag har även hört många som rekommenderat be quiet silent base 802. Efter att ha jämfört de så passar Dark Base mina behov bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Byt ut fläktarna på ditt grafikkort mot två st 120mm. Tyst och svalt.

Är det lätt att göra på ett 1080ti msi ? 🤣 Vilka bör jag ha ?

Permalänk
Medlem

Define 7 med Meshify 2 front.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Är det lätt att göra på ett 1080ti msi ? 🤣 Vilka bör jag ha ?

Om det är ett kort som har två eller tre fläktar är det väldigt lätt.

Om du zoomar in på bilden så ser du hur fläktarna är fästa.

Du kan antingen styra fläktarna med moderkortet eller med grafikkortet.

För grafikkortet.
https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter

För båda fläktarna oavsett om du använder grafikkortet eller adaptern ovan.
https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Antec P182. Stabil, stor och bra. Säljs nog tyvärr inte längre.
Moddat med ljudabsorberande skumplattor, hängt upp hårddisken med snoddar och är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Jag har detta datorchassi som kan rekommenderas varmt.

https://www.inet.se/produkt/6905367/be-quiet-pure-base-500-fx...

Jag betalade 1 799 kr. 1 299 kr är ett superpris! Bara de 4 tysta fläktarna är säkert värda >1 000 kr.

Permalänk
Medlem

Tänker köra mitt fractal design r2 tills det ramlar sönder 🤣
Skulle behöva byta hörlursmodulen på framsidan, tips mottages.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Sharky93:

Som rubriken lyder.. finns det något knäpptyst atx chassi som är väl isolerat så inte ens lite coilwhine från grafikkortet hörs? Har ett 600kr rgb chassi från webhallen nu som låter förjävligt. Drar ner fläktarna på chassit till lägsta men sen sätter dom igång igen automatiskt på högsta 🤣👀 plus att det känns noll isolerat. Mvh

du skaffar en bra välventilerad chassi. titta på gamers nexus lista.

sedan satsar du på premium-fläktar, exempelvis noctua's toppfläkt.

Permalänk
Medlem

Bra fläktar alternativt overkill kylning = tyst.
Rekommenderar o kika på YT videos där de testar olika chassin, så kan man få en idé över vilka chassin som är bättre ljudmässigt.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Varit inne i tysthets träsket i många år nu.
Har en Monsterlabo The First, tyvärr går företaget i konkurs, med en 200mm fläkt på ~300-400rpm

Ljudisolering och bitumenliknande material hjälper främst mot mekaniskt ljud som en HDD, bitumen gör att plåtar inte vibrerar så känns ointressant i ditt fall. Ljudisolering tar nog lite av coilwhine men osäker hur mycket, tveksamt om det är värt att testa men ingen erfarenhet av coilwhine när jag hade ljuddämpning. Ljudet kommer ut från lådan ändå via fläkthål etc.
Komponentval gör en stor mängd same fritt luftflöde, en open case pc kan vara tystare än en ljudisolerad låda för fläktarna behöver inte brottas med ev galler eller filter. Stora fläktar på lågt varv eller inga fläktar alls är det bästa och fri väg för luftflödet.

Ett knep var att sätta fast fläktar med buntband eller liknande resårband. Noctua skickar med gummistroppar just för den biten.

Permalänk
Medlem

Full vattenkylning där pumpen är ljudisolerad separat och resten finns i öppet chassi borde väl fungera? Ihop med ett platinum överdimensionerat aggregat som går nära passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Löste mitt problem med att dra ner till 100 fps i wow samt sänka fläktarna på chassit i bios till lägsta. Nu funkar det klockrent(med 2 spel uppe samtidigt) varken coilwhine från GPU eller tornado från fläktarna

Fint att det löste sig!
Vad har du för skärm? Kanske du inte ens utnyttjar 100 fps och kan sänka ytterligare för ännu tystare upplevelse?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Du borde nog kunna dra ner WoW till 60fps.
+ kolla up vilken fps du har på spelet när den är i bakgrunden, då kan du ha lägre än 30fps.

Chassi? jag har Define C
https://www.webhallen.com/se/product/256271-Fractal-Design-De...
Vattenkylning
+5år är datorn nu.
Helt! tyst är den inte, men tillräckligt tyst, i en tyst lägenhet.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Linus tech tips gjorde en video på det här där principen är att bygga en yttre låda runt datorn. Verkar fungera väldigt bra och inte speciellt kostsamt. Om man har plats för det vill säga.

Permalänk
Testpilot

@Sharky93 Vill slå ett slag för Be Quiet Silent Base 802. Annars har Fractal Design fortfarande sin Define-serie av chassin med ljuddämpande material. Sedan är det bara att stoppa i valfria fläktar, exempelvis från välrenommerade Noctua och avslutningsvis strypa fläktarna till 600~ RPM.

Volym är nästan det viktigaste när man ska bygga en tyst dator, om man inte är beredd att uppoffra prestanda. Ju mer volym du har att jobba med, desto färre och långsammare fläktar kan du köra för att hålla ned ljudvolym utan att temperaturer springer iväg.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Ett tätt chassit blir högljutt pga. dåligt flöde. Jag har H9 Flow, 10 fläktar, 1 till CPU samt 3 till gpun, i stort sett ljudlöst.

Det kanske räcker att ställa fläktkurvan i BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Jag sitter i en walk in closet utanför grabbens rum. Hade jag varit rik hade köpt en mansion och haft gaming rum i en grotta. Livet 👀🤣

Kan det vara här en del av problemet ligger, att det blir varmt där inne efter lite gaming, vilket i sin tur driver upp tempsen i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Fint att det löste sig!
Vad har du för skärm? Kanske du inte ens utnyttjar 100 fps och kan sänka ytterligare för ännu tystare upplevelse?

Kör ultrawide 34 tum 3440x1440 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Kan det vara här en del av problemet ligger, att det blir varmt där inne efter lite gaming, vilket i sin tur driver upp tempsen i burken?

Mycket möjligt ! Haha vad sjukt att det här blev på första sidan när man kommer in på Sweclockers men aa det uppskattas admins! Tack 🤣❤️

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett öppet mesh chassi som jag fyllt med tysta fläktar från BeQuiet ihop med en Dark Rock Pro 4 på CPU'n, enda gången min dator låter är när grafikkort sätter igång.

Det är betydligt viktigare med riktigt tysta chassifläktar och CPU kylare än ett ljuddämpat chassi då det oftast har betydligt sämre luftflöde.

https://www.inet.se/produkt/5324056/be-quiet-silent-wings-4-1...

har dessa i hela burken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

du skaffar en bra välventilerad chassi. titta på gamers nexus lista.

sedan satsar du på premium-fläktar, exempelvis noctua's toppfläkt.

jag gjorde det och största tabben av chassi jag gjort.

jag köpte ett Lian Li Lancool 216 RGB vilket är bla top hos GN och med 2 mekaniska diskar lever den om lika mycket som mitt Fractal r5 med 13 diskar

skruvar man bara av dörren till chassit så lila god ventilation som alla andra, och det är fortfarande betydligt tystare

så ska man använda mekanisk disk finns det bara ett märke och det är Fractal R serie

Permalänk
Medlem

Jag hade läst (tittat) på recensioner av chassin som jag är intresserad av här:
https://gamersnexus.net/cat/cases

Om du fortfarande är intresserad titta särskilt på de som rekommenderats i tråden och se om de är tillräckligt tysta eller om du hittar något som passar dig bättre.

Har svårt att ge en rekommendation själv då jag har datorn bakom väggen i ett annat rum (utan att bo i en mansion ). Det är ett Corsair 4000D som är tyst när jag går in i "teknikrummet" för att joxa med något annat.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Har någon testat sätta ljudisolerande skumgummi på chassits sidopaneler?

Det satt original på mitt FD R6 Define och jag är nöjd med det och flötet med luft fungerar bra men tänker byta fläktar till Noctua vid anledning då de gamla gått ett antal år.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag sitter med ett öppet mesh chassi som jag fyllt med tysta fläktar från BeQuiet ihop med en Dark Rock Pro 4 på CPU'n, enda gången min dator låter är när grafikkort sätter igång.

Det är betydligt viktigare med riktigt tysta chassifläktar och CPU kylare än ett ljuddämpat chassi då det oftast har betydligt sämre luftflöde.

https://www.inet.se/produkt/5324056/be-quiet-silent-wings-4-1...

har dessa i hela burken.

Precis detta ihop me den Fractal Meshify 2, köp inte ens "compact" verionsen, det gjorde jag och kan inte stoppa in större GPU. Det ska vara rymligt så du kan köpa de GPU med fetaste flänsarna då behöver de inte lufta för fullt.

Personligen skulle jag vilja ha en chassi även med "hål" på sidan där GPUn sitter men har inte hittat en.

Och som folk säger, en egen fäktkurva.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Har någon testat sätta ljudisolerande skumgummi på chassits sidopaneler?

I början på milleniet var det poppis att sätta Biltemas ljuddämpningsmattor ( Dämpmattor ) i chassin och det fungerade riktigt bra när man hade lådan full med diskar.

Jag har ett InWin Q-500 chassi där det moddades in och gjorde chassit som vägde drygt 12kg utan komponenter och med diskar i och mattorna överallt där man kom åt så var chassit, man får säga som Dr Alban, stabilt Med lite voltmoddade Panaflo fläktar så hölls sig diskar och komponenter svala och ljudnivån var rimlig.

Review på chassit från 1998 (dock utan dämpmatta)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Kör själv med Define S med solid sida vilken jag är nöjd ned. Men jag kikar lite på Corsairs nya fullflödes låda Frame 4000D om jag ska vara ärlig!
https://www.sweclockers.com/test/20374-fractal-design-define-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Kör just nu ett SSUPD mesh chassi och har aldrig haft en tystare dator. Grafikkortet är det som låter när man spelar men annars är det fanimej knäpptyst. köp vilket chassi du vill å satsa på kvalitativa lågvarviga fläktar.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE