Knäpptyst chassi ljuddämpning

Permalänk
Medlem

Knäpptyst chassi ljuddämpning

Som rubriken lyder.. finns det något knäpptyst atx chassi som är väl isolerat så inte ens lite coilwhine från grafikkortet hörs? Har ett 600kr rgb chassi från webhallen nu som låter förjävligt. Drar ner fläktarna på chassit till lägsta men sen sätter dom igång igen automatiskt på högsta 🤣👀 plus att det känns noll isolerat. Mvh

Permalänk
Medlem

Alla chassin är tysta tills du börjar stoppa i grejer. Vad ska du ha i?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fractal Design vet jag förr i tiden hade rätt bra ljudisolerade chassin.

https://www.webhallen.com/se/product/313869-Fractal-Design-De...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/dat...

Vet inte hur dom står sig idag ljudmässigt men ett av få chassin som har ljudisolering i sina paneler vad jag vet om iaf.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Fractal Design vet jag förr i tiden hade rätt bra ljudisolerade chassin.

https://www.webhallen.com/se/product/313869-Fractal-Design-De...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/dat...

Vet inte hur dom står sig idag ljudmässigt men ett av få chassin som har ljudisolering i sina paneler vad jag vet om iaf.

MVH
jensen.

Ouf får nog bli en av dom. Vilken rekommenderas mest ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alla chassin är tysta tills du börjar stoppa i grejer. Vad ska du ha i?

1080ti. När jag tar upp 2 wow börjar det ha lite coilwhine samt fläktarna låter väldigt högt från allt så det är noll isolerat

Permalänk
Medlem

Bra flöde, bra fläktar (tysta) och bra fläktkurvor > varmt 'isolerat' chassi

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Ouf får nog bli en av dom. Vilken rekommenderas mest ?

Har tyvärr själv aldrig använt mig av något av dom ljudisolerade chassin.
Men vet att för några år sedan (även än idag tror jag) att R4 chassit är väldigt populärt chassi.

Men precis som tidigare nämnde så får man ju lite högre värme i ett isolerat chassi än i ett utan.
Skulle rekommendera att Youtubea, Googla etc lite gällande R4 och Fractals isolerade chassin och se vad folk säger om dom.

Fractal Design Define 7 Compact har fått utmärkelsen "Utmärkt" av Sweclockers.com
"Fractal Design Define 7 Compact är ett utmärkt och kompakt chassi med ett ytterst lättarbetat inre"

Från Webhallens sida, men tänk också på att det blir lite mer kompakt än kanske ett fullskaligt ATX chassi.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Trenden har rört sig från ljudisolerande chassin, till chassin som prioriterar luftflöde.
En stor orsak är att mekaniska hårddiskar har fasats ut i privata system, och det finns därmed ingenting som i och av sig självt genererar oväsen i systemet.
Istället är det kylningen av allt mer energislukande komponenter som genererar störande ljud. Dels måste man hålla temperaturen nere vid chip (dvs CPU-kylare och GPU-kylare), dels måste den varma luften sedan växlas i chassit mot det omgivande rummet för att inte temperaturen i chassit skall öka för mycket (och därmed belastningen på CPU- och GPU-kylare).

Så effektivt luftflöde och låg direkt ljuddämpning är det som gäller.
Vilket inte hjälper något vidare mot sådant som coil-whine, vattenpumpar eller naturligtvis mekaniska hårddiskar för dem som fortfarande använder dem.

Det finns fortfarande ett visst utbud av chassin som prioriterar ljuddämpning i sin design, och vill man ha ett riktigt tyst system så får man leta upp komponenter som drar måttligt med energi, har riktigt effektiv kylning (så att de fortfarande kan kylas tyst med lite förhöjd temperatur i chassit), och ett chassi som är dämpat och undviker direktljud mot användaren i konstruktionen.

Permalänk
Medlem

Desto mer isolerat ett chassi är desto varmare blir det, så det finns ju nån form av diminishing returns.
Något jag alltid gör är att sätta silikonringar där skruvar skall in i chassiet, tex skruvar igenom en radiator och in i chassiet, chassifläktar osv. Aldrig dra skruven för hårt heller.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Ett Zalman TNN 500AF var ju drömmen en gång i tiden.
Jag har ett mCubed HFX Mini och ett HFX Micro S från tiden då öronen var på en nivå där jag stördes av sus och brus liggande i källaren.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt fin balansgång när man kör ett ljudisolerat chassi som t.ex. FD Define 7.

Den enkla utvägen är att skaffa ett öppet chasi (utan isolering) och installera bra fläktar i det, och låta dom gå på så låg hastighet de kan utan att det blir för varmt. Det tillsammans med undervolting på i alla fall grafikkort kan göra susen.

Den svåra vägen är att köpa ett ljudisolerat chassi och byta ut fläktarna i det, och sen även ha komponenter som inte har alltför hög effekt.

Du kan se min setup i signaturen, och hela min dator drar 200W under spelande (med undervolting på grafikkortet), och även då går datorn rätt varmt om det är ett krävande spel, särskilt processorn. Jag har en Dark Rock Pro 4 som kanske inte är den bästa kylaren, men är otroligt tyst.

Allt detsamma har jag semipassivt nätagg som också hjälper.

Datorn är nu otroligt tyst, särskilt när den hänger under bordet. Det har varit en hel del tinkering för att få det som jag velat, och då drar bara datorn runt 200W totalt.

Det är som tidigare nämnt lite dimishing returns. Hoppas det gav nån typ av info.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Du kommer aldrig få knäpptyst sålänge du har aktiv kylning.

Kanske dämpar coilwine lite med ljuddämpning men brukar mer va fråga om att hitta en framerate som kortet gillar att spotta ut utan att föra allt för mycket oväsen.

Så kan man leva med max 60, 100, 150 fps eller nått och kortet är någorlunda tyst kan det vara värt att framecappa spelet där.

Typ alla gpuer brukar få coilwhine om man ber det spätta ut så mycket frames det bara orkar.

Sen får ju även en lägre fps ner lasten så det kommer även gå svalare och fläktarna behöva jobba mindre.

När ja testa classic vill ja minnas att mitt 1070ti knappt såg 60° och typ 50% last på en ensamt wowklient igång låst till 90fps. Och fläktarna behövde knappt gå ur idle läge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kommer aldrig få knäpptyst sålänge du har aktiv kylning.

Kanske dämpar coilwine lite med ljuddämpning men brukar mer va fråga om att hitta en framerate som kortet gillar att spotta ut utan att föra allt för mycket oväsen.

Så kan man leva med max 60, 100, 150 fps eller nått och kortet är någorlunda tyst kan det vara värt att framecappa spelet där.

Typ alla gpuer brukar få coilwhine om man ber det spätta ut så mycket frames det bara orkar.

Sen får ju även en lägre fps ner lasten så det kommer även gå svalare och fläktarna behöva jobba mindre.

När ja testa classic vill ja minnas att mitt 1070ti knappt såg 60° och typ 50% last på en ensamt wowklient igång låst till 90fps. Och fläktarna behövde knappt gå ur idle läge.

Ok sod classic jag spelar. Ska testa dra ner lite

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Steg för en tyst dator:
Steg 1: Välj tysta komponenter
Steg 2: Begränsa effektuttag/underklocka/stäng av turbo/Vsync on
Steg 3: Placera datorn under skrivbordet i ett rum med god akustisk bild
Steg 4: Chassival

Chassi med glaspaneler är generellt tystare än perforerade nät men är ofta bra eller tom bättre ställt mot chassin med vanliga stängda plåtpaneler. Vikten i glaset är av vikt för ljuddämpningen och ljudbilden.

Ska det köpas isolering löst så finns det bitumenplattor och pressade skumplattor hos lokala biltema.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig använda något annat chassi än Fractal Define serie, rejäla och i princip ingen resonans trots jag tidigare hade 5 HDD som var igång 24/7.

Såklart burken under skrivbordet och inte uppe, har man den uppe så kommer man alltid fläktljud etc vid tyngre loads.

Det finns absolut en poäng med ljuddämpande chassi, viktigare hur bra de tar död på resonans dock.
Framförallt är det för ta bort icke önskade högfrekventa ljud, ex eventuell coilwine, pumpljud om man har AIO, ljud ifrån HDD etc.

Utöver detta är det ju att välja bra produkter. Fläktar som har en bra balans med kylning / ljudnivå, bra semi-passivt nätagg, gpu med bra kylare, cpu kylare etc.

Då jag personligen aldrig någonsin kommer ha en burk uppe på skrivbordet så finns det för mig noll anledning att ha något flashigt med fönster och skit.
En tyst burk som står undan, alla leds avstängda såklart (har även tejpat NIC lampan då den blinkar och går ej stänga av).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Som rubriken lyder.. finns det något knäpptyst atx chassi som är väl isolerat så inte ens lite coilwhine från grafikkortet hörs? Har ett 600kr rgb chassi från webhallen nu som låter förjävligt. Drar ner fläktarna på chassit till lägsta men sen sätter dom igång igen automatiskt på högsta 🤣👀 plus att det känns noll isolerat. Mvh

I min erfarenhet så blir det knappt någon skillnad.

Jag tror du ska satsa på ett chassi med totalt vakuum om du ska få det tyst, för isoleringen tar inte bort mycket

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

jag hade ett Fractal define chassi innan och min erfarenhet är att det är så kasst luftflöde i det så fläktarna får gå på max för att få in tillräckligt med luft, och det blir mycket varmare inne i chassit. Nu har jag byt till ett mer öppet chassi med mesh i front och top och nu är datorn mycket tystare. Jag valde också ett chassi med 140mm fläktar, det blir tystare ju större fläktar du har för de behöver inte snurra lika fort för att flytta lika mycket luft.

Permalänk
Medlem

Har någon testat sätta ljudisolerande skumgummi på chassits sidopaneler?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Steg ett innan du börjar byta massa grejor är att ladda ned Fan Control och göra en egen kurva med så låga fläkthastigheter som möjligt utan att något överhettar.

Och som tidigare nämnts, begränsa fps'en i spelinställningarna - i spel som wow räcker det gott med 75-100 fps. Detta för att undvika coilwhine från grafikkortet.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Steg ett innan du börjar byta massa grejor är att ladda ned Fan Control och göra en egen kurva med så låga fläkthastigheter som möjligt utan att något överhettar.

Och som tidigare nämnts, begränsa fps'en i spelinställningarna - i spel som wow räcker det gott med 75-100 fps. Detta för att undvika coilwhine från grafikkortet.

Aa såg det angående fpsen. Sänkte till 100 ska prova sen inte hunnit än

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag kör https://www.inet.se/produkt/6904955/fractal-design-torrent-sv...
och det här programmet https://getfancontrol.com/ som styr fläktarna, det är bara om processorn blir riktigt varm som datorn låter just något.

Men har du coilwhine så kommer nog det höras ändå antar jag.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

jag kör https://www.inet.se/produkt/6904955/fractal-design-torrent-sv...
och det här programmet https://getfancontrol.com/ som styr fläktarna, det är bara om processorn blir riktigt varm som datorn låter just något.

Men har du coilwhine så kommer nog det höras ändå antar jag.

Okej tack för svar

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ha datorn i ett annat rum å köra långa sladdar/dra sladdar genom vägg till kring utrustning så kommer datorn ej att höras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Har du möjlighet att ha datorn i ett annat rum å köra långa sladdar/dra sladdar genom vägg till kring utrustning så kommer datorn ej att höras

Jag sitter i en walk in closet utanför grabbens rum. Hade jag varit rik hade köpt en mansion och haft gaming rum i en grotta. Livet 👀🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Jag sitter i en walk in closet utanför grabbens rum. Hade jag varit rik hade köpt en mansion och haft gaming rum i en grotta. Livet 👀🤣

Tänkte att jag kunde lyfta fram iden men fattar att det inte funkar för alla 😛 Kör den lösningen med våran tv när jag vill köra film från datorn dit för att slippa "dator" ljud (bara då jag använder högtalare istället för headset och störs av det) 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Tänkte att jag kunde lyfta fram iden men fattar att det inte funkar för alla 😛 Kör den lösningen med våran tv när jag vill köra film från datorn dit för att slippa "dator" ljud (bara då jag använder högtalare istället för headset och störs av det) 🙂

Haha ändå bra tips ha datorn i källaren borra upp hål till skärmen

Permalänk
Medlem

Tystaste dator jag byggt kyldes med en 3x360 radiator passivt. Den blev väl lite ljummen med r9 290 och i5 2500k men allt jag hade som producerade ljud var en d5 pump 🙂

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Kör en 9800X3D på Noctua NH-D15 G2 och RTX 4090 (Asus TUF). Jag hör då inte ens att datorn är igång när jag spelar. Men som Woods skriver så är det annars en tanke att kyla med vattenkylning och låta radiatorerna kyla passivt. Gick fint med en 1080 radiator till 5950x att köra utan fläktar för kylning.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Har någon testat sätta ljudisolerande skumgummi på chassits sidopaneler?

Bra ide, men för chassin med tunn plåt är det minst lika viktigt att dämpa vibrationerna och då krävs tyngre självhäftande mattor som klistras på insidan. Besök Biltema eller liknande butiker, ev. större OK-mack om dom inte helt gått över till korv-försäljning numera.