Processorn blir 100° varm, trots städning och byte av kylpasta

Permalänk
Medlem

Processorn blir 100° varm, trots städning och byte av kylpasta

Tja, har en gammal dator från 2016, en msi nightblade x2. Har funkat jättebra fram tills ett år sedan. Inte använt den på ett tag men tog tag i det någon dag sedan. Märkte att CPU tempen låg på 100 grader och thermal throttlade. Bytte kylpasta och blåste ur en hel del damm ur datorn och då funkade det jättebra… i en dag. Nu så har den gått upp till 100 grader igen och fläktarna går för fullt. Är inte ens när jag spelar utan bara så länge datorn är på så blir cpun varm. Trodde verkligen det hade löst sig men nu kom det tillbaks… Vad kan vara felet?

Specs:
Intel i7-6700k
GeForce® GTX 1080 8GB GDDR5X
2 x DDR4 2133MHz Long-Dimm Max. 32GB
Windows 10

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du satt tillbaka kylaren ordentligt? Det är väldigt känsligt om trycket från kylaren är för dåligt. T.ex. om du missat att skruva ett varv på en av skruvarna.

Det ser ut att vara lite halvdåligt luftflöde i det chassit.

Vad är tempsen på grafikkortet?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Har du kollat så att du satt tillbaka kylaren ordentligt? Det är väldigt känsligt om trycket från kylaren är för dåligt. T.ex. om du missat att skruva ett varv på en av skruvarna.

Det ser ut att vara lite halvdåligt luftflöde i det chassit.

Vad är tempsen på grafikkortet?

Tack för svar, kylaren sitter ordentligt och grafikkortet ligger runt 40 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwut:

Tack för svar, kylaren sitter ordentligt och grafikkortet ligger runt 40 grader.

Okej, det låter ju helt normalt.

Sitter kylaren åt rätt håll? Jag har lite svårt att se, men är det en fläkt i kylflänsen för processorn? Kan ju vara att den lagt av, eller att du glömt koppla in den igen. Eller att fläkten i baken lagt av, eller kopplats ur.

Om det ser normalt ut så hade jag startat datorn och tryckt på kylaren in mot processorn, för att de om tempen går ner av det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Välkommen, till SweClockers !

Städning med (nät-ansluten ) dammsugare.är ett recept för katastrof.

Ladda ner HWInfo,här..

https://www.hwinfo.com/download/

Glöm inte att installera den också..
Posta en BILD av Sensors, till oss sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Välkommen, till SweClockers !

Städning med (nät-ansluten ) dammsugare.är ett recept för katastrof.

Ladda ner HWInfo,här..

https://www.hwinfo.com/download/

Glöm inte att installera den också..
Posta en BILD av Sensors, till oss sedan.

Städning med dammsugare? Vart har du fått det ifrån? Kom precis hem och nu ligger processorn på 20*C men tog ändå screenshots utifall du kan se något konstigt. Om processorn går upp i temp skickar jag nya screenshots. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Sitter kylaren åt rätt håll? Jag har lite svårt att se, men är det en fläkt i kylflänsen för processorn? Kan ju vara att den lagt av, eller att du glömt koppla in den igen. Eller att fläkten i baken lagt av, eller kopplats ur.

Om det ser normalt ut så hade jag startat datorn och tryckt på kylaren in mot processorn, för att de om tempen går ner av det.

https://storage-asset.msi.com/global/picture/image/feature/desktop/Nightbladex2/nightblade_side.png

Kan inte mycket om datorer men ser att den där datorn inte ser ut som min inuti. Är det där vanlig kylare eller vattenkylare? Min har vattenkylare. Temperaturen är normal nu men om den går upp igen ska jag prova trycka lite på fläkten.

Permalänk
Medlem

100 grader på en 65w cpu låter som felapplicerat kylpasta/kylare, eller att fläkten inte snurrade alls.

Permalänk
Medlem

Fina bilder !.. Kör HWInfo i bakgrunden, starta ditt favorit-spel. Kör en timme eller så. Det gäller att belasta systemet. Ta nya bilder och jämför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

100 grader på en 65w cpu låter som felapplicerat kylpasta/kylare, eller att fläkten inte snurrade alls.

Eller när det är vattenkylning att pumpen inte fungerar/gått sönder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

1) Är pumpen inkopplad och snurrar den?
2) Är fläktarna på radiatorn inkopplade och snurrar?
3) Var och hur är radiatorn placerad?

Tänker så här. Om kylpastan är ok och pumpen sitter som den ska så är det antingen att pumpen inte går, eller så går inte fläkten/fläktarna på radiatorn, eller så är det luft som letat sig in i pumpen som man kan behöva få ur.

Ibland kan man behöva hålla hela datorn i olika vinklar för att få ur luften ur pumpen och in i radiatorn där den sedan förhoppningsvis blir kvar. Pumpen vill man helst ha som lägsta punkt (eller åtminstone under toppen på radiatorn), och om radiatorn är monterad vertikalt vill man dessutom helst ha slangarna längst ner på radiatorn. Det är inte fel att ha slangarna längst upp men det är bättre om man kan ha dem längst ner, och man måste ha pumpen under toppen på radiatorn för att det ska ha en chans att funka bra.

Kan du ta en bild så man ser hur allt sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja exakt, det tänkte jag först men missade sen att det är en aio och inte luftkylare. Speciellt en gammal aio, de brukar ju bli sämre med tiden, medan fläkt ofta klarar sig längre. Kontakten för pumpen kan också vara felkopplad på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja nu när det framkommit att det är vattenkylning skulle jag säga 99% chans att det är pumpen som är kass.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja nu när det framkommit att det är vattenkylning skulle jag säga 99% chans att det är pumpen som är kass.

Varför det? Luft på fel ställe i loopen är långt mer troligt, ifall grejerna funkade nyss. Säger inte att prylarna inte kan gå sönder men det sammanföll precis med att ts började pilla med grejerna. En gammal aio brukar ha en del luft i sig och det är inget problem så länge pumpen hålls prime:ad. Men nu kanske det handlar om att man behöver få bort en gigantisk luftbubbla från pumpen och in i toppen av radiatorn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Varför det? Luft på fel ställe i loopen är långt mer troligt, ifall grejerna funkade nyss. Säger inte att prylarna inte kan gå sönder men det sammanföll precis med att ts började pilla med grejerna. En gammal aio brukar ha en del luft i sig och det är inget problem så länge pumpen hålls prime:ad. Men nu kanske det handlar om att man behöver få bort en gigantisk luftbubbla från pumpen och in i tioppen av radiatorn istället.

Inte omöjligt men säger bara var jag skulle lägga pengarna baserat på min egen erfarenhet. Naturligtvis vettigt att felsöka grejorna först om inte spenderbyxorna redan är på (vilket de kanske inte borde vara för en dator från 2016 iofs).

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Inte omöjligt men säger bara var jag skulle lägga pengarna baserat på min egen erfarenhet. Naturligtvis vettigt att felsöka grejorna först om inte spenderbyxorna redan är på (vilket de kanske inte borde vara för en dator från 2016 iofs).

Tja, får man plats med en PS120 eller an PA120 så behöver byxorna inte ens vara så stora för att förlänga livet på en något mer senior dator

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwut:

Tja, har en gammal dator från 2016, en msi nightblade x2. Har funkat jättebra fram tills ett år sedan. Inte använt den på ett tag men tog tag i det någon dag sedan. Märkte att CPU tempen låg på 100 grader och thermal throttlade. Bytte kylpasta och blåste ur en hel del damm ur datorn och då funkade det jättebra… i en dag. Nu så har den gått upp till 100 grader igen och fläktarna går för fullt. Är inte ens när jag spelar utan bara så länge datorn är på så blir cpun varm. Trodde verkligen det hade löst sig men nu kom det tillbaks… Vad kan vara felet?

Specs:
Intel i7-6700k
Windows 10

Köp en billig luftkylare och montera

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/Cg3trmd
https://imgur.com/a/uTwtGU7
https://imgur.com/a/aVtdfzH
Nu liggen processorn på 100 grader igen. Här är bilder från när den är varm. Datorn funkade jättebra i en vecka sen helt plötsligt händer det igen. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwut:

https://imgur.com/a/Cg3trmd
https://imgur.com/a/uTwtGU7
https://imgur.com/a/aVtdfzH
Nu liggen processorn på 100 grader igen. Här är bilder från när den är varm. Datorn funkade jättebra i en vecka sen helt plötsligt händer det igen. Tack för all hjälp

Kan du hitta något avsnitt relaterat till moderkortet och ev fläktvarvtal? Vore guld att se varvtal på cpu fläkt samt pump

Har du kollat att
1) pumpen går?
2) cpu fläkten (den på radiatorn) går?

Permalänk
Rekordmedlem

Posta bilder på hur kylaren och radiatorn är monterade, se till att man kan se hur slangarna är dragna.
Hur känns skillnaden i temperatur på ingående och utgående vattenslang vid pumpen på cpun stor tempskillnad eler knappt någon ?
Kan du gå in i bios och kolla varvtalet på pumpen ?

Men det är troligen nått av 2 fel, impellern har lossnat eller vätskenivån har sjunkit, AIO kylare har betydligt kortare livslängd än luftkylare så om kylaren inte är felmonterad vad gäller slangar är det mest troligt att den behöver ersättas med nått nytt som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwut:

Specs:
Intel i7-6700k
Windows 10

K modellen har TDP 91W
Den har funkat bra men har du tittat på temperaturerna tidigare eller volten?
Specifikationer säger inget om vilket moderkort du har, förmodligen ett MSI, men har du K överklockar troligtvis moderkortet.
En del moderkort, specifikt en Asus modell ville mata på en massa ström till processorn i normal läge. Bara för att, det kallas turbo!
För säkerhets skull den inbyggda överklockningen ska ge tillräckligt med ström, som är bra mycket mer än den behöver!
Kan du ändra inställningar till hur mycket volt processorn får i bios. Begränsa moderkortets överklocknings volt är det bästa!!
Intel 6700k temp spike fix

https://www.techpowerup.com/forums/threads/i7-6700k-overclock...
Core VIDs är det moderkortet klockar upp till, om jag inte har helt fel.
1.342 är vad din visar.

Skrivet av Keffmode:

https://storage-asset.msi.com/global/picture/image/feature/desktop/Nightbladex2/nightblade_side.png

Det där ser ju ut som en vanlig torn kylare, varför pratar alla om AIO?

Skrivet av jnsson:

Se ovan...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

K modellen har TDP 91W
Den har funkat bra men har du tittat på temperaturerna tidigare eller volten?
Specifikationer säger inget om vilket moderkort du har, förmodligen ett MSI, men har du K överklockar troligtvis moderkortet.
En del moderkort, specifikt en Asus modell ville mata på en massa ström till processorn i normal läge. Bara för att, det kallas turbo!
För säkerhets skull den inbyggda överklockningen ska ge tillräckligt med ström, som är bra mycket mer än den behöver!
Kan du ändra inställningar till hur mycket volt processorn får i bios. Begränsa moderkortets överklocknings volt är det bästa!!
Intel 6700k temp spike fix
https://youtu.be/BxtKwKuWo80

https://www.techpowerup.com/forums/threads/i7-6700k-overclock...
Core VIDs är det moderkortet klockar upp till, om jag inte har helt fel.
1.342 är vad din visar.

Se ovan...

Han säger ju att han har vattenkylning

Permalänk
Medlem

Som några var inne på kan det vara luft i din AIO-kylare som orsakar höga temperaturer, särskilt om den stått ett tag eller flyttats runt.

Antar att kylarens pwm-kabel är kopplad till CPU eller AIO header och att den headern är inställd på pwm och inte DC i bios, och se till att den är satt till 100%.

Testa sedan och vänd datorn 90 grader åt båda hållen när den är igång för att flytta runt eventuell luftbubbla. Kan även fungera att skaka datorn lite lätt.

Verifiera också att fläktarna på kylaren snurrar när datorn är igång.

I värsta fall så har pumpen geggat igen. Har varit med om flertal kylare där vätskan blivit till sörja så den kunde inte pumpas runt. Isåfall byter du kylare, köp en billig luftkylare.

Permalänk
Medlem

Om temperaturen klättrar över tid även utan nå direkt hög load så är det väldigt typiskt tecken på failad vattenkylning, det kan vara antingen pumpen som är död eller nått blockage som förhindrar ordentligt flöde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

För att TS själv säger att han har en AIO

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Han säger ju att han har vattenkylning

Skrivet av jnsson:

För att TS själv säger att han har en AIO

ok, missade det. Det var som lite märkligt när "fläktarna går för fullt" och jag aldrig hört talas om en nightblade tidigare, och hittade ingen med vattenkylning när jag googlade.
Det står ju definitivt inte i specs i början heller!

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Varför det? Luft på fel ställe i loopen är långt mer troligt, ifall grejerna funkade nyss. Säger inte att prylarna inte kan gå sönder men det sammanföll precis med att ts började pilla med grejerna. En gammal aio brukar ha en del luft i sig och det är inget problem så länge pumpen hålls prime:ad. Men nu kanske det handlar om att man behöver få bort en gigantisk luftbubbla från pumpen och in i toppen av radiatorn istället.

skulle också säga att antingen luft i sytemet alternativt pga dess potentiella ålder för låg vattennivå även slutna system förlorar en del vätska genom materialen.

eller att impellern lossnat från rotorn vilket också kan hända.

hur som helst så är ju 100°c utan last ett tecken på att värmen inte leds bort ordentligt och högst troligt att kylaren helt enkelt inte längre tillförlitligt kan cirkulera vattnet av okänd anledning.

även en dåligt applicerad kylpasta brukar generellt iaf kunna leda bort värme bra nog för att iaf hålla någorlunda ok temps utan nån direkt last.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Intermittent felande pump, råkade ut för det själv, pumpen gick ibland att "starta" genom att banka lätt på blocket ända tills en dag när det inte längre fungerade. Känn på blocket och slangarna, om blocket är varmt och slangarna kalla är det definitivt pumpen som packat ihop.

Glhf!