Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictorhayes:

Har en liknande från Lidl och använder om det inte är mycket, för då åker dom till kompressorn. Tryckluft på burk är både dyrt och mindre nyttigt..

Luft på burk mindre nyttigt? Vad har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem

Sluta ladda ner smuts

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Luft på burk mindre nyttigt? Vad har du fått det ifrån?

Exempel från säkerhetsdatablad för Biltemas luft på burk.

Själv har jag slutat använda detta helt. Använder numera en batteridriven air duster.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Körde oljefri kompressor tidigare, men skaffade en Airtec Pro efter recensionen här på Sweclockers faktiskt. Tröskeln att göra rent datorn blir lägre när man slipper hasa fram en kompressor som dessutom lever om lite väl mycket

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Luftpump är guld värt. Skönt att slippa köpa kompress luft

Permalänk

ni som kan det här, hur ställer ni er till att man använder en kompressor till att göra rent?
när jag höll på med airbrush så köpte jag en sån där billig variant på jula(ni vet den där blåa) och den där billiga AB sprutan.
kan man använda sig utav den? att man använder sprutan för att komma åt(självklart är sprutan ren från all gammal färg)

satt och tänkte på det senast jag gjorde rent med tryckluft på burk, "varför inte använda AB kompressorn då det är betydligt enklare att komma åt inne i datorn istället för en stor klumpig burk som blir iskall efter nån sekund och där risken finns att vätska ska sprutas in"

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

<Uppladdad bildlänk>

Själv har jag slutat använda detta helt. Använder numera en batteridriven air duster.

Det är ju inte luft i burkarna. Inte direkt nyttigt att andas in grejerna. Inets burk som exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag använder en sådan här. IT Dusters CompuCleaner Original

<Uppladdad bildlänk>

IT Duster är verkligen ett av dom bättre köp jag gjort.

blåsa ut datorn och ha dammsugaren igång lite utanför datorn så allt damm blåses upp och sedan in i dammsugaren

Permalänk
Medlem

Givetvis används en låda med dammfilter samt övertryck så inget onödigt kommer in.
Sedan ungefär en gång i halvåret kör jag med en liten kompressor utrustad med vatten/oljefilter och blåser jag direkt på någon fläkt ser jag till att den inte snurrar. Dammsugaren gör sitt den med trots alla förmaningar om att inte använda den.

Tryckluft på burk använder jag inte mer av den enkla anledningen att jag råkade i mina "yngre" dagar vända burken upp och ner och en massa flytande gas gjorde det jävligt kallt så ett då relativt nytt 560Ti kort sprack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om man vänder på en "luft-på-burk" så sprutar den ut en vätska (är det drivgasen?) som snabbt avdunstar. Är den skadlig för komponenterna? Det borde ju inte vara så med tanke på ända målet för burken.
Men det känns ändå sådär att använda luft på burk då det inte går att hålla burken endast upprätt ifall man vill komma åt alla ställen. Så det blir ju att man råkar dänka datorn med den där vätska lite då och då. Därför jag inte använder sån längre.
Sen att den knappt orkar blåsa bort damm är en annan femma. Ja den tar stora tussar, men lämnar alltid kvar en fin film av damm. Nu har jag visserligen inga bekymmer med damm i min nuvarande dator så det spelar inte så stor roll.

"Tryckluften" är sin egen drivgas. För att kunna lagra mer än bara motsvarande en brakfis blåskraft väljer man någon kemisk förening med tillräckligt lågt ångtryck vid rumstemperatur för att en vanlig sprayflaska i tunnplåt ska klara av det. Föreningen är i vätskefas i behållaren. Vänder du på flaskan kommer vätskan ut.

Den är inte skadlig för komponenterna i meningen att den är korrosiv eller så, men avdunstningen kyler ner komponenterna väldigt snabbt, och den lokalt sänkta temperaturen kan få luften att passera daggpunkten och vatten att kondensera ut. Som regel är väl ingetdera någon jättekatastrof, men det skadar i alla fall inte att försöka undvika det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Stoppa i en påse och in i garderoben! Använd aldrig...
Enda säkra sättet

Men vad är kul med att ha PC'n i garderoben...

Brukar för det mesta införskaffa filter till vädringsfönster eller liknande, klippa till och ordna med någon form av fäste till filtret ihop med fläktarna som blåser inåt i chassit. När man ändå bygger, så är det inte så mycket besvär.

Det håller givetvis inte borta allt damm, men ökar tiden mellan storstädning något enormt. Samt att när man väl städar så upplever man inte lådan som en dammsugarpåse.

Städningen brukar vara att borsta fläktar med en mjuk borste och lätt blåsande utomhus.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag använder en sådan här. IT Dusters CompuCleaner Original

<Uppladdad bildlänk>

Den har jag med, ett riktigt bra tryck i den

Permalänk
Medlem

Ha kvar den i förpackningen, gärna avstängd.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Musikälskare

Luft på burk samt dammsugaren, vet det är lite tabu att använda men har aldrig haft några problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ni som kan det här, hur ställer ni er till att man använder en kompressor till att göra rent?
när jag höll på med airbrush så köpte jag en sån där billig variant på jula(ni vet den där blåa) och den där billiga AB sprutan.
kan man använda sig utav den? att man använder sprutan för att komma åt(självklart är sprutan ren från all gammal färg)

satt och tänkte på det senast jag gjorde rent med tryckluft på burk, "varför inte använda AB kompressorn då det är betydligt enklare att komma åt inne i datorn istället för en stor klumpig burk som blir iskall efter nån sekund och där risken finns att vätska ska sprutas in"

Pratar du om en vanlig "stor" kompressor eller en sån där liten typ 20*20*30cm låda avsett för airbrush? Kör på!

Oavsett så är ju oljefria kompressorer lite bättre sett till att de är just oljefria. Ska man lacka så är det ju bra med oljefritt. Ska du lacka ala show-kvalitets-lack, ok kör oljefritt men det är en annan historia. Men en vanlig "garagekompressor" läcker ju inte jättemycket olja precis. Jag skulle inte ha några problem att blåsa rent elektronik med dem.

Du kan ju alltid köpa till ett filter för fukt/oljanför några hundralappar.

Däremot så finns det ett ganska stort MEN. Kör du med central dimsmörjare till verktygen så dår du köra en egen/ren slang till sakerna som inte ska ha olja i sig. Sen ska man ju i regel alltid ha oljekällan så nära verktygen som möjligt för att slippa olja i slangarna.

Kan vara bra att ha fuktfilter nära färgsprutan också så man slipper att kondens samlas i slangen EFTER filtret och kommer ut i färgen. Men som sagt överkurs här!

PROTIP:
När frugan bakar så rullar du in kompressorn i köket (beroende på storlek, på köket så klart 🤣) och fyller kompressorn.

Sen när du står och meckar och skall blåsa rent någor så kommer doften av nybakat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Luft på burk samt dammsugaren, vet det är lite tabu att använda men har aldrig haft några problem

Kör du bil utan säkerhetsbälte också?!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av m4gnify:

Kör du bil utan säkerhetsbälte också?!

Nej så wild and crazy är jag inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kör öppet chassi, garanterat inget damm som fastnar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är ett hett stalltips, om den står på golvet, få upp den en 2-3cm, det minskar mängden dammråttor under burken med 50-90%.
Eller om du har plats, lägg upp den på skrivbordet...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Positivt tryck ftw.

Permalänk
Medlem

Monterad hängande under bord, inget skit efter många år

Permalänk

Först ställer man sig frågan: Vart kommer dammet ifrån? Hur bildas det?

Är det enkelt att minimera det så behöver man inte ens städa hemma så speciellt ofta.

Förr hade man väldigt mycket damm samt en dator som endast kunde stå placerad på golvet. Första som gjorde underverk var att kunna placera upp datorn ifrån golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Är det enkelt att minimera det så behöver man inte ens städa hemma så speciellt ofta.

Förr hade man väldigt mycket damm samt en dator som endast kunde stå placerad på golvet. Första som gjorde underverk var att kunna placera upp datorn ifrån golvet.

Good old days 😂 va nog drf fulltower etc va så poppis då 🤔
Kan ju även sätta alla chassi
Fläktar som utblås med varning för höga temps sen 😋 (rekomenderas ej å göra)

Sen minns ja när man hade vapokyling(kompressor) när de va poppis för typ 15-20år sen så va de knappt nåt damm inne i burken 🙂👍

Edit:
Slog ihop 2inlägg till 1.

Haha man lever verkligen inte som man lär med städningen 🫣😋
Kör iaf compen när ja rengör datorn 👍
Testat den klibbiga gele klumpen för verkade smidigt när den kom å va kort poppis för tangentbord etc... Verdict på slembollen är okeish för tangentbord, inte värt pengarna och lämnade oljerester så va man tvungen å rengöra rengöringen med ipa.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Också med öppet chassi, om ens fläktarna snurrar så sällan över 6-700 rpm så det blir inte så mycket damm. Med tiden (1-2år) blir det dock lite lite ansatt på fläktblad och kyl flänsar, liten borste och vanlig dammsugare löser man det problemet på några minuter, passar även på att torka av lite ytor med lätt fuktad trasa.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Bor i gammal kåk med hund och katter.
Trots robotdammsugare och rejält städ en gång i veckan så blir det enorma mängder damm på bara några dagar.
Speldatorn (både min och frugans) står på skrivbordet och det minimerar dammet i burkarna.
Sen har man en laddbar "pc cleaner" luftblås från Amazon som har ett jäkla drag. Får tejpa fläktarna innan jag drar igång den.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Både datorns filter och dess innehåll görs rent 1-2 ggr per år, med tryckluft på burk och pensel om det behövs.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Rengör dammfiltren när datorn börjar höras. Efter dammfilterrengörningen är datorn tyst i ett par år igen. Öppnar inte burken eftersom alla dammfilter är åtkomliga framifrån. De gånger jag öppnat burken för komponentbyte har det varit i stort sett dammfritt inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

<Uppladdad bildlänk>

Har läst att de skapar väldigt mycket statisk electricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har läst att de skapar väldigt mycket statisk electricitet.

Kolla så de e esdplast å certade bara 👍 vi har tom esd dammsugare på jobbet 👌 (kretskort tillverkning)

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

oljefri kompressor för att blåsa rent radiatorerna, för att slippa rengöra block och slang kör jag destillerat vatten med silver i,
från början körde jag en bit silver men den blev rätt svart efter ett par år. så dom senaste åren har jag hällt i 1 liter silver vatten i stället vilket tycks fungerat väl då inga avlagringar syns alls i vatten behållare eller slang. (kobaltsilver)
skulle det bli läckage är det förmodligen inte superbra men för mig väl värt risken för att slippa plocka isär och rengöra.
Jag håller på att köpa in delar för uppgradering nu så då kommer jag plocka isär kylblock för att kolla hur det ser ut.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.